آیا با پیشگیری از سرطان سینه می توان این خطر را کاهش داد؟

جلوگیری از سرطان سینه

هنوز هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد. اما مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احتمالا این خطر در شما کاهش یابد. بسیاری از عوامل خطر ، مانند زن متولد شدن و پیر شدن از عهده کنترل شما خارج هستند. اما عوامل خطر دیگر را می توان تغییر داد و ممکن است این خطر را در شما کاهش دهند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

برای زنانی که شناخته شده است در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند ، اقدامات دیگری وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد.

سرطان سینه در مردان وضعیتی نادر اما ممکن!!!

 

پیشگیری از سرطان سینه برای همه خانم ها

  • وزن سالم و متعادل داشته باشید و آن را حفظ کنید: هم افزایش وزن بدن در بزرگسالی با خطر بالاتر سرطان پستان پس از یائسگی ارتباط دارد. انجمن سرطان آمریكا به شما توصیه می كند كه در طول زندگی خود وزنی سالم داشته باشید و با ایجاد تعادل در مصرف مواد غذایی و فعالیت بدنی ، از افزایش وزن اضافی خودداری كنید.
  • از نظر جسمی تحرک داشته باشید: بسیاری از مطالعات نشان داده اند که فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید با خطر کمتر سرطان پستان در ارتباط است ، بنابراین انجام فعالیت بدنی منظم مهم است. انجمن سرطان آمریكا توصیه می كند كه بزرگسالان حداقل 150 تا 300 دقیقه با شدت متوسط ​​یا 75 تا 150 دقیقه با شدت بالا در هر هفته (یا تركیبی از این فعالیت ها) فعالیت داشته باشند و ترجیحاً در طول هفته پخش شود. رسیدن یا عبور از حد بالای 300 دقیقه ایده آل است.

[box type=”info”] فعالیت متوسط هر چیزی است که باعث می شود شما به سختی نفس بکشید ، مانند پیاده روی سریع. این روند باعث کمی افزایش ضربان قلب و تنفس می شود. شما باید قادر باشید در طول فعالیت صحبت کنید ، اما نتوانید آواز بخوانید.

فعالیت های شدید با شدت بیشتری انجام می شود. آنها باعث افزایش ضربان قلب ، تعریق و سرعت تنفس سریعتر می شوند. [/box]

  • از الکل اجتناب کنید یا مصرف آن را محدود کنید: الکل خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. حتی مقادیر کم مصرف الکل با افزایش این خطر ارتباط دارد. بهتر است الکل مصرف نکنید. برای زنانی که مشروب می نوشند ، بیش از 1 نوشیدنی الکلی در روز توصیه نمی شود. یک نوشیدنی 12 اونس آبجو ، 5 اونس شراب یا 1.5 اونس الکلی ضد عطر 80 (ضد مشروبات الکلی) است.

آیا ارتباطی بین رژیم غذایی / ویتامین ها و خطر سرطان سینه وجود دارد؟

ارتباط احتمالی بین رژیم غذایی و خطر ابتلا به سرطان پستان مشخص نیست ، اما این یک منطقه فعال برای مطالعه است. برخی از مطالعات (اما نه همه) حاکی از این است که رژیم غذایی حاوی سبزیجات ، میوه ها و لبنیات غنی از کلسیم ، اما گوشت قرمز و فرآوری شده کم ، ممکن است به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند. همچنین مشخص نیست که آیا سبزیجات ، میوه ها یا سایر مواد غذایی خاص می توانند این خطر را کاهش دهند. و اکثر مطالعات نشان نداده اند که کاهش مصرف چربی تأثیر زیادی بر خطر ابتلا به سرطان پستان دارد (اگرچه برخی اظهار داشتند که ممکن است به کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان پستان کمک کند).

اما فقط به این دلیل که علم در این مورد روشن نیست ، به این معنی نیست که رژیم غذایی سالم هیچ فایده ای ندارد. رژیم غذایی کم چربی ، گوشت فرآوری شده و قرمز و نوشیدنی های شیرین ، اما سرشار از میوه و سبزیجات می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد ، از جمله پیشگیری از سرطان پستان و انواع دیگر سرطان.

تاکنون هیچ مدرک محکمی مبنی بر اینکه ویتامین ها یا هر نوع مکمل غذایی دیگری خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد ، وجود ندارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین وزن بدن ، فعالیت بدنی ، رژیم غذایی و سرطان سینه (و همچنین سایر سرطان ها) ، به دستورالعمل های انجمن سرطان آمریکا برای رژیم غذایی و فعالیت بدنی برای پیشگیری از سرطان مراجعه کنید.

  • سایر عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند: زنانی که حداقل برای چند ماه شیردهی را انتخاب می کنند ممکن است یک مزیت اضافی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان داشته باشند. استفاده از هورمون درمانی بعد از یائسگی می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. برای جلوگیری از این مسئله ، با دکتر زنان خود در مورد گزینه های غیر هورمونی برای درمان علائم یائسگی مشورت کنید.

 

جلوگیری از سرطان سینه برای زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان

اگر شما یک خانم در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستید (به عنوان مثال ، زیرا دارای یک سابقه خانوادگی قوی در سرطان پستان هستید ، دارای یک جهش ژنی شناخته شده است که خطر سرطان پستان را افزایش می دهد ، مانند ژن BRCA1 یا BRCA2 هستید ، یا شما DCIS داشته اید) یا LCIS) ، اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید که ممکن است به شما در جلوگیری از سرطان پستان کمک کند (یا به شما کمک می کند تا به موقع آن را کشف کنید).

  • مشاوره و آزمایش ژنتیک برای خطر ابتلا به سرطان پستان (در صورتی که قبلاً انجام نشده باشد)
  • بررسی دقیق از حیث جستجوی علائم اولیه سرطان پستان
  • داروهایی برای کاهش خطر سرطان پستان
  • جراحی پیشگیرانه

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما در تعیین خطر ابتلا به سرطان پستان و همچنین در صورت وجود سرطان شما را راهنکایی کند که کدام یک از این گزینه ها برای تان مناسب تر است.

مشاوره و آزمایش ژنتیک

اگر دلایلی وجود دارد که فکر می کنید ممکن است تغییر ژنی را به شما منتقل کند که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد (مانند داشتن سابقه خانوادگی قوی در سرطان پستان ، یا یکی از اعضای خانواده با جهش ژنی شناخته شده) ، ممکن است لازم باشد با دکتر خود در مورد مشاوره ژنتیک برای دیدن اینکه آیا باید آزمایش شوید صحبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر ، به مشاوره و آزمایش ژنتیک برای خطر سرطان پستان مراجعه کنید.

اگر تصمیم دارید آزمایش شوید تا جهش ژن پیدا شد ، این ممکن است در تصمیم شما در مورد استفاده از گزینه های زیر برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان تأثیر بگذارد (یا آن را زود کف کنید).

بررسی دقیق

برای زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند و نمی خواهند دارو مصرف کنند یا جراحی شوند ، برخی از پزشکان بررسی دقیق را توصیه می کنند. این رویکرد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مراجعه مکرر به پزشک (مثلا هر 6 تا 12 ماه) برای معاینات مداوم پستان و ارزیابی خطر
  • شروع غربالگری سرطان پستان با انجام ماموگرافی سالانه در سنین پایین
  • احتمالاً تست های غربالگری دیگر مانند MRI پستان

گرچه این روش در پیشگیری از سرطان سینه تاثیری ندارد ، اما ممکن است به شما کمک کند تا در ابتدای مراحل سرطان ، یعنی زمانی که درمان آن آسان تر است ، آن را کشف کنید.

داروهایی برای کاهش خطر سرطان پستان

از داروهای تجویزی می توان برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان خاص در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان استفاده کرد.

داروهایی مانند تاموکسیفن و رالوکسیفن از اثر استروژن در بافت پستان جلوگیری می کنند. تاموکسیفن ممکن است یک گزینه باشد حتی اگر یائسه نشده باشید ، در حالی که رالوکسیفن فقط برای زنانی که یائسه شده اند استفاده می شود. داروهای دیگری به نام مهار کننده های آروماتاز ​​نیز ممکن است یکی از گزینه های زنان یائسه شده باشد. همه این داروها همچنین می توانند عوارض جانبی داشته باشند ، بنابراین درک مزایا و خطرات احتمالی مصرف یکی از آنها مهم است.

جراحی پیشگیرانه برای زنانی که خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها بسیار زیاد است

برای درصد کوچکی از زنانی که احتمال ابتلا به سرطان پستان در آنان بسیار زیاد است ، مانند جهش ژن BRCA ، جراحی برداشتن پستان ها (ماستکتومی پیشگیرانه) ممکن است یک گزینه باشد. گزینه دیگر ممکن است برداشتن تخمدان ها باشد که منبع اصلی استروژن در بدن هستند. گرچه جراحی می تواند پیشگیری از سرطان سینه کند ، اما نمی تواند آن را به طور کامل از بین ببرد و می تواند عوارض جانبی خاص خود را داشته باشد.

قبل از تصمیم گیری درباره اینکه ، در صورت وجود سرطان کدام یک از این گزینه ها برای شما مناسب تر است و اینکه هر یک از این رویکردها چه تاثیری در خطر شما دارد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا خطر ابتلا به سرطان سینه را به طور کامل درک کنید.

 

آیا یک رژیم غذایی سالم می تواند در جلوگیری از سرطان سینه موثر باشد؟

داشتن یک رژیم غذایی سالم ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان و همچنین دیابت ، بیماری های قلبی و سکته را کاهش دهد. به عنوان مثال ، زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کنند و از روغن زیتون بسیار بکر و آجیل های مخلوط استفاده می کنند ، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهند. رژیم غذایی مدیترانه ای بیشتر بر روی غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات ، غلات کامل ، حبوبات و مغزها تمرکز دارد. افرادی که رژیم مدیترانه ای را دنبال می کنند ، چربی های سالم مانند روغن زیتون را به جای کره انتخاب می کنند و به جای گوشت قرمز ماهی می خورند.

حفظ وزن متعادل نیز عاملی اساسی در پیشگیری از سرطان سینه است.

 

آیا ارتباطی بین مصرف قرص های جلوگیری از بارداری و سرطان سینه وجود دارد؟

برخی شواهد نشان می دهد که پیشگیری از بارداری هورمونی ، که شامل مصرف قرص های جلوگیری از بارداری و آی یو دی است که هورمون آزاد می کند ، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. اما این خطر بسیار ناچیز در نظر گرفته می شود و پس از قطع استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی ، معمولا این خطر کاهش می یابد.

یک مطالعه اخیر نشان داد که ارتباطی بین استفاده از روش های پیشگیری از بارداری هورمونی و سرطان پستان وجود دارد که تعیین می کند به ازای هر 7،690 زن که حداقل به مدت یک سال از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کنند ، یک مورد سرطان سینه قابل انتظار است.

گزینه های پیشگیری از بارداری را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین مزایای پیشگیری از بارداری هورمونی مانند کنترل خونریزی قاعدگی ، جلوگیری از بارداری ناخواسته و کاهش خطر ابتلا به سایر سرطان ها از جمله سرطان آندومتر و سرطان تخمدان را در نظر بگیرید.

 

چه کار دیگری از من ساخته است؟

در تشخیص سرطان سینه هوشیار باشید. در صورت مشاهده هر گونه تغییر در پستان خود ، مانند تشکیل توده جدید یا تغییرات پوستی ، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین ، از دکتر خود بپرسید که چه زمانی ماموگرافی و سایر غربالگری ها را براساس سابقه شخصی خود باید شروع کند.

راهنمای خودآزمایی سرطان سینه

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منابع:

cancer.org

mayoclinic

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا