گزینه های درمان طب مکمل و جایگزین برای سرطان پستان

چگونه درمان های طب مکمل و جایگزین می توانند به سرطان پستان کمک کنند

چنانچه از سرطان پستان رنج می برید ، ممکن است به دنبال روش های مختلف درمانی به عنوان کمکی برای طب رایج باشید. از جمله گزینه های درمانی دیگر سرطان پستان می توان به طب سوزنی ، رژیم های سم زدایی ، طب سنتی چینی و آنتی اکسیدان ها اشاره کرد. این گزینه ها به عنوان طب مکمل و جایگزین (CAM) شناخته می شوند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درمان گیاهی سرطان سینه

بسیاری از افراد از طب مکمل و جایگزین برای کاهش عوارض جانبی ، تسکین درد و بهبود کیفیت زندگی خود استفاده می کنند. اگرچه برخی از درمان های طب مکمل و جایگزین موثر هستند ، اما همه آنها عاری از خطر نیستند. مهم است که به خاطر داشته باشید که اینها طب مکمل هستند و نباید به جای برنامه درمانی مورد تایید پزشک تان جایگزین شوند.

 

درمان طب مکمل و جایگزین 1: رژیم غذایی ویژه

رژیم غذایی سرطان

رژیم غذایی سالم بخشی مهم در درمان سرطان پستان به شمار می رود. چه از روش های سنتی استفاده کنید و چه از طب مکمل و جایگزین ، باید تغذیه مناسبی داشته باشید.

با این حال ، برخی از افراد مبتلا به سرطان پستان ممکن است به جای مصرف داروهای ضد سرطان ، رژیم غذایی ویژه ای را دنبال کنند.

شما باید از مصرف مواد غذایی که شرایط زیر را دارند اجتناب کنید:

  • چربی بالا
  • نمک سود شده
  • دودی
  • ترشی

همچنین باید مصرف میوه ها ، سبزیجات و غذاهای گیاهی را دو برابر کنید.

قبل از تغییر رژیم خود ، با پزشک تان صحبت کنید. وی می تواند با شما همکاری کند و یک برنامه غذایی ارائه دهد که می تواند به شما در تقویت قدرت و حفظ دفاع طبیعی بدن کمک کند.

 

درمان طب مکمل و جایگزین 2: مکمل های آنتی اکسیدانی

جنگنده های قوی در برابر سرطان

آنتی اکسیدان ها با کمک به محافظت از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد ، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که می توانند به سلول ها آسیب برسانند.

برخی از غلات ، میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان های غذایی هستند ، از جمله:

  • بتاکاروتن
  • لیکوپن
  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • ویتامین E

این آنتی اکسیدان ها را می توان در مواد غذایی زیر یافت:

  • گوجی بری
  • بلوبری وحشی
  • شکلات تلخ
  • گردوی آمریکایی
  • لوبیا قرمز

آنتی اکسیدان ها همچنین از طریق مکمل های غذایی در دسترس هستند. با این حال ، تحقیقات در مورد اینکه آیا مکمل های آنتی اکسیدانی برای استفاده در طول درمان سرطان بی خطر هستند ، مختلف است.

مکمل های غذایی ممکن است:

  • با داروهای تجویز شده تداخل ایجاد کنند
  • حاوی داروهای تجویز شده مصنوعی آلوده باشند
  • حاوی آلاینده های ناشناخته باشند

این امر می تواند منجر به عوارض متعدد غیر منتظره ای شود. از اینرو افراد مبتلا به سرطان پستان باید با احتیاط از آنها استفاده کنند.

اگر می خواهید مکمل های آنتی اکسیدانی را امتحان کنید ، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. وی می تواند خطرات و مزایای منحصر به فرد هر یک را برای شما توضیح دهد.

 

درمان طب مکمل و جایگزین 3: درمان های ذهن ، بدن و روح

يوگا سرطان سينه

درمان های ذهن و بدن به منظور بهبود تأثیر گذاشتن مثبت ذهن شما بر روی بقیه اعضای بدن تان است.

نمونه هایی از این درمان ها عبارتند از:

  • هنر درمانی
  • موسیقی درمانی
  • آروماتراپی (رایحه درمانی)
  • مدیتیشن (مراقبه)
  • یوگا
  • راه رفتن در هزارتوی
  • ریکی
  • تای چی

هر روش درمانی با استفاده از تکنیک های مراقبه ای و فعالیت های خلاقانه که به بالا بردن کیفیت زندگی شما کمک می کند ، ذهن ، جسم و روح شما را مورد هدف قرار می دهد. برخی از روش های درمانی ، مانند هنر درمانی و موسیقی درمانی ، هنگامی بیشترین تأثیر را دارند که با حضور یک متخصص کار شوند.

تحقیقات ثابت کرده است که این نوع درمان های ذهنی ، جسمی و روحی در تسکین استرس ، اضطراب و درد موثر هستند ، اما نباید از آنها به جای برنامه درمانی توصیه شده از سوی پزشک استفاده شوند.

 

درمان طب مکمل و جایگزین 4: ماساژ درمانی

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی برای تقویت ایمنی بدن و کاهش اضطراب ، درد و خستگی شناخته می شود. یک مطالعه در سال 2003 نشان داد که در زنانی که مبتلا به سرطان پستان بودند ، ماساژ درمانی نه تنها اضطراب و درد را کمتر می کند بلکه نیاز به مصرف داروی مسکن را نیز کاهش می دهد.

مطالعه منتشر شده دیگری در آن زمان نشان داد که ماساژ درمانی و آرامش عضلانی پیشرونده به افزایش سلول های سفید محافظ خون در زنان مبتلا به سرطان پستان در مرحله 1 و مرحله 2 کمک می کند.

اگر می خواهید ماساژ درمانی را در برنامه های معمول خود بگنجانید ، مطمئن شوید که در حضور یک متخصص آموزش دیده کار می کنید تا از دسترسی به مناطق حساسی که تحت تأثیر درمان رایج است جلوگیری شود.

 

درمان طب مکمل و جایگزین 5: طب سوزنی

طب سوزنی برای درمان سرطان

طب سوزنی ، بخش اصلی طب سنتی چینی است که ممکن است به تسکین علائم سرطان پستان و عوارض جانبی درمان کمک کند. در طب سوزنی به یک طبیب نیاز است تا سوزن های استریل و نازک مویی شکل را در نقاط طب سوزنی (نقاط خاصی بر روی پوست) فرو برد و سپس آنها را به آرامی حرکت دهد تا سیستم عصبی شما تحریک شود.

تحقیقات نشان داده است که طب سوزنی می تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

  • رفع خستگی
  • گرگرفتگی را کنترل می کند
  • استفراغ را کاهش می دهد
  • کاهش درد
  • به کاهش حالت تهوع کمک می کند

با این حال ، این روش خطراتی نیز دارد ، از جمله:

  • عفونت
  • خون ریزی
  • لنف ادم ، که تورم ناشی از تجمع مایعات اضافی در بازو است

گاهی اوقات پزشکان از مکمل های گیاهی در درمان طب سوزنی استفاده می کنند. افرادی که تحت شیمی درمانی هستند نباید از مکمل های گیاهی استفاده کنند زیرا اثبات شده است که اثر شیمی درمانی را کاهش می دهند. حتماً با پزشک خود در مورد نیازهای خود و اینکه چه تکنیک هایی ممکن است برای شما مناسب باشد ، صحبت کنید.

 

درمان طب مکمل و جایگزین 6: بیوفیدبک (بازخورد زیستی)

بازخورد زیستی

از بیوفیدبک یا درمان بازخورد زیستی برای درمان عوارض جانبی شیمی درمانی استفاده می شود. در طول بازخورد زیستی ، شما به سنسورهای الکتریکی ای که تغییرات ظریف بدن شما را کنترل می کنند ، متصل می شوید.

این روش ممکن است به شما کمک کند قدرت آگاهانه ای بر روی بدن خود بدست آورید تا بتوانید عملکرد هایی را که به طور معمول خودمختار یا غیر ارادی هستند کنترل کنید. این عملکرد ها عبارتند از:

  • پرش عضلانی
  • ضربان قلب
  • فشار خون

پزشک تان است که تشخیص می دهد که کدام نوع روش بیوفیدبک برای درمان علائم شما بهتر است.

به گفته مایو کلینیک ، Resperate تنها دستگاه بازخورد زیستی است که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأیید شده است. بنابراین در خصوص دستگاه هایی که برای استفاده در خانه به بازار عرضه می شوند ، احتیاط کنید. بعضی از آنها ممکن است کلاهبرداری باشند و باعث آسیب شوند.

درباره بیوفیدبک بیشتر بیاموزید

 

اجزای یک برنامه درمانی رایج برای سرطان پستان

رادیوتراپی
پرتو درمانی

در طب رایج ، برای درمان سرطان پستان پنج نوع مراقبت استاندارد وجود دارد:

جراحی و پرتودرمانی به عنوان درمان های موضعی در نظر گرفته می شوند زیرا سلول های سرطانی را بدون اینکه بر سایر اعضای بدن تأثیر بگذارند ، تحت تأثیر قرار می دهند. روش های درمانی موضعی در مراحل اولیه سرطان پستان بسیار موثر هستند.

شیمی درمانی ، هورمون درمانی و درمان هدفمند به عنوان درمان های سیستمیک شناخته می شوند. در درمان های سیستمیک از داروها برای درمان سرطان پستان استفاده می شود. این داروها با استفاده از مصرف خوراکی یا تزریق وارد جریان خون شما می شوند و به تومور هایی می رسند که در سراسر بدن پخش شده اند. روش های درمانی سیستمیک در مراحل پیشرفته سرطان پستان بسیار موثرتر هستند.

برخی از درمان های سرطان پستان ، مانند شیمی درمانی ، ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند که ماه ها یا حتی سال ها پس از پایان درمان نیز ادامه دارد. برخی از برنامه های درمانی ممکن است به یکباره یا یکی پس از دیگری به چندین روش درمانی احتیاج داشته باشند.

مرحله و نوع سرطان پستان ، نوع برنامه درمانی شما را تعیین می کند. مراحل پیشرفته سرطان پستان به طور معمول به ترکیبی از درمان های محلی و سیستمیک نیاز دارد. در اوایل ، سرطان پستان موضعی یا قابل عمل فقط ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. با این حال ، پزشک ممکن است شما را تحت درمان پس از جراحی قرار دهد تا احتمال ظهور تومورها کاهش یابد.

 

با پزشک خود مشورت کنید

گروه پزشکان بهایند

قبل از شروع هر یک از این درمان های جایگزین ، حتماً با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند به شما بگوید که آیا درمان های تکمیلی یا جایگزین برای مرحله جاری سرطان پستان شما موثر است یا خیر و شما را از محصولات تقلبی دور می کند.

پزشک همچنین می تواند به شما بگویند چه تحقیقاتی در مورد روش های مختلف درمانی طب مکمل و جایگزین در دسترس است ، در مورد آنها چه چیزی شناخته شده و شناخته شده نیست و آیا آنها به طور کل ایمن هستند. پزشک همچنین می تواند برای شما یک ارجاع یا توصیه برای یک درمان مناسب طب مکمل و جایگزین بنویسد. هنگامی که تمام اطلاعات را در دست داشته باشید ، می توانید واقعاً آگاهانه تصمیم بگیرید.

جهت مشورت با پزشک ، فهرست متخصصان ما را بررسی کنید.

 

کلام آخر

از درمان های طب مکمل و جایگزین نباید به جای برنامه درمانی توصیه شده از سوی پزشک استفاده کرد. درمان های طب مکمل و جایگزین به عنوان گزینه ای موثر در خط اول درمان سرطان پستان در نظر گرفته نمی شوند.

اگرچه بسیاری از بیمه گران ، درمان طب مکمل و جایگزین را تحت پوشش قرار می دهند ، اما برخی از آنها این خدمات را ارئه نمی دهند. به همین دلیل ، ممکن است هزینه زیادی متوجه شما شود. قبل از صرف وقت ، هزینه و انرژی خود ، باید در خصوص نوع درمان طب مکمل و جایگزین مورد نظر تان به خوبی تحقیق کنید و بررسی کنید که آیا هزینه آن تحت پوشش بیمه است یا خیر.

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.healthline.com/health/breast-cancer/alternative-treatments-for-breast-cancer” newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا