بهترین غذا برای سرطان معده | بیمارن سرطان معده چه باید بخورند؟

بهترین غذا برای سرطان معده
بهترین غذا برای سرطان معده

بهترین غذا برای سرطان معده

چنانچنه مشخص شد که به سرطان مبتلا هستید، انتخاب و خوردن مواد غذایی مناسب بخش مهمی از فرآیند درمان شما خواهد بود. داشتن یک رژیم غذایی متعادل در طول و بعد از درمان سرطان می تواند به شما کمک کند تا حس بهتری داشته باشید، قوای خود را حفظ کنید و سرعت بهبود خود را بالا ببرید. در میان تمام انواع سرطان، انتخاب بهترین غذا برای سرطان معده اهمیت دوچندان دارد. چراکه معده اندامی است که مستقیما با مواد غذایی در ارتباط است، و این موضوع حساسیت بسیار زیادی در مورد سرطان معده دارد.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درمان سرطان معده که بیشتر شامل جراحی کردن و برداشتن بخشی یا کل معده می شود، اغلب روی اشتهای فرد و نحوه هضم غذا در بدن اثر می گذارد. بسیاری از افرادی که به سرطان معده مبتلا هستند، به احتمال زیاد مواردی همچون بی اشتهایی، کاهش وزن، شکم درد و کاهش حجم معده را تجربه می کنند. از این رو حفظ کردن و رعایت یک رژیم غذایی سالم و مقوی برای بیماران سرطان معده تحت درمان اهمیت بسیار ویژه ای دارد.

در ادامه بیشتر در مورد تغذیه مناسب و بهترین غذا برای سرطان معده صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بهترین غذا برای سرطان معده
بهترین غذا برای سرطان معده

خطرات سرطان معده

سرطان معده و درمان آن، همانطور که اشاره کردیم ریسک بروز مشکلات مربوط به تعذیه را بیشتر می کنند. و از جمله این مشکلات سوء تغذیه خواهد بود. سوء تغذیه زمانی اتفاق می افتد که فرد مواد غذایی مناسب، مقدار کافی کالری و مواد مغذی برای تضمین ادامه روند عملکرد صحیح بدن، را دریافت یا جذب نکند. سوء تغذیه ریسک پیامدهای مربوط به سلامت بدن، احتمال بستری و کم شدن کیفیت زندگی را افزایش می دهد. چنانچه به عنوان یک بیمار مبتلا به سرطان معده، هرگونه عوارض جانبی یا کاهش وزن را تجربه کردید، باید سریعا به پزشک متخصص درمانگر خود مراجعه کنید. بهترین غذا برای سرطان معده

از متخصص تغذیه کمک بگیرید

افرادی که به سرطان و مخصوصا سرطان معده دچار هستند، بهتر است به صورت مداوم از حمایت های یک متخصص تغذیه بهره مند باشند. مخصوصا افرادی که در حال کم کردن وزن، در اثر سرطان هستند یا به عوارض جانبی شدیدی از بی اشتهایی گرفته تا حالت تهوع، استفراغ یا اسهال مبتلا شده اند. از تیم پزشکی یا متخصص درمانگر خود بخواهید که یک متخصص تغذیه سرطان خوب به شما معرفی کنند. گرچه در مراکز معتبری مانند به‌آیند، یک متخصص تغذیه سرطان در گروه کادر درمانی حضور دارد.

گروه پزشکان به‌آیند، کادری متشکل از بهترین متخصصان حوزه‌های مختلف سرطان است که با هدف پیشگیری و درمان سرطان دور هم جمع شده اند. به‌آیند از جمله معدود مراکزی است که می تواند یک تیم پزشکی حرفه ای، شامل متخصصان حوزه های تشخیص، انواع درمان ها و حمایت های مراقبتی انواع سرطان را برای مراجعان فراهم آورد، تا بیماران هرچه آسانتر و بهتر فرآیند مبرازه با سرطان را طی منند.

وزن خود را متعادل نگه دارید

تلاش کنید که در طول روند درمان سرطان وزنتان زیاد یا کم نشود. به یاد داشته باشید که رعایت رژیم لاغری سفت و سخت در زمان درمان سرطان مناسب نیست. کاهش پیدا کردن وزن می تواند سطح انرژی بدن را کاهش دهد و توان بدن برای مبارزه با عفونت ها را پایین بیاورد. بهترین غذا برای سرطان معده

وزن خود را متعادل نگه دارید
وزن خود را متعادل نگه دارید

بعد از گاسترکتومی از دستورات غذایی تیم پزشکی پیروی کنید

گاسترکتومی در واقع یک نوع عمل جراحی، به منظور برداشتن یک بخش یا کل معده است. در این عمل، طبیعتا سیستم نگهداری و هضم غذا در بدن برداشته می شود. بعد از این جراحی، گنجایش معده بسیار کم می شود و تنها می تواند مقدار خیلی کمی غذا در خود نگه دارد. از همین رو بعد از گاسترکتومی به دستورات و رژیم های غذایی ویژه ای نیاز دارید که متناسب با حجم و شرایط جدید معده باشد.

بعد از جراحی گاسترکتومی مراقب علائم سندروم دامپینگ باشید

سندروم دامپینگ عارضه‌ ای است که طی آن غذا خیلی زود از معده خارج می شود. این اتفاق باعث به وجود آمدن زباله و پسماند غذایی در روده می شود. شما می توانید به سندروم دامپینگ زودهنگام یا دیرهنگام مبتلا شوید. سندروم دامپینگ زودهنگام در اثر ریختن مایعات در روده کوچک به وجود می آید. و سندروم دامپینگ دیرهنگام به دلیل افت قند خون اتفاق می افتد. علائم سندروم دامپینگ عبارتند از: حالت تهوع، استفراغ، شکم درد، گرفتگی عضلات شکم، اسهال، گیجی، آروغ زدن مداوم، بی حالی یا تند شدن ضربان قلب.

در طول روز وعده های کوچک و منظم بخورید

خوردن وعده های غذایی کوچک و مداوم تضمین می کند که بدن در حال دریافت کالری، پروتئین و مواد مغذی کافی است، تا بتواند روند درمان را تحمل کند. وعده های کوچک همچنین می توانند به کاهش عوارض جانبی ناشی از فرآیند درمانی مانند حالت تهوع کمک کنند. سعی کنید در روز 5 یا 6 بار، هر سه ساعت وعده های غذایی کوچک بخورید. بهترین غذا برای سرطان معده

در طول روز وعده های کوچک و منظم بخورید
در طول روز وعده های کوچک و منظم بخورید

غذاهای پر پروتئین مصرف کنید

پروتئین به به بدن در بازتولید سلول ها و ترمیم بافت ها کمک می کند. همچنین به سیستم ایمنی هم برای مبارزه با بیماری کمک می کند. سعی کنید در وعده های غذایی خود از غذاهای پر پروتئین زیاد استفاده کنید. منابع خوبی که می توانند پروتئین زیادی به بدن شما برسانند عبارتند از:

  • انواع گوشت سفید از قبیل گوشت مرغ، ماهی یا بوقلمون
  • تخم مرغ
  • لبنیات کم چرب مانند شیر، ماست و پنیر کم چرب
  • آجیل و دانه های مغذی
  • لوبیا
  • سویا بهترین غذا برای سرطان معده

مراقب مصرف مواد لبنی بعد از جراحی باشید

جراحی گاسترکتومی ممکن است باعث شود که بدن دیگر تحمل و توان هضم لبنیات را نداشته باشد. پرهیز از مصرف مواد لبنی مانند شیر پرچرب، سوپ های پر خامه، بستنی، ماست و پنیر در این شرایط می تواند به شما کمک کند. در این شرایط سعی کنید لبنیات را آهسته آهسته به برنامه غذایی خود بازگردانید و ببینید که واکنش بدن شما به مصرف آنها چیست.

مراقب مصرف مواد لبنی بعد از جراحی باشید
مراقب مصرف مواد لبنی بعد از جراحی باشید

از غلات استفاده کنید

غلات منابع خوبی برای تأمین کربوهیدرات  و فیبر هستند. موادی که می توانند به بدن در حفظ انرژی کمک زیادی بکنند. منابع بسیاری خوب غذایی که غلات زیادی دارند عبارتند از:

  • جو دوسر بهترین غذا برای سرطان معده
  • نان های سبوس دار
  • برنج قهوه ای
  • پاستاهای سبوس دار

از میوه و سبزیجات زیاد استفاده کنید

میوه و سبزیجات آنتی اکسیدان های زیادی برای بدن به ارمغان می آورند. آنتی اکسیدان ها می توانند به بدن در مبارزه با سرطان کمک کنند. هرجور میوه ای که دوست دارید و هر نوع سبزی که می توانید مصرف کنید، چراکه فواید زیادی برای شما خواهند داشت. تلاش کنید تا در روز حداقل در 5 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید.

از چربی های مفید استفاده کنید

از مصرف غذاهای سرخ شده، پرچرب و روغنی پرهیز کنید. در عوض سعی کنید از غذاهایی کبابی، آب‌پز یا گریل شده استفاده کنید. چربی های مفید عبارتند از:

  • روغن زیتون بهترین غذا برای سرطان معده
  • آواکادو
  • آجیل
  • دانه های چرب
از چربی های مفید استفاده کنید
از چربی های مفید استفاده کنید

مصرف شیرینی و شکر های افزودنی را محدود کنید

غذاهایی که شکر زیادی دارند، مانند پیش غذاهای شیرین و شیرینی، ارزش غذایی خیلی کمی دارند و معمولا جای غذاهایی که برای بدن مفیدتر هستند را می گیرند.

مایعات زیاد بنوشید

نوشیدن مقدار کافی مایعات در طول درمان سرطان اهمیت زیادی برای جلوگیری از خشک شدن آب بدن دارد. تلاش کنید تا در روز حداقل 64 اونس مایعات مصرف کنید. همچنین از نوشیدن مقدار زیاد نوشیدنی های کافئین دار خودداری نمایید. این نکته را بدانید که مصرف زیاد کافئین آب بدن را کم می کند. بهترین غذا برای سرطان معده

منبع

1 دیدگاه دربارهٔ «بهترین غذا برای سرطان معده | بیمارن سرطان معده چه باید بخورند؟»

  1. مرتضی جعفری فرد

    باسلام وسپاس فراوان وخداقوت خدمت همه عزیزانی که نوعدوستی،انسانیت، شرافت و اطلاعات مفید علمی خود رابه همنوعان هدیه نموده و بیماران مبتلا به امراض گوارشی را تنها نگذاشته وخداپسندانه وخیرخواهانه از وقت و معلوماتشان برای سایرین مایه میگذارند**به سهم خود دست بوس ودعاگوی یکایکتان هستم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا