آیا سرطان واگیردار است ؟ | از مبتلایان به سرطان دوری نکنید

آیا سرطان واگیردار است

سرطان یکی از بیماری شایع و رایج در میان افراد مختلف در رده های سنی گوناگون است. تقریبا هرکسی با هر شرایطی می تواند به سرطان مبتلا شود. فرقی ندارد که ورزش می کنید، زندگی سالمی یا خیر. خطر سرطان همه را تهدید می کند. هرچند سایه این تهدید برای برخی بلندتر است. اما آیا سرطان واگیردار است ؟

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در همین ابتدا به شما می گوییم که سرطان واگیردار نیست.

آیا سرطان واگیردار است
آیا سرطان واگیردار است

شما نمی توانید سرطان را از کس دیگری بگیرید. برخورد نزدیک از جمله روابط جنسی، بوسیدن، لمس کردن، خوردن غذا یا تنفس هوای مشترک با یک فرد سرطانی باعث شیوع و واگیر سرطان نمی شود. سلول های سرطانی بدن یک فرد قادر نیستند در بدن سالم فرد دیگری زنده بمانند. چراکه سیستم ایمنی یک بدن سالم سلول های خارجی را پیدا و نابود می کند. چه این سلول های سالم باشند، و چه سرطانی.

بنابراین در جواب این سوال که آیا سرطان واگیردار است؟ باید با قاطعیت بگوییم که خیر اصلا اینطور نیست.

اما ممکن است سناریوهای مختلفی به نظر شما برسند که فکر کنید طی آنها سرطان می تواند از یک فرد مبتلا به یک فرد سالم منتقل شود. در ادامه به سناریوها و در واقع سوالات رایجی که درباره واگیردار بودن سرطان معمول هستند پاسخ می دهیم.

چرا تصور می شود که سرطان واگیردار است؟

اگرچه سرطان واگیردار نیست، اما برخی از شرایط وجود دارند که باعث می شوند مردم با خود فکر کنند سرطان می تواند از یک فرد به دیگری منتقل شود. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم:

آیا سرطان واگیردار است
آیا سرطان واگیردار است

عفونت هایی که می توانند ریسک سرطان را افزایش دهند

گرچه سرطان به خودی خود واگیردار نیست، اما جِرم هایی هستند که می توانند نقش مهمی در توسعه انواع خاصی از سرطان داشته باشند. داشتن چنین جرم ها یا عفونت هایی می تواند منجر به این شود که فرد به اشتیاه تصور کند که به سرطان مبتلا شده است. عفونت هایی که به سرطان مرتبط شده اند شامل عفونت های ویروسی،  عفونت های باکتریایی و انگل ها هستند.

سرطان های خانوادگی

اگر سرطان مسری بود، مانند آنفولانزا، قطعا شاهد همه‌گیری سرطان بودیم. در چنین شرایط فرضی ما انتظار می داشتیم که درصد بالایی از ابتلا به سرطان در میان خانواده ها و دوستان افراد مبتلا به سرطان و در میان متخصصان بهداشتی که از آنها مراقبت می کنند، وجود داشته باشد. اما خب همه می دانیم که اصلا اینطور نیست.

این واقعیت که سرطان ممکن است در بین برخی از خانواده ها رایج تر باشد، به این معنی نیست که اعضای خانواده سرطان را به هم منتقل کرده اند. علت سرطان های خانوادگی واگیردار بودن این بیماری نیست، بلکه علل مختلف سرطان های خانوادگی عبارتند از:

  • اعضای یک خانواده ژن های مشابهی با یکدیگر دارند.
  • خانواده ها ممکن است سبک زندگی ناسالم مشابه یکدیگری داشته باشند (مثلا رژیم های ناسالم غذایی جمعی یا رواج سیگار کشیدن بین اعضای خانواده).
  • اعضای یک خانواده ممکن است همه در معرض یک عامل سرطان زای مشترک قرار داشته باشند (مانند قرار داشتن در معرض تشعشعات خطرناک).

همانطور که می بینید واگیردار بودن، جزو هیچیک از عوامل داشتن سرطان خانوادگی نیست. چراکه سرطان یک بیماری ژنتیکی و مختص بدن فرد است، نه یک بیماری ویروسی.

آیا سرطان واگیردار است
آیا سرطان واگیردار است

سرطان های خوشه ای

برخی از مردم هستند که به سرطان های خوشه ای به عنوان مدرکی بر واگیردار بودن آن نگاه می کنند. سرطان های خوشه ای یعنی گروهی از مردم که در کنار هم زندگی می کنند و تعداد زیادی از آنها به سرطان مبتلا هستند.

اما سرطان های خوشه ای هیچگاه بازتاب دهنده نرخ سرطان بالاتر نسبت به مردم عادی نبوده است. در موارد نادر، وقتی که سرطان در میان اعضای یک گروه رایج و شایع می شود، به معنای واگیردار بودن سرطان نیست. بلکه به معنای آن است که عوامل خطرزای دیگری مانند قرار داشتن در معرض عوامل سرطان زا و سبک زندگی ناسالم می توانند علت ابتلای آن دسته افراد به سرطان باشند.

مثلا در گذشته بسیاری از کارکنان تأسیسات هسته ای به سرطان مبتلا می شدند، اما این به خاطر محیط کاری انها بود نه واگیردار بودن سرطان.

انتقال سرطان با پیوند عضو

در موارد بسیار نادر، این اتفاق افتاده است که سلول ‌های سرطانی بدن اهداکننده عضو باعث رشد توده های سرطانی در بدن فردی شده باشد که این عضو را دریافت کرده است. اما در اکثر موارد این اتفاق نمی افتد و احتمال آن بسیار بسیار اندک است. چراکه سیستم ایمنی بدن ما همیشه به دنبال سلول هایی می گردد که متعلق به بدن ما نیستند و آنها را از بین می برد.

با این حال، افرادی که پیوند عضو انجام می دهند باید داروهایی را برای تضعیف سیستم ایمنی خود مصرف کنند تا بدن آنها به عضو پیوند شده حمله نکند و آن را از بین نبرد. از این رو اگر سلول های سرطانی همراه با عضو جدید وارد بدن فرد شوند، سیستم ایمنی ضعیف شده ممکن است نتواند آنها را به موقع تشخیص دهد. البته این بستگی زیادی به نوع و رفتار سرطان در بدن میزبان جدید دارد.

به همین خاطر هم هست که پیش از اهدا، اهداکنندگان عضو به دقت از نظر ابتلا به سرطان غربالگری می شوند تا این خطر کاهش یابد.

آیا سرطان واگیردار است
آیا سرطان واگیردار است

با این وجود، مطالعات اخیر نشان داده است که سرطان در افرادی که پیوند عضو دریافت می کنند، شایع تر است. این احتمالا به دلیل داروهایی است که برای کاهش خطر رد عضو، تجویز می شود. از آنجایی که این داروها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند، می ‌توانند از یافتن ویروس‌ ها و سلول های آسیب‌ دیده در بدن و حمله به آن‌ ها جلوگیری کنند. اتفاقی که در نهاین منجر به بروز سرطان می ‌شود.

البته باید بدانید که سلول های سرطان ممکن است الزما از بدن فرد اهداکننده عضو وارد بدن فرد دریافت کننده نشوند، بلکه ضعف سیستم ایمنی بدن در این برحه می تواند باعث شود که جهش های زنتیکی در سلول های خود بدن دریافت کننده رشد کنند و به سرطان تبدیل شوند.

انتقال سرطان در دوران بارداری

حتی اگر زنی در دوران بارداری سرطان داشته باشد، سرطان به ندرت نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد. هرچند برخی از سرطان‌ ها می ‌توانند از مادر به جفت (ارگانی که مادر را به نوزاد متصل می ‌کند) سرایت کنند، اما بیشتر سرطان ‌ها نمی ‌توانند بر خود نوزاد تأثیر بگذارند.

آیا سرطان واگیردار است
آیا سرطان واگیردار است

مبتلایان به سرطان باید در جمع باشند

حتی امروز، خانواده ها، دوستان و همکاران گاهی اوقات از عزیزان مبتلا به سرطان خود دوری می کنند. این کار می تواند باعث شود فرد مبتلا به سرطان احساس انزوا و تنهایی کند. اما یادتان باشد که شما نمی توانید سرطان را از آنها بگیرید. نترسید با فرد مبتلا به سرطان تماس بگیرید. آنها به دیدار و حمایت شما نیاز دارند.

مطالعات تخصصی

1 دیدگاه دربارهٔ «آیا سرطان واگیردار است ؟ | از مبتلایان به سرطان دوری نکنید»

  1. آیا سرطان رحم هم واگیردار نیست؟

    زن پدرم سرطان تیروئید گرفته و متاسازتاز داده به رحمش ، خواستم بپرسم اگر پدرم باایشون ارتباط سکس داشته باشه احتمال اینکه سرایت داشته باشه هست؟ ممنون میشم راهنماییم کنین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا