علت سرطان خون | چرا به لوسمی مبتلا می شویم؟

علت سرطان خون
علت سرطان خون

علت سرطان خون

سرطان خون یا لوسمی نوعی از سرطان است که در بافت های خونساز بدن ایجاد می شود. بافت هایی از جمله مغز استخوان و سیستم لنفاوی. علت سرطان خون

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

انواع مختلفی از سرطان خون وجود دارند. برخی از آنها در میان کودکان رایج تر هستند، و برخی دیگر بیشتر در بین افراد بالغ رواج دارند.

سرطان خون اغلب در گلوبول ها یا سلول های سفید خون اتفاق می افتد. گلوبول های سفید بدن پادتن هایی هستند که با عفونت ها مبارزه می کنند و معمولا به شکل منظمی تقسیم شده و رشد پیدا می کنند. درست به اندازه ای که بدن به آن نیاز دارد. اما در افرادی که به لوسمی یا سرطان خون مبتلا هستند، بافت مغز استخوان بیش از اندازه مورد نیاز بدن گلوبول سفید تولید می کند. سلول هایی که به درستی عمل نمی کنند. علت سرطان خون

سرطان خون یکی از خطرناک ترین انواع سرطان است که گرچه درمان کردنش ممکن است، اما به هر حال بسیار سخت و حساس خواهد بود.

درمان سرطان خون می تواند بسته به نوع لوسمی و عوامل دیگر، بسیار پیچیده باشد. اما راهکارهایی وجود دارند که می توانند شانس درمان این سرطان را زیاد کنند.

در این مقاله قصد داریم بیشتر به علت سرطان خون بپردازیم. آگاهی از علت های ابتلا به این سرطان،  به شما در پیشگیری، شناخت به موقع علائم و تشخیص زودهنگام آن کمک می کند تا از این طریق، چنانچه به این سرطان مبتلا شدید، یا هستید، شانس درمان و نجات شما هم بالاتر برود. با ما همراه باشید.

علت سرطان خون
علت سرطان خون

عوامل ابتلا به سرطان خون

دانشمندان هنوز به شکل دقیق نمی دانند که علت اصلی ابتلای افراد به سرطان خون چیست. مانند بسیاری دیگر از انواع سرطان ها، به نظر می رسد که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی منجر به این سرطان می شوند. علت سرطان خون

به صورت کلی تصور می شود که سرطان خون زمانی شکل می گیرد که برخی از سلول های خونی دچار تغییرات یا جهش هایی در مواد ژنتیکی یا DNA خود شوند. DNA یک سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گویند چه کاری انجام دهد. معمولا اطلاعات موجود در DNA به سلول می گویند که با سرعت مشخصی رشد کند و در زمان مشخصی هم بمیرد. در موارد ابتلا به سرطان خون، جهش های ژنتیکی برخی از این سلول ها به آنها دستور می دهند که به جای مردن در زمانی خاص، به رشد و تکثیر خود ادامه بدهند.

زمانی که این اتفاق رخ می دهد، تولید سلول های خونی از کنترل خارج می شود. با گذشت زمان این سلول های غیرعادی در بافت مغز استخوان انقدر زیاد می شوند که تعدادشان از سلول های عادی بیشتر می شود. اتفاقی که باعث تولید سلول ها یا گلوبول های سفید، گلوبول های قرمز و پلاکت های سالم کمتری در بدن می شود. این رخداد در نهایت موجب بروز علائم و نشانه های سرطان خون خواهد شد. علت سرطان خون

از این رو انجام چک‌آپ های منظم برای افرادی که سابقه خانوادگی از سرطان، و مخصوصا سرطان خون دارند امری ضروری خواهد بود. چراکه داشتن سابقه خانوادگی، مخصوصا بستگان درجه اول باعث می شود که فرد در شانس بالایی از ابتلا به سرطان خون قرار داشته باشد. تست ژنتیک می تواند راهکار مناسبی برای افراد پرخطر باشد.

عوامل ابتلا به سرطان خون
عوامل ابتلا به سرطان خون

عوامل خطرزای زیادی شناسایی شده اند که می توانند در ابتلا به سرطان خون موثر باشند. عواملی از جمله قرار گرفتن در معرض اشعه، سابقه درمان سرطان های دیگر و سن بالای 65 سال. محققان ترکیب عوامل ژنتیکی و محیطی مختلفی را مورد بررسی قرار داده اند که باور دارند می توانند خطر ابتلا به سرطان خون را زیاد کنند. عواملی که عبارتند از:

  • استعداد و سابقه ژنتیکی علت سرطان خون
  • سندرم دان
  • ویروس تی-لنفوتروپیک انسانی (HTLV)
  • ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
  • قرار گرفتن در معرض مواد پتروشیمیایی، مانند بنزن
  • قرار گرفتن در معرض پرتوهای یونیزه مصنوعی
  • شیمی درمانی که برای درمان سایر انواع سرطان تجویز می شود
  • مصرف سیگار و تنباکو
  • استفاده از برخی رنگ موهای شیمیایی خاص و خطرناک علت سرطان خون

علائم سرطان خون

علائم سرطان خون، بسته به اینکه فرد به چه نوعی از لوسمی مبتلا شده است، می توانند مختلف باشند. علائم و نشانه های رایج سرطان خون عبارتند از:

  • تب و لرز بی دلیل
  • خستگی مداوم و ضعف
  • عفونت های مکرر یا شدید
  • کاهش وزن بی دلیل
  • تورم غدد لنفاوی و بزرگ شدن کبد یا طحال
  • خونریزی یا کبودی آسان نواحی مختلف بدن
  • خونریزی های مکرر بینی
  • ظاهر شدن نقاط قرمز ریز روی پوست علت سرطان خون
  • تعریق زیاد، به خصوص در شب
  • درد یا حساسیت استخوان
علائم سرطان خون
علائم سرطان خون

تشخیص سرطان خون

پزشکان می توانند نوع شدید سرطان خون را با یک آزمایش خون ساده، حتی پیش از شروع علائم بیماری تشخیص دهند. چنانچه این اتفاق رخ دهد یا علائم و نشانه های سرطان خون را داشته باشید، پزشک ممکن است یک یا چند مورد از فرآیند های تشخیصی زیر را برای شما انجام دهد:

  • معاینه فیزیکی علت سرطان خون
  • آزمایش خون
  • آزمایش مغز استخوان

درمان سرطان خون

انتخاب روش درمان سرطان خون به عوامل متعددی بستگی دارد. پزشک گزینه های درمانی سرطان خون را بر اساس شرایط سنی بیمار، وضعیت عمومی سلامتی، نوع سرطان خون و اینکه آیا به بخش های دیگر بدن سرایت کرده است یا نه، تعیین می کند.

رایجترین روش های درمان سرطان خون عبارتند از: علت سرطان خون

درمان سرطان خون
درمان سرطان خون

چرا بهتر است برای درمان سرطان به به‌آیند مراجعه کنید؟

مرکز تخصصی درمان و سرطان به‌آیند، در واقع گروهی متشکل از بهترین متخصصان در حوزه های مختلف سرطان است. در مرکز به‌آیند پزشکان متخصص مختلفی که در زمینه های تصویربرداری، غربالگری، ژنتیک، شیمی درمانی، پرتو درمانی، جراحی، ایمن درمانی، درمان های هدفمند، تغذیه سرطان، روان درمانی بعد از سرطان و غیره جزو بهترین های رشته خود هستند، حضور دارند. علت سرطان خون

درمان سرطان خون، همانطور که اشاره کردیم می تواند پیچیده باشد. از طرف دیگر هر ساعتی که زودتر مراحل صحیح درمانی را آغاز کنید، شانس درمان شدن شما هم بالاتر می رود. بنابراین بهتر است به جا اینکه در میان مطب پزشکان و متخصصان مختلفی که شناخت کافی از آنها ندارید، سرگردان باشید، و برای هر بخش از فرآیند تشخیص و درمان به مطب های گوناگون و پزشکان مختلف مراجعه کنید، می توانید با مراجعه به مرکز به‌آیند به جای یک پزشک، به یک مرکز مطمئن اعتماد کنید.

کادر پزشکی به‌آیند در قالب جلسات گروهی پرونده بیماران را مورد بررسی دقیق قرار می دهند، و بهترین راهکار درمانی را شناسایی کرده و به انجام می رسانند.

برای آشنایی بیشتر با به‌آیند، بهتر است به صفحه درباره ما مراجعه نمایید. علت سرطان خون

بهترین مرکز درمان سرطان در تهران
بهترین مرکز درمان سرطان در تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا