سرطان رکتوم یا سرطان راست روده چیست ؟ | بخش دوم درمان

بخش قبل

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درمان سرطان رکتوم 

ایا سرطان راست روده کشنده است

درمان سرطان راست روده اغلب شامل ترکیبی از روش های درمانی است. در صورت امکان ، از عمل جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. سایر روش های درمانی مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است پس از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده و کاهش خطر عود سرطان استفاده شود.

اگر جراحان نگران این باشند که سرطان بدون آسیب رساندن به اندام ها و ساختارهای مجاور نمی تواند به طور کامل برداشته شود ، ممکن است ترکیبی از شیمی درمانی و پرتودرمانی را به عنوان درمان اولیه به شما توصیه کنند. این درمان های ترکیبی ممکن است باعث کوچک شدن سرطان برای برداشتن در حین عمل شود.

عمل جراحی

سرطان رکتوم اغلب با جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی درمان می شود. اینکه کدام عمل برای شما مناسب تر است به موقعیت خاص شما بستگی دارد ، مانند محل و مرحله سرطان ، میزان تهاجمی بودن سلول های سرطانی ، سلامت کلی و ترجیحات شما.

عمل هایی که برای درمان سرطان رکتوم استفاده می شود شامل موارد زیر است:

  • از بین بردن سرطان های بسیار کوچک از داخل رکتوم. سرطان های رکتوم بسیار کوچک ممکن است با استفاده از کولونوسکوپ یا نوع خاص دیگری از اسکوپ که از طریق مقعد وارد می شود برداشته شود (برداشتن موضعی ترانسال). ابزارهای جراحی می توانند از طریق اسکوپ مورد نظر برای از بین بردن سرطان و برخی از بافت های سالم اطراف آن هدایت شوند. اگر سرطان شما کوچک باشد و احتمال گسترش آن به غدد لنفاوی اطراف وجود نداشته باشد ، این روش ممکن است یک گزینه باشد. اگر با تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی مشخص شود که سلول های سرطانی شما تهاجمی هستند یا احتمال گسترش آنها به غدد لنفاوی وجود دارد ، پزشک ممکن است جراحی اضافی را توصیه کند.
  • برداشتن تمام یا بخشی از راست روده. سرطان های رکتوم بزرگتر که به اندازه کافی از کانال مقعد فاصله دارند ، ممکن است در یک روش که تمام یا بخشی از رکتوم در آن برداشته می شود (برداشتن قدامی پایین) ، درمان شوند. بافت و غدد لنفاوی اطراف نیز برداشته می شود. در این روش مقعد حفظ می شود تا زائدات بتوانند به طور طبیعی از بدن خارج شوند. نحوه انجام این عمل به محل سرطان بستگی دارد. اگر سرطان قسمت فوقانی راست روده را درگیر کرده باشد ، آن قسمت از راست روده برداشته می شود و سپس روده بزرگ به راست روده باقیمانده متصل می شود (آناستوموز کولورکتال). اگر سرطان در قسمت تحتانی رکتوم قرار داشته باشد ممکن است کل راست روده برداشته شود. سپس روده بزرگ به صورت کیسه در آمده و به مقعد متصل می شود (آناستوموز کولون).
  • برداشتن راست روده و مقعد. برای آن دسته از سرطان های رکتوم که در نزدیکی مقعد قرار دارند ، حذف کامل سرطان بدون آسیب رساندن به عضلات کنترل کننده حرکات روده میسر نیست. در این شرایط ، جراحان ممکن است عملی را به نام جراحی رزکشن ابدومینوپرینئال (APR) برای برداشتن راست روده ، مقعد و مقداری از روده بزرگ و همچنین بافت ها و غدد لنفاوی اطراف توصیه کنند. جراح یک شکاف در شکم ایجاد می کند و روده بزرگ باقی مانده را متصل می کند (کولوستومی). مواد زائد از طریق این شکاف ایجاد شده از بدن شما خارج شده و در کیسه ای که به شکم شما متصل است جمع می شود.

شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. برای سرطان رکتوم ، شیمی درمانی ممکن است بعد از جراحی به منظور از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده توصیه شود.

همچنین ممکن است قبل از عمل برای کوچک کردن سرطان بزرگ از شیمی درمانی همراه با پرتو درمانی استفاده شود تا از برداشتن آن در طی جراحی آسان تر باشد.

شیمی درمانی همچنین می تواند برای تسکین علائم سرطان رکتوم که با جراحی برطرف نمی شود یا به سایر مناطق بدن گسترش یافته است ، مورد استفاده قرار گیرد.

پرتو درمانی

در رادیوتراپی از منابع نیرومند انرژی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. در افراد مبتلا به سرطان رکتوم ، پرتو درمانی غالباً با شیمی درمانی ترکیب می شود که باعث می شود سلول های سرطانی در اثر اشعه آسیب ببینند. پرتو درمانی همچنین می تواند بعد از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده مورد استفاده قرار گیرد. یا می توان از آن قبل از جراحی برای کوچک سازی سرطان و سهولت در برداشتن آن استفاده کرد.

هنگامی که جراحی گزینه مناسبی نیست ، ممکن است از پرتو درمانی برای تسکین علائمی مانند درد استفاده شود.

شیمی درمانی و پرتو درمانی ترکیبی

ترکیب شیمی درمانی و پرتو درمانی (کمورادیوتراپی) سلول های سرطانی را در برابر اشعه آسیب پذیر تر می کند. این ترکیب اغلب برای سرطان های رکتوم بزرگتر و مواردی که احتمال بازگشت آنها پس از جراحی بیشتر است ، استفاده می شود.

کمورادیوتراپی ممکن است توصیه شود:

  • قبل از جراحی. شیمی درمانی ممکن است به اندازه کافی باعث کوچک شدن سرطان شود تا جراحی کم تهاجمی امکان پذیر شود. درمان ترکیبی ممکن است باعث شود که عمل شما ناحیه مقعد را دست نخورده باقی بگذارد ، بنابراین پس از جراحی مواد زائد می توانند به طور طبیعی از بدن دفع شوند.
  • بعد از جراحی. اگر جراحی تنها درمان شما بود ، در صورت افزایش خطر بازگشت سرطان ، پزشک ممکن است بعد از آن شیمی درمانی را توصیه کند.
  • به عنوان درمان اصلی. اگر سرطان رکتوم پیشرفته باشد یا جراحی گزینه ای نباشد ، ممکن است پزشک شما شیمی درمانی را برای کنترل رشد سرطان توصیه کند.

درمان دارویی هدفمند

درمان های دارویی هدفمند بر روی ناهنجاری های خاص موجود در سلول های سرطانی متمرکز هستند. با مسدود کردن این ناهنجاری ها ، درمان های دارویی هدفمند می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند.

داروهای هدفمند معمولاً با شیمی درمانی ترکیب می شوند. داروهای هدفمند به طور معمول برای افرادی که سرطان رکتوم بدخیم دارند اختصاص دارد.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی یک درمان دارویی است که از سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با سرطان استفاده می کند. سیستم ایمنی بدن شما که علیه بیماری مبارزه می کند ممکن است به سرطان شما حمله نکند زیرا سلول های سرطانی پروتئین هایی تولید می کنند که به آنها کمک می کند از دید سلول های سیستم ایمنی بدن پنهان شوند. ایمنی درمانی با تداخل در این روند عمل می کند.

ایمنی درمانی معمولاً به سرطان پیشرفته مقعد اختصاص می یابد.

مراقبت های حمایتی (تسکینی)

مراقبت تسکینی بر روی تسکین درد و سایر علائم یک بیماری جدی متمرکز است. متخصصان مراقبت تسکینی با شما ، خانواده و سایر پزشکان شما همکاری می کنند تا لایه ای از پشتیبانی را ارائه دهند که مکمل مراقبت های مداوم تان باشد.

مراقبت های تسکینی توسط تیمی از پزشکان ، پرستاران و سایر افراد متخصص آموزش دیده ارائه می شود. تیم های مراقبت تسکینی با هدف بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان و خانواده های آنها انجام می شود. این نوع مراقبت در کنار درمان های درمانی یا دیگر درمان هایی که ممکن است دریافت کنید ارائه می شود.

 

مقابله و پشتیبانی

اطلاع از ابتلا به سرطان می تواند طاقت فرسا باشد. با گذشت زمان راه های مقابله با پریشانی و عدم اطمینان سرطان را پیدا خواهید کرد. اما تا آن زمان ، ممکن است موارد زیر به شما کمک کند:

  • در مورد سرطان رکتوم به اندازه کافی اطلاعات کسب کنید تا در مورد مراقبت خود راحت تر تصمیم بگیرید. از پزشک خود در مورد سرطان تان ، از جمله گزینه های درمانی و در صورت تمایل ، پیش آگهی خود سوال کنید. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان رکتوم ، ممکن است در تصمیم گیری در مورد درمان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.
  • با دوستان و خانواده در ارتباط باشید. مستحکم نگه داشتن روابط نزدیک به شما کمک می کند تا با سرطان رکتوم بهتر مقابله کنید. دوستان و خانواده می توانند پشتیبانی عملی مورد نیاز شما را فراهم کنند ، از جمله کمک به مراقبت از خانه در صورت بستری شدن تان در بیمارستان. و هنگامی که احساس غرق شدن در سرطان می کنید می توانند به عنوان حامی عاطفی عمل کنند.
  • کسی را پیدا کنید که با او صحبت کنید. شنونده خوبی پیدا کنید که مایل باشد به صحبت های شما درباره امیدها و ترس های شما گوش دهد. این فرد ممکن است یکی از دوستان یا اعضای خانواده باشد. نگرانی و درک یک مشاور ، مددکار اجتماعی پزشکی ، روحانی یا گروه پشتیبانی سرطان نیز ممکن است مفید باشد. از پزشک خود در مورد گروه های پشتیبانی منطقه خود سوال کنید. یا با سازمان های محلی و ملی سرطان نیز می توانید مشورت کنید.

 

آماده شدن برای ملاقات با پزشک

اگر پزشک شما مشکوک به سرطان رکتوم باشد ، به احتمال زیاد شما را به یک یا چند متخصص ارجاع می دهد که سرطان رکتوم را درمان می کنند ، از جمله:

  • پزشکی که بیماری های گوارشی را درمان می کند (متخصص گوارش)
  • پزشکی که سرطان را درمان می کند (انکولوژیست)
  • جراح متخصص در عمل های مربوط به رکتوم و کولون (جراح کولورکتال)
  • پزشکی که از پرتو درمانی برای درمان سرطان استفاده می کند (انکولوژیست پرتوی)

در اینجا چند اقدام وجود دارد که می توانید قبل از ملاقات با این پزشکان انجام دهید:

  • دریابید که آیا قبل از قرار ملاقات کاری لازم است انجام دهید ، مانند اجتناب از برخی مواد غذایی یا داروها.
  • فهرستی از تمام داروهای خود تهیه کنید ، از جمله ویتامین ها یا مکمل ها.
  • همراه داشتن یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان خود برای یادداشت برداری در مورد صحبت های پزشکان تان در نظر داشته باشید تا بتوانید تمرکز خود را بر گوش دادن به حرف های پزشک تان بگذارید.
  • سوالات خود رو برای پرسیدن از دکتر یادداشت کنید.

در اینجا چند سوال در مورد سرطان رکتوم آورده شده که ممکن است بخواهید بپرسید:

  • سرطان من در کدام قسمت از راست روده ام قرار دارد؟
  • مرحله سرطان رکتوم من چیست؟
  • آیا سرطان رکتوم من به سایر قسمت های بدن من سرایت کرده است؟
  • آیا به آزمایشات بیشتری احتیاج دارم؟
  • آیا در مورد من سرطان رکتوم قابل درمان است؟
  • هر روش درمانی چقدر شانس درمان من را افزایش می دهد؟
  • عوارض جانبی بالقوه هر درمان چیست؟
  • هر درمانی چه تاثیری بر زندگی روزمره من دارد؟
  • آیا درمانی وجود دارد که به نظر شما برای من بهترین گزینه باشد؟
  • به یکی از اعضای خانواده یا دوستی که در شرایط مشابه من است چه پیشنهادی می دهید؟
  • چقدر زمان دارم تا در مورد درمان تصمیم بگیرم؟
  • آیا باید برای نظر دوم برنامه ریزی کنم؟
  • برای کسب اطلاعات بیشتر آیا بروشور یا سایر موارد چاپی وجود دارد که بتوانم با خود ببرم؟ چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منابع:

symptoms-causes

diagnosis-treatment

3 دیدگاه دربارهٔ «سرطان رکتوم یا سرطان راست روده چیست ؟ | بخش دوم درمان»

  1. احسان کریمی

    درود بر شما. پدر من چند ماه است که به سرطان رکتوم دچار شده مراحل پرتو درمانی را طی کرده که ۲۸ جلسه پرتو درمانی بوده و الان به جراح اورکتال معرفی شده ایم که هزینه این عمل بسیار بالاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا