آیا نوجوانان به سرطان سینه مبتلا می شوند؟ | علائم سرطان سینه در نوجوانان دختر

با ورود به سال های نوجوانی و دوران بلوغ، این طبیعی است که سینه های تان تغییر کنند. افزایش و کاهش هورمون های زنانه، مانند استروژن و پروژسترون، ممکن است سینه های شما را حساس و دردناک کند. همچنین ممکن است هر ماه که پریود می شوید، باعث شود شما توده یا برجستگی هایی را در سینه های تان احساس کنید. اما آیا این توده ها و برجستگی ها می توانند سرطان باشد؟ احتمال ابتلا به سرطان سینه در دختران 14 سال یا حتی کم سن تر تقریباً بالا است. با پشت سر گذاشتن سنین نوجوانی و دوران بلوغ، این شانس در دختران نوجوان کمی افزایش می یابد، اما هنوز هم ابتلا به سرطان سینه در نوجوانان بسیار نادر است و از هر 1 میلیون جمعیت نوجوان، تنها یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درد سينه در دختر نشانه چيست

سرطان سینه در نوجوانان : انواع توده

سرطان سينه زير ٣٠ سال

بیشتر توده های پستان در دختران نوجوان فیبروآدنوم هستند. رشد بیش از حد بافت همبند در پستان منجر به ایجاد فیبروآدنوم می شود که یک توده غیر سرطانی است.

این توده معمولاً سخت و لاستیک مانند است و می توانید آن را با انگشتان خود حرکت دهید. فیبروآدنوم 91 درصد از کل توده های جامد سینه را در دختران زیر 19 سال تشکیل می دهد.

سایر توده های پستانی کمتر شایع در نوجوانان شامل کیست است که کیسه های پر از مایعات غیر سرطانی هستند. ضربه محکم یا آسیب رساندن به بافت پستان که در هنگام زمین خوردن یا حین ورزش محتمل است، می تواند باعث ایجاد این توده ها شود.

 

سن سرطان سينه در دختران نوجوان

احتمال ابتلا به سرطان سینه در دختران 14 سال یا حتی کم سن تر وجود دارد. طبق داده های منتشر شده در سمینارهای انکولوژی، محققان تخمین می زنند که 80 درصد دختران مبتلا به سرطان پستان در سنین 15 تا 19 سال، پنج سال بعد زنده خواهند بود.

سرطان سینه در زنان جوان

 

علائم سرطان سینه در نوجوانان

علائم كيست سينه

تومورهای سرطانی پستان می توانند متفاوت از توده های طبیعی دیگری باشند که در پستان خود احساس می کنید. در اینجا به برخی موارد اشاره کرده ایم که ممکن است سرطانی بودن یک توده را نشان دهد:

  • سفت و سخت است (توده سفت در سينه کودک).
  • به نظر می رسد به دیواره قفسه سینه متصل شده و ثابت است و به اطراف حرکت نمی کند.
  • اندازه آن تقریباً به اندازه یک نخود تا عرض یک انگشت است.
  • ممکن است دردناک باشد.

برخلاف زنان بزرگسال مبتلا به سرطان پستان، ترشحات و تو رفتگی نوک پستان از علائم سرطان سینه در نوجوانان محسوب نمی شود.

علائم سرطان سينه در دختر

 

علل سرطان سینه در نوجوانان

پزشکان هنوز کاملاً مطمئن نیستند که چه عاملی منجر به سرطان پستان در نوجوانان می شود زیرا موارد بسیار کمی وجود دارد. به طور کلی، تصور می شود که عوامل سرطان در کودکان به دلیل تغییر سلول ها و DNA رخ می دهد که در سال های اولیه زندگی رخ می دهد. این تغییرات ممکن است حتی در حالی که هنوز در رحم مادر هستید نیز اتفاق بیفتد.

سرطان های کودکان با عوامل محیطی و سبک زندگی مانند سیگار کشیدن یا رژیم های غذایی ناسالم ارتباط جدی ندارد. اما اگر این رفتارهای ناسالم را در سال های ابتدایی زندگی پیش بگیرید، می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در سنین بالاتر افزایش دهد.

 

عوامل خطر سرطان سینه در نوجوانان

سرطان سينه چه علائمي دارد

تحقیقات در مورد سرطان پستان نوجوان محدود است. اما به نظر می رسد عمده ترین عوامل خطر شامل سابقه خانوادگی این بیماری و وجود ناهنجاری در پستان، مانند نوع خاصی از فیبروآدنوم باشد.

اثبات شده است که قرار گرفتن در معرض اشعه برای درمان بیماری هایی مانند لوسمی و لنفوم غیر هوچکین در سال های رشد پستان، خطر ابتلا به سرطان پستان را در نوجوانان افزایش می دهد. به طور کلی رشد 20 سال طول می کشد، زمانی که فرد بالغ شده و در بزرگسالی به سر می برد.

 

تشخیص سرطان سینه در نوجوانان

تصاویر بیماری پاژه سينه
آزمون ماموگرافی

اگر احساسی غیر عادی در پستان خود دارید، هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. پس از معاینه پستان، پزشک در مورد موارد زیر سوال از شما می کند:

  • سابقه پزشکی خانوادگی تان
  • زمانی که توده را کشف کردید
  • اینکه ترشحات نوک پستان دارید
  • اینکه توده دردناک است

اگر چیزی مشکوک به نظر رسد یا احساس شود، پزشک به شما توصیه می کند که سونوگرافی انجام دهید. در این آزمایش، از امواج صوتی برای بررسی سینه های شما استفاده می شود. سونوگرافی می تواند به تعیین جامد بودن یک توده کمک کند که نشانه ای از ابتلا به سرطان است.

اگر توده پر از مایع باشد، به احتمال زیاد نشان دهنده کیست است. همچنین ممکن است پزشک تان برای برداشتن بافت و آزمایش آن از حیث سرطانی بودن، یک سوزن بسیار ظریف را در توده قرار دهد.

آیا دختران باید ماموگرافی انجام دهند؟

به دو دلیل انجام ماموگرافی برای نوجوانان توصیه نمی شود:

  1. سینه های یک دختر نوجوان متراکم هستند و تشخیص توده ها را برای ماموگرافی دشوار می سازد.
  2. ماموگرافی، سینه ها را در معرض اشعه قرار می دهد که همین امر می تواند منجر به آسیب سلولی، به ویژه در پستان های کوچک و در حال رشد شود.

درمان سرطان پستان در نوجوانان

رادیوتراپی
پرتو درمانی

شایع ترین نوع سرطان پستان که در نوجوانان یافت می شود، آدنوکارسینوم ترشحی است. این به طور کلی این نوعی سرطان است که به کندی رشد می کند و غیر تهاجمی است. اگرچه احتمال شیوع این نوع سرطان در سایر قسمت های بدن کم است، اما چندین مورد، گسترش غدد لنفاوی اطراف را گزارش کرده اند. جهت درمان، پزشکان، سرطان را توسط جراحی بر میدارند و تا جایی که می توانند مقدار کمی از بافت پستان را بر میدارند.

پزشکان به صورت موردی، شیمی درمانی و پرتودرمانی را در نظر می گیرند. خطرات این درمان ها برای بدن در حال رشد نوجوانان ممکن است بیش از مزایای آن باشد. همچنین بسته به نوع درمان و مدت زمان آن، می توانند بر قدرت باروری شما تأثیر بگذارد و احتمال ابتلا به سایر سرطان ها را نیز افزایش دهد.

شیردهی در سال های بعد از جراحی پستان یا نوک پستان همچنان میسر است. اما ممکن است برخی از زنان نسبت به سایرین شیر کمتری تولید کنند.

 

چشم انداز کلی برای نوجوانان مبتلا به سرطان سینه

عکس سرطان سینه
عکس سرطان سينه

از آنجا که سرطان پستان در نوجوانان بسیار نادر است، پزشکان و دختران نوجوان ممکن است رویکرد صبر و انتظار را در پیش بگیرند و درمان را به تأخیر بیندازند. این ممکن است در مقایسه با زنان بالغ مبتلا به این بیماری، میزان بقا در نوجوانان مبتلا به سرطان سینه را تعیین کند.

سرطان پستان در نوجوانان بسیار نادر است، اما همچنان لازم است وجود هر گونه ناهنجاری را بررسی کنید. همچنین مهم است که اکنون اقدامات لازم برای جلوگیری از سرطان پستان در آینده را انجام دهید. این اقدامات شامل موارد زیر است:

  • از یک رژیم غذایی با فیبر بالا که شامل میوه و سبزیجات زیاد است تبعیت کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • وزن متناسب داشته باشید.
  • سیگار نکشید و از قرار گیری در معرض دود سیگار خودداری کنید.

 

تشخيص سرطان سينه در منزل | خودآزمايي سرطان سينه

تشخيص سرطان سينه در منزل

اطلاع از این که سینه های شما به طور عادی چگونه است، می تواند به شما کمک کند تا تغییرات اولیه را تشخیص دهید. هنگام خودآزمايي سرطان سینه و تشخیص سرطان سینه در منزل، به دنبال موارد زیر باشید:

  • توده
  • سفتی پستان
  • ترشحات
  • ناهنجاری های پستان

در اینجا چند روش برای انجام خودآزمايي سرطان سينه در منزل آورده شده است:

  • از کمر به بالا لباس خود را در بیاورید. دستان را به عرض شانه باز کنید و در مقابل آینه به سینه های خود نگاه کنید. به هرگونه تغییر فیزیکی مانند گود شدن پوست، درد، ترشحات نوک سینه یا تغییر در شکل و اندازه پستان که قبلاً وجود نداشته، توجه کنید. همین کار را در حالی که دستان تان را روی باسن و سپس پشت سر تان قرار داده اید نیز انجام دهید. حتماً سینه های خود را از نیم رخ نیز نگاه کنید.
  • در حمام، دستان خود را صابون زده و سینه های خود را کفی کنید. با استفاده از نوک سه انگشت میانی خود، دور تا دور پستان را از حیث احساس توده و سفتی لمس کنید. با کمی فشار انگشتان خود را با یک حرکت بالا و پایین حرکت دهید و کل پستان را با این حرکت پوشش دهید. زیر بغل و ناحیه قفسه سینه خود را نیز بررسی کنید.
  • دراز بکشید و یک بالش زیر شانه راست خود قرار دهید. دست راست خود را پشت سر تان نگه دارید. انگشتان دست چپ خود را به صورت دورانی و در جهت عقربه های ساعت به دور پستان حرکت دهید. دور تا دور کل پستان و زیر بغل را بررسی کنید. اکنون بالش را زیر شانه چپ قرار داده و با استفاده از دست راست تان، سمت چپ را بررسی کنید.

زمانی که از چگونگی شکل ظاهری و احساس سینه های خود مطلع می شوید، تشخیص هرگونه تغییر در آینده آسان تر خواهد بود. در صورت مشاهده تغییر، یا هر موردی که باعث نگرانی شما شده، پزشک را در جریان قرار دهید. پزشک می تواند یک معاینه بالینی انجام دهند تا مشخص شود که آیا دلیلی نگرانی وجود دارد یا خیر.

 

دكتر فوق تخصص سرطان سينه و بهترین مرکز پرتو درمانی در تهران

دکتر احسان کرباسی

چنانچه به دنبال یک متخصص با تجربه و کار آزموده برای مشاوره در مورد علائم یا تشخیص سرطان سینه هستید، یا چنانچه برای درمان سرطان نیاز به انجام پرتودرمانی دارید، ما به شما یکی از بهترین مراکز در تهران را معرفی می کنیم. این مرکز مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز از حضور معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز بهره می برد که راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

خدمات ما

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

جهت مشاوره در مورد علائم سرطان سينه در دختر ان کلیک کنید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع

42 دیدگاه دربارهٔ «آیا نوجوانان به سرطان سینه مبتلا می شوند؟ | علائم سرطان سینه در نوجوانان دختر»

  1. سلام
    من پاییز امسال (۱۴۰۰)میشه ۱۳ سالم و الان شهریور ۱۴۰۰ ۱۲ سالمه که یک ماه دیگه میشم ۱۳ ساله تو پستان چپم یه توده سفته ولی فقط یه عالایم هست اونم سفته سال قبل هم اومده بود زدم گوگل (وقتی به جایی می خورد درد اشت) آورد با صابون ماساژ بده کردم درد نداشت ولی سفت بود الان دوباره اومده میترسم پدرو مادرم هم خبر ندارن لطفا

  2. ,سلام وقتتون بخیر.ببخشیدچندروزه اززیربغلم تاقسمتی ازسینه دردحس میکنم میخاستم ببینم نگران کننده هس؟

  3. سلام خسته نباشیدمن دوماهه دیگه میشه پانزده سالم وقتی که به سینم دست میزنم خیلی سفته ووقتی به جایی برخوردمیکنه خیلی دردمیگره واکثراوقات دردرواحساس میکنم وسرسینه هام خشک میشه وخارش وسوزش دارم وتوی خانواده ارثی هست وداشتیم کسی که سرطان سینه داشته باشه میشه راهنمایی کنید🙏🙏

    1. فرزانه جعفری

      سلام و وقت به خیر. توصیه می کنیم اول با جراح پستان مجموعه مشورت کنین و معاینه بشین و در صورت نیاز مشاوره ژنتیک انجام بشه براتون.لطفا به واتسپ مجموعه پیغام بدین راهنماییون می کنن.

    2. فرزانه جعفری

      سلام دوست عزیز بهتره توسط جراح پستان معاینه بشین و مشاوره ژنتیک سرطان داشته داشین برای جلوگیری از ابتلا به سرطان بر اساس سابقه خانوادگی سرطان راهنماییتون می کنن

  4. سلام من ۱۵ سالم هست نوک سینه ام حس میکنم یه مشکلی داره اصلا درنیومده و از بچگی تو رفتگی داره میشه راهنمایی کنید

  5. باسلام
    من ۱۹ سالمه، به تازگی متوجه شدم که نوك یکی از سینه هام تو رفتگی داره که البته با فشار کمی میاد بیرون اما بعد به حالت قبل برمیگرده، هرازگاهی خیلییی کممم ترشح سفیدی نوك سینه هام دیده میشه، هیچ درد یا خارشی ندارم و سابقه سرطان سینه هم نداریم.
    امکانش هست سرطان باشه؟!
    ممنون میشم پاسخ بدید.

  6. باسلام
    من ۱۹ سالمه
    جدیدا تو رفتگی رو تو نوک یکی از سینه هام دیدم و حالا نمی‌دونم قبلا هم بوده یا ن، هیچ درد یا خارشی ندارم و سابقه سرطان سینه هم تو خانوادمون نداشتیم، هرزگاهی هم خیلی کم پیش میاد که یه ماده سفید رنگی مثل شیر هم روی نوک سینه ام ببینم
    نگرانم، امکان سرطان سینه وجود داره؟!
    لطف میکنید پاسخ بدید..🙏🏼

  7. سلام
    من ۱۱ سالمه و چند ماهی میشه که توی سینم چیزی سفتی رو احساس میکنم اما خب درد نداره میخواستم ببینم نگران کننده هس؟

  8. سلام لطفا جواب بدید من چهارده سالمه و چند تا نقطه روی سینه ام داره بعضی وقت ها درد میگیره این میتونه علامت باشه؟

  9. سلام
    من 16 سالمه و سینه ی چپم بزرگتر از سینه ی راستم هستش و فرم متفاوت تر و افتاده ای داره و انحراف کمی رو به بیرون پیدا کرده و نوکش هم پهن تر از سینه ی راستم هست
    برخی اوقات هم دردی رو در سینه سمت چپم تجربه می کنم اما احساس وجود هیچگونه غده و توده و کیستِ خاصی ندارم
    ممنون میشم راهنمایی کنید امکانش هست اینها علائم خطرناکی باشند و نیاز باشه به متخصص مراجعه کنم؟

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام ممکنه یافته طبیعی باشه توصیه می کنیم با متخصص اطفال مشاوره داشته باشین و معاینه بشین

  10. سلام وقت بخیر
    من ۱۷ سالمه. چند هفتس یه چیزی مثل جوش سر سفید پایین تر از نوک سینم به وجود اومده ولی اندازش خیلی کوچیکه ممکنه سرطانی باشه؟

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام نیاز هست با جراح پستان مشاوره داشته باشین و از نزدیک معاینه بشین اگر تمایل دارین می تونین با مجموعه تماس بگیرین

  11. سلام وقتتون بخیر
    من ۱۴ سالمه و اخیرا یک سری کبودی خطی دور یکی از سینه هام هست اولا پررنگ تر بود الان یکم کمرنگ تر شده اما از بین نمیره.تو رفتگی نوک سینه هم گاهی دارم و ی وقتایی نوک سینم ی چیز سفیدی هست..
    ممکنه راهنماییم کنین؟

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام با متخصص اطفال مشاوره داشته باشین در مجموعه ما بالای ۱۸ سال رو می تونیم راهنمایی کنیم

  12. سلام خسته نباشید 18 سالمه چن روزه سینه سمت چپم درد میکنه
    درد از سر سینم شرو میشه و ب کلش منتقل میشه
    نگران کنندس؟
    ممکنه بخاطر مشکل انحراف ستون فقراتم باشه ؟

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز نیاز هست معاینه بشین توسط جراح پستان اگه تمایل دارین می تونین با مجموعه تماس بگیرین راهنماییتون می کنند

  13. ملیکا منصوریان

    سلام میدونم که این وبسایت مال این مدل سرطان نیس ولی من ۱۵ سالمه و خیلی ریزش مو و ریزش ابرو و حتی خیلی سردرد دارم در گوگول هم بیشتر علائم سرطان رو داشتم و میخام بدونم سرطان دارم یا نه و قبلا اندازه یه سکه ۵۰۰ تومنی موهام ریخته بود و دوباره جاش مو در اومد میشه کمکم کنید که بفهمم سرطان دارم یا نه

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز توصیه می کنیم با متخصص پوست مشاوره داشته باشین

  14. عرض سلام. بنده 14 سال دارم و سینه چپ‌م سفت شده و درد زیادی ندارم فقط در قاعدگی خیلی کم حس درد میکنم. میشه راهنمایی کنین باید چیکار کنم تا سفت شدن سینه‌م برطرف بشه ؟

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز نیاز هست با متخصص اطفال مشاوره داشته باشین

  15. سلام من ۴ ماه مونده که ۱۶ سالم بشه یکهو
    توده‌ی سفت تقریباً دو سانتی زیر نوک سینه‌م به وجود آمد که وقتی بهش دست میزنم درد میکنه،سابقه سرطان نداشتیم و خانواده‌م هم نمیدونن و خجالت میکشم بهشون بگم، آیا ممکنه بخاطر لباس زیر تنگ بوده باشه؟

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز نیاز هست توسط متخصص اطفال معاینه بشین

  16. درود وقتتون بخیر باشه من ۱۵ ساله هستم و چندماهی میشه یه چیزی مثل توده رو تو هردو سینه هام حس میکنم و اینکه وقتی بهشون دست میزنم درد نمیگیره ولی گاهی اوقات( بعضی وقتا سینه سمت چپ و بعضی وقتا سینه سمت راستم) یکی از سینه هام درد خیلی عجیبی میگره و تیر میکشه طوری که حتی نفسم که میکشم دردش بیشتر میشه و باز همونطور که یهویی که درد شروع میشه یهویی هم قطع میشه و اینکه روی یکی از سینه هام یه خورده لک های قهوه ای کمرنگ مثل کک و مک هست و قسمت بالایی سینه هام و ترقوه ام هم جوش داره آیا امکانش هست که اینها علائم سرطان سینه باشه؟

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام سرطان پستان تو این سن شایع نیست توصیه می کنیم با متخصص اطفال مشاوره داشته باشین

  17. سلام ممنون میشم جواب بدید ۱۹ سالمه و مدت زیادی سینه هام درد ناخوشایندی دارن اما الان چند روزی میشه خیلی دردش بیشتر شده تو هردو سینه ام حس توده ای دارم انگار سفت و گره مانند هستش و مدام درد داره نمیتونم اصلا بهش دست بزنم سابقه سرطان هم داریم مادرم سرطان خون داشتن و فوت شدن میشه راهنمایی کنید لطفاا

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز توصیه می کنیم با جراح پستان مشاوره داشته باشین در صورت تمایل با مجموعه تماس بگیرین راهنماییتون می کنن

  18. وروی نوک سینش مث دوتاخط کوچیک هست ورنگ نوک سینه چپش باسینه سمت راستش فرق میکنه وکمرنگ تر ونوکش بزرگ تراز سینه سمت راستش هست خیلی نگرانم آیا علایم بلوغ هست یا چیزنگران کننده ای هست ؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  19. سلام دخترم 8سالش که بود متولد بهمن 93هست ونوک سینه چپش یه خورده بالا اوده بود وامسال که رفته تو 9سال همون سینه سمت چپش یه خورده از اون یکی بزرگ تره ووقتی بادست بگیری برامدگی داره و ازنظر ظاهراز اون یکی بزرگ تره ونوک سینش از اون یکی بزرگ تره وکم رنگ تره ووقتی بادست بگیری برامدگی داره زیر دست ودرد میکنه وب تازگی میگه دست چپش هم درد میکنه ایا ازبلوغ هست یا خطرناکه ممنون

  20. سلام خسته نباشید
    من ۱۲ سالمه در در قسمت نوک سینم و یکمی کنارش وقتی به جایی میخوره یا دست میزنم درد میگیره و روی نوک سینم دونه های ریزه کوچیک مثل جوشه
    آیا نگران کنندست ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا