سرطان سینه در شیردهی | آیا شیردهی تأثیری در ابتلا به سرطان سینه دارد؟

سرطان سینه در شیردهی
سرطان سینه در شیردهی

سرطان سینه در شیردهی

سرطان سینه از جمله بیماری های خطرناکی است که رواج زیادی در بین خانم ها دارد. از این رو طبیعی است که هر خانمی نسبت به این سرطان شایع نگرانی هایی داشته باشد و بخواهد که اطلاعات بیشتری در مورد جنبه های مختلف آن به دست بیاورد. و یکی از رایجترین سوالاتی که در این مورد پرسیده می‌ شود، درباره سرطان سینه در شیردهی است.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

واقعیت این است که سرطان سینه به خودی خود پدیده هولناکی برای بیماران است، اما خب چنانچه به موقع شناسایی شود، اتفاقا شانس درمانش هم بالا خواهد بود. خانمی که در شرایط نرمال زندگی به سرطان سینه مبتلا می شود راحت تر می‌ تواند با فرآیند طبیعی آن، مشکلات و سختی های بیماری کنار بیاید و روند درمانی را طی کند، اما خانم هایی که شرایط خاص دارند، مثلا باردارند یا در حال شیردهی به نوزادان هستند اغلب بیشتر از این سرطان واهمه پیدا می کنند.

اما همین ابتدا بگوییم که هیچ جای نگرانی نیست. حتی اگر در این شرایط ویژه هم مشخص شد که به سرطان سینه مبتلا هستید، نگران نباشید. چراکه روش های بسیار خوب درمانی در کنار مراقبت های پزشکی منظم می تواند با کمترین دردسر ممکن شما را از راه پر پیچ و خم درمان سرطان سینه عبور دهد.

برای آشنایی بیشتر با مقوله سرطان سینه و کسب اطلاعات مفید و کاربردی پیرامون جنبه های مختلف آن می توانید مطالب این مقاله را مطالعه فرمایید.

علت درد سينه بعد از پريود

اما در این مقاله قصد داریم تا روی موضوع سرطان سینه در شیردهی تمرکز داشته باشیم. موضوعی که اهمیت بسیار زیادی برای خیلی از خانم ها دارد. در ادامه مهمترین سوالات پیرامون این مسئله را مطرح، و به آنها پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

سرطان سینه در شیردهی
سرطان سینه در شیردهی

سرطان سینه و شیردهی

تقریبا یک هشتم تمام خانم ها در برهه ای از زندگی خود دچار سرطان پستان می شوند. و خیلی از خانم ها هم هستند که در دوران شیردهی خود متوجه وجود این بیماری می شوند. چراکه در این دوران خانم ها معمولا بیشتر نگران سلامتی سینه های خود می شوند و دنبال راه هایی می گردند که شانس بروز سرطان سینه را کم کنند. به همین خاطر هم بیشتر دنبال نشانه های غیرعادی در سینه می گردند. از این رو تعداد خانم هایی که اتفاقا در دوران شیردهی متوجه علائم سرطان سینه می شوند زیاد است.

گرچه ممکن است خیلی از خانم ها بدانند که شیردهی و دوشیدن شیر سینه می تواند خطرات ابتلا به سرطان پستان را کم کند، اما حقایق بیشتری در این زمینه وجود دارند که دانستنشان مهم است. در ادامه به رایجترین این سوالات می پردازیم.

  • آیا شیردهی می تواند شانس ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد؟

بله. بسیاری از تحقیقات انجام شده پیرامون سرطان سینه در شیردهی نشان داده اند که شیردهی می تواند شانس مبتلا شدن به سرطان سینه را کاهش دهد. و هرچقدر دوره شیردهی فرد بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان هم کمتر می شود.

  • آیا می توان در دوران شیردهی به سرطان سینه مبتلا شد؟

گرچه این اتفاق بسیار نادر است، اما درصد کمی از خانم ها هستند که در دوران شیردهی به سرطان سینه مبتلا می شوند. بنابراین باید در این دوران، به هر حال مراقب وضعیت سینه خود باشید. سینه های در حال شیردهی معمولا برآمده تر و بزرگتر از حالت عادی خودشان هستند و مجاری موقتی شیررسان در آنها به وجود می آید. تنها کافی است که حواستان به وضعیت نرمال سینه ها باشد و مطمئن باشید که با علائم مشکوک سرطان سینه آشنایی کافی دارید.

برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله علائم سرطان سینه را از همین وب سایت مطالعه نمایید.

سرطان سینه و شیردهی  
سرطان سینه و شیردهی

در زمان شیردهی شما ممکن است به ظاهر و حس جدید سینه های خود عادت کرده باشید، اما به یاد داشته باشید که به هر صورت انجام چک‌آپ های خانگی و روش های خودآزمایی سرطان سینه در منزل، همچنان الزامی هستند. در اغلب موارد یک توده مشکوک که خود به خود از بین نمی رود، ممکن است سفت باشد، دردی نداشته باشد، از جایش حرکت نکند و باعث شود که پوست دورش نقطه نقطه، مانند پوست پرتغال شده باشد، می تواند نشانه ای اصلی از ابتلا به سرطان سینه باشد. چنانچه هرسوالی در مورد وضعیت عادی سینه ها داشتید حتما از پزشک خود بپرسید.

  • آیا در دوران شیردهی می توان ماموگرافی کرد؟

امکان اینکه بخواهید در دوران شیردهی ماموگرافی انجام دهید وجود دارد. البته بهتر است در این مورد با پزشک متخصص خود مشورت بکنید. از آنجایی که بافت سینه در دوران شیردهی بسیار منسجم است، ممکن است ماموگرافی ابزار مناسبی برای تشخیص علائم خطرناک سینه نباشد. در این شرایط شاید بهتر باشد که آزمایش تصویربرداری با فراصوت یا MRI انجام دهید. فقط مطمئن باشید که قبل از جلسه، حتما سینه های خودتان را کاملا خالی کنید.

  • آیا بعد از سرطان سینه می توان شیردهی کرد؟

بسیاری از مادران هستند که مایلند بعد از درمان سرطان سینه، به فرزند خود شیردهی کنند. گرچه این کار چالش های خاص خودش را دارد اما قطعا ممکن هم هست. چناچنه عمل ماستکتومی یگانه یا لامپکتومی انجام داده باشید، می توانید با استفاده از سینه سالم به شیردهی ادامه دهید. اما چنانچه بدنتان به اندازه کافی شیر تولید نمی کرد، بهتر است با یک متخصص شیردهی مشورت کنید و از ابزار و وسایل مخصوص این کار استفاده نمایید. به هر صورت شیر دادن به نوزاد می تواند دلگرمی بسیار خوبی برای مادری باشد که تازه از سرطان سینه نجات پیدا کرده است.

  • آیا شیردهی می تواند از سرطان های دیگر جلوگیری کند؟

تحقیقات اخیر نشان داده اند که زنانی که شیردهی می کنند در شانس کمتری از ابتلا به سرطان رحم و تخمدان هم قرار دارند. همچنین درست مانند سرطان سینه، هرچقدر خانمی بیشتر شیردهی کند، شانس ابتلایش هم کمتر می شود.

دانستن واقعیت های مربوط به سرطان سینه در شیردهی در کنار اطلاعات لازم برای شناسایی زودهنگام سرطان، بهترین ابزار دست شما برای کاهش ابتلا به سرطان سینه هستند.

بهترین مرکز درمان سرطان سینه

در اغلب موارد بهترین روش برای درمان سرطان سینه جراحی کردن آن است. و این جراحی ها را اغلب دو گروه از پزشکان انجام می دهند. یکی متخصصان جراحی عمومی سرطان و دیگری پزشکان فوق تخصص جراحی پستان. از میان این دو، فوق تخصص های جراحی پستان، که اتفاقا تعدادشان در ایران زیاد نیست، بهترین افراد متخصص در حوزه جراحی های درمانی و زیبایی سینه هستند.

اما بهترین مرکز درمان سرطان سینه، الزاما مطب یک جراح سینه خوب نیست. چراکه گاهی از اوقات شاید اصلا نیازی به جراحی کردن سینه برای درمان سرطان سینه وجود نداشته باشد!

گروه پزشکان به‌آیند، مجموعه ای متشکل از متخصصان حوزه های مختلف سرطان است که با هدف پیشگری و درمان سرطان دور هم گرد آمده اند.

در این مجموعه انواع متخصصان و پزشکان فوق تخصص حوزه های مختلف سرطان، از متخصصین غربالگری تا بهترین جراحان فوق تخصص سرطان سینه و متخصصین شیمی درمانی و پرتو درمانی حاضر هستند و با دقت بسیار بالا، در قالب یک کادر درمانی مجرب، پرونده مراجعین را بررسی می کنند. تحلیلی که همه جانبه است و می تواند بهترین راهکار درمانی برای شرایط خاص فرد را به خوبی تعیین کرده، و در زودترین زمان ممکن اجرایی کند.

بهترین مرکز درمان سرطان در تهران
بهترین مرکز درمان سرطان در تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا