درباره سرطان روده کوچک چه میدانید؟ (بخش اول)

بر اساس تعریف موسسه ملی سرطان سرطان روده کوچک یا سرطان روده باریک یک بیماری نادر است که در آن سلول های بدخیم (سرطانی) در بافت های روده کوچک ایجاد می شوند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

روده کوچک بخشی از دستگاه گوارش بدن است که شامل مری ، معده و روده بزرگ نیز می باشد. دستگاه گوارش ، مواد مغذی (ویتامین ها ، مواد معدنی ، کربوهیدرات ها ، چربی ها ، پروتئین ها و آب) را از مواد غذایی حذف و پردازش می کند و به دفع مواد زائد از بدن کمک می کند. روده کوچک یک لوله بلند است که معده را به روده بزرگ متصل می کند. این لوله از چندین پیچ و تاب برخوردار شده تا داخل شکم قرار بگیرد.

 

انواع سرطان روده کوچک

سرطان روده باریک

انواع سرطان های موجود در روده کوچک شامل آدنوکارسینوما ، سارکوم ، تومورهای کارسینوئید ، تومور استروما دستگاه گوارش و لنفوم است.

آدنوکارسینوما از سلول های غده ای در پوشش روده کوچک شروع می شود و رایج ترین نوع سرطان روده کوچک را شامل می شود. بیشتر این تومورها در بخشی از روده کوچک نزدیک به معده تشکیل می شوند. این تومورها ممکن است رشد کرده و روده را مسدود کنند.

لیومیوسارکوم از سلول های عضلانی مسطح روده کوچک شروع می شود. بیشتر این تومورها در بخشی از روده کوچک نزدیک به روده بزرگ رخ می دهد.

رژیم غذایی و سابقه سلامتی می تواند بر خطر ابتلا به سرطان روده کوچک تأثیر بگذارد.

 

عوامل خطر سرطان روده کوچک

علائم سرطان روده در زنان چیست

هر چیزی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد ، عامل خطر نامیده می شود. داشتن یک عامل خطر به معنای ابتلا به سرطان نیست. همچنین نداشتن عوامل خطر نیز به معنای عدم ابتلا به سرطان نمی باشد. اگر فکر می کنید در معرض خطر هستید با پزشک خود صحبت کنید. عوامل خطر سرطان روده کوچک شامل موارد زیر است:

  • داشتن رژیم غذایی پرچرب.
  • مبتلا به بیماری کرون.
  • مبتلا به بیماری سلیاک.
  • داشتن پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP).

 

علائم هشدار دهنده سرطان روده روده کوچک

این علائم و نشانه ها ممکن است در اثر سرطان روده کوچک یا سایر بیماری ها ایجاد شود. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • درد یا گرفتگی در ناحیه وسط شکم.
  • کاهش وزن بدون دلیل مشخص.
  • احساس یک توده در شکم.
  • وجود خون در مدفوع.

 

آزمایشات مورد استفاده برای بررسی ، تشخیص و مرحله بندی سرطان

ایا سرطان روده کشنده است

روش هایی که در آنها از روده کوچک و اطراف آن عکس تهیه می شود ، به تشخیص سرطان روده کوچک کمک می کند و نشان می دهد که سرطان تا چه اندازه گسترش یافته است. به فرآیندی که برای فهمیدن اینکه سلول های سرطانی در داخل و اطراف روده کوچک گسترش یافته اند ، مرحله بندی سرطان گفته می شود.

برای برنامه ریزی درمان ، کشف نوع سرطان روده کوچک و اینکه آیا می توان تومور را با جراحی خارج کرد ، بسیار مهم است. آزمایشات و روش های تشخیصی ، تشخیص و مرحله بندی سرطان روده کوچک معمولاً همزمان انجام می شود. ممکن است از آزمایشات و روش های زیر نیز استفاده شود:

  • معاینه جسمی و سوابق پزشکی: معاینه بدن برای بررسی علائم عمومی سلامتی ، از جمله بررسی علائم بیماری ، مانند توده ها یا هر چیز غیرعادی به نظر می رسد. همچنین سابقه ای از عادات بهداشتی بیمار و بیماری ها و معالجه های گذشته بیمار نیز ثبت خواهد شد.
  • مطالعات شیمی خون: روشی است که در آن نمونه خون بررسی می شود تا مقادیر برخی مواد آزاد شده توسط خون توسط اندام ها و بافت های بدن در خون اندازه گیری شود. مقدار غیر معمول (بالاتر یا پایین تر از حد طبیعی) یک ماده می تواند نشانه ای از بیماری باشد.
  • آزمایشات عملکرد کبد: روشی است که در آن نمونه خون برای اندازه گیری مقدار برخی مواد آزاد شده توسط کبد در خون بررسی می شود. مقدار بالاتر از حد طبیعی یک ماده می تواند نشانه بیماری کبد باشد که ممکن است در اثر سرطان روده کوچک ایجاد شود.
  • آندوسکوپی: این روشی برای بررسی اندام ها و بافت های داخل بدن برای بررسی مناطق غیر عادی است. آندوسکوپی انواع مختلفی دارد:
    • آندوسکوپی فوقانی: روشی برای بررسی قسمت داخلی مری ، معده و اثنی عشر (قسمت اول روده کوچک ، نزدیک معده) است. آندوسکوپ از طریق دهان و به مری ، معده و اثنی عشر وارد می شود. آندوسکوپ ابزاری نازک مانند لوله با نور و لنز برای مشاهده است. همچنین ممکن است ابزاری برای از بین بردن نمونه های بافتی داشته باشد که از نظر میکروسکوپ از نظر علائم سرطان بررسی می شود.
    • آندوسکوپی کپسول: روشی برای بررسی قسمت داخلی روده کوچک است. کپسولی به اندازه یک قرص بزرگ و حاوی یک نور و یک دوربین بی سیم کوچک توسط بیمار بلعیده می شود. کپسول از طریق دستگاه گوارش ، از جمله روده کوچک عبور می کند و تصاویر زیادی از داخل دستگاه گوارش را به دستگاه ضبط کننده ای که از دور کمر یا بالای شانه پوشیده شده ارسال می کند. تصاویر از ضبط کننده به رایانه ارسال می شود و توسط پزشکی که علائم سرطان را بررسی می کند مشاهده می شود. در حین دفع کپسول از بدن خارج می شود.
    • آندوسکوپی با دو بالون: روشی برای بررسی قسمت داخلی روده کوچک است. ابزار خاصی که از دو لوله تشکیل شده است (یکی در داخل لوله دیگر) از طریق دهان یا راست روده وارد روده کوچک می شود. لوله داخلی (آندوسکوپی با نور و لنز برای مشاهده) از طریق بخشی از روده کوچک حرکت می کند و یک بالون در انتهای آن باد می شود تا آندوسکوپ را در جای خود حفظ کند. در مرحله بعد ، لوله خارجی از طریق روده کوچک حرکت می کند تا به انتهای آندوسکوپ برسد و یک بالون در انتهای لوله خارجی باد می شود تا در جای خود قرار بگیرد. سپس ، بالون انتهای آندوسکوپ تخلیه شده و آندوسکوپ از طریق قسمت بعدی روده کوچک منتقل می شود. این مراحل بارها و بارها با حرکت لوله ها از روده کوچک تکرار می شوند. پزشک می تواند داخل روده کوچک را از طریق آندوسکوپ ببیند و با استفاده از ابزاری نمونه های بافت غیر طبیعی را از بین ببرد. نمونه های بافتی در زیر میکروسکوپ از نظر علائم سرطان بررسی می شوند. اگر نتایج آندوسکوپی کپسول غیرطبیعی باشد ، این روش ممکن است انجام شود. به این روش انتروسکوپی دو بالون نیز گفته می شود.
  • لاپاراتومی: روشی جراحی است که طی آن یک برش (برش) در دیواره شکم ایجاد می شود تا قسمت داخلی شکم از نظر علائم بیماری بررسی شود. اندازه برش به دلیل انجام لاپاراتومی بستگی دارد. گاهی اوقات اندامها یا غدد لنفاوی برداشته می شوند یا نمونه های بافتی گرفته می شود و زیر میکروسکوپ از نظر علائم بیماری بررسی می شود.
  • بیوپسی: برداشتن سلول ها یا بافت ها بنابراین می توان آنها را زیر میکروسکوپ برای بررسی علائم سرطان مشاهده کرد. این ممکن است در طی آندوسکوپی یا لاپاراتومی انجام شود. نمونه توسط پاتولوژیست بررسی می شود که آیا سلولهای سرطانی دارد یا خیر.
  • سری GI فوقانی با پیگیری روده کوچک: مجموعه ای از اشعه ایکس مری ، معده و روده کوچک. بیمار مایعی را می نوشد که حاوی باریم (یک ترکیب فلزی سفید نقره ای) است. این مایع مری ، معده و روده کوچک را می پوشاند. با عبور باریم از طریق دستگاه GI فوقانی و روده کوچک ، اشعه ایکس در زمان های مختلف گرفته می شود.
  • سی تی اسکن (اسکن CAT): روشی است که یک سری تصاویر دقیق از مناطق داخل بدن تهیه می کند ، از زوایای مختلف گرفته شده است. تصاویر توسط رایانه ای متصل به دستگاه اشعه ایکس ساخته شده اند. یک ماده رنگی ممکن است به داخل ورید تزریق شود یا بلعیده شود تا به اندام ها یا بافت ها با وضوح بیشتری نشان داده شود. به این روش توموگرافی کامپیوتری ، توموگرافی کامپیوتری یا توموگرافی محوری رایانه ای نیز گفته می شود.
  • MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی): روشی است که با استفاده از آهنربا ، امواج رادیویی و کامپیوتر می توان مجموعه ای از تصاویر دقیق از مناطق داخل بدن را تهیه کرد. به این روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی هسته ای (NMRI) نیز گفته می شود.

 

عوامل موثر بر پیش آگهی (احتمال بهبودی) و گزینه های درمانی

سرطان روده کوچک

پیش آگهی (احتمال بهبودی) و گزینه های درمانی به موارد زیر بستگی شدیدی دارد:

  • نوع سرطان روده کوچک.
  • این که آیا سرطان فقط در پوشش داخلی روده کوچک است یا به فراتر از آن گسترش یافته است.
  • این که آیا سرطان به ارگان های دیگر بدن مانند غدد لنفاوی ، کبد یا صفاق (بافتی که دیواره شکم را می پوشاند و بیشتر اعضای اندام شکم را پوشش می دهد) گسترش یافته است.
  • این که آیا می توان سرطان را با جراحی به طور کامل از بین برد.
  • این که آیا سرطان به تازگی تشخیص داده شده یا عود کرده است.

 

مراحل سرطان روده کوچک

موارد کلیدی:

  • آزمایشات و روش های مرحله بندی سرطان روده کوچک معمولاً همزمان با تشخیص انجام می شود.
  • سه روش وجود دارد که سرطان در بدن گسترش می یابد.
  • سرطان ممکن است از جایی که شروع شده به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.
  • سرطان روده کوچک بر اساس اینکه تومور با جراحی کاملاً برطرف شود یا نه ، گروه بندی می شود.

 

آزمایشات و روش های مرحله بندی همزمان سرطان روده کوچک

از مرحله بندی برای کشف میزان گسترش سرطان استفاده می شود ، اما تصمیمات درمانی بر اساس مرحله اتخاذ نمی شود. برای تشریح آزمایشات و روش های مورد استفاده برای شناسایی ، تشخیص و مرحله بندی سرطان روده کوچک ، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

به سه روش ، سرطان در بدن گسترش می یابد. سرطان می تواند از طریق بافت ، سیستم لنفاوی و خون به این شکل گسترش یابد:

  • بافت. سرطان از همان جایی که با رشد در مناطق مجاور آغاز شده ، گسترش می یابد.
  • سیستم لنفاوی. سرطان از همان جایی که با ورود به سیستم لنفاوی آغاز شده گسترش می یابد. سرطان از طریق عروق لنفاوی به سایر قسمت های بدن منتقل می شود.
  • خون. سرطان از همان جایی که با ورود به خون شروع می شود گسترش می یابد. سرطان از طریق رگ های خونی به سایر قسمت های بدن منتقل می شود.

سرطان ممکن است از جایی که شروع شده به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

وقتی سرطان به قسمت دیگری از بدن گسترش می یابد ، متاستاز نامیده می شود. سلول های سرطانی از محل شروع (تومور اولیه) جدا شده و از طریق سیستم لنفاوی یا خون گسترش پیدا می کنند.

  • سیستم لنفاوی. سرطان وارد سیستم لنفاوی می شود ، از طریق رگ های لنفاوی عبور می کند و در قسمت دیگری از بدن تومور (تومور متاستاتیک) ایجاد می کند.
  • خون. سرطان وارد خون می شود ، از طریق رگ های خونی عبور می کند و در قسمت دیگری از بدن تومور (تومور متاستاتیک) ایجاد می کند.

تومور متاستاتیک همان نوع سرطان تومور اولیه است. به عنوان مثال ، اگر سرطان روده کوچک به کبد گسترش یابد ، سلول های سرطانی کبد ، در واقع همان سلول های سرطانی روده کوچک هستند. این بیماری سرطان روده کوچک متاستاتیک است و نه سرطان کبد.

سرطان روده کوچک بر اساس این که تومور با جراحی کاملاً برداشته شود یا نه ، گروه بندی می شود.

درمان به این بستگی دارد که آیا تومور می تواند با جراحی برداشته شود و آیا سرطان به عنوان تومور اولیه درمان می شود یا سرطان متاستاتیک است.

سرطان روده کوچک عود شونده

سرطان روده کوچک عود کننده ، سرطانی است که پس از درمان مجدداً عود کرده است (دوباره برگشته است). سرطان ممکن است در روده باریک یا سایر قسمت های بدن برگردد.

ادامه مطلب در بخش دوم >>> درمان سرطان روده کوچک

4 دیدگاه دربارهٔ «درباره سرطان روده کوچک چه میدانید؟ (بخش اول)»

  1. سلام. من سرطان روده کوچک داشتم و دکتر گفت با عمل جراحی کاملا خوب میشی اما بعد عمل بر اثر یبوست دچار باد کردن شکم و درد در ناحیه عمل شدم . با مصرف داروهای شل کننده مدفوع حالم بهتر شده آیا علت چسبندگی روده هست یا سرطان عود کرده ؟ البته دکتر ستی اسکن نوشته تا بدانم کی نوبتم میاد . مرسی اگه پاسخ بدهید

    1. فرزانه جعفری

      سلام و وقت به خیر. بدون تصویربرداری نمیشه نظر داد.اگه انجام دادین و تمایل دارین بررسی بشین به واتسپ مجموعه پیغام بدین راهنماییتون می کنن.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا