سرطان رکتوم یا سرطان راست روده چیست ؟ | بخش اول علل و علائم

سرطان راست روده نی نی سایت

سرطان راست روده یا رکتوم ، سرطانی است که از راست روده شروع می شود. راست روده در چند سانت انتهای روده بزرگ قرار دارد. راست روده از قسمت انتهایی روده بزرگ شروع می شود و به مجرای کوتاه و باریک منتهی به مقعد خاتمه می یابد. (منبع)

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

سرطان داخل راست روده (سرطان رکتوم) و سرطان داخل روده بزرگ (سرطان روده بزرگ) با هم اغلب “سرطان کولورکتال یا سرطان راست روده و روده بزرگ ” نامیده می شوند.

در حالی که سرطان های راست روده و روده بزرگ از بسیاری جهات به یکدیگر شبیه هستند ، اما درمان آنها کاملاً متفاوت است. این عمدتا به این دلیل است که راست روده در یک فضای تنگ قرار گرفته و به سختی از اندام ها و ساختارهای دیگر جدا می شود. این فضای محدود ، جراحی را برای از بین بردن سرطان راست روده ، پیچیده و دشوار می سازد.

در گذشته ، بقای طولانی مدت برای بیماران مبتلا به سرطان راست روده حتی پس از درمان گسترده غیر معمول بود. به لطف پیشرفت های درمانی در چند دهه گذشته ، میزان بقای سرطان راست روده بسیار افزایش یافته است.

 

علائم سرطان راست روده بزرگ

علائم و نشانه های سرطان راست روده شامل موارد زیر است:

  • تغییر در عادات روده ، مانند اسهال ، یبوست یا حرکات مکرر روده
  • رویت رنگ قهوه ای تیره یا قرمز روشن در مدفوع
  • مدفوع باریک
  • احساسی مبنی بر این که روده تان کاملاً تخلیه نمی شود
  • درد شکم
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • ضعف یا خستگی

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر علائم مداوم و نگران کننده ای دارید ، با پزشک خود ملاقات کنید.

 

علل

سرطان راست روده زمانی شروع می شود که در DNA سلول های سالم راست روده ، تغییراتی (جهش) ایجاد می شود. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری باید انجام دهد.

این تغییرات به سلول ها می گوید که رشد غیرقابل کنترل داشته و پس از مرگ سلول های سالم همچنان به حیات ادامه دهند. سلول های تجمع یافته می توانند ایجاد یک تومور کنند. با گذشت زمان ، سلول های سرطانی می توانند رشد کرده و به بافت سالم اطراف نیز حمله کرده و آن را از بین ببرند. همچنین سلول های سرطانی می توانند تکثیر شوند و به سایر قسمت های بدن منتقل شوند (متاستاز).

در بیشتر سرطان های راست روده ، مشخص نیست که چه عواملی باعث جهش هایی می شوند که منجر به سرطان می شوند.

جهش های ژنی ارثی که خطر سرطان راست روده و روده بزرگ را افزایش می دهند

در برخی از خانواده ها ، جهش های ژنی منتقل شده از والدین به فرزندان ، خطر سرطان کولورکتال را افزایش می دهد. این جهش ها فقط در درصد کمی از سرطان های راست روده دخیل هستند. برخی از ژن های مرتبط با سرطان کولورکتال خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند ، اما آن را اجتناب ناپذیر نمی کنند.

دو سندرم کاملاً شناخته شده در سرطان کولورکتال:

  • سندرم لینچ. سندرم لینچ که همچنین به عنوان سرطان کولورکتال غیرپلی پوزیتی ارثی (HNPCC) شناخته می شود ، خطر سرطان روده بزرگ و سایر سرطان ها را افزایش می دهد. افراد مبتلا به سندرم لینچ قبل از 50 سالگی به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند.
  • پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP). FAP نوعی اختلال نادر است که باعث ایجاد هزاران پولیپ در پوشش روده بزرگ و راست روده می شود. خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا راست روده قبل از 40 سالگی در افراد مبتلا به FAP درمان نشده به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

آزمایش ژنتیکی می تواند اینها و سایر سندرم های نادر تر سرطان کولورکتال ارثی را تشخیص دهد. اگر نگران سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ خود هستید ، در مورد اینکه آیا سابقه خانوادگی نشان می دهد خطر ابتلا به این شرایط را دارید یا خیر با پزشک خود صحبت کنید.

 

عوامل خطر

عواملی که ممکن است خطر سرطان راست روده را افزایش دهند همان عواملی هستند که خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند. عوامل خطر سرطان کولورکتال شامل موارد زیر است:

  • سن بالا. سرطان کولورکتال در هر سنی قابل تشخیص است ، اما بیشتر افراد مبتلا به این نوع سرطان بالای 50 سال دارند. نرخ سرطان کولورکتال در افراد زیر 50 سال در حال افزایش است ، اما پزشکان از دلیل آن مطمئن نیستند.
  • نژاد آفریقایی-آمریکایی. افراد با نژاد آفریقایی متولد ایالات متحده بیشتر از افراد با نژاد اروپایی در معرض خطر سرطان کولورکتال هستند.
  • سابقه شخصی سرطان کولورکتال یا پولیپ. اگر قبلاً سرطان رکتوم ، سرطان روده بزرگ یا پولیپ آدنوماتوز داشته اید ، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در شما بیشتر است.
  • بیماری التهابی روده. بیماری های التهابی مزمن روده بزرگ و راست روده ، مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون ، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می دهند.
  • سندرم های ارثی که خطر سرطان راست روده را افزایش می دهند. سندرم های ژنتیکی منتقل شده در نسل های خانواده شما می توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم ، از جمله FAP و سندرم لینچ را افزایش دهند.
  • سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال. اگر پدر یا مادر ، خواهر یا برادر یا فرزندتان مبتلا به سرطان روده بزرگ یا راست روده باشید ، احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال در شما نیز وجود دارد.
  • رژیم غذایی حاوی سبزیجات کم. سرطان کولورکتال ممکن است با رژیم غذایی کم سبزیجات و گوشت قرمز زیاد مرتبط باشد ، به خصوص هنگامی که گوشت سوخته یا بیش از حد کبابی شده باشد.
  • خیلی کم ورزش کردن. اگر بی تحرک باشید ، احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال وجود دارد. انجام فعالیت بدنی منظم ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.
  • دیابت. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کنترل نشده ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان کولورکتال باشند.
  • چاقی افراد چاق در مقایسه با افرادی که دارای وزن سالم هستند ، در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند.
  • سیگار کشیدن. افرادی که سیگار می کشند ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال داشته باشند.
  • نوشیدن الکل. نوشیدن منظم بیش از سه نوشیدنی الکلی در هفته ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش دهد.
  • پرتو درمانی برای سرطان قبلی. پرتو درمانی جهت معالجه سرطان های قبلی در ناحیه شکم ممکن است خطر سرطان کولورکتال را افزایش دهد.

 

پیشگیری

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال ، سعی کنید:

  • در مورد غربالگری سرطان با پزشک خود صحبت کنید. غربالگری سرطان کولورکتال با شناسایی پولیپ های پیش سرطانی در روده بزرگ و راست روده که می توانند به سرطان تبدیل شوند ، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. درباره این که چه زمانی باید غربالگری را انجام دهید از پزشک خود بپرسید. اکثر سازمان های پزشکی توصیه می کنند که در صورت داشتن عوامل خطر برای سرطان کولورکتال ، غربالگری را از حدود 50 سالگی یا زودتر شروع کنند. چندین گزینه غربالگری وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در مورد گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید تا با هم بتوانید تصمیم بگیرید که کدام آزمایشات برای شما مناسب است.
  • بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. سعی کنید در بیشتر روزها حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. اگر بی تحرک بوده اید ، به آرامی شروع کنید و به تدریج 30 دقیقه افزایش دهید. همچنین ، قبل از شروع هر برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید.
  • از انواع میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی ، فیبر و آنتی اکسیدان هستند که ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشند. انواع میوه ها و سبزیجات را انتخاب کنید تا مجموعه ای از ویتامین ها و مواد مغذی دریافت کنید.
  • وزن متناسب داشته باشید. اگر وزن خوبی دارید ، با ورزش منظم و انتخاب یک رژیم غذایی سالم ، آن را حفظ کنید. اگر اضافه وزن دارید ، سعی کنید با افزایش ورزش و کاهش کالری دریافتی ، به آرامی لاغر شوید.
  • سیگار نکشید. اگر سیگار می کشید ، آن را متوقف کنید. اگر در ترک دخانیات مشکلی دارید ، در مورد گزینه ها با پزشک خود صحبت کنید. داروها و مشاوره ممکن است کمک کند.
  • در صورت امکان ، در حد اعتدال الکل بنوشید. اگر می خواهید الکل بنوشید ، این کار را با اعتدال انجام دهید. برای بزرگسالان سالم ، این به معنای حداکثر یک نوشیدنی در روز برای زنان و حداکثر دو نوشیدنی در روز برای آقایان است.

 

تشخیص سرطان راست روده

آزمایشاتی برای تشخیص سرطان رکتوم

سرطان راست روده را می توان در طی آزمایش غربالگری سرطان کولورکتال کشف کرد. یا ممکن است بر اساس علائم تان مشکوک با این وضعیت باشید. آزمایشات و روش هایی که برای تأیید تشخیص استفاده می شود که شامل موارد زیر است:

  • استفاده از یک اسکوپ برای بررسی قسمت داخلی روده بزرگ و راست روده (کولونوسکوپی). در کولونوسکوپی از یک لوله انعطاف پذیر بلند (کولونوسکوپ) متصل به دوربین فیلمبرداری و مانیتور برای مشاهده روده بزرگ و راست روده استفاده می شود. اگر سرطان در راست روده شما پیدا شود ، ممکن است پزشک معاینه روده بزرگ را برای جستجوی مناطق مشکوک دیگر توصیه کند.
  • برداشتن نمونه ای از بافت برای آزمایش (بیوپسی یا نمونه برداری). در صورت یافتن مناطق مشکوک ، پزشک می تواند از طریق کولونوسکوپ ابزار جراحی را برای گرفتن نمونه های بافتی (نمونه برداری) برای تجزیه و تحلیل و برداشتن پولیپ ها منتقل کند. نمونه بافت به آزمایشگاهی ارسال می شود تا توسط پزشکان متخصص در تجزیه و تحلیل بافت های خون و بدن (آسیب شناسان) بررسی شود. آزمایش ها می توانند شناسایی کنند آیا سلول ها سرطانی اند ، آیا تهاجمی هستند و یا ژن های موجود در سلول های سرطانی غیر طبیعی هستند یا خیر. پزشک از این اطلاعات برای درک پیش آگهی شما و تعیین گزینه های درمانی شما استفاده می کند.

آزمایشاتی برای بررسی شیوع سرطان رکتوم

پس از تشخیص سرطان رکتوم ، مرحله بعدی تعیین میزان سرطان (مرحله) است. مرحله سرطان به شما در تعیین پیش آگهی و گزینه های درمانی کمک می کند.

تست های مرحله بندی شامل موارد زیر هستند:

  • شمارش کامل خون (CBC). این آزمایش تعداد انواع مختلف سلول در خون شما را گزارش می کند. CBC نشان می دهد که آیا تعداد گلبول های قرمز خون شما کم است (کم خونی) ، که نشان می دهد تومور باعث از دست دادن خون می شود. سطح بالای گلبول های سفید خون نشانه عفونت است که اگر تومور رکتال در دیواره رکتوم رشد کند خطرناک است.
  • آزمایشات خون برای اندازه گیری عملکرد اندام. پانل شیمی یک آزمایش خون برای اندازه گیری سطح مواد شیمیایی مختلف در خون است. مقادیر غیر طبیعی برخی از این مواد شیمیایی ممکن است حاکی از گسترش سرطان به کبد باشد. مقادیر بالای سایر مواد شیمیایی ممکن است نشان دهنده وجود سایر ارگان ها مانند کلیه ها باشد.
  • آنتی ژن کارسینوآمبریونیک (CEA). سرطان ها گاهی موادی به نام تومور مارکر تولید می کنند که در خون قابل تشخیص است. یکی از این مارکرها ، آنتی ژن کارسینوآمبریونیک (CEA) ، ممکن است در افراد مبتلا به سرطان کولورکتال بالاتر از حد معمول باشد. آزمایش CEA به ویژه در نظارت بر پاسخ شما به درمان بسیار مفید است.
  • سی تی اسکن قفسه سینه. این آزمایش تصویربرداری به شما کمک می کند تا مشخص شود آیا سرطان رکتوم به سایر اندام ها مانند کبد و ریه ها سرایت کرده است.
  • ام ​​آر آی لگن. MRI تصویر دقیقی از عضلات ، اندام ها و سایر بافت های اطراف تومور در راست روده ارائه می دهد. MRI همچنین غدد لنفاوی نزدیک رکتوم و لایه های مختلف بافت در دیواره رکتوم را نشان می دهد.

پزشک شما از اطلاعات این آزمایشات برای تعیین مرحله ای سرطان استفاده می کند. مراحل سرطان رکتوم با اعداد رومی نشان داده می شود که از 0 تا IV متغیر است. پایین ترین مرحله سرطانی را نشان می دهد که محدود به پوشش داخلی رکتوم است. در مرحله چهارم ، سرطان پیشرفته در نظر گرفته می شود و به سایر مناطق بدن گسترش می یابد (متاستاز می یابد).

ادامه مطلب در بخش دوم

3 دیدگاه دربارهٔ «سرطان رکتوم یا سرطان راست روده چیست ؟ | بخش اول علل و علائم»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا