پرتو درمانی برای سرطان معده چگونه انجام می شود؟

همه چیز درباره پرتو درمانی سرطان معده

پرتو درمانی
سرطان معده و پرتودرمانی

متخصصان ممکن است پرتو درمانی سرطان معده را برای مبتلایان به این سرطان توصیه کنند. در پرتو درمانی از پرتوهای انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. برای اکثر افراد ، درمان سرطان معده شامل پرتودرمانی ، آندوسکوپی ، جراحی و شیمی درمانی است. اگر جراحی امکان پذیر نباشد ، ممکن است پرتو درمانی به تنهایی یا ترکیبی از شیمی درمانی و پرتودرمانی – که در اصطلاح کمورادیوتراپی نامیده می شود – انجام شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

همانطور که گفته شد ، در پرتو درمانی سرطان معده از پرتو های پر انرژی یا ذرات برای از بین بردن سلول های سرطانی در یک منطقه خاص از بدن استفاده می شود. برای کمک به درمان سرطان معده می توان پرتو درمانی را به روش های مختلفی به کار گرفت:

  • قبل از جراحی برای برخی سرطان ها ، می توان از پرتودرمانی همراه با شیمی درمانی (کمورادیوتراپی) برای کوچک کردن تومور به منظور سهولت عمل جراحی استفاده کرد.
  • پس از جراحی ، می توان از پرتودرمانی برای از بین بردن بقایای بسیار کوچک سرطان استفاده کرد که در حین جراحی دیده و برداشته نشده اند. پرتو درمانی – به ویژه اگر با داروهای شیمیایی مانند 5-FU همراه باشد – ممکن است عود سرطان را پس از جراحی به تأخیر بیندازد و یا از بروز آن جلوگیری کند و به بیماران کمک می کند عمر طولانی تری داشته باشند.
  • از پرتو درمانی می توان برای کاهش سرعت رشد و کاهش علائم سرطان پیشرفته معده ، مانند درد ، خونریزی و مشکلات بلع استفاده کرد.

پرتودرمانی خارجی اغلب برای درمان سرطان معده استفاده می شود. در این روش درمانی ، پرتو از طریق دستگاهی به خارج از بدن متمرکز می شود. غالباً ، انواع ویژه ای از پرتو درمانی با پرتوی خارجی ، مانند پرتودرمانی تطبیقی سه بعدی (3D-CRT) و پرتودرمانی با شدت تعدیل یافته (IMRT) استفاده می شود. در این روش ها با استفاده از رایانه و تکنیک های خاص تابش بر روی سرطان متمرکز می شود و آسیب به بافت های طبیعی اطراف محدود می گردد.

رادیوتراپی انکولوژی چیست | بهترین دکتر پرتو درمانی در تهران

قبل از شروع جلسات رادیوتراپی سرطان معده شما ، تیم پرتودرمانی اندازه گیری های دقیقی را انجام می دهد تا زوایای صحیح هدف قرار دادن پرتوهای تابشی و دوز مناسب تابش را تعیین کند. این جلسه برنامه ریزی که شبیه سازی نامیده می شود ، معمولاً شامل گرفتن آزمایش های تصویربرداری مانند اسکن CT یا MRI است. پرتو درمانی سرطان معده تقریباً شبیه عکسبرداری با اشعه ایکس است ، با این تفاوت که اشعه بسیار قوی تر است. خود درمان بدون درد است. هر جلسه تنها چند دقیقه طول می کشد ، اگرچه با در نظر گرفتن مدت زمان آماده شدن برای پرتودرمانی معمولاً این زمان طولانی تر می شود. جلسات پرتو درماني سرطان معده معمولاً 5 روز در هفته و طی چند هفته یا چند ماه انجام می شود.

 

انواع پرتو درمانی سرطان معده

پزشکان ممکن است از یکی از انواع مختلف پرتو درمانی خارجی استفاده کنند که در آن دستگاهی به نام شتاب دهنده خطی ، پرتوهای انرژی را به سمت تومور هدایت می کند. دستگاه در حین درمان به دور شما می چرخد.

پرتودرمانی تطبیقی سه بعدی (3D-CRT)

پرتو درمانی سرطان معده
پرتودرمانی تطبیقی سه بعدی

پرتودرمانی تطبیقی سه بعدی به پزشکان این امکان را می دهد پرتوهای متناسب با اندازه ، شکل و محل سرطان معده را تحویل دهند. دستگاهی پرتوها را از جهات مختلف به سرطان هدایت می کند.

در طی چند هفته ، درمان یک بار در روز و پنج روز در هفته انجام می شود. تقسیم کردن پرتودرمانی به دوزهای کوچک به نام فرکشن ، پزشک را قادر می سازد تا در حالی که از بافت سالم محافظت می کند و خطر عوارض جانبی را کاهش می دهد ، تومور را کوچک کند.

پرتودرمانی با شدت تعدیل شده (IMRT)

پرتو درماني سرطان معده
پرتودرمانی با شدت تعدیل شده

پزشکان همچنین ممکن است از پرتو درمانی با شدت مدوله یافته یا تعدیل شده برای مدیریت سرطان معده استفاده کنند. این روش نوعی تخصصی از پرتودرمانی تطبیقی سه بعدی است. پرتوهای انرژی از جهات مختلفی هدایت می شوند ، اما پزشکان توسط کامپیوتر آنها را به پرتوهای کوچک بسیار متعدد و کنترل شده با قدرت های مختلف قابل تنظیم تقسیم می کنند. این “پرتوهای کوچک” در سه بعد مدل سازی می شوند تا متناسب با اندازه ، شکل و محل سرطان باشند.

این روش پزشک را قادر می سازد دوزهای بالایی از پرتو درمانی را به تومور برساند ، و از بافت سالم اطراف محافظت کند. درمان یک بار در روز ، پنج روز در هفته و به مدت چند هفته انجام می شود.

پرتودرمانی کمانی با حجم تعدیل شده (VMAT)

پرتو درمانی برای سرطان معده
پرتودرمانی کمانی با حجم تعدیل شده

در پرتودرمانی کمانی با حجم تعدیل شده یا به اختصار وی مت ، شتاب دهنده خطی در حین درمان در یک یا چند چرخش 360 درجه در اطراف شما حرکت می کند.

با استفاده از این روش درمانی ، می توان تقریباً از هر زاویه ای پرتو درمانی را انجام داد ، همچنین پزشکان را قادر می سازد در حالی كه از بافت سالم محافظت می كنند ، تومور را از زاویه ای نزدیک تر مورد هدف قرار دهند. پزشکان همچنین می توانند پرتوها را به طور مداوم در طول درمان تنظیم کنند ، و این امر یک درمان بدون وقفه را میسر می سازد.

در نتیجه ، جلسات درمانی ممکن است کوتاه تر از سایر رویکردها باشد. همانند سایر اشکال پرتودرمانی با پرتوی خارجی ، جلسات ای نوع نیز یک بار در روز ، پنج روز در هفته ، به مدت چند هفته و در دوزهایی به نام کسر یا فرکشن انجام می شود.

 

عوارض پرتو درمانی معده چیست

علائم سرطان معده نی نی سایت
سرطان معده

عوارض پرتو درمانی معده می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات پوستی ، از قرمزی تا تاول و پوسته پوسته شدن ، در ناحیه ای که اشعه از آن عبور می کند
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • خستگی
  • کاهش تعداد پلاکت های خون

عوارض پرتودرمانی در سرطان معده معمولاً طی چند هفته پس از پایان درمان از بین می روند.

هنگامی که پرتو درمانی سرطان معده با شیمی درمانی انجام می شود ، عوارض جانبی اغلب تشدید می شوند. بیماران ممکن است در بلع غذا و دریافت مایعات کافی مشکل داشته پیدا کنند. برخی از آنها باید مایعات را به داخل ورید (IV) تزریق کنند یا لوله تغذیه ای قرار دهند تا در طول درمان تغذیه مناسب دریافت کنند.

لطفاً هرگونه عوارض پرتو درمانی معده خود را به پزشک خود اطلاع دهید ، زیرا غالباً روش هایی برای تسکین آنها وجود دارد.

پرتو درمانی همچنین ممکن است به اندام های اطراف آسیب برساند. این می تواند منجر به مشکلاتی مانند آسیب قلبی یا ریوی یا حتی افزایش خطر ابتلا به سرطان دیگری در آینده شود. پزشکان با استفاده از دوز مورد نیاز اشعه ، کنترل دقیق محل هدایت پرتوها و محافظت از قسمت های خاصی از بدن در برابر اشعه ، در حین درمان همه تلاش خود را برای جلوگیری از این امر انجام می دهند.

بسیار مهم است که شما در مرکزی که تجربه زیادی در درمان سرطان معده دارد تحت معالجه قرار بگیرید. از اینرو پیشنهاد می کنیم فهرست پزشکان معتبر در این زمینه را در اینجا بررسی کنید.

 

راهنما و برنامه درمان سرطان با رادیوتراپی

سرطان معده بعد از پرتودرمانی
پرتو درمانی معده چیست

کارشناسان ما با استفاده از سی تی اسکن ، تومور و بافت و اندام های اطراف آن را همراه با نرم افزار رایانه ای ، شبیه سازی می کنند تا پلن درمانی را پی ریزی کنند. این نرم افزار تصویری سه بعدی از تومور و اندام های اطراف آن ایجاد می کند. این امر پزشکان را قادر می سازد در حالی که بافت های سالم مانند کلیه ها ، ریه ها و روده ها را دست نخورده باقی می گذارند ، بهترین روش برای مورد هدف قرار دادن سرطان معده را تعیین کنند.

پزشک ممکن است در طول درمان های خود از سی تی اسکن استفاده کند تا این اطمینان حاصل شود که پرتو درمانی باعث کوچک شدن تومور و جلوگیری از سرایت به بافت سالم اطراف می شود. این روش که به آن پرتودرمانی با هدایت تصویر گفته می شود ، به جبران اندام هایی که در طول درمان به دلیل تنفس در حال حرکت هستند ، کمک می کند. این روش همچنین پزشکان را قادر می سازد تا اندازه و شکل تومور را طی چندین هفته پیگیری کنند ، زیرا پرتو درمانی باعث کوچک شدن سرطان می شود.

 

بهترین مرکز پرتو درمانی تهران | بهترین دکتر پرتو درمانی تهران

بهترین پرتو درمانی در تهران

خوشبختانه این افتخار را داریم که یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مراکز پرتو درمانی در تهران را به شما معرفی کنیم. این مرکز پرتو درمان مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است که راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/stomach-cancer/treating/radiation-therapy.html#:~:text=Radiation%20therapy%20%E2%80%94%20especially%20when%20combined,%2C%20bleeding%2C%20and%20eating%20problems.” newwindow=”yes”] منبع اول[/button]

[button link=”https://nyulangone.org/conditions/stomach-cancer/treatments/radiation-therapy-for-stomach-cancer” newwindow=”yes”] منبع دوم[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا