آنچه پزشکان درباره سرطان معده به شما نمی گویند! – بخش دوم

بخش قبل >>> علل و علائم سرطان معده

پرتو درمانی سرطان معده

عوارض پرتو درماني

در پرتو درمانی از پرتو های پر انرژی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. پرتو های انرژی از دستگاهی متساطع می شود که در حالی که روی یک میز قرار می گیرید ، به دور شما حرکت می کند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در سرطان گاستروازوفاژیال و همچنین در سرطان معده ، می توان از پرتو درمانی قبل از جراحی (پرتو درمانی القايی) استفاده کرد تا یک تومور کوچک شود و راحت تر از بین برود. پرتو درمانی همچنین می تواند بعد از عمل جراحی (پرتو درمانی کمکی) برای از بین بردن هر سلول سرطانی که ممکن است در ناحیه اطراف مری یا معده تان باقی مانده باشد ، استفاده شود.

در سرطان گاستروازوفاژیال ، پرتو درمانی و شیمی درمانی معمولا به طور همزمان (شیمی-پرتو درمانی) ، قبل از عمل جراحی انجام می شود.

پرتو درمانی بر روی معده می تواند منجر به اسهال ، سوء هاضمه ، تهوع و استفراغ شود. پرتو درمانی بر روی مری می تواند منجر به درد حین بلع و مشکل در بلع شود. برای جلوگیری از این عوارض جانبی ، ممکن است به شما توصیه شود تا زمانی که مری تان بهبود یابد از طریق ایجاد برش کوچکی، لوله تغذیه ای را در شکم خود قرار دهید.

در مواردی که سرطان پیشرفته شده است، ممکن است از پرتو درمانی برای تسکین عوارض جانبی ناشی از تومور بزرگ استفاده شود.

شیمی درمانی سرطان معده چگونه انجام میشود

شیمی درمانی قبل از عمل جراحی
شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. داروهای شیمی درمانی در سراسر بدن شما حرکت کرده و سلول های سرطانی را که ممکن است در خارج از معده نیز گسترش یافته باشند ، از بین می برد.

شیمی درمانی قبل از عمل (شیمی درمانی القایی) می تواند برای کوچک کردن تومور انجام شود تا راحت تر از بین برود. شیمی درمانی پس از عمل جراحی (شیمی درمانی کمکی) نیز برای از بین بردن هر سلول سرطانی که ممکن است در بدن باقی مانده باشد ، استفاده می شود. شیمی درمانی اغلب با پرتو درمانی ترکیب می شود. شیمی درمانی ممکن است در افرادی که مبتلا به سرطان معده پیشرفته هستند ، برای تسکین علائم و نشانه ها به تنهایی به کار برده شود.

عوارض جانبی شیمی درمانی بستگی به این دارد که از کدام داروها استفاده می شود.

داروهای هدفمند

در درمان هدفمند از داروهایی استفاده می شود که به ناهنجاری های خاصی در سلول های سرطانی حمله می کنند و یا سیستم ایمنی بدن تان را در جهت از بین بردن سلول های سرطانی هدایت می کنند (ایمونوتراپی). داروهای هدفمند مورد استفاده در معالجه سرطان معده عبارتند از:

  • Trastuzumab (Herceptin) برای سلول های سرطانی معده که HER2 بیش از حد تولید می کند
  • Ramucirumab (Cyramza) برای سرطان معده پیشرفته که به سایر درمان ها پاسخ نداده است
  • Imatinib (Gleevec) برای یک نوع نادر از سرطان معده به نام تومور استرومال دستگاه گوارش
  • Sunitinib (Sutent) برای تومورهای استرومال دستگاه گوارش
  • رگورافنیب (Stivarga) برای تومورهای استرومال دستگاه گوارش

چندین داروی هدفمند برای معالجه سرطان گاستروازوفاژیال مورد مطالعه قرار گرفته اند ، اما تنها دو مورد از این داروها – ramucirumab و trastuzumab – برای این مورد تأیید شده اند.

داروهای هدفمند اغلب همراه با داروهای استاندارد شیمی درمانی استفاده می شوند. آزمایشات سلول های سرطانی شما می تواند به پزشک تان نشان دهد که آیا این درمان ها به احتمال زیاد برای شما مفید است یا خیر.

درمان های پشتیبان (مراقبت تسکینی)

درمان سرطان روده

مراقبت تسکین دهنده، مراقبت های پزشکی تخصصی است که بر روی رهایی از درد و سایر علائم جدی بیماری تمرکز دارد. در مراقبت تسکینی ، تیمی از پزشکان ، پرستاران و سایر متخصصان آموزش دیده ارائه می شود که با شما ، خانواده و سایر پزشکان تان در تعامل و همکاری هستند تا حمایت و پشتیبانی بیشتری را ارائه دهند. در صورت انجام درمان های تهاجمی ، مانند جراحی ، شیمی درمانی یا پرتو درمانی ، از مراقبت تسکینی استفاده می شود.

هنگامی که از مراقبت تسکینی در کنار سایر درمان های استاندارد استفاده می شود ، ممکن است مبتلایان به سرطان احساس بهتر و زندگی طولانی تری داشته باشند.

هدف تیم های مراقبت تسکینی این است که کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان و خانواده های شان را بهبود بخشد. این نوع مراقبت در کنار درمان های دیگر یا سایر مواردی که ممکن است دریافت کنید، ارائه می شود.

معرفی پزشکان ما

درمان های احتمالی بعدی

محققان در سرتاسر جهان در حال مطالعه چندین درمان دارویی جدید هستند که از قدرت سیستم ایمنی بدن برای ریشه کن کردن سرطان استفاده می کنند (رویکردی به نام ایمونوتراپی). این داروها به روش های پیچیده ای عمل می کنند تا سیستم ایمنی بدن در پاسخ به سلول های سرطانی به گونه ای وارد عمل شود که گویی آن ها مانند باکتری ها مهاجمین خارجی هستند.

 

مقابله با سرطان معده و پشتیبانی

هورمون درماني در سرطان سينه

تشخیص سرطان می تواند از نظر احساسی چالش برانگیز باشد. با گذشت زمان ، افراد مبتلا یاد می گیرند که با روش های منحصر به فردی با مشکل خود کنار بیایند. اما تا زمانی که متوجه نشده اید چه کاری برای شما مفید است ، اقدامات زیر را به کار گیرید:

  • به اندازه کافی در مورد سرطان خود اطلاعات کسب کنید تا در تصمیم گیری های درمانی بهتر عمل کنید. از پزشک خود بخواهید نوع و مرحله سرطان شما و همچنین روش های درمانی و عوارض جانبی آنها را برای شما شرح دهد. هرچه بیشتر بدانید ، هنگام تصمیم گیری در مورد مراقبت از خود اطمینان بیشتری خواهید داشت. در کتابخانه محلی خود و یا در وب سایت های معتبر به دنبال اطلاعات باشید.
  • با سایر نجات یافتگان سرطان ارتباط برقرار کنید. در مورد گروه های پشتیبانی در شهر یا منطقه خود از پزشک تان سوال کنید. یا به صورت آنلاین با نجات یافتگان از سرطان ارتباط برقرار کنید ، یا با یک سازمان سرطان مانند انجمن سرطان تماس بگیرید.
  • فعال باشید. تشخیص سرطان به منزله این نیست که مجبور هستید کارهایی که از انجام آن لذت می برید یا به طور عادی انجام می دهید را متوقف کنید. در بیشتر مواقع ، اگر احساس خوبی برای انجام کاری دارید ، پیش بروید و آن کار را انجام دهید.

 

آماده شدن برای ملاقات با پزشک

اگر علائم یا علائمی دارید که برای تان نگران کننده هستند ، قدم اول، مراجعه به پزشک خانوادگی تان است. اگر پزشک تان به سرطان معده مشکوک شود ، احتمالاً شما را به پزشک متخصص در بیماری های دستگاه گوارش (متخصص گوارش) ارجاع می دهد. پس از تشخیص سرطان گاستروازوفاژیال یا معده ، ممکن است شما به یک متخصص سرطان (انکولوژیست) یا یک جراح متخصص در زمینه دستگاه گوارش نیز ارجاع داده شوید.

از آنجا که مدت زمان ملاقات ها می تواند مختصر باشد ، و از آنجا که اغلب زمینه های زیادی برای پوشش وجود دارد ، بهتر است از قبل آماده باشید. در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند برای ملاقات با پزشک آمادگی لازم داشته باشید و همچنین بدانید چه انتظاراتی از پزشک تان دارید.

 

آنچه شما می توانید انجام دهید

  • از محدودیت های قبل از ملاقات با پزشک آگاه باشید. در زمان مراجعه ، حتماً سؤال کنید که آیا پیش از این اقداماتی وجود دارد که باید انجام دهید ، مانند محدود کردن رژیم غذایی خود.
  • علائمی را که تجربه کرده اید یادداشت کنید ، حتی مواردی که ممکن است برای شما غیر مرتبط به نظر برسند.
  • اطلاعات شخصی مهم خود ، از جمله فشارهای اساسی یا تغییرات اخیر زندگی را یادداشت کنید.
  • فهرستی از تمام داروها ، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید ، تهیه کنید.
  • توجه داشته باشید که چه علائم و نشانه هایی، وضعیت شما را بهبود می بخشد یا بدتر می کند. توجه کنید که کدام غذاها ، داروها یا سایر عوامل در علائم و نشانه های شما تأثیر گذار هستند.
  • یکی از اعضای خانواده یا یک دوست را همراه خود به مطب ببرید. گاهی اوقات ارائه همه اطلاعات ارائه شده در هنگام ملاقات می تواند دشوار باشد. ممکن است نکته ای را فراموش کرده باشید اما فردی که شما را همراهی می کند آن را یادآوری کند.
  • سوالات خود را برای پرسیدن از پزشک یادداشت کنید.

وقت ملاقات شما با پزشک محدود است ، بنابراین تهیه فهرستی از سوالات می تواند به شما کمک کند تا تمام نگرانی های خود را در حین مراجعه مطرح کنید. سوالات خود را از مهم ترین تا کمتر مهم دسته بندی کنید. برخی از سؤالات اساسی که در مورد سرطان معده باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

  • چه نوع سرطان معده ای دارم؟
  • سرطان معده من چقدر پیشرفته است؟
  • عاقبت سرطان معده چیست؟ میزان بقا در سرطان معده چقدر است؟
  • طول عمر سرطان معده چقدر است؟
  • چه نوع دیگری از آزمایشات لازم دارم؟
  • گزینه های درمان برای من چه هستند؟
  • درمان ها چقدر موفق هستند؟
  • مزایا و خطرات هر گزینه درمانی چیست؟
  • آیا گزینه ای وجود دارد که احساس می کنید برای من بهتر باشد؟
  • آیا درمان بر زندگی من تأثیر خواهد گذاشت؟ آیا می توانم به کار خود ادامه دهم؟
  • آیا باید به بهترین جراح سرطان معده مراجعه کنم؟ هزینه درمان سرطان معده چقدر است و آیا بیمه هزینه من را تأمین خواهد کرد؟
  • آیا بروشور یا نسخه چاپی دیگری وجود دارد که بتوانم با خود ببرم؟ چه وب سایت هایی را برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنید؟

علاوه بر سوالاتی که تهیه کرده اید ، چنانچه سوال دیگری به ذهن تان می رسد، در هنگام مراجعه از پزشک خود بپرسید.

 

آنچه از پزشک انتظار می رود

بهترین پرتو درمانی در تهران

پزشک تان نیز احتمالاً تعدادی سؤال از شما خواهد پرسید. داشتن آمادگی برای پاسخگویی به آنها ممکن است به شما فرصت دهد تا نکات دیگری را که می خواهید به آنها بپردازید را مطرح کنید. پزشک ممکن است سوالات زیر را از شما بپرسد:

  • از چه زمانی علائم تان شروع شد؟
  • آیا علائم شما مداوم است یا گاه به گاه پیش می آید؟
  • شدت علائم تان چقدر است؟
  • فکر می کنید چه چیزی علائم شما را بهبود می بخشد؟
  • فکر می کنید چه چیزی علائم شما را بدتر می کند؟

کاربر عزیز، امیدواریم این اطلاعات توانسته باشد به شما در درمان بیماری تان کمک کرده باشد و هر چه زود تر، مجددا سلامتی خود را به دست آورید.

چنانچه در انتخاب روش درمان سرطان خود مردد هستید، برای مشاوره به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در این زمینه هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع:

[button link=”https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/stomach-cancer/symptoms-causes/syc-20352438″ newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا