پرتو درمانی برای سرطان پانکراس چگونه است؟

سرطان پانکراس بدخیم
سرطان پانکراس

سرطان لوزالمعده که با اسامی سرطان پانکراس و سرطان پانکراتیت نیز شناخته می شود در بافت های لوزالمعده یا پانکراس تان (اندامی در شکم شما و پشت قسمت تحتانی معده قرار دارد) شروع می شود. گزینه های درمان سرطان پانکراس بر اساس میزان سرطان انتخاب می شوند. گزینه های درمانی ممکن است شامل جراحی ، شیمی درمانی ، پرتو درمانی یا ترکیبی از این موارد باشند. یکی از روش های درمان سرطان پانکراس یا لوزالمعده که قصد داریم در این مطلب به طور اختصاصی بدان بپردازیم ، پرتو درمانی برای سرطان پانکراس است.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در پرتو درمانی از اشعه ایکس (یا ذرات) پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این می تواند در درمان برخی از سرطان های لوزالمعده مفید باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان پانکراس به اینجا مراجعه کنید.

 

چه زمانی ممکن است از پرتو درمانی برای سرطان پانکراس استفاده شود؟

پرتو درمانی چیست و چگونه انجام میشود

  • ممکن است پرتو درمانی پس از جراحی (موسوم به درمان آدجوانت یا کمکی) انجام شود تا سعی شود احتمال عود سرطان کاهش یابد. پرتو درمانی به طور معمول همراه با شیمی درمانی انجام می شود که در کنار هم تحت عنوان کمورادیوتراپی شناخته می شود.
  • برای تومورهای قابل تجزیه مرزی ، ممکن است پرتو درمانی همراه با شیمی درمانی قبل از جراحی (درمان نئوآدجوانت) به منظور کوچک کردن تومور و برداشتن آن به راحتی انجام شود.
  • پرتو درمانی همراه با شیمی درمانی ممکن است به عنوان بخشی از درمان اصلی در افرادی که سرطان آنها فراتر از لوزالمعده پیشروی کرده است و با جراحی (سرطان های محلی پیشرفته یا غیر قابل برداشت) برطرف نمی شود ، استفاده شود.
  • گاهی اوقات از پرتو درمانی برای کمک به تسکین علائم (مانند درد) در افراد مبتلا به سرطان پیشرفته یا در افرادی که برای سایر درمان ها مانند جراحی از سلامت کافی برخوردار نیستند ، استفاده می شود.

 

قبل از پرتودرمانی

پیش از شروع درمان می توانید این انتظارات را داشته باشید:

  • ملاقات با انکولوژیست رادیوتراپی خود. پزشک سوابق پزشکی شما را بررسی می کند، معاینه فیزیکی انجام می دهد و آزمایشاتی را پیشنهاد می کند. همچنین شما می توانید در این ملاقات، با خطرات و مزایای بالقوه پرتودرمانی آشنا شوید. این فرصتی برای شماست که تمامی سوالات و نگرانی های خود را مطرح کنید.
  • رضایت نامه برای پرتودرمانی. در صورت انتخاب پرتودرمانی به عنوان گزینه درمان سرطان، تیم مراقبت های بهداشتی از شما می خواهند که فرم رضایت نامه را آگاهانه امضا کنید. امضای این سند به معنای این است که:
    • تیم درمان در مورد گزینه های درمانی تان اطلاعاتی به شما دادند.
    • خودتان انتخاب کرده اید که پرتودرمانی انجام دهید.
    • شما به پزشکان تان اجازه می دهید تا معالجه خود را انجام دهند.
    • درک کرده اید که این درمان تضمین کننده نتایج مورد نظر نمی باشد.
  • شبیه سازی و برنامه ریزی درمان. اولین جلسه پرتودرمانی، شبیه سازی است. این یک تمرین بدون ارائه پرتودرمانی است. تیم پزشکی از اسکن های تصویربرداری برای شناسایی محل تومور استفاده خواهد کرد. اسکن ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
    • اسکن توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن (CT)
    • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
    • اشعه ایکس

بسته به ناحیه تحت درمان، ممکن است یک علامت کوچک روی پوست تان زده شود. این به اعضای تیم کمک می کند تا پرتو تابش را به سمت تومور هدایت کنند.

جهت ارتباط با پزشکان و متخصصان این زمینه به اینجا مراجعه کنید.

 

پرتو درمانی برای سرطان پانکراس چگونه انجام می شود؟

نوع پرتو درمانی ای که بیشتر اوقات برای درمان سرطان لوزالمعده استفاده می شود (موسوم به پرتو درمانی با اشعه خارجی) تابش را از یک منبع خارج از بدن است که بر روی سرطان متمرکز می شود.

انجام پرتو درمانی سرطان پانکراس تقریباً شبیه عکسبرداری با اشعه ایکس است ، با این تفاوت که پرتو درمانی قوی تر است. این روش خود بدون درد است. هر جلسه درمان فقط چند دقیقه طول می کشد ، اگرچه با در نظر گرفتن زمان آماده شدن شما برای انجام پرتو درمانی این زمان معمولاً طولانی تر می شود.

تیم انکولوژی رادیوتراپی به راحتی شما بسیار اهمیت می دهد. با تیم صحبت کنید تا پوزیشنی راحت برای درمان پیدا کنید. اگر به دلیل عدم حرکت بر روی دستگاه، دچار اضطراب شدید، به تکنسین اطلاع دهید. پزشک می تواند برای افزایش آرامش شما دارو تجویز کند.

پرتو معمولاً از ماشینی منتشر می شود و به دور شما حرکت می کند و اشعه را به نقاط خاصی از بدن هدایت می کند (پرتو درمانی خارجی). در مراکز پزشکی تخصصی ، پرتو درمانی ممکن است در حین جراحی انجام شود.

در پرتو درمانی به روش سنتی از اشعه ایکس برای درمان سرطان استفاده می شود ، اما شکل جدید تری از اشعه با استفاده از پروتون در برخی از مراکز درمانی موجود است. در شرایط خاص ، پروتون تراپی می تواند برای درمان سرطان پانکراس استفاده شود و ممکن است عوارض جانبی کمتری در مقایسه با پرتو درمانی استاندارد داشته باشد.

در اغلب موارد ، جلسات پرتودرمانی سرطان لوزالمعده 5 روز در هفته و به مدت چند هفته انجام می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرتو درمانی به اینجا مراجعه کنید.

 

عوارض پرتو درمانی پانکراس

برخی از عوارض جانبی شایع پرتودرمانی برای سرطان لوزالمعده عبارتند از:

  • تغییرات پوستی در نواحی تحت تابش ، از قرمزی تا تاول و پوسته پوسته شدن
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن

پرتودرمانی برای سرطان پانکراس همچنین می تواند تعداد پلاکت های خون را کاهش دهد ، و همین امر می تواند خطر ابتلا به عفونت جدی را افزایش دهد.

معمولاً این تأثیرات ظرف مدت چند هفته پس از اتمام درمان از بین می روند. از پزشک خود در مورد این که بروز چه عوارض جانبی را می توان انتظار داشت و چگونه می توانید از بروز آنها پیشگیری کنید یا آنها را تسکین دهید، پرس و جو کنید.

 

بهترین مرکز پرتو درمانی تهران | بهترین دکتر پرتو درمانی تهران

بهترین پرتو درمانی در تهران

خوشبختانه این افتخار را داریم که یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مراکز پرتو درمانی در تهران را به شما معرفی کنیم. این مرکز پرتو درمان مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است که راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/pancreatic-cancer/treating/radiation-therapy.html” newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا