سرطان پانکراس چیست : تشخیص و درمان (بخش دوم)

سرطان پانکراس چیست – بخش دوم تشخیص و درمان

بخش قبل: علائم سرطان پانکراس و پیشگیری از آن

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

مراحل تشخیص سرطان پانکراس

پاکسازی لوزالمعده
تشخیص سرطان پانکراس

اگر پزشک شما به سرطان لوزالمعده مشکوک باشد ، ممکن است شما را تحت یک یا چند آزمایش زیر قرار دهد:

  • آزمایشات تصویربرداری که تصاویری از ارگان های داخلی شما تهیه می کند. این آزمایشات به پزشکان کمک می کند تا اندام های داخلی شما از جمله پانکراس را تصویر سازی کنند. تکنیک های مورد استفاده برای تشخیص سرطان پانکراس با سی تی اسکن یا اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) ، سونوگرافی ، تصویربرداری با تشدید مغناطیسی یا ام آر آی (MRI) و گاهی اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون یا پت اسکن (PET) است.
  • استفاده از یک اسکوپ برای ایجاد تصاویر سونوگرافی از پانکراس. تشخیص سرطان پانکراس با سونوگرافی امکانپذیر است. سونوگرافی آندوسکوپی (EUS) با استفاده از دستگاه سونوگرافی از داخل شکم ، تصاویر پانکراس را ایجاد می کند. این دستگاه از طریق یک لوله نازک و انعطاف پذیر (آندوسکوپ) به پایین مری و داخل معده شما هدایت می شود تا تصاویر را ایجاد کند.
  • برداشتن نمونه بافت برای آزمایش (نمونه برداری یا بیوپسی). بیوپسی روشی برای برداشتن نمونه کوچکی از بافت جهت بررسی زیر میکروسکوپ است. غالباً در حین EUS با عبور ابزار خاصی از آندوسکوپ ، بافت برداشته می شود. گاهی اوقات ، با وارد کردن یک سوزن از پوست به داخل پانکراس ، یک نمونه از بافت لوزالمعده برداشته می شود (آسپیراسیون با سوزن ریز).
  • تشخیص سرطان پانکراس با آزمایش خون. پزشک ممکن است خون شما را از حیث پروتئین های خاص (مارکرهای تومور) که توسط سلول های سرطانی لوزالمعده جاری شده آزمایش کند. یک آزمایش مارکر تومور که در سرطان لوزالمعده مورد استفاده واقع می شود CA19-9 نام دارد. این آزمایش ممکن است در درک چگونگی پاسخ سرطان به درمان مفید باشد. اما این آزمایش همیشه قابل اعتماد نیست زیرا برخی از افراد مبتلا به سرطان پانکراس سطح CA19-9 بالایی ندارند و این آزمایش را بی فایده می سازد.

اگر پزشک تان تشخیص سرطان پانکراس را تأیید کند ، سعی می کند میزان (مرحله) سرطان را تعیین کند. پزشک با استفاده از نتایج آزمایشات دوره ای ، سرطان لوزالمعده شما را به مرحله ای اختصاص می دهد که به شما کمک می کند تا تعیین کنید چه روش های درمانی به نفع شماست.

 

مراحل بیماری سرطان پانکراس

مراحل سرطان پانکراس با اعداد رومی از 0 تا IV (صفر تا چهار) نشان داده می شود. پایین ترین مراحل نشان می دهد که سرطان محدود به لوزالمعده است و تحت عنوان سرطان پانکراس خوش خیم شناخته می شود. و در مرحله چهارم ، سرطان به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یافته است (متاستاز کرده است) که تحت عنوان سرطان پانکراس بدخیم شناخته می شود.

سیستم مرحله بندی سرطان با پیشرفته شدن پزشکان در تشخیص و درمان سرطان ، همچنان پیشرفت می کند و پیچیده تر می شود.

از پزشک تان در مورد تجربه وی در تشخیص سرطان لوزالمعده اطمینان حاصل کنید. و چنانچه در تشخیص وی مردد هستید ، از نظر دوم یک پزشک دیگر کمک بگیرید.

 

درمان سرطان پانکراس | آیا سرطان لوزالمعده درمان قطعی دارد ؟

درمان سرطان پانکراس بدخیم
تصویر سرطان لوزالمعده و پانکراتکتومی

درمان سرطان پانکراس به مرحله و محل سرطان و همچنین به سلامت کلی و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. برای اغلب افراد ، اولین هدف از درمان سرطان پانکراس ، از بین بردن سرطان در صورت امکان است. وقتی این گزینه در دسترس نباشد ، تمرکز ممکن است بر روی بهبود کیفیت زندگی و محدود کردن رشد سرطان یا آسیب هایش باشد.

درمان ممکن است شامل جراحی ، پرتو درمانی ، شیمی درمانی یا ترکیبی از این موارد باشد. هنگامی که سرطان پانکراس پیشرفته شده است و احتمالاً این درمان ها فایده ای ندارند ، پزشک بر روی کاهش علائم (مراقبت تسکینی) تمرکز خواهد کرد تا شما را تا آنجا که ممکن است راحت تر نگه دارد.

عمل جراحی

جراحی های مورد استفاده در افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده شامل موارد زیر است:

  • جراحی برای تومورهای سر پانکراس. اگر سرطان شما در ناحیه سر پانکراس واقع شده باشد ، پزشک ممکن است عملی را تحت عنوان عمل ویپل پانکراس (پانکراتودئودنکتومی) در نظر بگیرد. عمل ویپل از نظر فنی برای برداشتن سر پانکراس ، بخش اول روده کوچک (اثنی عشر) ، کیسه صفرا ، بخشی از مجرای صفراوی و غدد لنفاوی مجاور یک عمل دشوار است. در برخی شرایط ممکن است بخشی از معده و روده بزرگ نیز برداشته شود. جراح قسمت های باقی مانده لوزالمعده ، معده و روده را دوباره به یکدیگر متصل می کند تا به شما امکان هضم غذا را بدهد.
  • جراحی برای تومورهای موجود در بدن و دُم لوزالمعده. جراحی برای برداشتن سمت چپ (بدنه و دم) لوزالمعده ، پانکراتکتومی دیستال نامیده می شود. همچنین ممکن است جراح مجبور به برداشتن طحال نیز باشد.
  • جراحی برای برداشتن کل پانکراس. در برخی افراد ممکن است لازم باشد کل پانکراس برداشته شود. به این عمل پانکراتکتومی کامل می گویند. زندگی بدون پانکراس نسبتاً طبیعی است اما به استفاده مادام العمر انسولین و جایگزینی آنزیم نیاز خواهید داشت.
  • جراحی برای تومورهای رگ های خونی مجاور. اگر تومورها رگ های خونی اطراف را درگیر کرده باشد ، بسیاری از افراد مبتلا برای درمان سرطان پانکراس پیشرفته ، مجاز به انجام عمل ویپل یا سایر جراحی های لوزالمعده نیستند. در مراکز پزشکی بسیار تخصصی و باتجربه ، جراحان ممکن است اعمال جراحی پانکراس که شامل برداشتن و بازسازی رگ های خونی آسیب دیده است را ارائه دهند.

هر یک از این جراحی ها خطر خونریزی و عفونت را به همراه دارد. اگر معده در تخلیه مشکل داشته باشد (تأخیر در تخلیه معده) برخی از افراد بعد از جراحی حالت تهوع و استفراغ پیدا می کنند. پس از هر یک از این روش ها انتظار بهبودی طولانی مدت را داشته باشید. شما چندین روز را در بیمارستان خواهید گذراند و سپس برای چندین هفته در خانه دوران ریکاوری را طی خواهید کرد.

تحقیقات گسترده نشان می دهد جراحی سرطان لوزالمعده هنگامی که توسط جراحان باتجربه در مراکزی كه بسیاری از این عمل ها به طور مرتب انجام می شوند ، عوارض کمتری ایجاد می کنند. از پزشک تان در مورد تجربه وی در تشخیص سرطان پانکراس اطمینان حاصل کنید. و چنانچه در تشخیص وی مردد هستید ، از نظر دوم یک پزشک دیگر کمک بگیرید.

معرفی پزشکان ما

شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این داروها می توانند به داخل ورید تزریق شوند و یا به صورت خوراکی مصرف شوند. ممکن است شما یک داروی شیمی درمانی یا ترکیبی از آنها را دریافت کنید.

شیمی درمانی همچنین می تواند با پرتو درمانی (کمورادیوتراپی) ترکیب شود. شیمی درمانی به طور معمول برای درمان سرطانی استفاده می شود که از پانکراس به اندام های دیگر گسترش پیدا نکرده است. در مراکز پزشکی تخصصی ، به منظور کوچک شدن تومور ممکن است این ترکیب ، قبل از جراحی استفاده شود. همچنین بعضی اوقات بعد از جراحی برای کاهش خطر عود سرطان لوزالمعده استفاده می شود.

در افراد مبتلا به سرطان پانکراس پیشرفته و سرطانی که به سایر قسمت های بدن سرایت کرده است ، ممکن است از شیمی درمانی جهت کنترل رشد سرطان ، تسکین علائم و افزایش طول عمر بیماران سرطان پانکراس استفاده شود.

سرطان پانکراس متاستاز به کبد

پرتو درمانی

در پرتو درمانی از پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس و پروتون ها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. شما ممکن است قبل یا بعد از جراحی سرطان ، معمولاً در ترکیب با شیمی درمانی ، تحت پرتو درمانی باشید. یا هنگامی که سرطان شما با جراحی قابل درمان نباشد ، ممکن است پزشک شما ترکیبی از درمان های پرتو درمانی و شیمی درمانی را توصیه کند.

پرتو معمولاً از ماشینی منتشر می شود و به دور شما حرکت می کند و اشعه را به نقاط خاصی از بدن هدایت می کند (پرتو درمانی خارجی). در مراکز پزشکی تخصصی ، پرتو درمانی ممکن است در حین جراحی انجام شود.

در پرتو درمانی به روش سنتی از اشعه ایکس برای درمان سرطان استفاده می شود ، اما شکل جدیدتری از اشعه با استفاده از پروتون در برخی از مراکز درمانی موجود است. در شرایط خاص ، پروتون تراپی می تواند برای درمان سرطان پانکراس استفاده شود و ممکن است عوارض جانبی کمتری در مقایسه با پرتو درمانی استاندارد داشته باشد.

مراقبت های حمایتی (تسکینی)

مراقبت تسکینی یک مراقبت پزشکی ویژه است که بر روی تسکین درد و سایر علائم یک بیماری جدی تمرکز دارد. مراقبت تسکینی با مراقبت از خانه یا مراقبت از افراد رو به موت متفاوت است. مراقبت های تسکینی توسط تیم هایی از پزشکان ، پرستاران ، مددکاران اجتماعی و سایر متخصصان آموزش دیده ارائه می شود. هدف این تیم ها بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان و خانواده های آنها است.

متخصصان مراقبت تسکینی در کنار شما ، خانواده و سایر پزشکان شما همکاری می کنند تا پشتیبانی به تمام معنایی را ارائه دهند که مکمل مراقبت های پزشکی مداوم شما باشد. این مراقبت ها اغلب هنگام انجام درمان های تهاجمی مانند جراحی ، شیمی درمانی و پرتو درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

هنگامی که مراقبت تسکینی در کنار سایر درمان های مناسب به کار گرفته شود – حتی بلافاصله پس از تشخیص – افراد مبتلا به سرطان ممکن است احساس بهتری داشته باشند و عمر طولانی تری داشته باشند.

 

پرسش و پاسخ در مورد سرطان پانکراس

چنانچه سوالات زیر را در سر دارید، می توانید با متخصصان ما در بهایند ارتباط برقرار نموده و ابهامات خود را مطرح سازید.

  • سرطان پانکراس در ایران چقدر شایع است؟
  • طول عمر بیماران سرطان پانکراس چقدر است ؟
  • آیا سرطان لوزالمعده درمان قطعی دارد ؟
  • آیا سرطان پانکراس بدخیم درمان دارد ؟
  • آیا عمل لوزالمعده خطرناک است ؟
  • عوارض بعد از عمل جراحی پانکراس چیست؟

 

بهترین پرتو درمانی در تهران

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک مرکز درمان سرطان پانکراس در تهران تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان پانکراس در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روشهای جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/pancreatic-cancer/diagnosis-treatment/drc-20355427″ newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا