غذاهایی که برای سرطان روده مفید است | رژیم سرطان روده

غذاهایی که برای سرطان روده مفید است

سرطان روده بزرگ به طور معمول در سالمندان اتفاق می افتد ، با این حال ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. این وضعیت معمولاً به صورت توده های سلولی کوچک و غیر سرطانی (خوش خیم) به نام پولیپ که در قسمت داخلی روده بزرگ تشکیل می شود ، شروع می شود. با گذشت زمان ، برخی از این پولیپ ها می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

از آنجاییکه تغذیه در پیشگیری ، درمان و بهبود این سرطان نقش زیادی دارد، بر آن شدیم تا مطلبی که پیش رویتان است را حاضر کنیم و شما را با یک ماده مغذی و مواد غذایی مفید برای سرطان روده آشنا کنیم.

پروبیوتیک ها، میکروارگانیسم های زنده ای هستند که مصرف آن ها برای بدن بسیار مفید است. این ترکیبات، باکتری های مفیدی محسوب می شوند که برخی از آن ها به عملکرد بهتر بدن کمک می کند.

پروبیوتیک ها فواید و مزایای بسیاری برای بدن و مغز دارند. آن ها همچنین عملکرد دستگاه گوارش را بهبود، بروز افسردگی را کاهش و سلامت قلب را افزایش می دهند. برخی از شواهد حاکی از آن است که پروبیوتیک ها در بهبود وضعیت پوست نیز موثر هستند. اما یکی از مهمترین فوایدی که این ماه به دنبال دارد، تسکین و بهبود علائم سرطان روده و بهبود گوارش است.

دریافت پروبیوتیک از طریق مصرف مکمل های آن بسیار متداول است، اما شما می توانید آن را از طریق مصرف مواد غذایی که با تخمیر باکتری ها (مواد غذایی تخمیر شده) تهیه می شوند نیز تامین کنید.

در ادامه به 11 ماده غذایی پروبیوتیک دار اشاره کرده ایم که همگی برای درمان سرطان روده خوب و مفید تلقی می شوند.

 

1- ماست 

یکی از بهترین منابع پروبیوتیک (که یک باکتری مفید در بهبود سلامت کلی بدن) ماست است. مصرف ماست، مزایای بسیاری برای بدن، از جمله سلامت استخون ها دارد. همچنین برای افرادی که فشار خون بالا دارند نیز بسیار مفید است.

در کودکان، ماست به کاهش احتمال بروز اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک کمک می کند. این ماده حتی می تواند منجر به تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر شود.

علاوه بر این، ماست می تواند جایگزین مناسبی برای شیر در افرادی باشد که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند. این بدان علت است که باکتری، برخی از لاکتوزها را به اسید لاکتیک تبدیل می کنند و به همین خاطر ماست، ترش مزه است.

ماست یک ماده غذایی مفید برای تغذیه افراد مبتلا به سرطان روده به شمار می رود.

با این حال، لازم به ذکر است که همه ماست ها حاوی پروبیوتیک زنده نیستند. در برخی موارد، باکتری های زنده طی پردازش از بین می روند. از اینرو حتما نسبت به وجود باکتری های زنده و فعال در ماست مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید. همچنین همیشه پیش از خریداری ماست، برچسب روی آن را به دقت مطالعه کنید.

 

2- کفیر برای سرطان روده

غذاهایی که برای سرطان روده مفید است
کفیر

کفیر نوعی نوشیدنی تخمیر شده دارای پروبیوتیک طبیعی است. این نوشیدنی با افزودن دانه های کفیر به شیر گاو یا بز تهیه می شود. دانه کفیر جزء دسته غلات محسوب نمی شود، بلکه در دسته باکتری ها و مخمرها قرار دارد و از لحاظ ظاهری کمی شبیه گل کلم می باشد.

به نظر می رسد واژه کفیر از ریشه ترکی “کیف” آمده باشد و به معنای احساس خوب پس از صرف غذا است.

کفیر دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن است. این نوشیدنی، سلامت استخوان ها را ارتقا می بخشد، به رفع برخی مشکلات گوارشی کمک کرده و در مقابل بیماری های عفونی از بدن محافظت می کند.

با وجودی که ماست تقریبا یکی از مهم ترین منابع شناخته شده در رژیم غذایی غربی هاست، می توان گفت کفیر به مراتب منبع بهتری است. کفیر حاوی گونه های متعددی از باکتری ها و مخمرهای مفید بوده که آن را به یک منبع غنی تر و متنوع از پروبیوتیک مبدل کرده است.

مصرف کفیر نیز مانند ماست به افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز توصیه می شود، اما منبع مناسب جهت تغذیه در هنگام درمان سرطان روده است.

 

3- کلم ترش (ترشی کلم)

غذاهایی که برای سرطان روده مفید است
ترشی کلم

کلم ترش یا ترشی کلم که از کلم سفید خرد شده تهیه می شود، به دلیل تخمیر باکتری اسید لاکتیک از پروبیوتیک فراوانی برخوردار است. کلم ترش یکی از قدیمی ترین مواد غذایی سنتی است که در بسیاری کشورها از محوبیت بالایی برخوردار است.

کلم ترش را معمولا در کنار غذا مصرف می کنند. این ماده غذایی، طعمی ترش و شور دارد و می توان ماه ها آن را در دمای اتاق نگهداری کرد. علاوه بر خواص پروبیوتیکی، کلم ترش سرشار از فیبر، ویتامین های C، B و K، آهن، سدیم و منگنز نیز می باشد.

این ماده غذایی، برای تغذیه افراد مبتلا به سرطان روده مفید به شمار می رود.

کلم ترش همچنین محتوی  آنتی اکسیدان های لوتئین و زاکسنتین است که برای سلامت چشم بسیار مفید می باشند.

 

4- تمپه برای سرطان روده

غذاهایی که برای سرطان روده مفید است
تمپه

تمپه یکی از فراورده‌ های تخمیر شده سویا است. بسیاری از افراد طعم آن را مشابه طعم قارچ تشریح می کنند. خاستگاه تمپه، اندونزی است اما در سراسر جهان به عنوان یک جایگزین با پروتئین بالا برای گوشت استفاده می شود. روند تخمیر تمپه، تاثیر شگرفی بر روی پروفایل تغذیه ای اش دارد.

سویا سرشار از اسید فیتیک (یک ترکیب گیاهی که موجب مختل ساختن جذب املاح معدنی مانند روی و آهن می شود) است. اما فرایند تخمیر منجر به کاهش میزان اسید فیتیک می گردد؛ از اینرو میزان املاح معدنی که از طریق مصرف تمپه جذب بدن می شود، افزایش می یابد. یکی دیگر از فراورده های جانبی فرایند تخمیر این ماده، این است که موجب می شود باکتری ها مقدار قابل توجهی ویتامین B12 (ماده مغذی ای که در سویا موجود نیست) تولید کنند. ویتامین B12 به طور عمده در منابع حیوانی، از جمله گوشت، ماهی، محصولات لبنی و تخم مرغ یافت می شود.

به همین دلیل به راحتی می توان تمپه را جایگزین گوشت کرد. همچنین، گزینه مناسبی برای گیاه خواران و مبتلایان به سرطان روده کسانی که به دنبال یک منبع مغذی پروبیوتیک هستند، محسوب می گردد.

 

5- کیمچی

غذاهایی که برای سرطان روده مفید است
کیمچی

کیمچی، یک غذای تخمیر شده و تند کُره ای است. ماده اصلی تشکیل دهنده این غذا به طور عمده کلم سفید است، اما می توان از سایر سبزیجات نیز در تهیه آن استفاده کرد. جهت تهیه کیمچی از انواع ادویه ها مانند فلفل قرمز، سیر، زنجبیل، و نمک جهت طعم دهی و عطردهی استفاه می شود.

کیمچی حاوی باکتری های اسید لاکتیک و لاکتوباسیلوس کیمچی و غیره است که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کنند. از اینرو غذایی مناسب در درمان بیماران سرطان روده ای محسوب می شود. کیمچی همچنین منبع سرشاری از انواع ویتامین ها و املاح معدنی مانند ویتامین K، ریبوفلاوین (ویتامین B12) و آهن است.

 

6- میسو برای سرطان روده

غذاهایی که برای سرطان روده مفید است
میسو

میسو یک ادویه ژاپنی است. این ماده به طور سنتی از تخمیر سویا به همراه نمک و نوعی قارچی به نام کُجی تهیه می شود. میسو را همچنین می توان با افزودن سویا به سایر مواد همچون جو، برنج و چاودار نیز تهیه کرد.

از این ماده اغلب در تهیه سوپ میسو استفاده می شود که یک صبحانه بسیار محبوب در ژاپن است. به طور معمول، میسو شور است و از لحاظ ظاهری دارای تنوع زیادی است: زرد، سفید، قرمز و قهوه ای.

میسو سرشار از پروتئین و فیبر است. همچنین دارای ویتامین ها و املاح متعدد و مواد مغذی فراوان، از جمله ویتامین K، منگنز و مس است.

بر اساس یک مطالعه، مصرف منظم سوپ میسو با کاهش خطر بروز سرطان سینه در زنان ژاپنی همراه بوده است. در مطالعه دیگری نیز مشخص شد سوپ میسو، خطر سکته مغزی و سرطان روده را کاهش می دهد.

 

7- کُمبوچا (کامبوچا)

غذاهایی که برای سرطان روده مفید است
کامبوچا

کمبوچا نوعی نوشیدنی محبوب است که از تخمیر باکتری های مفید موجود در چای سبز یا سیاه به دست می آید. این نوشیدنی در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه آسیا مصرف می شود.

کمبوچا نیز دارای فواید و مزایای بسیاری برای سلامت کلی بدن است. در مطالعه ای اثبات شده است که این نوشیدنی منبع غنی از پروبیوتیک ها محسوب می گردد.

 

8- خیار شور برای سرطان روده

غذاهایی که برای سرطان روده مفید است
خیار شور

خیار شور از محلول آب و نمک تهیه می شود. این ماده غذایی به واسطه باکتری های طبیعی موجود در خود، برای مدت زمان طولانی ماندگار است. تخمیر باکتری های خیار در محلول آب و نمک موجب شور شدن طعم آن می گردد.

خیار شور منبع مفیدی از باکتری های پروبیوتیک سالم است که می تواند سلامت گوارشی را بهبود بخشد. از اینرو غذایی مناسب در درمان بیماران سرطان روده ای محسوب می شود.

این ماده همچنین کالری کمی دارد و منبع سرشاری از ویتامین K (یک ماده ضروری برای پیشگیری از لخته شدن خون) می باشد. خیار شور همچنین محتوی سدیم فراوان است.

توجه داشته باشید خیارشوری که با سرکه تهیه می شود حاوی پروبیوتیک زنده نیست.

 

9- دوغ سنتی

غذاهایی که برای سرطان روده مفید است
دوغ سنتی

دوغ، نوعی نوشیدنی لبنی تخمیر شده است. دوغ در دو نوع تولید می شود: سنتی و کشت شده.

دوغ سنتی را از مایعات باقی مانده در ساخت کره تهیه می کنند. لازم به ذکر است که تنها این نوع از دوغ محتوی پروبیوتیک است. امروزه دوغ سنتی در بسیاری از کشورهای جهان مصرف می شود.

دوغ کشت شده که به طور معمول در بسیاری از سوپر مارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی به چشم می خورد، معمولا عاری از هر گونه پروبیوتیک است. به همین دلیل توصیه می شود در صورت امکان فقط دوغ سنتی تهیه کنید.

به طور کلی، دوغ سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی ضروری از قبیل ریبوفلاوین (ویتامین B12)، کلسیم و فسفر است و یک ماده غذایی عالی برای افراد مبتلا به سرطان روده است.

 

10- ناتو برای سرطان روده

همانند تمپه و میسو یکی دیگر از فراورده های تخمیری سویا، ناتو است. ناتو محتوی یک باکتری مفید به نام باسیلوس سابتیلیس است.

ناتو جزء اصلی آشپزخانه های ژاپنی است. ژاپنی ها معمولا آن را با برنج مخلوط و به عنوان صبحانه میل می کنند. این غذا دارای طعمی نا آشنا است که در ابتدا ممکن است کمی ناخوشایند باشد. طعم و بوی قوی و چسبندگی از مشخصات ظاهری این غذاست.

ناتو سرشار از پروتئین و ویتامین K2 است که نقش مهمی در سلامت قلب و عروق ایفا می کند. بر اساس مطالعات، ناتو موجب افزایش تراکم استخوان ها می گردد و این به دلیل وجود میزان قابل توجه ویتامین K2 آن می باشد. در مطالعات دیگری مشخص شد، این ماده می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان در زنان نیز موثر باشد و همچنین احتمال ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد.

 

11- برخی از انواع پنیرها

غذاهایی که برای سرطان روده مفید است
پنیر

اگرچه بسیاری از پنیرها به صورت تخمیری به عمل می آیند، اما این بدان معنا نیست که همگی حاوی پروبیوتیک باشند. بنابراین باید به یاد داشته باشید همیشه به دنبال واژه پروبیوتیک بر روی برچسب مواد غذایی باشید.

باکتری های مفید در تهیه و تولید برخی از انواع پنیرها مانند گودا، چدار، موتزارلا و پنیر کوتاژ زنده می مانند. پنیر منبع سارشاری از پروتئین، ویتامین ها و املاح معدنی ضروری از جمله کلسیم، ویتامین B12، فسفر و سلنیوم نیز محسوب می شود.

مصرف متعادل محصولات لبنی از جمله پنیر، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و پوکی استخوان را کاهش می دهد و می تواند به عنوان یک ماده غذایی غنی در تغذیه افراد مبتلا به سرطان گنجانده شود.

 

شاد و سلامت باشید.

ترجمه و تحقیق: مینو زرفش

منبع: healthline

2 دیدگاه دربارهٔ «غذاهایی که برای سرطان روده مفید است | رژیم سرطان روده»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا