همه چیز درباره سرطان التهابی سینه (IBC) و درمان آن

سرطان سينه گريد 3 نی نی سایت
سرطان التهابی سینه

سرطان التهابی سینه (IBC) نوعی سرطان تهاجمی پستان است که به طور معمول باعث می شود پوست روی پستان قرمز به نظر برسد و احساس داغی داشته باشد. همچنین ممکن است ظاهری ضخیم و روزنه دار در پوست پستان ایجاد کند که شباهت زیادی به پوست پرتقال دارد. این تغییرات ، ناشی از انسداد رگ های لنفاوی در پوست توسط سلول های سرطانی است.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

از آنجا که سرطان التهابی سینه به این عروق رسیده و منجر به ایجاد تغییراتی در پوست شده است ، حداقل مرحله یا استیج 3 سرطان سینه در نظر گرفته می شود. سرطان التهابی سینه ای که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته باشد ، مرحله چهارم محسوب می شود. این سرطان ها معمولاً به سرعت رشد می کنند و درمان آنها می تواند چالش برانگیز باشد.

جهت اطلاع دقیق از درجه بندي سرطان سينه و ویژگی های سرطان سینه در مراحل مختلف کلیک کنید.

 

درمان مرحله 3 سرطان التهابی سینه

سرطان التهابی سینه ای که به خارج از پستان یا غدد لنفاوی مجاور گسترش نیافته است مرحله III (مرحله سه) در نظر گرفته می شود. درمان این نوع سرطان ، معمولاً با شیمی درمانی (کموتراپی) به منظور کوچک شدن تومور آغاز می شود. اگر سرطان HER2 مثبت باشد ، درمان هدفمند همراه با شیمی درمانی انجام می شود. این امر به طور معمول با جراحی (ماستکتومی و تشریح غدد لنفاوی) برای از بین بردن سرطان همراه می باشد. پرتو درمانی نیز اغلب به دنبال جراحی انجام می شود. گاهی اوقات ، ممکن است شیمی درمانی بیشتری بعد از جراحی و قبل از پرتودرمانی انجام شود. اگر سرطان گیرنده هورمونی مثبت (استروژن یا پروژسترون) باشد ، هورمون درمانی (معمولاً بعد از اتمام همه جلسات شیمی درمانی) نیز انجام می شود. ترکیب روش های درمانی فوق ، نرخ بقا را به طور قابل توجهی طی سال ها اخیر بهبود بخشیده است.

شیمی درمانی (احتمالاً همراه با درمان هدفمند)

شیمی درمانی بعد از جراحی

داروهای شیمیایی وارد جریان خون شده و در سراسر بدن گردش می کنند تا به به سلول های سرطانی دست پیدا کرده و آنها را تقریباً در تمام قسمت های بدن از بین ببرند ، بنابراین شیمی درمانی نوعی درمان سیستمیک محسوب می شود. این درمان ، هم تومور اصلی و هم سلول های سرطانی که پراکنده شده و به غدد لنفاوی یا سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند را نیز درمان می کند.

به کار گیری شیمی قبل از جراحی را درمان نئوادجوانت یا درمان قبل از عمل می نامند. اکثر زنان مبتلا به سرطان التهابی سینه دو نوع داروی شیمیایی دریافت می کنند (البته لزوماً همزمان نیستند):

  • آنتراسایکلین مانند دوکسوروبیسین (آدریامایسین) یا اپی روبیسین (النس)
  • یک تاکسان ، مانند پاکلیتاکسل (تاکسول) یا دوکتاکسل (تاکسوتر)

از داروهای شیمیایی دیگر نیز ممکن است استفاده شود.

اگر سرطان HER2 مثبت باشد (به منزله این که سلول های سرطانی پروتئینی به نام HER2 بیش از حد تولید می كنند) ، معمولاً داروی درمانی تراستوزوماب (هرسپتین) تجویز می شود كه گاهی اوقات همراه با داروی هدفمند دیگری به نام پرتوزوماب (پرجتا) است. این داروها در صورت استفاده با انتراسایکلین می توانند به مشکلات قلبی منجر شوند ، بنابراین یکی از گزینه ها این است که ابتدا انتراسایکلین (بدون تراستوزوماب یا پرتوزوماب) تجویز شود ، سپس درمان با تاکسان و تراستوزوماب (همراه با پرتوزوماب یا بدون آن) ادامه داده شود.

جراحی و سایر اقدامات درمانی

مراحل انجام پرتو درمانی

اگر سرطان با شیمی بهبود یابد ، به طور معمول مرحله بعدی ، جراحی است. استاندارد ترین جراحی ، انجام یک ماستکتومی رادیکال اصلاح شده است ، که در آن کل پستان و غدد لنفاوی زیر بغل برداشته می شود. از آنجا که سرطان التهابی پستان قسمت اعظمی از پستان و پوست آن را تحت تأثیر قرار می دهد ، جراحی حفظ پستان (ماستکتومی جزئی یا لومپکتومی) و ماستکتومی زیر پوستی گزینه های مناسبی نیستند. مشخص نیست که نمونه برداری از غدد لنفاوی نگهبان (روشی که در آن فقط یک یا چند گره لنفاوی برداشته می شود) در سرطان التهابی سینه قابل اعتماد باشد ، بنابراین این روش نیز گزینه مناسبی نیست.

اگر سرطان به شیمی درمانی پاسخ ندهد (و پستان همچنان بسیار متورم و قرمز باشد) ، نمی توان جراحی انجام داد. همچنین ممکن است سایر داروهای شیمیایی نیز امتحان شوند ، یا ممکن است پستان تحت پرتو درمانی قرار گیرد. پس از آن اگر سرطان به درمان پاسخ دهد (پستان کوچک شود و دیگر قرمز نباشد) ، ممکن است جراحی گزینه بعدی باشد.

اگر پرتو درمانی پستان قبل از جراحی تجویز نشود ، بعد از جراحی تجویز می شود ، حتی اگر تصور شود هیچ سرطانی باقی نمانده است. به این روش ، پرتو درمانی آدجوانت یا کمکی گفته می شود. این روش ، احتمال بازگشت سرطان را کاهش می دهد. پروتو درمانی معمولاً 5 روز در هفته و به مدت 6 هفته انجام می شود ، اما در بعضی موارد می توان به جای آن از یک دوز شدیدتر (دو بار در روز) استفاده کرد. بسته به این که بعد از جراحی چه تعداد تومور در پستان پیدا شده باشد ، ممکن است پرتو درمانی تا زمان تجویز شیمی درمانی مضائف و یا درمان هدفمند (مانند تراستوزوماب) به تعویق بیفتد. اگر قرار است جراحی ترمیمی پستان نیز انجام شود ، معمولاً تا بعد از پرتو درمانی که اغلب به دنبال جراحی انجام می شود ، به تعویق می افتد.

درمان پس از جراحی اغلب شامل درمان سیستمیک بیشتر (آدجوانت یا کمکی) است. اگر سلول های سرطانی ، گیرنده های هورمونی داشته باشند ، درمان می تواند شامل شیمی درمانی ، هورمون درمانی (مصرف تاموکسیفن یا یک مهار کننده آروماتاز) و یا در صورتی که سرطان HER2 مثبت باشد ، تراستوزوماب ، پرتوزوماب یا آدو تراستوزوماب امتانسین باشد.

 

درمان مرحله 4 سرطان التهابی سینه

شكل توده سرطان سينه

بیماران مبتلا به سرطان التهابی پستان متاستاتیک (مرحله IV) تحت درمان سیستمیک قرار می گیرند. این درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شیمی درمانی
  • هورمون درمانی (اگر سرطان از نوع گیرنده هورمونی مثبت باشد)
  • درمان هدفمند با دارویی که HER2 را هدف قرار دهد (اگر سرطان از نوع HER2 مثبت باشد)

ممکن است از یک یا چند مورد این روش های درمانی استفاده شود. در بسیاری از موارد ، دارویی هدفمند همراه با شیمی درمانی یا همراه با هورمون درمانی تجویز می شود. جراحی و پرتودرمانی نیز ممکن است در شرایط خاص گزینه هایی مناسبی باشند.

صرف نظر از مرحله سرطان ، شرکت در آزمایش بالینی درمان های جدید سرطان التهابی سینه نیز گزینه خوبی است زیرا سرطان التهابی سینه یک مورد نادر است ، پیش آگهی (نتیجه) ضعیفی در مورد آن دارد و این مطالعات اغلب دسترسی به داروهایی را که برای درمان استاندارد در دسترس نیستند ، امکان پذیر می کند.

 

کدام روش درمان سرطان برای من مناسب تر است؟

بهترین پرتو درمانی در تهران

انتخاب این که کدام روش درمان که برای شما مناسب تر است، ممکن است دشوار باشد. با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی موجود برای نوع و مرحله سرطان خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند خطرات و مزایای هر روش درمانی و عوارض جانبی آنها را توضیح دهد. عوارض جانبی، نحوه واکنش بدن شما به داروها یا سایر روش های درمانی است.

گاهی اوقات افراد از بیش از یک پزشک سرطان نظر می گیرند. این “نظر دوم” نامیده می شود. گرفتن نظر دوم ممکن است به شما کمک کند درمانی را که برای تان مناسب تر است را انتخاب کنید.

چنانچه در انتخاب روش درمان سرطان خود مردد هستید، برای مشاوره به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در این زمینه هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید.

همیشه تندرست باشید…

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/treatment/treatment-of-inflammatory-breast-cancer.html” newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا