طول عمر بیماران سرطان رحم | تجربه سرطان رحم

طول عمر بیماران سرطان رحم
طول عمر بیماران سرطان رحم

طول عمر بیماران سرطان رحم

سرطان رحم که با نام سرطان آندومتری هم شناخته می شود، یکی از سرطان های مخصوص بانوان است که به نسبت رواج زیادی دارد. هر خانمی، با هر شرایطی ممکن است به این سرطان مبتلا شود. هرچند عوامل ژنتیکی و موروثی یکی از عوامل عمده ابتلا به این سرطان است، اما نداشتن سابقه خانوادگی، شما را از احتمال ابتلا به سرطان رحم مصون نمی کند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در این مطلب قصد دارم از تا از زاویه شخصی تری در مورد سرطان رحم صحبت کنم. چراکه این اتفاق برای یکی از بستگان درجه یک من، یعنی خواهر بزرگترم رخ داد و به عنوان کسی که در تمام مدت همراهی اش کردم، از نزدیک شاهد تجربه سرطان رحم بوده ام.

 تجربه سرطان رحم

خواهر بزرگترم حدود 38 سال داشت که متوجه علامت های عجیبی در بدنش شد. آنهم اینکه دچار خونریزی های واژینال غیر طبیعی، و خارج از دوره قاعدگی شد. تا دو یا سه ماه اول توجهی به این ماجرا نداشت، و اگرچه که مسئله را با من در میان گذاشته بود، اما حرفش بیشتر از توصیه های معمولی برای مراجعه به یک پزشک ادامه پیدا نکرده بود.

اگر در شرایط عادی بود این اتفاق را چندان جدی نمی گرفتیم، اما چون دیابت در خانواده ما سابقه داشت، و خودش هم نشانه هایی از دیابت داشت، کم کم نگران شد و به پزشک زنان و زایمان خود مراجعه کرد.

طول عمر بیماران سرطان رحم
طول عمر بیماران سرطان رحم

بعد از مراجعه به پزشک، بدترین خبری که می توانستیم بشونیم را شنیدیم. البته بعد از چند هفته. آنهم از دهان شوهرش که دیگر تحمل مخفی کردن ماجرا را از ما نداشت. خلاصه اوضاع خیلی به هم ریخته بود. هرچند همه سعی می کردیم انرژی خود را بالا نگه داریم و به روی خودمان نیاوریم، اما خبر سرطان، سنگین تر از آن بود که هربار قلبمان را تپش نیندازد. در آن مرحله اطلاعات زیادی از وضعیت سرطان خواهرم نداشتیم. یعنی هیچکس نداشت، حتی خودش. چون هنوز آزمایشاتش کامل نشده بود.

اما بالاخره بعد از یکی دو هفته، و پس از اتمام آزمایشات گوناگون و مختلف مثل تصویربرداری با  فراصوت، MRI، آزمایش خون و غیره، بالاخره یک خبر خوش شنیدیم. آنهم اینکه سرطان رحم خواهرم چندان پیشرفته نبود. اگر بخواهم دقیقتر بگویم، در مرحله دوم سرطان بود و امکان درمانش وجود داشت.

خوشبختانه اطلاعات پزشکی من به کار آمد و چندان بین متخصصان مختلف سرگردان نشدیم. به واسطه آشنایی شخصیم با مجموعه به‌آیند توصیه کردم که خواهرم به آنجا مراجعه کند. چون به‌آیند مجموعه ای است که چندین متخصص دارد و همه با هم پرونده بیماران را بررسی می کنند تا خودشان بهترین درمان را تعیین کنند. و خوبیش این است که بین انتخاب درمان های مختلف، یا انتخاب متخصصان مختلف سرگردان نمی شوید، چون به یک مرکز همه جانبه، با بهترین متخصصان مراجعه کرده اید.

خلاصه بعد از جلسات کادر درمانی، تنها دو روش درمانی پیش روی خواهرم قرار گرفت. شیمی درمانی یا جراحی (که البته نظر پزشکان بیشتر روی جراحی بود).

خواهرم هنوز بچه‌دار نشده بود، و اتفاقا قصد داشت تا در همان سال مادر شدن را تجربه کند. به همین خاطر جراحی و برداشتن رحم (هیسترکتومی) خیلی برایش گران تمام می شد. از طرف دیگر شیمی درمانی هم مشکلات زیادی دارد و بدن بیمار را تحلیل می برد. خواهرم اول قصد داشت شیمی درمانی را انتحاب کند، اما به اصرار شوهرش منصرف شد و رضایت به جراحی داد.

تقریبا سه ماه بعد از تشخیص سرطان رحم، جراحی انجام شد و خدا را شکر موفقیت آمیز بود. خواهرم خوش شانس بود که سرطان را زود شناسایی کرد و توانست آن را درمان کند، وگرنه اگر به آن بی توجه باقی می ماند ممکن بود سرطانش عود کند و به مرحله بسیار خطرناکی برسد. حالا که در حال نوشتن این مطلب هستم کمتر از سه سال از این ماجرا می گذرد و خواهرم سالم و سلامت به زندگی شیرینش ادامه می دهد. و سهم بزرگی از این شیرینی را مدیون دختر کوچکش است که همراه شوهرش از پرورشگاه به فرزندی قبول کردند.

طول عمر بیماران سرطان رحم
طول عمر بیماران سرطان رحم

علائم سرطان رحم

در بالا از تجربه شخصی خودم از سرطان رحم صحبت کردم. حالا بهتر است کمی از جنبه های علمی تر هم با سرطان رحم آشنا شوید.

خونریزی غیرعادی واژینال رایجترین علامت سرطان رحم به شمار می رود. مخصوصا خونریزی هایی که بعد از قاعدگی ماهانه اتفاق می افتند. دیگر علائم رایج سرطان رحم عبارتند از:

  • پریودهای ماهانه سنگین تر یا تغییر در دوره عادت ماهانه
  • خونریی واژن در فاصله بین دو قاعدگی
  • قاعدگی های مداوم و بدون توقف

علائم کمتر رایج سرطان رحم عبارتند از:

  • ترشحات آب مانندی که بوی بدی دارند
  • کاهش وزن بی دلیل
  • دشواری در ادرار یا تغییر عادات روده
  • شکم درد

البته این علامت ها الزاما نشانه سرطان رحم نیستند و ممکن است در اثر مشکلات دیگری به وجود آمده باشند. به همین خاطر بهتر است اگر اینها را مشاهده کردید، سریعا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و وضعیت خود را بررسی نمایید.

طول عمر بیماران سرطان رحم
طول عمر بیماران سرطان رحم

آیا سرطان رحم قابل درمان است

خوشبختانه امروزه علم پزشکی به نقطه ای رسیده است که با استفاده از روش های جدید و البته دقیق پزشکی، تقریبا می تواند هر سرطانی را درمان کند. البته به شرطی که سرطان به مراحل پیشرفته نرسیده باشد و سلول های آن در تمام بدن پخش نشده باند.

سرطان رحم نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر به سرطان رحم مبتلا شدید، نگران نباشید. امکان درمان شما کاملا وجود دارد. هرچند این به معنای آن نیست که پروسه درمان آسانی را پیش رو دارید. به یاد داشته باشید که هرچه زودتر برای درمان سرطان رحم اقدام کنید، شانس درمان شدن شما هم بیشتر خواهد بود.

تا زمانیکه سرطان رحم را جدی بگیرید و سهل انگارانه از کنار علائم آن نگذرید، نیازی نیست تا نگران طول عمر خود باشید. پس امیدتان را حفظ کنید و با روحیه ای بالا به مبارزه با سرطان رحم بروید.

آیا سرطان رحم قابل درمان است

برای اکثر خانم هایی که به سرطان رحم مبتلا می شوند، جراحی تنها گزینه درمانی به شمار می رود. مخصوصا اگر سرطان در مراحل اولیه شناسایی شده باشد و به دیگر بخش های بدن سرایت نکرده باشد.

جراحی سرطان رحم

رایجترن شکل جراحی برای درمان سرطان رحم، برداشتن رحم و دهانه رحم است. در این روش که به آن هیسترکتومی کامل می گویند، لوله های فالوپین و هردو تخمدان هم برداشته می شوند.  علت برداشتن تخمدان ها در این جراحی اغلب برای جلوگیری از بازگشت سرطان در آینده است. چراکه یکی از علت های اصلی ابتلا به سرطان رحم بر هم خوردن تعادل هورمونی بدن و وجود بیش از حد هورمون استروژن است. هورمونی که باعث رشد سرطان رحم هم می شود و تخمدان ها آن را تولید می کنند.

طول عمر بیماران سرطان رحم
طول عمر بیماران سرطان رحم

پرتو درمانی سرطان رحم (برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید)

پرتو درمانی یا رادیوتراپی روشی است که از اشعه های ایکس با قدرت بالا و البته قابل کنترل، استفاده می کند تا سلول های سرطانی را نابود یا ضعیف کند. گرچه در مراحل اولیه سرطان، پرتو درمانی می تواند روش اصلی برای درمان سرطان باشد، اما در مورد سرطان رحم اغلب از پرتو درمانی به عنوان یک درمان تکمیلی بعد از جراحی استفاده می شود تا از شانس بروز مجدد سرطان جلوگیری کند.

هورمون تراپی سرطان رحم

از هورمون تراپی معمولا در زمانی استفاده می شود که سرطان پخش شده باشد یا بعد از درمان، دوباره بازگشته باشد. همچنین در گاهی از مواقع، زمانی که فرد شرایط جراحی را نداشته باشد نیز ممکن است از هورمون تراپی استفاده شود. هورمون پروژسترون اصلی ترین عنصر درمان هورمون تراپی سرطان رحم است که در قالب قرص های خوراکی یا به صورت تزریقی وارد بدن می شود. این درمان به کوچک کردن غده های سرطانی و کنترل علائم بیماری کمک زیادی می کند.

شیمی درمانی سرطان رحم

شیمی درمانی اغلب برای انواع خاصی از سرطان رحم، یا در زمانیکه سرطان بعد از جراحی و پرتو درمانی بازگردد مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، می توان از شیمی درمانی برای کنترل سرطان و تسکین علائمش نیز استفاده نمود. شیمی درمانی اغلب به واسطه داروهایی که به صورت خوراکی یا تزریقی وارد می شوند، انجام می پذیرد.

منبع اطلاعات علمی

1 دیدگاه دربارهٔ «طول عمر بیماران سرطان رحم | تجربه سرطان رحم»

  1. داود بن اکبر

    سلام. سن مادرم 77 است شش بچه دارد مشکل تخمدان و رحم دارد ام آر آی تجویز شده کراتینین 0/82 بالای هشت دهم است ام آر آی برایش مشکلی ندارد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا