موثرترین درمان توقف رشد تومور های سرطانی

درمان توقف رشد تومور

بدن هر کس ممکن است در طول زندگی چندین بار دچار تومورهای مختلف بشود. اغلب این تومورها بسیار خوش خیم هستند و خود به خود بدون بروز هیچ علامتی توسط بدن از بین می روند. اما گاهی از اوقات به دلایلی ناشی از ژنتیک،‌ عارضه،‌ بیماری های خاص و غیره بدن برخی از افراد دچار تومورهای سرطانی می شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درمان توقف رشد تومور
درمان توقف رشد تومور

البته تومورهای سرطانی هم می توانند خوش خیم باشند و هم  بدخیم.

تومورهای خوش خیم گرچه علایم دارند و می توانند موجب ناراحتی بیمار شوند، ‌اما موجب مرگ و میر نمی شود. تمام سرطان ها در مراحل اولیه رشد خوش خیم هستند. اما اگر سرطان های خوش خیم به موقع درمان نشوند،‌ رشد کرده و به سرطان های بدخیم تبدیل می شوند.

تمام سرطان ها را تا درصد زیادی می توان قبل از مرحله چهارم رشد (متاستاز) کنترل و حتی درمان کرد. بنابراین درمان توقف رشد تومور یک امر حیاتی است.

درمان سرطان

تومور سرطان اگر رشد نکند به احتمال زیاد به یک بیماری جدی تبدیل نمی شود. عمل ها و داروهای مختلف و زیادی برای درمان توقف رشد تومور وجود دارند. البته هر روز روش های درمان جدیدتری نیز در حال کشف هستند. برخی از درمان های موضغی مانند جراحی و پرتو درمانی هستند که برای درمان تومورهای سرطانی خاص در نواحی ویژه ای از بدن مورد استفاده قرار می گیرند. درمان های دارویی (مانند شیمی درمانی،‌ایمونوتراپی و درمان هدفمند) هم اغلب در دسته درمان های سیستماتیک جای می گیرند چراکه می توانند کل بدن را تحت تأثیر قرار بدهند. در ادامه به این روش های درمانی اشاره خواهیم کرد:

جراحی سرطان

جراحی سال های سال است که به عنوان اصلی ترین روش درمان سرطان مورد استفاده می گیرد. جراحی در یک اشل بسیار کوچکتر به نام نمونه برداری یا بیوپسی نیز می تواند نقش کلیدی در تشخیص میزان رشد و گسترش سرطان داشته باشد.

درمان سرطان
درمان سرطان

پرتو درمانی

پرتودرمانی یکی از رایجترین درمان های توقف رشد تومور سرطانی است. پرتودرمانی یا رادیوتراپی می تواند به تنهایی یا در کنار دیگر درمان های سرطان، مانند درمان هدفمند، جراحی، شیمی درمانی، هورمون درمانی یا ایمونوتراپی به عنوان یک روش تکمیلی مورد استفاده قرار بگیرد. چنانچه برنامه درمانی شما شامل پرتو درمانی هم می شود آشنایی با آن و دانستن اینکه در روند آن چه اتفاقاتی می افتد می تواند در گرفتن تصمیم به انجام به این درمان به شما کمک زیادی بکند.

برای آشنایی بیشتر با پرتو درمانی بهتر است به این مقاله مراجعه نمایید.

شیمی درمانی

واژه شیمی درمانی اغلب برای اشاره به داروهایی است که برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرند. اما تمام داروهایی که جهت درمان توقف رشد تومور سرطانی مورد استفاده قرار می گیرند الزاما به یک شکل عمل نمی کنند. شیمی درمانی سنتی یا استاندارد از داروهای سیتوکسیک استفاده می کنند. یعنی داروهایی که می توانند سلول های سرطانی را نابود کنند.

شیمی درمانی رایجترین نوع از درمان های سیستماتیک سرطان به شمار می رود اما به واسطه عوارض جانبی زیادی که دارد الزاما بهترین درمان نیست. اگر قصد دارید شیمی درمانی را انتخاب کنید می توانید به درمان های جدیدتر و کم خطرتری همچون ایمن درمانی یا درمان های هدفمند بیشتر فکر کنید.

شیمی درمانی
شیمی درمانی

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یک درمان توقف رشد تومور جدید و فوق العاده موثر است که به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا خودش با سرطان بجنگد. سیستم ایمنی به بدن کمک می کند تا با عفونت ها و دیگر بیماری ها مبارزه کند. این سیستم از سلول های خونی و ارگان ها و بافت های سیستم لنفاوی تشکیل شده است.

ایمونوتراپی نوعی درمان بیولوژیکی است. درمان های بیولوژیک نوعی از درمان هستند که از موادی که از ارگانیسم های زنده تشکیل شده اند برای درمان سرطان استفاده می کنند.

به عنوان بخشی از وظیفه طبیعی اش، سیستم ایمنی بدن سلول های غیر عادی را شناسایی کرده و از بین می برد و از این طریق در طول زندگی فرد مانع رشد بسیاری از سرطان ها می شود. به همین خاطر افرادی که در کنار تومور سرطان خود TLS دارند از شانس بیشتری برای درمان سرطان برخوردارند، چراکه وجود این سلول ها نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن تومور سرطانی را شناسایی کرده است و منتظر فرصتی است تا بتواند آن را از بین ببرد.

ایمونوتراپی
ایمونوتراپی

اما گرچه سیستم ایمنی می تواند مانع رشد یا باعث کندی رشد سرطان شود، اما سلول های سرطانی هم همواره راه هایی برای پرهیز از نابود شدن توسط این سیستم دارند.

  • سلول های سرطانی دارای تغییرات ژنتیکی هستند که باعث می شود برای سیستم ایمنی نامرئی باشند.
  • سلول های سرطانی پروتئین هایی روی سطح خود دارند که موجب خاموش شدن سلول های ایمنی بدن می شود.
  • سلول های سرطانی، سلول های سالم و عادی دور تومور را تغییر می دهند تا در روند واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به خودشان اختلال ایجاد کنند.

در چنین شرایطی ایمونوتراپی به عنوان یک درمان سیستماتیک و دارو محور تنها با کمک و تقویت سیستم ایمنی بدن باعث می شود تا خود بدن سرطان را شناسایی کرده و بتواند آن را از بین ببرد. به همین خاطر عوارض و خطرات ایمنی درمانی بسیار کمتر از شیمی درمانی است.

درمان هدفمند

درمان هدفمند یا تارگت تراپی یک درمان توقف رشد تومور سرطانی است که از داروهای مختلف برای هدف گرفتن برخی از ژن ها و پروتئین های خاص که برای رشد و بقای سلول های سرطانی ضروری هستند استفاده می کند. درمان هدفمند می تواند بافت محیطی که به سرطان در رشد و بقا کمک می کند را تحت تأثیر قرر دهد یا می تواند روی سلول هایی که به رشد سرطان مربوط هستند، مانند سلول های عروق خونی تمرکز کند.

درمان های هدفمند می توانند کارهای مختلفی با سلول هایی که مورد هدف قرارشان می دهند انجام دهند. از جمله:

  • مسدود کردن یا خاموش کردن سیگنال هایی که به سلول های سرطانی دستور رشد و تقسیم سلولی می دهند
  • ممانعت از طول عمر بیش از حد نرمال سلول های سرطانی
  • نابود کردن سلول های سرطانی
درمان هدفمند
درمان هدفمند

درمان های هدفمند گرچه نوعی دارو درمانی هستند و کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهند اما به واسطه هدفگیری دقیق تنها سلول ها و تومورهای غیر عادی را هدف گرفته و روی بافت های سالم اثر منفی نمی گذارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا