تارگت تراپی چیست؟ | آشنایی با درمان هدفمند سرطان

تارگت تراپی چیست؟
تارگت تراپی چیست؟

تارگت تراپی چیست؟

تارگت تراپی یا همان درمان هدفمند، یکی از روش های درمان سرطان است که پروتئین‌هایی که رشد، تقسیم و گسترش سلول ها را کنترل می کنند را هدف قرار می دهد. تارگت تراپی پایه و اساس استفاده دقیق از دارو برای درمان و کنترل سرطان است. هرچقدر تحقیقات پزشکی اطلاعات بیشتری درباره ژنتیک، تغییرات DNA و پروتئین های محرک سرطان به دست می آورند، راحت تر می توانند درمان هایی را طراحی کنند که این پروتئین ها را هدف درمان قرار می دهند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با تارگت تراپی آشنا شوید.

انواع تارگت تراپی

بیشتر درمان های هدفمند یا کوچک-مولکولی هستند یا بر اساس پادتن های مونوکولونال طراحی می شوند.

داروهای کوچک-مولکولی آنقدر ریز هستند که می توانند به راحتی وارد سلول ها شوند، و به همین خاطر هم برای هدف هایی استفاده می شوند که داخل سلول ها هستند.

از طرف دیگر پادتن های مونوکولونال، که به آنها پادتن های درمانی هم گفته می شود، در واقع پروتئین هایی هستند که در آزمایشگاه تولید شده اند. این پروتئین ها طراحی شده اند تا به هدف های مشخصی که در داخل سلول های سرطانی قرار دارند، بچسبند. برخی از این پادتن ها برای نشانه گذاری و علامت زدن سلول های سرطانی استفاده می شوند تا سیستم ایمنی بدن خودش آنها را نابود کند. در حالی که برخی دیگر از آنها طراحی شده اند تا مستقیما رشد سلول های سرطانی را متوقف کنند و باعث خود تخریبی آنها شوند. این در حالی است که گروهی دیگر از این پادتن ها هستند، که وظیفه شان انتقال سم به داخل سلول های سرطانی است.

تارگت تراپی چیست؟
تارگت تراپی چیست؟

تارگت تراپی مناسب چه افرادی است؟

برای برخی از انواع سرطان ها، بیشتر مبتلایان به آنها با داروی خاصی هدف قرار داده شده، و سپس با همان دارو مورد درمان قرار می گیرند. اما در بیشتر مواقع تومور سرطانی باید مورد آزمایش قرار بگیرد، تا معلوم شود که آیا هدف لازم برای داروهای موجود را دارد یا خیر.

به آزمایش سرطانی که برای شناسایی هدف های قابل درمان انجام می شود، و می تواند به پزشک معالج شما و کادر درمانی در تعیین بهترین روش درمان کمک کند، آزمایش های بیومارکر می گویند.

ممکن است برای انجام آزمایش بیومارکر به بیوپسی یا نمونه برداری از سرطان احتیاج داشته باشید. نمونه برداری عملی است که طی آن پزشک بخش کوچکی از تومور سرطانی را برمی دارد تا در آزمایشگاه آن را مورد بررسی قرار دهد. انجام عمل نمونه برداری خطراتی هم دارد. اما خطرات آن به اندازه تومور و جایگاه قرار گیری آن در بدن بستگی زیادی خواهد داشت.

تارگت تراپی چگونه به درمان سرطان کمک می کند؟

بیشتر انواع درمان های هدفمند می توانند از طریق تداخل در عملکرد پروتئین هایی که رشد و گسترش تومور های سرطانی در بدن را کنترل می کنند، به درمان سرطان کمک کنند. درمان های هدفمند می توانند از راه های مختلفی سرطان را درمان کنند. از جمله:

تارگت تراپی چیست؟
تارگت تراپی چیست؟
  • کمک به سیستم ایمنی بدن برای نابود کردن سلول های سرطانی. یکی از دلایلی که سلول های سرطانی رشد می کنند به خاطر آن است که می توانند از سیستم ایمنی بدن مخفی بمانند. برخی از انواع تارگت تراپی هستند که می توانند سلول های سرطانی را علامت گذاری کنند تا سیستم ایمنی بدن راحت تر آنها را پیدا و نابود کند. برخی دیگر از انواع تارگت تراپی هم هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند تا بهتر در برابر سرطان عمل کند.
  • متوقف کردن رشد سلول های سرطانی. سلول های سالم بدن اغلب تنها وقتی تقسیم می شوند که سیگنال های قدتمندی برای انجام این کار دریافت کنند. این سیگنال ها از طریق پروتئین هایی که در سطح سلول هستند دریفات می شوند و از طریق آنها به سلول دستور تقسیم سلولی می دهند. این پروسه کمک می کند که سلول های جدید تنها زمانی تولید شوند که بدن به آنها احتیاج دارد. اما برخی از سلول های سرطانی هستند که دچار تغییراتی در رفتارهای پروتئین های سطحی خود شده اند. پروتئین هایی که بدون دریافت سیگنال از بدن، دستور تقسیم را به آنها منتقل می کنند. برخی از انواع تارگت تراپی ها هستند که در روند عملکرد این پروتئین ها تداخل می کنند و از اعلام دستور تقسیم سلولی جلوگیری می نمایند. این روند به کنترل و توقف رشد غیرقابل کنترل سرطان کمک می کند.
  • توقف سیگنال هایی که به تولید رگ های خونی کمک می کنند. تومورها نیاز دارند تا رگ های خونی جدید تولید کنند، تا بتوانند از اندازه های مشخصی بیشتر رشد کنند. در پروسه ای به نام رگزایی، این عروق خونی جدید در پاسخ به سیگنال های ساطع شده از تومور شکل می گیرند. برخی از انواع درمان های هدفمند که به آنها مهارکننده رگزایی می گویند، به گونه ای طراحی شده اند تا در تولید این سیگنال ها تداخل ایجاد کنند و از شکل گرفتن رگ های خونی جلوگیری نمایند. بدون منابع خونی، تومورهای سرطانی کوچک باقی می مانند. یا اگر تومور از قبل رگ هایی ایجاد کرده باشد، تارگت تراپی می تواند باعث نابود شدن این عروق خونی جدید شود. اتفاقی که موجب کوچک شدن تومور خواهد شد.
  • انتقال مواد سلول کُش به سلول های سرطانی. برخی از پادتن های مونوکولونال با سموم مخصوص، داروهای شیمی درمانی یا پرتوهای درمانی ترکیب شده اند. زمانی که این پادتن ها به هدف های خود روی سطح سلول های سرطانی می چسبند، سلول سرطانی این مواد کشنده را دریافت می کند و در نتیجه می میرد. از طرف دیگر سلول هایی که مورد هدف پادتن ها نیستند آسیبی نمی بینند.
تارگت تراپی چیست؟
تارگت تراپی چیست؟
  • باعث مرگ سلول سرطانی شدن. وقتی که سلول های عادی و سالم دچار آسیب دیدگی می شوند یا بدن دیگر به آنها احتیاجی ندارد، به صورت طبیعی می میرند. اما سلول های سرطانی راه هایی برای پرهیز از روند مرگ و میر طبیعی خود دارند. برخی از درمان های هدفمند هستند که می توانند موجب طی شدن فرآیند طبیعی مرگ و میر در سلول های سرطانی شوند.
  • جلوگیری از منابع هورمونی مورد نیاز سرطان. برخی از سرطان های سینه و پروستات هستند که به هورمون های خاصی برای رشد و گسترش نیاز دارند. هورمون تراپی خود یکی از درمان های هدفمند است که می تواند از هر دو طرف برای درمان سرطان عمل کند. برخی از انواع هورمون تراپی هستند که باعث توقف تولید هورمون خاصی در بدن می شوند. و برخی دیگر هم هستند که از اثرگذاری هورمون ها روی سلول های بدن، از جمله سلول های سرطانی ممانعت می کنند.

مرکز تارگت تراپی

درمان های هدفمند می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، اما متأسفانه مراکز زیادی در کشور نیستند که به صورت اصولی و تخصصی در زمینه تارگت تراپی فعالیت کنند.

گروه پزشکان به‌آیند، از جمله معدود مراکز با کیفیت درمان و پیشگیری از سرطان است، که با حضور دکتر امینه واقفی در کادر درمانی خود، به صورت اختصاصی از درمان های هدفمند استفاده می کند.

تارگت تراپی چیست؟
تارگت تراپی چیست؟

منبع

5 دیدگاه دربارهٔ «تارگت تراپی چیست؟ | آشنایی با درمان هدفمند سرطان»

  1. سلام
    لطفاً تفاوت هاوشباهت های تارگت تراپی وایمونوتراپی را بیان نمایید.سپاس

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز با مجموعه تماس بگیرین بروشور مربوطه براتون ارسال بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا