با بهترین مواد غذایی مفید برای سرطان پروستات آشنا شوید

مواد غذایی مفید برای سرطان پروستات

مواد غذایی مفید برای سرطان پروستات کدام هستند؟ آیا از مواد غذایی مضر برای پروستان نیز باخبر هستید؟

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در این مقاله می خواهیم به طور مفصل راجع به تک تک خوراکی هایی که برای سرطان پروستان مضر یا مفید هستند صحبت کنیم.

رادیوتراپی در درمان سرطان پروستات

شواهد فزاینده ای در مورد ارتباط تنگاتنگ بین رژیم غذایی و سرطان پروستات ، شایع ترین سرطان در مردان وجود دارد. در این مطلب به مواد غذایی مفید برای سرطان پروستات و مواد غذایی مضر برای سرطان پروستات اشاره شده است.

تنها مردان پروستات (غده کوچک تولید کننده منی که بین مثانه و آلت تناسلی قرار دارد) دارند ، اما کوشا بودن در جهت سلامت نگه داشتن آن وظیفه همه است.

با در نظر گرفتن حدود 25٪ از کل سرطان های مردانه ، سرطان پروستات شایع ترین شکل این بیماری در مردان به شمار می رود.

این بدان معنی است که آگاهی از علائم سرطان پروستات (که معمولاً شامل نیاز به دفع مکرر و فوری ، به خصوص در طول شب ؛ دشواری یا تاخیر در شروع ادرار کردن ، و احساس اینکه مثانه به طور کامل تخلیه نمی شود) بسیار مهم است. البته مواردی وجود دارد که هیچ علائمی ندارد.

خبر خوب این است که درمان های سرطان پروستات می توانند بسیار موثر باشند و اکثر مردان مبتلا به این بیماری از عمر طولانی برخوردار هستند اما ، مانند اکثر سرطان ها ، تشخیص به موقع آن بسیار مهم است.

علائم همیشه نشان دهنده بروز سرطان نیست. بسیار معمول است که مردان با افزایش سن تغییراتی را در عملکرد مثانه تجربه می کنند. این اغلب به دلیل بزرگ شدن پروستات است که از نظر پزشکی به عنوان هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) شناخته می شود ، بیماری ای که 50٪ مردان بالای 50 سال را درگیر می کند.

به طور واضح ، نگرانی هایی مانند ترس از سرطان یا خجالت ، بسیاری از مردان را از به دنبال آزمایش و درمان بودن باز می دارد. با این حال ، اگر علائمی نگران کننده از این قبیل را تجربه می کنید یا زندگی روزمره تان تحت تأثیر قرار گرفته است ، اقدامات زیادی می توانید انجام دهید ، بنابراین هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

در همین حال ، شواهد فزاینده ای نیز نشان می دهد که نوع رژیم غذایی ما نیز ممکن است در سلامت پروستات نقش مهمی را ایفا کند. در ادامه به برخی از مواد غذایی اشاره شده است که توصیه می شود زیاد میل کنید که اصطلاحا مواد غذایی ضد سرطان پروستات به شمار می روند و برخی را به صورت محدود مصرف کنید.

مواد غذایی مناسب برای سرطان پروستات

سویا می تواند به سلامت پروستات کمک کند

اگرچه تاکنون شواهد محدود بوده و تحقیقات بیشتری لازم است ، اما مشخص شده است که مواد شیمیایی موجود در لوبیای سویا (که در شیر سویا ، توفو ، نان سویا و ماست سویا نیز وجود دارد) احتمالاً به کاهش رشد سرطان پروستات کمک می کند و از بازگشت آن پس از درمان جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: سرطان پروستات: علائم و عوامل خطر چیست؟

گوجه فرنگی خاصیت مقابله با سرطان دارد

گوجه جزء میوه های مفید برای پروستات و بخش اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای محسوب می شود که به ارتقا دهنده سلامت مشهور است. اعتقاد بر این است که گوجه فرنگی به محافظت در برابر بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان پروستات کمک می کند. گوجه فرنگی حاوی ماده ای شیمیایی به نام لیکوپن است ، و اگرچه مطالعات تاکنون محدود بوده است ، اما گوجه فرنگی نه تنها به کیفیت یک رژیم غذایی متعادل و سالم می افزاید ، بلکه همچنین می تواند پروستات را نیز حفظ کند.

لیکوپن در دل سلول های گوجه فرنگی نهفته است ، به ویژه در قسمت پوست که حاوی پنج برابر لیکوپن بیشتر نسب به پالپ آن است. وقتی گوجه فرنگی پخته می شود ، لیکوپن آن پنج برابر بیشتر از زمانی که همان گوجه فرنگی را به صورت خام میل می کنید ، آزاد می شود.

مواد غذایی مفید برای سرطان پروستات
مواد غذایی مفید برای سرطان پروستات

سس و پوره گوجه فرنگی (که کنسانتره هستند) از غنی ترین منابع غذایی به شمار می روند. این را دکتر سارا بروور در کتاب خود با عنوان” تغذیه سریع: رژیم پروستات” نوشته است. علاوه بر این ، یک مطالعه با حضور 40 مرد مبتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات نشان داد که مصرف 15 میلی گرم لیکوپن در روز به مدت شش ماه ، پیشرفت این وضعیت را کاهش می دهد. اگر گوجه فرنگی دوست ندارید ، سایر میوه های صورتی و قرمز نیز می توانند منابع خوبی برای لیکوپن به شمار روند.

انار در برابر سرطان پروستات از شما محافظت می کند

پوست کندن و دانه کردن انار کمی دشوار به نظر می رسد ، اما به لطف فواید بالا بلندی که در ارتقای سلامتی دارد ، ارزش تلاش و وقت گذاشتن را دارد. انار مملو از انواع ویتامین ها و دارای ویژگی های ضد التهابی است، همچنین این میوه بهشتی با کاهش خطر آلزایمر ، کاهش پلاک های دندانی ، ارتقای سلامت کلیه ها و محافظت احتمالی در برابر سرطان پروستات مرتبط است.

کلم بروکلی ، گل کلم ، کلم پیچ ، اسفناج و کلم غنچه‌ ای می توانند سلامت پروستات را تقویت کنند

سبزیجات صلیبی یا چلیپایی (آنهایی که به خانواده کلم ها مربوط می شوند) دارای خاصیت کاهش دهندگی سرعت رشد سرطان پروستات هستند. به غیر از این ، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد یک رژیم غذایی متعادل و غنی از انواع سبزیجات ، مصرف مواد مغذی و آنتی اکسیدانی مهم را در شما به حداکثر می رساند و به طور کلی سهم قابل توجهی در حفظ و پیشگیری از سرطان دارد.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل همچنین نقشی اساسی در پیشگیری از چاقی دارد. تحقیقات نشان می دهد که اضافه وزن یا چاقی ممکن است خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله پروستات در مردان را افزایش دهد. همانطور که در کتاب دکتر بروور ذکر شده است ، “این گیاهان اغلب حاوی ترکیبات گوگردی هستند که به عنوان گلوکوزینولات شناخته می شوند ، هنگامی که این گیاهان خرد یا جویده می شوند ، توسط آنزیمی  به نام میروسیناز تجزیه می شوند و دارای عملکرد ضد باکتریایی و ضد سرطانی هستند.”

در ادامه مطلب ، توضیح خواهیم داد که چه غذاهایی برای پروستات مضرند و باید در مصرف آنها اعتدال را رعایت کرد.

چای سبز

برخی از تحقیقات هستند که می گویند که مواد شیمیایی موجود در چای سبز می تواند از بدن در برابر رشد سرطان پروستات و سرطان پروستات پیشرفته محافظت کند. اما هنوز نمی توان حرفی قطعی درباره تأثیرات مثبت چای سبز زد، چراکه از آنطرف تحقیقات دیگری هم هستند که این مزایا را در چای سبز ندیده اند.

چنانچه تصمیم گرفتید که چای سبز بنوشید باید حداقل برای پنج دقیقه آن را دم کنید تا مطمئن شوید که میزان زیادی از مواد مغذی آن در آب چای آزاد شده است. اگر این مواد به خوبی آزاد شده باشند، چای سبز طعمی قوی خواهد داشت و از غلظت مناسبی برخوردار خواهد بود. همچنین می توانید از نوع بدون کافئین چای سبز استفاده کنید، مخصوصا اگر به مشکلات ادراری مبتلا هستید، چراکه کافئین می تواند موجب التهاب مثانه شود.

مواد غذایی مفید برای سرطان پروستات
مواد غذایی مفید برای سرطان پروستات

چای سبز: یکی از مواد غذایی مفید برای سرطان پروستات

مواد غذایی مضر برای سرطان پروستات

نمک زیاد می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد

یک رژیم غذایی که حاوی مصرف بیش از حد نمک باشد (بیش از 6 گرم در روز) عامل اصلی فشار خون محسوب می شود. به یاد داشته باشید که مقدار قابل توجهی از نمک مصرفی ما “پنهان” است ، که اغلب در غذاهای فرآوری شده و سس های آماده وجود دارد.

بنابراین اگر به وعده های غذایی یا در حین پخت و پز ، نمک نیز اضافه می کنید ، و در صورت عدم توجه به نمک فراوانی که از طریق منابع “پنهان” دریافت می کنید ، این احتمال وجود دارد که بیش از حد نمک مصرف کنید. فشار خون بالا نه تنها یکی از بزرگترین دلایل سکته مغزی ، علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی است ، بلکه با افزایش خطر ابتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات نیز ارتباط دارد.

الکل و کافئین

اگر از قبل علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات را تجربه می کنید ، بهتر است مصرف الکل و نوشیدنی های حاوی مقادیر بالای کافئین را محدود کنید. این موارد ممکن است در شروع هایپرپلازی خوش خیم پروستات نقشی نداشته باشند ، اما اثبات شده است که باعث تحریک مثانه می شوند. بعلاوه ، کافئین دیورتیک یا ادرارآور است (به این معنی که باعث می شود بیشتر ادرار کنید) بنابراین اجتناب از آن یا کاهش مصرف آن می تواند به مدیریت علائم کمک کند.

مواد غذایی مضر برای سرطان پروستات

برای ارتقای سلامت پروستات ، تنها چند بار در هفته از گوشت قرمز استفاده کنید

اخیراً گوشت قرمز مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته است و سازمان بهداشت جهانی گزارش داده است که “احتمالاً” باعث سرطان می شود ، با این حال شواهد محدود است. متخصصان هنوز هم معتقدند که گوشت قرمز می تواند منبع مهمی از آهن و پروتئین در یک رژیم غذایی متعادل باشد.

اگرچه هیچ مدرک روشنی وجود ندارد که نشان دهد گوشت قرمز سهم قابل توجهی در ابتلا به سرطان پروستات دارد ، اما اگر تمایل زیاد به خوردن گوشت قرمز دارید و به خصوص اگر آن را به صورت زغالی میل می کنید (به طوری که سطح روی گوشت بسوزد) ، ممکن است بهتر باشد مصرف خود را کاهش دهید.

مواد غذایی مضر برای سرطان پروستات

به منظور پیشگیری از سرطان پروستات مصرف لبنیات را محدود کنید

در حالی که دلیل آن مشخص نیست ، دکتر بروور در کتاب خود اشاره می کند که “مصرف زیاد محصولات لبنی با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است”. تجزیه و تحلیل اخیر در خصوص 32 مطالعه نشان می دهد که مصرف بیش از حد لبنیات (شیر ، شیر کم چرب ، پنیر و کلسیم کل از محصولات لبنی (اما نه کلسیم مکمل یا غیر لبنی)) با درصد کم اما قابل توجه (3٪ تا 9٪) خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

به یاد داشته باشید که محصولات لبنی منبع مهمی از کلسیم و سایر مواد معدنی به شمار می روند ، بنابراین بدون اطمینان از جایگزینی سایر مواد مغذی حیاتی ، هرگز آنها را از رژیم غذایی خود حذف نکنید. اگر تمایل به مصرف زیاد لبنیات دارید ، بهتر است تنها مصرف خود را کاهش دهید و آنها را در حد اعتدال مصرف کنید.

چربی

برای اینکه بدن بتواند در روز عملکرد مناسبی داشته باشد، به مقداری چربی نیاز دارد. اما خوردن مقدار بیش از حد چربی می تواند وزن شما را بالا ببرد و ریسک ابتلا به نوع تهاجمی یا پیشرفته از سرطان پروستات را بالا ببرد.

انواع مختلفی از چربی وجود دارند. جایگزین کردن چربی های حیوانی با چربی های گیاهی می تواند به مردان کمک کند تا از شانس کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات برخوردار باشند و زندگی طولانی تری را تجربه کنند. همچنین تحقیقاتی هم در دست هستند که ادعا می کنند مصرف زیاد چربی های اشباع شده می تواند شانس بازگشت سرطان پروستات، حتی بعد از درمان توسط جراحی را بالا ببرد و موجب بروز سرطان پروستات پیشرفته هم بشود. اما هنوز باید تحقیقات بیشتری روی این ادعا صورت بپذیرد.

مواد غذایی مضر برای سرطان پروستات

مکمل ها و داروهای گیاهی مرتبط برای سرطان پروستات

بعضی از افراد هستند که مایلند از مکمل های غذایی یا درمان های گیاهی زیاد استفاده کنند، اما شواهد زیادی مبنی بر مفید بودن اینها برای سرطان پروستات در مردان در دست نیست. اما این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است برخی از این مواد مضر هم باشند.

مکمل های غذایی

شواهد کمی وجود دارند که می گویند مصرف مکمل های غذایی برای سرطان پروستات مردان مفید هستند. برخی از این مکمل ها حتی ممکن است در درمان سرطان پروستات هم تداخلاتی ایجاد کنند، پس بهتر است پیش از شروع مصرف هرگونه مکمل، با پزشک درمانگر خود در مورد آن مشورت کنید.

بیشتر افراد باید بتوانند که ویتامین ها، مواد معدنی یا دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن را از رژیم غذایی متعادل خود بگیرند و نیازی به مصرف هرگونه مکمل نداشته باشند. اما چنانچه تصمیمتان بر مصرف مکمل است بهتر است پیش از شروع مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

البته برخی از مردان هم هستند که ناچارند از برخی از مکمل های غذایی استفاده کنند. مانند مردانی که تحت هورمون درمانی هستند و به دستور پزشک از مکمل های ویتامین دی یا کلسیوم استفاده می کنند.

داروهای گیاهی

برخی از افراد هستند که ترجیح می دهند از داروهای گیاهی برای مدیریت سرطان پروستات یا عوارض جانبی درمان آن استفاده کنند. به عنون مثال خیلی از مردان برای کنترل عوارض جانبی مربوط به داغ شدگی در اثرهورمون درمانی سرطان پروستات، ترجیح می دهند از چای مریم گلی استفاده کنند. اما شواهد بسیار کمی وجود دارند که اثبات می کنند داروهای گیاهی می توانند به درمان پروستات یا کنترل عوارض درمان آن کمک کنند.

چنانچه تحت درمان هستید و از درمان های جانبی گیاهی هم استفاده می کنید، بهتر است حتما پزشک را در جریان این درمان و نوع آن قرار دهید، چراکه برخی از این داروهای گیاهی ممکن است در فرآیند اصلی درمان شما تداخل ایجاد کنند.

و توصیه آخر این که همیشه پیش از گنجاندن یک ماده غذایی یا حذف آن از رژیم غذایی خود با یک متخصص مشورت کنید.

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”http://home.bt.com/lifestyle/health/healthy-eating/can-you-eat-your-way-to-a-healthier-prostate-11364016737036″ newwindow=”yes”] منبع[/button]

6 دیدگاه دربارهٔ «با بهترین مواد غذایی مفید برای سرطان پروستات آشنا شوید»

  1. در مورد درمان شیمیایی و هورمونی هم توضئح داده بشه و اگر به ستون فقرات زده بشه چه باید کرد

  2. سلام خسته نباشید
    بسسسسسیار عالی و مفید
    لازم میدانم بپاس زحماتتان بویژه تهیه و ارائه این مطالب ارزطشمند صمیمانه از شما تشکر و قدردانی کنم.
    موففففففففففففففففففففففففق باشید

  3. مهران دولت خواه

    ضمن سلام و عرض ادب و احترام؛
    بینهایت از زحمات و تلاش شما عزیزان در تهیه و ارائه این مقاله بسیار مفید و سودمند که پاسخگوی تمامی سوالات و ابهامات حقیر بود قدردان و سپاسگزارم و برای همه شما بزرگواران و عزیزانتان از در گاه خداوند بزرگ سلامتی طول عمر با عزت مسئلت میکنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا