رادیوتراپی انکولوژی چیست | بهترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی

رادیوتراپی انکولوژی چیست؟

متخصص رادیوتراپی تهران
رادیوتراپی انکولوژی چیست

[wpstatistics stat=visits time=total]

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

رادیوتراپی انکولوژی (یا پرتودرمانی) یک تخصص پزشکی است که بخشی اساسی در رویکرد چند رشته ای در درمان سرطان به شمار می رود. در این روش از پرتوهای پر انرژی x (فوتون) که معمولاً از طریق شتاب دهنده خطی تحویل می شوند استفاده می شود. این اشعه ایکس درمانی بوده و کاملا بدون درد و نامرئی است و برای درمان برخی از انواع سرطان های مختلف استفاده می شوند. شتاب دهنده خطی در یک مرکز سرطان تجهیز می شود و یک تیم چند رشته ای متشکل از انکولوژیست های پرتوی (پزشک متخصص شما) ، پرستاران ، رادیوتراپیست ها و فیزیکدانان پزشکی در مورد پرتودرمانی به عنوان یک گزینه درمانی با شما صحبت می کنند ، شما را ارزیابی می کنند ، برنامه ریزی می کنند و درمان خود را ارائه می دهند و همچنین در صورت بروز عوارض جانبی به شما کمک می کند.

به دلیل زمان لازم برای برنامه ریزی این درمان بسیار تخصصی ، ممکن است قبل از آماده شدن درمان شما فاصله ای وجود داشته باشد. تیم درمانی شما در مورد تاریخ شروع درمان شما با شما صحبت خواهد کرد. این زمان برای شخصی سازی درمان با شرایط شما و اطمینان از ارائه درمان به بهترین شکل ممکن و با حداقل عوارض جانبی لازم است. تیم درمانی شما همچنین در درمان هر گونه عارضه جانبی و مشاوره در مورد بهبودی از درمان به شما کمک خواهد کرد. بعد از اتمام دوره درمان ، ممکن است انکولوژیست پرتوی تان به طور پیگیرانه از شما مراقبت کند. اهداف این درمان می تواند رهایی شما از سرطان ، کنترل پیشروی سرطان یا کاهش علائم سرطان مانند درد باشد. پرتو درمانی بخشی از درمان حدود 40٪ از بیماران بهبود یافته از سرطان به شمار می رود.

بهترین متخصص رادیوتراپی تهران

رادیوتراپی در دوزهای بالا ، سلول های سرطانی را از بین می برد و یا با آسیب رساندن به DNA رشد آنها را کند می سازد. سلول های سرطانی که DNA آنها فراتر از اینکه بتوانند ترمیم شوند آسیب دیده اند ، دیگر به تقسیم شدن ادامه نمی دهند و از بین می روند. هنگامی که سلول های آسیب دیده می میرند ، توسط بدن تجزیه و حذف می شوند.

رادیوتراپی بلافاصله سلول های سرطانی را از بین نمی برد. درمان روزها یا هفته ها طول می کشد تا DNA به اندازه کافی آسیب ببیند تا سلول های سرطانی از بین بروند. سپس ، سلول های سرطانی پس از پایان پرتودرمانی هفته ها یا ماه ها به رند از بین روفتن خود ادامه می دهند.

برای بعضی از افراد ، پرتو درمانی ممکن است تنها درمانی باشد که نیاز دارند. اما در بیشتر مواقع ، شما با سایر روش های درمانی سرطان ، مانند جراحی ، شیمی درمانی و ایمونوتراپی ، رادیوتراپی را دریافت خواهید کرد. پرتودرمانی ممکن است قبل ، در حین یا بعد از این سایر درمان ها انجام شود تا احتمال موثر بودن درمان افزایش یابد. تعداد جلسات رادیوتراپی به نوع سرطان تحت درمان و اینکه آیا هدف از رادیوتراپی درمان سرطان است یا کاهش علائم بستگی دارد.

هنگامی که پرتو درمانی با جراحی ترکیب می شود ، می توان آن را در شرایط زیر انجام داد:

  • قبل از جراحی ، برای کاهش اندازه سرطان ، بنابراین با جراحی می توان آن را از بین برد و احتمال بازگشت آن کمتر است.
  • در حین جراحی ، به طوری که مستقیماً به سرطان می رود بدون اینکه از پوست عبور کند. رادیو تراپی ای که از این طریق استفاده می شود ، رادیوتراپی اینترا اوپریتیو نام دارد. با استفاده از این تکنیک ، پزشکان به راحتی می توانند در برابر اشعه از بافت های طبیعی نزدیک محافظت کنند.
  • پس از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده.

 

اهمیت کار متخصص رادیوتراپی و انکولوژی چیست ؟

متخصص رادیوتراپی
رادیوتراپی انکولوژی

تخمین زده است که تنها در استرالیا 145483 نفر در سال 2020 به سرطان مبتلا شده اند. میزان بروز استاندارد شده در سال 2020 ، 480 مورد در هر 100000 نفر تخمین زده می شود. در سال 2017 ، 24453 مورد سرطان در نیوزیلند با میزان بروز استاندارد شده 333 نفر در هر 100000 نفر ثبت شده است. تخمین زده می شود که حدود نیمی از بیماران سرطانی به عنوان بخشی از درمان کلی سرطان خود از پرتو درمانی بهره مند شوند. این بدان معناست که از هر 2 بیمار مبتلا به سرطان ، ممکن است 1 مورد در دوره ای از بیماری خود از پرتودرمانی بهره مند شود.

پرتو درمانی یک روش درمان سرطان بسیار مقرون به صرفه است. هزینه آن کمتر از 9 سنت از هر دلار است که برای درمان سرطان هزینه می شود ، و همچنان در حدود 40٪ از سرطان های درمان شده بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه سرطان علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می رود ، اما متاسفانه سرمایه گذاری در بهبود روش های انکولوژی پرتوی ، کمک به بیماران سرطانی برای دسترسی راحت تر به پرتودرمانی و ایجاد مراکز درمانی جدید هرگز از اهمیت زیادی برخوردار نبوده است.

 

پرتو درمانی چه زمانی انجام میشود؟

متخصص رادیوتراپی چیست
متخصص رادیوتراپی انکولوژی

پزشک شما ممکن است در زمان های مختلف درمان سرطان و به دلایل مختلف، از جمله موارد زیر، پرتودرمانی را به عنوان یکی از گزینه ها پیشنهاد دهد:

  • به عنوان تنها درمان سرطان (درمان اولیه)
  • قبل از جراحی، جهت کوچک کردن تومور سرطانی (نئوادجوانت تراپی)
  • پس از جراحی، به منظور جلوگیری از رشد سلول های سرطانی باقی مانده (ادجوانت تراپی)
  • در کنار سایر روش های درمانی مانند شیمی درمانی، جهت از بین بردن سلول های سرطانی
  • در سرطان پیشرفته، به منظور کاهش علائم ناشی از سرطان

 

خطرات و عوارض پرتو درمانی

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی
انکولوژی پرتوی

عوارض پرتو درماني به این بستگی دارد که کدام قسمت از بدن شما در معرض اشعه قرار گرفته و چه میزان از اشعه استفاده می شود. ممکن است هیچ عارضه جانبی ای را تجربه نکنید یا ممکن است چندین مورد را تجربه کنید. در بیشتر موارد، عوارض جانبی پرتودرمانی موقتی و قابل کنترل است و به طور کلی با گذشت زمان، با پایان درمان از بین می رود.

برخی از عوارض پرتو درمانی ممکن است بعدا ایجاد شود. به عنوان مثال، در موارد نادر، ممکن است سالها بعد یک سرطان جدید (دومین سرطان اولیه) متفاوت از سرطان تحت درمان با اشعه ایجاد شود. از پزشک خود در مورد عوارض جانبی بالقوه، چه کوتاه مدت و چه طولانی مدت، درصد موفقیت پرتو درمانی، اینکه آیا پرتو درمانی درد دارد؟ آیا پرتو درمانی برای اطرافیان ضرر دارد، یا عوارض رادیوتراپی برای اطرافیان سوال کنید.

متخصص رادیوتراپی چیست

آینده انکولوژی پرتوی

متخصص رادیوتراپی انکولوژی چیست
متخصص رادیوتراپی انکولوژی

فن آوری و تکنیک های درمانی مورد استفاده در انکولوژی پرتوی به طور مداوم در حال بهبود است. پیشرفت های اخیر به نفع بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان است ، در نتیجه نرخ درمان بالاتر ، عوارض جانبی کمتر ، زمان درمان سریعتر و تعداد جلسات درمان ها کاهش می یابد. فناوری جدید سیستم های کنترل حرکت و توانایی ردیابی تومور را فراهم می کند که دقیقاً پرتوهای تابشی را بر روی سرطان متمرکز می سازد در حالی که آسیب به اندام های مهم مجاور را محدود می کند. پیشرفت در تصویربرداری در زمان واقعی با CT و MRI تیم های درمانی را قادر می سازد تا حرکات بیمار مانند تنفس و همچنین انطباق درمان با تغییرات در شکل و اندازه تومور را جبران کنند.

سرمایه گذاری مداوم در خدمات پرتودرمانی ، تحقیقات بالینی و آزمایشگاهی و یک تیم انکولوژی پرتوی کاملاً آموزش دیده برای سلامتی افراد مبتلا به سرطان در حال حاضر و در آینده حیاتی است.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی چیست

بهترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی در تهران | دکتر پرتوی انکولوژی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی در تهران را بررسی کرده اید ، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید ، به شما مرکز درمان سرطان به آیند را معرفی می کنیم.

این مرکز پرتودرمانی مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است.

رادیوتراپی انکولوژی چیست

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: targetingcancer

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا