سرطان پوست سنگفرشی چیست و علائمی دارد؟

سرطان پوست سنگفرشی

سرطان پوست سنگفرشی

سرطان پوست سنگفرشی ، نوعی از سرطان پوست به شمار می رود که اغلب در سلول های سنگفرشی، که لایه های میانی و رویی پوست را تشکیل می دهند ایجاد می شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

اگر به سرطان پوست سنگفرشی مبتلا شدید، نگران نباشید. چراکه این عارضه در اکثر موارد، خطر جانی ندارد و باعث مرگ و میر نمی شود. گرچه از جمله سرطان هایی است که می تواند تهاجمی و سخت باشد. سرطان های پوست سنگفرشی در صورت عدم درمان، می توانند بزرگ شوند و به دیگر نوای بدن سرایت کنند و موجب بروز پیامد های جدی گردند.

در اغلب موارد این نوع از سرطان حاصل قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه یا نور ماورابنفش (UV) است. اشعه ای که می تواند از خورشید باشد، یا از لامپ های ماورابنفش تخت های سولاریوم. پرهیز از قرار گرفتن زیاد در معرض نور ماورابنفش می تواند به کاهش خطر و ریسک ابتلا به سرطان پوست سنگفرشی یا دیگر انواع سرطان پوست کمک زیادی بکند.

سلول های سنگفرشی پوست در نواحی مختلفی از بدن حضور دارند. به همین علت هم این نوع از سرطان را می توان در هر نقطه ای از بدن پیدا کرد.

در ادامه بیشتر در مورد سرطان پوست سنگفرشی، علائم، علت ها و روش های پیشگیری از ابتلا به آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

سرطان پوست سنگفرشی

علائم سرطان پوست سنگفرشی

سرطان پوست سنگفرشی اغلب در نقاطی از پوست اتفاق می افتد که زیاد در معرض نور خورشید قرار دارند. مانند ناحیه سر، کمر، دست ها، گوش ها یا حتی لب ها. اما محدود به این نواحی نیست و می تواند در هر نقطه از پوست، حتی در کف پا  یا نحیه تناسلی هم اتفاق بیفتد.

علائم و نشانه های سرطان پوست سنگفرشی عبارتند از:

  • گره ها یا برآمدگی های سفت و قرمز کوچک در پوست
  • زخمی صاف با بافت زمخت و پوسته پوسته
  • بروز زخم های پوستی جدید یا ظهور زخم های پوستی قدیمی
  • شکل گیری یک کیسه تاول مانند روی لب که بعدا سر باز کرده و به زخم تبدیل می شود
  • شکل گیری تاول و زخم در دهان
  • شکل گیری کیسه های پر آب تاول مانند و زخم های خیس در ناحیه تناسلی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چنانچه زخم ها یا دلمه های پوستی دارید که تا حدود دو ماه یا بیشتر دوام می آورند، یا پوستتان در برخی از نواحی سفت و پوسته پوسته شده، یا زخم های صافی دارید که از بین نمی روند، بهتر است یک پزشک متخصص پیدا کنید و به او مراجعه نمایید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

علت ابتلا به سرطان پوست سنگفرشی

سرطان پوست سنگفرشی زمانی اتفاق می افتد که سلول های صاف و باریک سنگفرشی موجود در لایه های میانی و بیرونی پوست دچار تغییرات یا جهش هایی در ژنتیک یا DNA خود شوند. DNA یک سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چگونه رفتار کند. رخ دادن این جهش های ژنتیکی باعث اختلال در عملکرد سلول شده و موجب می شود که سلول بیش از حد لازم، و به شکل غیر قابل کنترلی رشد کند و تقسیم سلولی انجام دهد، و بیشتر از زمانی که باید، زنده بماند.

اکثر جهش های ژنتیکی سلول های پوستی در اثر اشعه ماورابنفشی که در نور خورشید و لامپ های سولاریوم وجود دارند اتفاق می افتند.

اما با این وجود هنوز هم سرطان پوست، زیاد در نقاظی از بدن که با نور خورشید تماسی ندارند اتفاق می افتد. این موضوع نشان می دهد که عوامل و محرک های دیگری هم وجود دارند که می توانند ریسک ابتلا به سرطان پوست را زیاد کنند. عواملی مانند بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند.

عواملی که ریسک ابتلا به سرطان پوست سنگفرشی را زیاد می کنند

عواملی وجود دارند که می توانند شانس شما برای ابتلا به این نوع خاص از سرطان پوست را زیاد کنند. عواملی که عبارتند از:

  • داشتن پوست روشن. هرکسی با هر رنگ پوستی می تواند به سرطان پوست سنگفرشی مبتلا شود. هرچند کمرنگ بودن پوست یا ملانوم پایین پوست محافظت کمتری از پوست در برابر اشعه ماورابنفش ایجاد می کند.

چنانچه موی شما بلوند یا قرمز باشد، و رنگ چشمانتان هم روشن باشد، کک مکی باشید و به سادگی دچار آفتاب سوختگی شوید، شانس ابتلای شما به انواع سرطان پوست زیادتر خواهد بود. این در حالی است که افرادی که پوست تیره دارند کمتر در معرض ابتلا به این سرطان قرار می گیرند.

عواملی که ریسک ابتلا به سرطان پوست سنگفرشی را زیاد می کنند

  • قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید. همانطور که اشاره کردیم، قرار گرفتن بیش از حد پوست در معرض نور ماورابنفش می تواند شانس ابتلا به سرطان پوست سنگفرشی را زیاد کند. به همین خاطر اگر بدون محافظت پوششی مناسب، زیاد در معرض نور خورشید قرار بگیرید، شانس شما برای ابتلا به این سرطان زیاد می شود.
  • استفاده از تخت های سولاریوم. افرادی که از دستگاه های مخصوص سولاریوم برای برنزه کردن پوست استفاده می کنند نیز در خطر بیشتری از ابتلا به این سرطان قرار دارند.
  • سابقه آفتاب سوختگی. سابقه داشتن تاول های آفتاب سوختگی در زمان کودکی یا نوجوانی هم می توانند ریسک به این سرطان را در دوران بلوغ زیاد کنند. آفتاب سوختگی های دوران بزرگسالی هم می توانند باعث بالاتر رفتن ریسک ابتلا شوند.
  • سابقه ضایعات پوستی پیش سرطانی. سابقه داشتن ضایعه های پیش سرطانی مانند کراتوسیس آکتینیک، یا بیماری بووِن می تواند شانس بروز سرطان پوست سنگفرشی را زیاد کند.
  • سابقه ابتلا به سرطان پوست. اگر قبلا به سرطان پوست سنگفرشی مبتلا بوده اید، احتمال ابتلای دوباره شما نیز زیاد است.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعف. شانش افرادی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند، برای ابتلا به این سرطلان زیاد است. این گروه شامل افرادی می شود که سرطان خون یا سرطان لنفوما دارند، و افرادی که از داروهایی برای سرکوب سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند، مانند کسانی که پیوند عضو انجام داده اند، می شود.
  • بیماری های ژنتیکی نادر. بیماری ژنتیکی گزرودرمان پیگمنتوزوم، بیماری است که حساسیت به نور آفتاب را زیاد می کند و تأثیر بسیار زیادی روی بالا بردن ریسک به سرطان پوست دارد.

درمان قطعی کارسینوم سلول سنگفرشی با رادیوتراپی

پیشگیری از سرطان پوست سنگفرشی

شما می توانید با رعایت چند نکته کلیدی شانس ابتلا به این سرطان را خودتان کاهش دهید. رعایت نکات زیر می تواند تأثیر به سزایی در کاهش خطر ابتلا به این سرطان داشته باشد:

  • پرهیز از قرار گرفتن در زیر نور خورشید در میانه روز
  • استفاده از کرم های ضد آفتاب مرغوب
  • پوشیدن لباس هایی که محافظت خوبی از پوست در برابر نور خورشید به عمل می آورند
  • دوری از تخت های سولاریوم
  • بررسی منظم وضعیت پوست و گزارش به متخصص پوست

پیشگیری از سرطان پوست سنگفرشی

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا