همه چیز درباره سرطان روده – بخش دوم درمان سرطان روده

درمان سرطان روده

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

بخش قبلی – علائم سرطان روده

بسته به وضعیت بیماری تان ، از جمله موقعیت سرطان ، مرحله آن و سایر مشکلات سلامتی ، روش های درمانی مختلفی به شما کمک می کند. درمان سرطان روده بزرگ معمولاً شامل جراحی جهت برداشتن سرطان است. درمان های دیگری مانند پرتو درمانی و شیمی درمانی نیز ممکن است توصیه شوند.

در درمان سرطان روده ، یک تیم چند رشته ای شامل متخصصان گوارش ، جراحان روده بزرگ و رکتوم ، انکولوژیست ها ، انکولوژیست های پرتونگاری ، رادیولوژیست ها و پاتولوژیست ها همگی با هم همکاری می کنند. متخصصان دیگری مانند افرادی که در ژنتیک پزشکی ، جراحی عمومی ، جراحی زنان و زایمان یا جراحی ارولوژیک آموزش دیده اند ، در صورت نیاز به تیم درمان اضافه می شوند.

اعضای تیم درمان برای آشنایی با شما زمان اختصاص می دهند ، بنابراین به خوبی می دانند چه درمانی برای شما مناسب تر است. نتیجه این برنامه درمانی این است که درمان شما، درمانی منحصر به فرد در بهترین شرایط درمانی ممکن خواهد بود.

پزشک تان با شما همکاری خواهد کرد تا گزینه های درمانی مناسب شما را بررسی کرده و درمانی را انتخاب کنید که متناسب با نیازها و اهداف شما باشد. دامنه روش های درمانی که به افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم ارائه می شود شامل شیمی درمانی ، ایمونوتراپی ، پرتو درمانی ، درمان داروی هدفمند و انواع عملیات از جمله جراحی با حداقل تهاجم و جراحی روباتیک است.

 

درمان سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه

فیلم جراحی سرطان روده بزرگ

اگر سرطان روده شما بسیار کوچک باشد ، پزشک ممکن است یک روش حداقل تهاجمی را برای جراحی توصیه کند. جراحی های حداقل تهاجمی روده عبارت هستند از:

  • از بین بردن پولیپ در حین کولونوسکوپی (پلی پکتومی). اگر سرطان روده تان کوچک ، موضعی و كاملاً در پولیپ و در ابتدای مراحل اولیه باشد ، ممکن است پزشک تان در حین کولونوسکوپی ، آن را به طور کامل از بین ببرد.
  • برداشتن مخاط آندوسکوپی. پولیپ های بزرگتر ممکن است در طول کولونوسکوپی با استفاده از ابزارهای ویژه ای برای برداشتن پولیپ و مقدار کمی از پوشش داخلی روده بزرگ در روشی به نام برداشتن مخاط آندوسکوپی حذف شوند.
  • جراحی با حداقل تهاجم (جراحی لاپاروسکوپی). پولیپ هایی که در طول کولونوسکوپی قابل برداشتن نیستند ممکن است با استفاده از عمل جراحی لاپاروسکوپی برداشته شوند. در این روش ، جراح شما این عمل را از طریق چندین برش کوچک بر روی دیواره شکم تان انجام می دهد ، سپس ابزار ها را با دوربین هایی که به آنها متصل شده به داخل روده هدایت می کنند تا احشای داخلی روده بزرگ را در یک مانیتور به صورت ویدئویی مشاهده کنند. جراح همچنین ممکن است نمونه هایی از غدد لنفاوی در منطقه ای که سرطان در آن قرار دارد گرفته است را نیز بردارد.

 

درمان سرطان روده پیشرفته

زندگی بعد از برداشتن روده بزرگ

اگر سرطان به روده بزرگ یا از طریق روده بزرگ شما افزایش یافته باشد ، جراح شما ممکن است توصیه کند:

  • کلکتومی جزئی. در طی این روش ، جراح قسمتی از روده بزرگ که حاوی سرطان است ، به همراه حاشیه ای از بافت سالم در هر دو طرف سرطان را بر می دارد. جراح شما غالباً قادر است قسمت های سالم روده بزرگ یا رکتوم را مجدداً به یکدیگر متصل كند. این روش معمولاً با یک روش حداقل تهاجمی (لاپاروسکوپی) قابل اجرا است.
  • جراحی جهت ایجاد راهی برای دفع مواد زائد از بدن (برداشتن روده بزرگ و گذاشتن کیسه). هنگامی که امکان اتصال مجدد قسمت های سالم روده بزرگ یا رکتوم وجود نداشته باشد ، ممکن است به استومی نیاز داشته باشید. این جراحی شامل ایجاد حفره در دیواره شکم تان از قسمت باقی مانده روده برای دفع مدفوع در کیسه ای است که با اطمینان در دهانه حفره ایجاد شده قرار می گیرد. گاهی اوقات استومی ، موقتی است و به شما اجازه می دهد بعد از عمل ، روده بزرگ یا رکتوم تان بهبود یابد. با این حال ، در برخی موارد ، ممکن است کولوستومی دائمی باشد.
  • برداشتن غدد لنفاوی. غده های لنفاوی مجاور معمولاً در حین عمل سرطان روده بزرگ برداشته می شوند تا از حیث سرطان مورد آزمایش قرار می گیرند.

 

جراحی سرطان پیشرفته

جراحی روده بزرگ

اگر سرطان شما بسیار پیشرفته باشد و یا سلامت عمومی شما بسیار ضعیف شده باشد ، ممکن است جراح شما برای بهبود علائم تان یک جراحی برای رفع انسداد روده بزرگ یا سایر مشکلات تان توصیه کند. این عمل جراحی برای درمان سرطان انجام نمی شود بلکه در عوض برای رفع علائم و نشانه هایی مانند انسداد ، خونریزی یا درد انجام می شود.

در موارد خاص که سرطان تنها به کبد یا ریه سرایت کرده، با این حال سلامت کلی شما خوب است ، ممکن است پزشک تان برای از بین بردن سرطان، جراحی یا سایر روش های موضعی را توصیه کند. شیمی درمانی ممکن است قبل یا بعد از این نوع جراحی به کار برده شود. این رویکرد فرصتی برای رهایی از سرطان در درازمدت را فراهم می آورد.

 

شیمی درمانی و تعداد جلسات شیمی درمانی سرطان روده

تعداد جلسات شیمی درمانی سرطان روده
تعداد جلسات شیمی درمانی در سرطان روده

در شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. اگر سرطان بزرگتر باشد یا به غدد لنفاوی سرایت کرده باشد، شیمی درمانی برای سرطان روده بزرگ معمولاً پس از جراحی انجام می شود. به این ترتیب ، شیمی درمانی ممکن است سلول های سرطانی که در بدن باقی مانده است را از بین ببرد و به کاهش خطر عود سرطان کمک می کند.

شیمی درمانی ممکن است قبل از جراحی، جهت کوچک کردن یک سرطان بزرگ نیز مورد استفاده قرار گیرد تا با جراحی راحت تر از بین برود.

از شیمی درمانی همچنین می توان برای تسکین علائم سرطان روده بزرگ که با جراحی قابل برداشتن نیست و یا در مناطق دیگر بدن گسترش نیافته است، استفاده کرد. بعضی اوقات ممکن است شیمی درمان با پرتو درمانی ترکیب شود.

تعداد جلسات شیمی درمانی سرطان روده بسته به شدت سرطان متفاوت است و عموما توسط پزشک تعیین می شود.

 

پرتو درمانی

پرتو درمانی چیست و چگونه انجام میشود

در پرتودرمانی سرطان روده بزرگ از منابع انرژی قدرتمندی مانند اشعه X و پروتون ها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. از این روش ممکن است برای کوچک کردن یک سرطان بزرگ قبل از عمل استفاده شود تا بتوان راحت تر آن را از بین برد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره رادیوتراپی سرطان کولون لطفا کلیک کنید.

هنگامی که گزینه عمل جراحی مناسب نباشد ، ممکن است برای تسکین علائم مانند درد از پرتو درمانی استفاده شود. بعضی اوقات پرتو درمانی با شیمی درمانی ترکیب می شود. پیش از انجام این روش در خصوص مزایا و عوارض رادیوتراپی رکتوم با پزشک خود مشورت نمایید.

 

درمان دارویی هدفمند

کولکتومی روده بزرگ

درمان های دارویی هدفمند بر روی ناهنجاری های خاص موجود در سلول های سرطانی تمرکز دارند. درمان دارویی هدفمند با مسدود کردن این ناهنجاری ها می تواند منجر به از بین رفتن سلول های سرطانی شود.

داروهای هدفمند معمولاً با شیمی درمانی ترکیب می شوند. داروهای هدفمند به طور معمول برای افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ایمونوتراپی

عمل پولیپ روده بزرگ

ایمونوتراپی یا سیستم ایمنی درمانی یک روش درمان دارویی است که از سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با سرطان روده بزرگ استفاده می کند. سیستم مقابله کننده با بیماری های ایمنی بدن تان ممکن است به سرطان شما حمله نکند، زیرا سلول های سرطانی پروتئین هایی را تولید می کنند که سلول های سیستم ایمنی بدن را نسبت به تشخیص سلول های سرطانی ناتوان می کنند. عملکرد ایمونوتراپی ، دخالت در آن فرآیند است.

ایمونوتراپی معمولاً برای سرطان پیشرفته روده بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. پزشک ممکن است سلول های سرطانی شما را آزمایش کند تا ببیند احتمالاً به این روش درمانی پاسخ می دهند یا خیر.

 

پروتون درمانی

فیلم جراحی روده کوچک
پروتون درمانی

یکی از جدید ترین روش های پرتو درمانی موجود ، درمان با پرتو های پروتون است که می تواند در کودکان ، بزرگسالان و افراد مبتلا به سرطان که سرطان شان در اطراف اندام ها و ساختار های بحرانی بدن قرار گرفته است ، بسیار مفید و موثر باشد. برنامه درمانی پروتون درمانی دارای ویژگی پرتو پروتون با شدت تعدیل شده با اسکن کردن پرتوی مدادی است که به انکولوژیست های پرتونگاری اجازه می دهد تا سرطان را در حالی که بافت سالم را خراب می کند، از بین ببرند.

 

درمان های حمایتی (مراقبت تسکینی)

درمان سرطان روده

مراقبت تسکین دهنده، مراقبت های پزشکی تخصصی است که بر روی رهایی از درد و سایر علائم جدی بیماری تمرکز دارد. در مراقبت تسکینی ، تیمی از پزشکان ، پرستاران و سایر متخصصان آموزش دیده ارائه می شود که با شما ، خانواده و سایر پزشکان تان در تعامل و همکاری هستند تا حمایت و پشتیبانی بیشتری را ارائه دهند.

هدف تیم های مراقبت تسکینی این است که کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان و خانواده های شان را بهبود بخشد. این نوع مراقبت در کنار درمان های دیگر یا سایر مواردی که ممکن است دریافت کنید، ارائه می شود.

هنگامی که از مراقبت تسکینی در کنار سایر درمان های استاندارد استفاده می شود ، ممکن است مبتلایان به سرطان احساس بهتر و زندگی طولانی تری داشته باشند.

 

مقابله با سرطان روده بزرگ و پشتیبانی

درمان سرطان روده کوچک

تشخیص سرطان می تواند از نظر احساسی چالش برانگیز باشد. با گذشت زمان ، افراد مبتلا یاد می گیرند که با روش های منحصر به فردی با مشکل خود کنار بیایند. اما تا زمانی که متوجه نشده اید چه کاری برای شما مفید است ، اقدامات زیر را به کار گیرید:

  • به اندازه کافی در مورد سرطان خود اطلاعات کسب کنید تا در تصمیم گیری های درمانی بهتر عمل کنید. از پزشک خود بخواهید نوع و مرحله سرطان شما و همچنین روش های درمانی و عوارض جانبی آنها را برای شما شرح دهد. هرچه بیشتر بدانید ، هنگام تصمیم گیری در مورد مراقبت از خود اطمینان بیشتری خواهید داشت. در کتابخانه محلی خود و یا در وب سایت های معتبر به دنبال اطلاعات باشید.
  • با دوستان و خانواده خود در تعامل بیشتری باشید. تقویت روابط نزدیک در مقابله با سرطان به شما کمک می کند. دوستان و خانواده می توانند پشتیبانی عملی مورد نیاز مانند مواردی چون مراقبت از خانه در صورت حضور در بیمارستان را به شما ارائه دهند. آنها همچنین می توانند به عنوان یک پشتیبانی عاطفی در اوج احساس غم و اندوه به شما یاری رسانند.
  • شخصی را پیدا کنید که با او صحبت کنید. شنونده خوبی پیدا کنید که مایل به گوش دادن به حرف های شما باشد و شما بتوانید به راحتی در مورد امیدها و ترس های خود با وی صحبت کنید. این فرد ممکن است یک دوست یا عضوی از خانواده تان باشد. مشورت با یک مشاور ، مددکار اجتماعی پزشکی ، یک فرد روحانی یا گروه پشتیبانی سرطان نیز ممکن است مفید باشد. از پزشک خود در مورد گروه های حمایتی در شهر یا منطقه خود سوال کنید یا با یک سازمان سرطان مانند انجمن سرطان تماس بگیرید.

 

برای درمان سرطان روده به چه دکتری مراجعه کنیم؟

درمان سرطان روده بدخیم
دکتر خوب برای سرطان روده

اگر پزشک تان به سرطان روده بزرگ مشکوک شود ، احتمالاً شما را به متخصصانی که سرطان روده بزرگ را معالجه می کنند ، ارجاع می دهد. ممکن است با تعدادی از متخصصان مختلفی ملاقات کنید ، از جمله:

  • پزشک معالج بیماری های گوارشی (متخصص گوارش)
  • پزشکی که از داروها برای معالجه سرطان استفاده می کند (انکولوژیست)
  • پزشکی که سرطان روده بزرگ را با استفاده از جراحی برطرف می کند (جراح)
  • پزشکی که از اشعه برای معالجه سرطان استفاده می کند (انکولوژیست رادیولوژی)

از آنجا که مدت زمان ملاقات ها می تواند مختصر باشد ، و از آنجا که اغلب زمینه های زیادی برای پوشش وجود دارد ، بهتر است از قبل آماده باشید. در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند برای ملاقات با پزشک آمادگی لازم داشته باشید و همچنین بدانید چه انتظاراتی از پزشک تان دارید.

اگر به دنبال کلینیک فوق تخصصی جراحی کولون و رکتوم ، بهترین دکتر سرطان روده در تهران یا دکتر خوب برای سرطان روده هستید، به شما گروه پزشکان به آیند را معرفی کنیم. پزشکان این مجموعه از ابتدای تشخیص، غربالگری ها، پرتودرمانی، شیمی درمانی، درمان و جراحی در کنار شما خواهند بود.

چنانچه به هرگونه مشاوره نیاز دارید، در مورد پلن درمانی خود ابهامی دارید یا قصد دارید در خصوص درمان سرطان روده مشاوره شوید، لطفا به این صفحه مراجعه کنید.

برای برقراری ارتباط با گروه پزشکان کلیک کنید.

 

آنچه شما می توانید انجام دهید

  • از محدودیت های قبل از ملاقات با پزشک آگاه باشید. در زمان مراجعه ، حتماً سؤال کنید که آیا پیش از این اقداماتی وجود دارد که باید انجام دهید ، مانند محدود کردن رژیم غذایی خود.
  • علائمی را که تجربه کرده اید یادداشت کنید ، حتی مواردی که ممکن است برای شما غیر مرتبط به نظر برسند.
  • اطلاعات شخصی مهم خود ، از جمله فشارهای اساسی یا تغییرات اخیر زندگی را یادداشت کنید.
  • فهرستی از تمام داروها ، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید ، تهیه کنید.
  • یکی از اعضای خانواده یا یک دوست را همراه خود به مطب ببرید. گاهی اوقات ارائه همه اطلاعات ارائه شده در هنگام ملاقات می تواند دشوار باشد. ممکن است نکته ای را فراموش کرده باشید اما فردی که شما را همراهی می کند آن را یادآوری کند.
  • سوالات خود را برای پرسیدن از پزشک یادداشت کنید.

برخی از سؤالات اساسی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

  • سرطان روده من در کجای روده ام واقع شده است؟
  • مرحله سرطان روده من چیست؟
  • آیا می توانید گزارش پاتولوژی من را برایم شرح دهید؟
  • آیا می توانم نسخه ای از گزارش پاتولوژی خود را داشته باشم؟
  • آیا سرطان روده بزرگ من به سایر قسمت های بدنم نیز شیوع یافته است؟
  • آیا به آزمایش های بیشتری نیاز دارم؟
  • گزینه های درمانی سرطان روده بزرگ برای من چیست؟
  • آیا درمان های موجود، سرطان روده بزرگ من را درمان می کند؟
  • آیا شانسی برای درمان سرطان روده بزرگ من وجود دارد؟
  • هر درمان چقدر می تواند شانس درمان سرطان روده بزرگ من را افزایش دهد؟
  • عوارض جانبی احتمالی هر درمان چیست؟
  • هر درمان چه تاثیری بر زندگی روزمره من خواهد گذاشت؟
  • آیا درمانی وجود دارد که فکر می کنید برای من بهتر است؟
  • به یکی از اعضای خانواده یا یک دوستی که در شرایط من است، چه توصیه ای می کنید؟
  • برای تصمیم گیری در مورد درمان چقدر زمان دارم؟
  • آیا باید به دنبال گزینه دوم باشم؟
  • آیا باید به یک متخصص مراجعه کنم؟ هزینه آن چقدر است و آیا بیمه هزینه من را تأمین خواهد کرد؟
  • آیا بروشور یا نسخه چاپی دیگری وجود دارد که بتوانم با خود ببرم؟ چه وب سایت هایی را برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنید؟
  • آیا خواهر و برادر یا فرزندانم نیز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را دارند؟

علاوه بر سوالاتی که تهیه کرده اید ، چنانچه سوال دیگری به ذهن تان می رسد، در هنگام مراجعه از پزشک خود بپرسید.

 

آنچه از پزشک انتظار می رود

پزشک تان نیز احتمالاً تعدادی سؤال از شما خواهد پرسید. داشتن آمادگی برای پاسخگویی به آنها ممکن است به شما فرصت دهد تا نکات دیگری را که می خواهید به آنها بپردازید را مطرح کنید. پزشک ممکن است سوالات زیر را از شما بپرسد:

  • از چه زمانی علائم تان شروع شد؟
  • آیا علائم شما مداوم است یا گاه به گاه پیش می آید؟
  • شدت علائم تان چقدر است؟
  • فکر می کنید چه چیزی علائم شما را بهبود می بخشد؟
  • فکر می کنید چه چیزی علائم شما را بدتر می کند؟
  • آیا سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ یا سرطان های دیگر را نیز دارید؟

کاربر عزیز، امیدواریم این اطلاعات توانسته باشد به شما کمک کرده باشد و هر چه زود تر، مجددا سلامتی خود را به دست آورید.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع:

[button link=”https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/colon-cancer/symptoms-causes/syc-20353669″ newwindow=”yes”] منبع[/button]

3 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره سرطان روده – بخش دوم درمان سرطان روده»

  1. سلام. ببخشید این سرطان روده تو مرحله ۳ درمان میشه؟ چند درصد احتمال برگشت دارد؟حتی با وجود توتال کولکتومی و ۱۲ جلسه شیمی درمانی هم ممکنه برگرده؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا