درمان سرطان سینه در دوران بارداری

اگر در دوران بارداری سرطان سینه در شما تشخیص داده شود ، گزینه های درمانی تان کمی پیچیده تر خواهد بود زیرا قرار است ضمن محافظت از جنین ، بهترین درمان را برای سرطان خود انتخاب کنید. نوع و زمان درمان باید با دقت و هماهنگی بین تیم پزشکان درمان سرطان و متخصص زنان و زایمان تان برنامه ریزی شود. هدف از درمان سرطان سینه در دوران بارداری همان هدف درمان یک زن غیر باردار است: درمان سرطان در نزدیک ترین زمان ممکن ، یا کنترل و جلوگیری از گسترش آن در صورت عدم درمان. اما نگرانی در دوران بارداری ، بیشتر در مورد محافظت از جنین در حال رشد است که همین امر درمان را پیچیده تر می کند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

 

آیا درمان سرطان سینه در دوران بارداری بی خطر است؟

توده های پستانی در دوران بارداری

اگر باردار هستید و به سرطان سینه مبتلا شده اید ، ممکن است انتخاب های سختی در پیش داشته باشید ، بنابراین مطمئن شوید که همه از گزینه های موجود به خوبی مطلع هستید و از کمک های تخصصی برخوردار می شوید. زنان باردار می توانند با خیال راحت سرطان سینه را درمان کنند ، اگرچه نوع درمان و زمان درمان ممکن است تحت تأثیر بارداری باشد. اگر باردار هستید و به سرطان سینه مبتلا شده اید ، توصیه های درمانی شما به موارد زیر بستگی دارد:

  • اندازه تومور
  • جایی که تومور واقع شده است
  • به این که آیا سرطان گسترش یافته است و اگر چنین است ، تا کجا
  • چقدر از بارداری را طی کرده اید
  • سلامت کلی شما
  • ترجیحات فردی شما

معمولاً در حین بارداری ، جراحی سرطان سینه بی خطر است. به نظر می رسد اگر شیمی درمانی در سه ماهه دوم یا سوم بارداری انجام شود ، برای جنین بی خطر است ، اما در سه ماهه اول ایمن نیست. سایر گزینه های درمان سرطان سینه در بارداری مانند هورمون درمانی ، هدفمند درمانی و پرتو درمانی احتمالاً به کودک آسیب می رساند و معمولاً در دوران بارداری انجام نمی شود.

اگر بین بهترین درمان شناخته شده برای مادر و سلامتی جنین تعارضی وجود داشته باشد ، گزینه های درمانی ممکن است پیچیده شوند. به عنوان مثال ، اگر در اوایل بارداری خانمی به سرطان سینه مبتلا شد و بلافاصله به شیمی درمانی احتیاج داشت ، ممکن است به او توصیه شود در مورد پایان بارداری فکر کند. یک مشاور یا روانشناس نیز باید در تیم مراقبت های بهداشتی شما باشد تا بتواند از شما پشتیبانی های عاطفی لازم را انجام دهد.

برخی از مطالعات قدیمی نشان می دهد که پایان دادن به بارداری به منظور درمان سرطان ، پیش آگهی (چشم انداز) زنان را ارتقا نمی بخشد. حتی اگر در این مطالعات ایراداتی وجود داشته باشد ، اما پایان دادن به بارداری بپس از کشف سرطان سینه دیگر به طور معمول توصیه نمی شود. با این وجود ، ممکن است هنگام بررسی همه گزینه های درمانی موجود ، خصوصاً در مورد سرطان های تهاجمی که ممکن است بلافاصله به درمان نیاز داشته باشند ، مانند سرطان التهابی سینه ، این گزینه مورد بحث قرار گیرد.

 

جراحی سرطان سینه در دوران بارداری

فيلم عمل جراحي سرطان سينه

جراحی برای از بین بردن سرطان در پستان و غدد لنفاوی مجاور ، قسمت اصلی درمان هر زنی است که در مراحل اولیه سرطان سینه قرار دارد و به طور کلی در بارداری بی خطر است.

گزینه های جراحی سرطان سینه در دوران بارداری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • برداشتن کل پستان (ماستکتومی)
  • تنها حذف قسمت حاوی سرطان (جراحی لامپکتومی یا جراحی حفظ پستان [BCS])

ماستکتومی بیشتر در زنان باردار مبتلا به سرطان پستان استفاده می شود زیرا بیشتر خانم هایی که جراحی حفظ پستان انجام می دهند ، پس از آن به پرتو درمانی نیاز دارند. اگر در دوران بارداری در معرض اشعه قرار گیرید ، می تواند روی جنین تأثیر بگذارد ، بنابراین نمی توان آن را تا قبل از زایمان انجام داد. اما به تأخیر انداختن طولانی مدت پرتو درمانی نیز می تواند احتمال بازگشت سرطان را افزایش دهد.

اگر سرطان در سه ماهه سوم یافت شود ، ممکن است جراحی حفظ پستان گزینه بهتری باشد زیرا ممکن است در درمان با پرتو کمی تأخیر وجود داشته باشد ، یا به هیچ وجه تاخیری وجود نداشته باشد به خصوص اگر شیمی درمانی بعد از جراحی برنامه ریزی شده باشد. پرتو درمانی به طور معمول پس از اتمام جلسات شیمی درمانی انجام می شود. اما اگر سرطان در اوایل بارداری تشخیص داده شود ، می تواند به معنی تاخیر طولانی تر در شروع پرتو درمانی باشد. برای زنان در چنین وضعیتی ، ماستکتومی و به دنبال آن پرتودرمانی احتمالاً گزینه بهتری نسبت به جراحی حفظ پستان است.

بررسی غدد لنفاوی برای گسترش سرطان

علاوه بر برداشتن تومور در پستان ، یک یا چند غده لنفاوی زیر بغل (غدد لنفاوی آگزیلاری) نیز برای بررسی شیوع سرطان نیاز به برداشتن دارند. یکی از راه های انجام این کار ، تشریح غدد لنفاوی زیر بغل (ALND) است. با این کار بسیاری از غدد لنفاوی زیر بغل برداشته می شود. روش دیگر ، به نام بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان (SLNB) ، بسته به اینکه در کدام مرحله بارداری و مرحله سرطان هستید ، ممکن است یک گزینه دیگر باشد. در این روش از ردیاب های رادیواکتیو کم اثر و یک رنگ آبی برای تعیین دقیق گره هایی که احتمالاً حاوی سلول های سرطانی هستند استفاده می شود. بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان به پزشک اجازه می دهد تعداد کمتری از گره ها را بردارد. اما نگرانی هایی در مورد تأثیرات رنگ مورد استفاده در این روش بر جنین وجود دارد. به دلیل این نگرانی ها ، برخی از متخصصان توصیه می کنند که بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان فقط در اواخر بارداری انجام شود و از رنگ آبی در طی مراحل استفاده نشود.

آیا در دوران بارداری بیهوشی بی خطر است؟

جراحی برای سرطان پستان به طور کلی خطر کمی برای جنین در بر دارد. اما در بارداری زمان های خاصی وجود دارد که ممکن است بیهوشی (داروهای مورد استفاده برای خواباندن شما به منظور جراحی) برای جنین خطرناک تر باشد.

جراح و متخصص بیهوشی شما ، به همراه یک متخصص زنان و زایمان تان ، باید با هم همکاری کنند تا بهترین زمان برای انجام جراحی در دوران بارداری تصمیم گیری شود. اگر جراحی در اواخر بارداری انجام شود ، ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان نیز حضور داشته باشد تا در هنگام جراحی مشکلی برای کودک ایجاد نشود. تیم پزشکان شما با هم تصمیم می گیرند که کدام داروها و تکنیک های بیهوشی بی خطرترین و امن ترین روش برای شما و جنین هستند.

 

درمان های پس از جراحی

فاصله بین جلسات شیمی درمانی

بسته به مرحله سرطان ، ممکن است پس از جراحی به درمان های بیشتری مانند شیمی درمانی ، پرتودرمانی ، هورمون درمانی و یا درمان هدفمند نیاز داشته باشید تا به کاهش خطر عود سرطان کمک کنید. به این روش ، درمان کمکی یا آدجوانت گفته می شود. در برخی موارد ، این روش درمانی می تواند تا پس از زایمان به تعویق بیفتد.

شیمی درمانی

ممکن است بعد از جراحی ، شیمی درمانی (به عنوان درمان کمکی) در برخی موارد در مراحل اولیه سرطان سینه استفاده شود. همچنین ممکن است به تنهایی برای سرطان های پیشرفته تر استفاده شود.

شیمی درمانی در 3 ماه اول بارداری (سه ماهه اول) بارداری تجویز نمی شود. از آنجا که بسیاری از مراحل رشد جنین در این مدت اتفاق می افتد ، ایمنی شیمی درمانی در سه ماهه اول مطالعه نشده است. خطر سقط جنین (از دست دادن جنین) نیز در این دوران بیشتر است.

برای سال های متمادی این تصور وجود داشت که هرگونه شیمی درمانی به نوزاد متولد نشده آسیب می رساند. اما مطالعات نشان داده است که برخی از داروهای شیمیایی (مانند دوکسوروبیسین ، سیکلوفسفامید و تاکسان ها) که در سه ماهه دوم و سوم بارداری (ماه های 4 تا 9 بارداری) استفاده می شود خطر نقایص حین تولد ، مرده زایی یا مشکلات سلامتی بلافاصله پس از تولد را افزایش نمی دهد ، با این حال ممکن است خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. محققان هنوز نمی دانند که آیا این کودکان اثرات طولانی مدت خواهند داشت یا خیر.

اگر سرطان سینه در دوران بارداری در مراحل اولیه است و پس از جراحی به شیمی نیاز دارید (شیمی درمانی کمکی) ، معمولاً حداقل تا سه ماهه دوم بارداری ، درمان به تأخیر می افتد. اما چنانچه سرطان سینه در سه ماهه سوم کشف شود ، ممکن است شیمی درمانی تا بعد از زایمان به تعویق بیفتد. در برخی موارد ممکن است چند هفته زودتر زایمان صورت گیرد. همین برنامه های درمانی ممکن است برای زنان با سرطان پیشرفته تر نیز استفاده شوند.

شیمی درمانی معمولاً پس از هفته 35 ام بارداری یا 3 هفته پس از زایمان توصیه نمی شود زیرا می تواند شمار سلول های خونی مادر را کاهش دهد. این امر می تواند باعث خونریزی شود و احتمال عفونت در هنگام تولد را افزایش دهد. اجتناب از شیمی درمانی تا چند هفته مانده به زایمان باعث می شود که شمار سلول های خونی مادر قبل از زایمان به حالت طبیعی برسد.

درمان هایی که به طور معمول تا پس از زایمان به تعویق می افتند

برخی از درمان های سرطان پستان می تواند به جنین آسیب برساند و در دوران بارداری ایمن نیستند. در صورت نیاز به این روش های درمانی ، معمولاً پس از تولد نوزاد برنامه ریزی می شوند.

⇐ پرتو درمانی: پرتو درمانی سرطان سینه اغلب بعد از جراحی حفظ پستان (لومپکتومی) برای کاهش خطر بازگشت سرطان استفاده می شود. دوزهای بالای اشعه مورد استفاده برای این امر می تواند در هر مرحله از بارداری به جنین آسیب برساند. این امر ممکن است باعث سقط جنین ، نقایص مادرزادی ، رشد آهسته جنین یا خطر ابتلا به سرطان در دوران کودکی شود. به همین دلیل ، پزشکان از پرتو درمانی در دوران بارداری استفاده نمی کنند.

برای برخی از زنانی که سرطان در اواخر بارداری کشف می شود ، ممکن است عمل لومپکتومی در دوران بارداری انجام شود و سپس صبر کنند تا پرتو درمانی پس از تولد نوزاد انجام شود. اما این روش درمانی به خوبی مورد مطالعه واقع نشده است. انتظار طولانی مدت برای شروع پرتو درمانی می تواند احتمال بازگشت سرطان را افزایش دهد

⇐ هورمون درمانی: هورمون درمانی اغلب به عنوان درمان پس از جراحی یا به عنوان درمان سرطان سینه پیشرفته در زنان مبتلا به سرطان پستان گیرنده هورمون مثبت (استروژن یا پروژسترون) استفاده می شود. داروهای هورمون درمانی که برای سرطان پستان استفاده می شود شامل تاموکسیفن ، آناستروزول ، لتروزول و اگزمستان است.

[box type=”warning”] هورمون درمانی نباید در دوران بارداری انجام شود زیرا می تواند روی جنین تأثیر بگذارد. این درمان باید تا پس از زایمان به تأخیر بیفتد.[/box]

⇐ درمان هدفمند: داروهایی که HER2 را هدف قرار می دهند ، مانند تراستوزوماب (هرسپتین) ، پرتوزوماب (پرجتا) ، آدو تراستوزوماب امتانسین (کادسیلا) و لاپاتینیب (تایکرب) ، بخش مهمی از درمان سرطان های پستان با HER2 مثبت به شمار می روند. در زنانی که باردار نیستند ، از تراستوزوماب به عنوان بخشی از درمان پس از جراحی استفاده می شود ، از پرتوزوماب می توان همراه با تراستوزوماب قبل از جراحی استفاده کرد و همه این داروها می توانند در درمان سرطان پیشرفته مفید باشند. اما براساس مطالعات انجام شده بر روی زنانی که در دوران بارداری تحت درمان قرار گرفته اند ، در صورت مصرف در دوران بارداری ، هیچ یک از این داروها برای جنین ایمن در نظر گرفته نمی شوند.

Everolimus (Afinitor) و palbociclib (Ibrance) نیز داروهای هدفمندی هستند که می توانند با هورمون درمانی برای درمان سرطان پیشرفته سینه استفاده شوند. باز هم تصور می شود که این داروها در دوران بارداری استفاده غیر ایمن دارند.

آیا می توانم در طول درمان سرطان به کودکم شیر دهم؟

بارداري بعد از سرطان سينه

اکثر پزشکان توصیه می کنند زنانی که تازه زایمان کرده اند و در آستانه درمان سرطان سینه هستند باید شیردهی را متوقف کنند (یا اصلا شروع نکنند).

اگر قرار به جراحی سینه باشد ، قطع شیردهی به کاهش جریان خون در پستان ها کمک کرده و آنها را کوچک تر می کند. این می تواند به جراحی کمک کند. همچنین به کاهش خطر عفونت در پستان ها کمک می کند و می تواند از تجمع شیر مادر در بیوپسی یا جراحی جلوگیری کند.

بسیاری از داروهای شیمیایی ، هورمونی درمانی و داروهای درمانی هدفمند می توانند وارد شیر مادر شوند و به نوزاد منتقل شوند. در صورت انجام شیمی درمانی ، هورمون درمانی یا درمان هدفمند ، شیردهی توصیه نمی شود.

چنانچه سوالی دارید ، از جمله اینکه ممکن است آغاز شیردهی بی خطر باشد ، با تیم مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. اگر قصد دارید بعد از مدتی توقف ، شیردهی را شروع کنید ، از قبل برنامه ریزی کنید. در صورت نیاز ، متخصصان شیردهی می توانند به شما کمک بیشتری کنند.

 

چگونه بارداری بر نرخ بقای سرطان سینه تأثیر می گذارد؟

تغییرات غدد لنفاوی در بارداری

کشف ، تشخیص و درمان سرطان سینه در دوران بارداری می تواند به مراتب دشوار شود. بیشتر مطالعات نشان داده است که نتایج در زنان باردار و غیر باردار مبتلا به سرطان سینه در مورد سرطان های یافت شده در مرحله مشابه تقریباً یکسان است ، اما همه مطالعات این را نشان نمی دهند.

برخی از پزشکان بر این باورند که پایان دادن به بارداری ممکن است باعث کند شدن روند پیشرفت سرطان های پستان شود و این کار ممکن است از سوی پزشکان به برخی از زنان مبتلا به سرطان پستان پیشرفته توصیه شود. تحقیق در این زمینه دشوار است و مطالعات خوب و بی طرفانه ای وجود ندارد. پایان دادن به بارداری ، درمان را ساده تر می کند ، اما تاکنون هیچ مدرکی دال بر این وجود ندارد که پایان دادن به بارداری ، نرخ کلی بقا یا نتیجه سرطان را ارتقا می بخشد.

مطالعات همچنین نشان نداده است که تأخیر در درمان که بعضاً در برخی مراحل دوران بارداری لازم است ، تاثیری بر پیامد سرطان سینه داشته باشد. اما این نیز ثابت شده است که پستان یک منطقه دشوار برای مطالعه است. در نهایت ، هیچ گزارشی وجود ندارد که نشان دهد سرطان سینه به خودی خود بتواند به کودک آسیب برساند.

چنانچه در انتخاب روش درمان سرطان سینه خود مردد هستید، برای مشاوره به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک متخصص با تجربه و کار آزموده در این زمینه هستید، فهرست متخصصان این زمینه را در این صفحه بررسی کنید.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع:

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/treatment/treating-breast-cancer-during-pregnancy.html” newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا