درمان قطعی سرطان دهانه رحم

بخش قبل: علائم سرطان دهانه رحم

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درمان قطعی سرطان دهانه رحم

هزینه درمان سرطان دهانه رحم
درمان قطعی سرطان دهانه رحم

درمان ضایعات پیش سرطانی با درمان سرطان تهاجمی دهانه رحم متفاوت است:

درمان ضایعات پیش سرطانی

انتخاب روش درمانی برای ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم به عوامل مختلفی، از جمله اینکه ضایعه کم یا زیاد است، این که تصمیم دارید در آینده فرزندان داشته باشید، سن و سلامت عمومی شما و ترجیحات فردی تان و همچنین صلاحدید پزشک تان بستگی دارد.

  • اگر ضایعه ای با درجه پایین دارید (CIN I، از آنجایی که توسط پاپ اسمیر تشخیص داده شده است)، ممکن است به درمان بیشتری احتیاج نداشته باشید، به خصوص اگر بافت غیر طبیعی در حین بیوپسی کاملاً برداشته شده باشد. شما باید طبق برنامه پزشک تان، تست منظم پاپ اسمیر و معاینات لگنی انجام دهید.
  • هنگامی که یک ضایعه پیش سرطانی به درمان نیاز داشته باشد، ممکن است برای از بین بردن ناحیه غیر طبیعی و در عین حال به حداقل رساندن صدمه به بافت سالم اطراف از ترکیب LEEP ، کونیزاسیون چاقوی سرد، عمل جراحی کرایو (انجماد)، عمل کاتریزاسیون (سوزاندن که به آن به نام دیاترمی نیز گفته می شود) یا جراحی لیزر استفاده شود.
  • درمان ضایعات پیش سرطانی ممکن است باعث گرفتگی یا درد، خونریزی یا ترشحات آبکی از واژن شود.

در بعضی موارد، ممکن است هیسترکتومی را برای تغییرات پیش سرطانی انتخاب کنید، به ویژه اگر سلول های غیر طبیعی در داخل دهانه رحم یافت شود یا دچار دیسپلازی شدید یا عود کننده شده باشید. اگر قصد ندارید در آینده فرزند داشته باشید این عمل جراحی بیشتر توصیه می شود.

بعضی اوقات ممکن است روش های تشخیصی مانند LEEP و کونیزاسیون چاقوی سرد، به خودی خود ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم را درمان کنند. هر دوی این روش ها شامل گرفتن بافت برای ارزیابی هستند. اگر ارزیابی، وجود سلولهای غیر طبیعی را نشان دهد، اما سلولها به جایی که بافت برش داده شده گسترش پیدا نکرده باشند، ممکن است تنها معاینات پیگیرانه لازم باشد.

اگر در مورد اینکه آیا تمام سلولهای سرطانی با استفاده از روش های LEEP یا کونیزاسیون چاقوی سرد برداشته شده باشند، عدم اطمینان وجود داشته باشد، ممکن است درمان های بیشتری لازم باشد.

در بعضی موارد ممکن است از کرایوکوتری استفاده شود. در این روش ، یک ابزار استیل با غوطه ور شدن در نیتروژن مایع یا مایعی مشابه، در دمای زیر صفر درجه سرد می شود. سپس این ابزار فوق سرد روی سطح دهانه رحم قرار می گیرد تا سلول های منجمد (اصطلاحا فریز) شوند. سرانجام این سلول ها از بین می روند و سلولهای جدید دهانه رحم جایگزین می شوند.

همچنین ممکن است بافت با لیزر ابلیشن از بین برود. در این روش، پرتوی لیزر بر هر دو قسمت خاص از بافت دهانه رحم یا یک لایه کامل از بافت در سطح دهانه رحم تابانده می شود. لیزر این سلولها را از بین می برد و سلولهای سالم را دست نخورده در جای خود باقی می گذارد

موفقیت روش های کرایوکوتری یا لیزر ابلیشن توسط یک تست با پیگیری و پاپ اسمیر مشخص می شود. هیچ کدام از این روش ها برای به دست آوردن نمونه های بافت جهت ارزیابی استفاده نمی شود. آنها فقط بافت غیر طبیعی را از بین می برند. بنابراین، حواشی و لبه ها را نمی توان مورد بررسی قرار داد تا از گسترش سرطان جلوگیری شود.

درمان سرطان تهاجمی

پر کاربرد ترین روش های درمانی سرطان مهاجم دهانه رحم، جراحی و پرتو درمانی است. گاهی اوقات شیمی درمانی یا بیولوژی درمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

پرتودرمانی سرطان دهانه رحم | رادیوتراپی سرویکس

اگر بیوپسی نشان دهد سلولهای سرطانی از طریق لایه ای به نام غشای پایه مورد حمله قرار گرفته اند که لایه های سطح دهانه رحم را از سایر لایه های زیرین جدا می کند، معمولاً عمل جراحی لازم است. میزان جراحی بسته به مرحله سرطان متفاوت است.

در سرطان دهانه رحم، جراحی، بافت سرطانی داخل یا نزدیک دهانه رحم را از بین می برد.

  • اگر سرطان فقط روی سطح دهانه رحم باشد، سلولهای سرطانی با استفاده از روشهای مشابه روشهای مورد استفاده برای درمان ضایعات پیش سرطانی، مانند LEEP یا کونیزاسیون چاقوی سرد ، از بین می روند یا تخریب می شوند.
  • اگر این بیماری به لایه های عمیق تر دهانه رحم حمله کرده باشد اما فراتر از دهانه رحم گسترش نیافته باشد، ممکن است یک عمل جراحی، تومور را از بین ببرد اما رحم و تخمدان ها را دست نخورده باقی بگذارد.
  • اگر این بیماری به رحم گسترش یافته باشد، معمولاً هیسترکتومی (عمل برداشتن رحم و دهانه رحم) ضروری است. بعضی اوقات تخمدان ها و لوله های فالوپ نیز برداشته می شوند. علاوه بر این، ممکن است غده های لنفاوی در نزدیکی رحم نیز برداشته شوند تا شیوع سرطان را بررسی کند. هیسترکتومی همچنین گاهی اوقات برای جلوگیری از شیوع سرطان انجام می شود.
  • پرتو درمانی (یا رادیوتراپی) نیز برای درمان سرطان دهانه رحم در برخی مراحل استفاده می شود. در پرتو درمانی از پرتوهای پر انرژی برای آسیب رساندن به سلولهای سرطانی و متوقف کردن رشد آنها استفاده می کند. پرتو درمانی نیز مانند جراحی، درمانی موضعی است. بدین معنا که سلولهای سرطانی را فقط در ناحیه تحت درمان، تحت تأثیر قرار می دهد. ممکن است پرتوهای خارجی یا داخلی اعمال شود. برخی از زنان هر دو نوع را دریافت می کنند. پرتوهای خارجی از دستگاه بزرگی متساطع می شود که هدف شان لگن شما است. جلسات درمانی که تنها چند دقیقه طول می کشند، معمولاً پنج روز در هفته به مدت پنج تا شش هفته است. در پایان این دوره، ممکن است یک دوز اضافی از پرتو درمانی به نام “بوست” در محل تومور اعمال شود. به دلیل نگرانی های ایمنی و هزینه تجهیزات، به طور کلی پرتو درمانی تنها در برخی مراکز بزرگ پزشکی یا بیمارستان ها ارائه می شود.
  • پرتو درمانی با ایمپلنت داخلی از کپسول حاوی مواد رادیو اکتیو که مستقیماً بر روی دهانه رحم قرار می گیرد ، متساطع می شود. ایمپلنت، پرتوهای کشنده سرطان را نزدیک به تومور هدایت می کند و بیشتر بافت های سالم اطراف آن را از بین می برد. دو نوع پرتو ایمپلنت وجود دارد که به آن براکی تراپی نیز می گویند.
  • با استفاده از براکی تراپی با دوز پایین ، معمولاً یک تا سه روز ایمپلنت در محل باقی می ماند. این روش، در طول 1 الی 2 هفته چندین بار تکرار می شود. شما در حالی که ایمپلنت ها در بدن تان قرار دارند در بیمارستان بستری می شوید.
  • نوع دیگر براکی تراپی با دوز بالا است. این روش ممکن است به صورت سرپایی انجام شود. در طی این عمل، ایمپلنت برای چند دقیقه در محل قرار می گیرد و سپس خارج می شود. درمان چندین بار در طی چند هفته انجام می شود، هر درمان معمولاً حداقل یک هفته با هم فاصله دارد.
  • شیمی درمانی استفاده از داروهای قدرتمند برای از بین بردن سلولهای سرطانی است. در سرطان دهانه رحم، بیشتر در مواردی که سرطان به صورت موضعی پیشرفت کرده یا به سایر نقاط بدن گسترش یافته است، از شیمی درمانی استفاده می شود. ممکن است تنها یک دارو یا ترکیبی از داروها ارائه شود. داروهای ضد سرطان که برای درمان سرطان دهانه رحم استفاده می شوند ممکن است از طریق وریدی یا خوراکی ارائه شوند. در هر صورت، شیمی درمانی یک درمان سیستمیک است، به این معنی که داروها از طریق جریان خون در بدن جریان می یابند. این داروها می توانند سلولهای سرطانی را در هر نقطه از بدن بکشند.

شیمی درمانی طی چند چرخه انجام می شود: هر چرخه شامل یک دوره درمان فشرده و به دنبال آن دوره بهبودی است. درمان معمولاً شامل چندین چرخه است. بیشتر بیماران، شیمی درمانی را به صورت سرپایی (در کلینیک سرپایی بیمارستان، مطب پزشک یا خانه) انجام می دهند. بر اساس اینکه چه داروهایی به شما داده می شود و بسته به سلامت عمومی تان ممکن است لازم باشد در طول درمان در بیمارستان بمانید.

درمان سرطان مهاجم دهانه رحم معمولاً متشکل از تیمی از متخصصان است. به طور کلی این تیم شامل یک متخصص زنان و زایمان، انکولوژیست و یک متخصص پرتونگاری است. این پزشکان ممکن است تصمیم بگیرند از یک روش درمانی یا ترکیبی از چندین روش استفاده کنند. شما هم می توانید تصمیم بگیرید که در یک آزمایش بالینی (مطالعه تحقیقاتی) برای ارزیابی روش های جدید درمانی شرکت کنید. چنین مطالعاتی برای بهبود درمان سرطان طراحی شده اند. شرکت در یک آزمایش بالینی دارای مزایا و در عین حال خطراتی است.

 

مراقبت های خانگی سرطان دهانه رحم | آیا سرطان دهانه رحم کشنده است

خود درمانی برای سرطان به هیچ وجه مناسب نیست. بدون درمان پزشکی، سرطان دهانه رحم به رشد و گسترش خود ادامه خواهد داد. سرانجام، اعضای حیاتی بدن قادر به عملکرد صحیح نخواهند بود؛ چرا که سرطان اکسیژن و مواد مغذی آنها را به خود اختصاص داده ، موقعیت آن ها را تغییر داده و یا به آنها آسیب رسانده است که در این صورت، اغلب نتیجه این کار، مرگ است.

اگرچه خود درمانی نامناسب است، اما راهکارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش فشارهای جسمی و روانی ناشی از سرطان دهانه رحم و درمان آن انجام دهید.

داشتن تغذیه مناسب یکی از بهترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. ممکن است در طول درمان سرطان دهانه رحم، اشتهای خود را از دست بدهید. عوارض جانبی شایع شیمی درمانی شامل حالت تهوع، استفراغ و زخم های داخل دهان است.

اما اگر کالری و پروتئین کافی مصرف کنید، قدرت و انرژی خود را حفظ کرده و عوارض جانبی درمان را بهتر تحمل خواهید کرد. متخصص سرطان (آنکولوژیست) یا متخصص زنان و زایمان ممکن است بتواند متخصص تغذیه ای را به شما پیشنهاد کند که بتواند برای دریافت کالری و پروتئین مناسب به شما کمک مند.

تغییرات سبک زندگی زیر ممکن است در طول درمان به شما احساس بهتر و راحت تری بخشد:

  • به منظور حفظ سطح انرژی خود، فعالیت های بدنی ملایم انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که این فعالیت ها شما را خسته نمی کند.
  • شب به اندازه کافی بخوابید و در صورت لزوم طی روز چرت بزنید.
  • سیگار را ترک کنید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید. ممکن است با برخی از داروهای مصرفی نتوانید الکل بنوشید. حتما در این خصوص از پزشک خود سؤال کنید.

 

ملاقات منظم با پزشک پس از درمان سرطان دهانه رحم

معاینات منظم لگن و تست پاپ اسمیر برای هر خانم مهم است. این تست ها برای خانمی که تحت تأثیر تغییرات پیش سرطانی یا سرطان دهانه رحم قرار گرفته است، اهمیت بیشتری دارد.

مراقبت های پیگیرانه باید شامل معاینه کامل لگن، انجام تست پاپ اسمیر و سایر آزمایشات باشد که طبق برنامه منظم توصیه شده توسط متخصص زنان و زایمان مشخص شده است. این اقدامات احتیاطی برای تشخیص سریع در صورت عود سرطان، ضروری است.

عوارض جانبی درمان سرطان دهانه رحم ممکن است سالها بعد حاصل شود. به همین دلیل، شما باید همچنان به معاینات منظم ادامه دهید و باید مشکلاتی که در این بین پدیدار می شوند را گزارش کنید.

 

پیشگیری: هشدارهای سرطان دهانه رحم

هشدارهای سرطان دهانه رحم
تست پاپ اسمیر

نکته مهم در پیشگیری از سرطان مهاجم دهانه رحم، شناسایی هرگونه تغییرات سلولی در مراحل اولیه، قبل از تبدیل شدن به سرطان است. معاینات منظم لگن و تست پاپ اسمیر بهترین روش برای انجام این کار است. اینکه هر چند وقت یکبار باید معاینه لگن و تست پاپ اسمیر انجام دهید، به وضعیت فردی شما بستگی دارد، اما در اینجا دستورالعمل هایی ذکر شده است:

  • اگر بیش از 21 سال سن دارید، حتماً هر 3 سال یک بار یک تست پاپ اسمیر برای بررسی سرطان دهانه رحم انجام دهید.
  • اگر بین 30 تا 65 سال دارید، می توانید هر 5 سال یکبار، هم تست پاپ اسمیر و هم تست آزمایش پاپیلومای انسانی (HPV) انجام دهید. اگر سن تان بیشتر است، در صورتی که پزشک تان هم گفته ریسک شما کم است، می توانید انجام آزمایشات را متوقف کنید.
  • بر طبق دستورالعمل ها، زنان در هر سنی که دهانه رحم شان را توسط هیسترکتومی برداشته اند و هیچ سابقه سرطان یا پیش سرطان دهانه رحم را ندارند، نیازی به غربالگری ندارند.
  • اگر از نظر جنسی فعال هستید و خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های مقاربتی دارید، سالانه آزمایش کلامیدیا، سوزاک و سیفیلیس را انجام دهید. حداقل یک بار، و اگر در معرض خطر بالا هستید، به طور مکرر آزمایش اچ آی وی را انجام دهید.

پیشگیری از عفونت HPV در جلوگیری از تغییرات پیش سرطانی و سرطان دهانه رحم از اهمیت بالایی برخوردار است. اقدامات پیشگیرانه شامل HPV موارد زیر است:

  • خودداری از رابطه جنسی به عنوان یکی از راه های پیشگیری از انتقال HPV توصیه می شود.
  • به همین ترتیب، سد محافظتی ای همچون استفاده از کاندوم، می تواند خطر ابتلا به HPV را کاهش دهد، اگرچه این مورد هنوز به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است.
  • واکسن هایی برای محافظت از زنان در برابر سرطان دهانه رحم و مردان از HPV در دسترس است:

 

  1. Gardasil برای استفاده در مردان و زنان در سنین 9 تا 26 سال تأیید شده است. این واکسن در برابر دو نوع HPV (انواع 16 و 18) از شما محافظت می کند که 70٪ سرطان های دهانه رحم و بیش از 50٪ از ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم، فرج و واژن را تشکیل می دهند.
  2. Gardasil 9 نیز در مردان و زنان در سنین 9 تا 26 سال قابل استفاده است. این واکسن از ابتلا به انواع عفونت HPV مانند HPV-31 ، HPV-33 ، HPV-45 ، HPV-52 و HPV-58 جلوگیری می کند. در مجموع، این نوع ها در 90٪ سرطان های دهانه رحم نقش دارد.

استعمال سیگار یکی دیگر از عوامل خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم است که می توان از آن جلوگیری کرد. ترک سیگار ممکن است احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک مرکز درمان سرطان پانکراس در تهران تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان پانکراس در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روشهای جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.webmd.com/cancer/cervical-cancer/cervical-cancer#1″ newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا