با انواع درمان دارویی سرطان خون آشنا شوید

درمان دارویی سرطان خون

تنها در دهه گذشته، داروهای جدید و استفاده‌ های جدید از داروهای موجود، میزان درمان یا بهبودی را برای بیماران مبتلا به سرطان در تمامی رده های سنی بسیار بهبود بخشیده است. “درمان های هدفمند” و “ایمنی درمانی” جدیدترین روش های دارو درمانی هستند که  منجر به بالاتر رفتن نرخ درمان سرطان و کاهش عوارض جانبی روش های درمانی سنتی تر، مانند شیمی درمانی شده اند. در حال حاضر بیش از 50 نوع دارو از انواع مختلف به صورت منفرد یا ترکیبی برای درمان دارویی سرطان خون استفاده می شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درمان دارویی سرطان خون

درمان سرطان خون معمولا شامل ترکیبی از روش های زیر است:

هدف دارو درمانی سرطان

هدف دارو درمانی سرطان از بین بردن سلول های سرطانی است به طوری که:

  • دیگر هیچ نشانه ای از بیماری وجود نداشته باشد
  • سلول های طبیعی ترمیم شوند

سلول های سرطانی می توانند خیلی سریع رشد کنند یا به واسطه جهش های ژنتیکی در زمان تعیین شده از بین نروند. درمان دارویی سرطان خون می تواند مرگ سلول های سرطانی را تسریع کند یا جلوی ادامه روند حیات آنها را بگیرد تا خود به خود از بین بروند، یا صرفا جلوی رشد و گسترش بیشتر آنها را بگیرد.

انواع درمان دارویی سرطان

انواع مختلفی از داروهای ضد سرطان به روش های مختلف سلول های سرطانی را از بین می برند. نوع دارویی که پزشک برای درمان شما انتخاب می کند می تواند به سن، نوع و مرحله بیماری، پاسخ شما به درمان های قبلی و عوامل دیگر بستگی داشته باشد.

درمان دارویی سرطان خون

برخی از سرطان های خون به طور موثر با یک دارو درمان می شوند. با این حال، بسیاری از درمان‌های دارویی مرسوم، داروهایی را ترکیب می ‌کنند که به سلول ‌های سرطانی در نقاط مختلف چرخه رشد حمله می‌ کنند. این رویکرد اغلب درمان را مؤثرتر می کند و شانس مقاوم شدن سلول های سرطانی به یک داروی خاص را کاهش می دهد. در نتیجه، بیماران بیشتری به بهبودی یا درمان در طولانی مدت دست پیدا می کنند.

گاهی اوقات سلول های سرطانی ممکن است به داروهای اولیه استفاده شده مقاوم باشند یا بعد از یک دوره به داروها مقاوم شوند. در این مورد، پزشک ممکن است داروهای مختلفی را برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول های سرطانی تجویز کند.

در ادامه به مهمترین داروهای مورد استفاده برای درمان دارویی سرطان خون که می توانند برای بهبود سرطان های دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرند اشاره می کنیم.

انواع داروهای ضد سرطان

آنتی متابولیت ها: آنتی متابولیت ها از ساختارهای DNA یا RNA که سلول های سرطانی برای بقا و رشد به آن نیاز دارند، تقلید می کنند. هنگامی که سلول سرطانی به جای مواد طبیعی از یک آنتی متابولیت استفاده می کند، نمی تواند DNA یا RNA طبیعی تولید کند و در نتیجه سلول می میرد.Translation is too long to be saved

آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک ها با مسدود کردن فرآیندی به نام میتوز (تقسیم سلولی) به سلول های سرطانی آسیب می رسانند و از این طریق از تقسیم و تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کنند. درمان دارویی سرطان خون

درمان دارویی سرطان خون

آنتی بیوتیک های ضد تومور: آنتی بیوتیک های ضد تومور با چسبیدن به DNA یا مهار سنتز RNA از تقسیم سلولی و تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کنند.

آنزیم های اختصاصی آسپاراژین: برخی از آنزیم ها هستند که می توانند از بقا و ادامه حیات سلول های سرطانی جلوگیری کنند.

بیسفسفونات ها: بیسفسفونات ها برای درمان بالا بودن سطح کلسیم در خون، که ناشی از ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان مغز استخوان است، استفاده می شوند. بیسفسفونات ها رشد و گسترش سرطان را کند یا متوقف نمی کنند، بلکه می توانند تجزیه استخوان را کاهش داده، ضخامت استخوان را افزایش دهند و درد استخوان و خطر شکستگی را کم کنند.

عوامل آسیب ‌رسان به DNA (آنتی ‌نئوپلاستیک‌ ها) و عوامل قلیاگر: عوامل آسیب ‌رسان به DNA (آنتی ‌نئوپلاستیک‌ ها) و قلیاگرها با DNA سلول های سرطانی واکنش می ‌دهند تا ماهیت شیمیایی آنها را تغییر دهند و مانع فرآیند رشد سلولی شوند. درمان دارویی سرطان خون

مهارکننده‌ های آنزیم ترمیم ‌کننده DNA: این مهار کننده ها به پروتئین ‌های سلول سرطانی (آنزیم ‌های آنان) که معمولا آسیب های وارد شده به DNA را ترمیم می ‌کنند، حمله می نمایند. ترمیم DNA یک فرآیند طبیعی و حیاتی در داخل هر نوع سلول است. بدون این فرآیند ترمیمی، سلول های سرطانی بسیار مستعد آسیب پذیری می شوند و نمی توانند به رشد خود ادامه دهند.

مهارکننده‌ های هیستون داستیلاز: مهارکننده‌ های هیستون داستیلاز با هدف قرار دادن و آسیب زدن به پروتئین‌ هایی که از DNA موجود در هسته سلول سرطانی محافظت می ‌کنند، به سلول‌های سرطانی حمله می‌ کنند.

درمان دارویی سرطان خون

هورمون ها (کورتیکواستروئیدها): برخی هورمون ها (کورتیکواستروئیدها) هستند که می توانند لنفوسیت ها را از بین ببرند. اعتقاد پزشکان بر این است که این هورمون ها از طریق تأثیرشان بر روی برخی از ژن های خاص، با مسدود کردن متابولیسم سلولی سرطان را درمان می کنند. در دوزهای بالا، این هورمون‌ های مصنوعی (که هم خانواده هورمون طبیعی کورتیزول هستند) می ‌توانند لنفوسیت ‌های بدخیم را هم از بین ببرند. درمان دارویی سرطان خون

عوامل هیپو متیله کننده: این عوامل با کند کردن یا معکوس کردن روند هایپرمتیلاسیون در فرآیند تکثیر سلول های سرطانی تداخل ایجاد می کنند. متیلاسیون بخش مهمی از رشد و تکثیر سلولی به شمار می رود. گاهی اوقات این روند در سلول های سرطانی سرعت می گیرد که عوامل فوق می توانند مانع آن شوند.

تعدیل کننده های ایمنی: تعدیل کننده های ایمنی با سرکوب یا تحریک پاسخ سیستم ایمنی بدن توان سیستم دفاعی بدن را برای شناسایی و مبارزه با سلول های سرطانی افزایش می دهند. این داروها در دسته داروهای ایمنی درمانی هستند.

مهارکننده‌ های کیناز مرتبط با ژانوس (JAK): مهارکننده‌ های JAK آنزیم‌ های JAK1، JAK2، JAK3 و تیروزین کیناز 2 را مسدود می ‌کنند. آنزیم هایی که در فرآیند ارسال سیگنال بین سلول های سرطانی نقش دارند و موجب التهاب می شوند. مهارکننده های JAK مسیر ارتباطی و ارسال سیگنال بین سلول های سرطانی را قطع می کنند.

آنتی بادی های مونوکلونال: آنتی بادی های مونوکلونال پروتئین هایی هستند که در آزمایشگاه تولید می شوند و آنتی ژن های خاصی را روی سطح سلول سرطانی هدف قرار می دهند تا در عملکرد سلول اختلال ایجاد کرده و آن را از بین ببرند. برخی از آنتی بادی های مونوکلونال با یک سم مخصوص یا ماده رادیواکتیو ترکیب می شوند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند. درمان دارویی سرطان خون

مهارکننده‌های فسفواینوزیتید 3 کیناز (مهارکننده‌ های PI3K): PI3K گروهی از پروتئین ‌های کیناز نزدیک به هم هستند. پروتئین های PI3K می توانند باعث رشد و تکثیر سلول‌ ها یا باعث ایجاد رگ ‌های خونی تغذیه کننده شود یا به حرکت سلول ‌ها در بافت های مختلف کمک کنند. در برخی از سرطان ‌ها، پروتئین های PI3K به ‌طور دائمی فعال هستند، به این معنی که سلول‌ های سرطانی به شکل غیرقابل کنترلی رشد می ‌کنند. محققان در حال توسعه روش ‌های درمانی جدیدی هستند که PI3K را مسدود یا مهار می‌ کنند. مهارکننده‌ های PI3K روند رشد غیر قابل کنترل سلول های سرطانی را متوقف کرده یا مانع ایجاد عروق خونی تعذیه کننده می شوند.

مهارکننده های پروتیزوم: مهارکننده های پروتیزوم برای محدود کردن اثرات یکی از ساختارهای سلولی به نام پروتیزوم طراحی شده اند. هنگامی که پروتیزوم به درستی عمل نکند، سلول در نهایت می میرد. سلول ‌های سرطانی ممکن است نسبت به سلول‌ های طبیعی نسبت به اثرات مهار کننده پروتیزوم حساس‌ تر باشند.

مهارکننده های SINE: این مهارکننده ها ترکیباتی هستند که ارسال پروتئین های سرکوبگر تومور را مسدود می کنند تا این پروتئین ها در هسته باقی بمانند و رشد تومور متوقف شود. اتفاقی که رفته رفته منجر به مرگ سلول می شود. درمان دارویی سرطان خون

درمان دارویی سرطان خون

مهارکننده‌های تیروزین کیناز: مهارکننده ‌های تیروزین کیناز مانع از عملکرد یک پروتئین خاص و غیر طبیعی می ‌شوند که به سلول‌های سرطانی سیگنال رشد ارسال می کند.

برای مشاهده فهرست انواع داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان بهتر است به این صفحه مراجعه کنید.

بهترین مرکز درمان سرطان

مرکز تخصصی درمان سرطان به آیند از معدود مراکز فوق تخصصی برای درمان سرطان است که از کادر پزشکی مجرب با تخصص های مختلف بهره می برد. انواع متخصصان حوزه های مختلف درمان سرطان در کادر به آیند حضور دارند و می توانند با توجه به وضعیت سرطان بهترین درمان را برای آن شناسایی کرده و به انجام برسانند. در این میان به لطف حضور دکتر امینه واقفی، مرکز به آیند از جمله مراکزی است که می تواند علاوه بر شیمی درمانی، از روش های دارو درمانی نوین تری مانند ایمونوتراپی یا تارگت تراپی هم برای درمان انواع سرطان ها استفاده کند.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا