علائم رحم بزرگ چیست

رحم بزرگ

آندومتریوز
علائم رحم بزرگ چیست

احتمالا قبل از هر چیز مایلید بدانید اندازه طبیعی رحم چقدر است . رحم یک زن از زمان باروری تا زایمان می تواند از اندازه یک گلابی تا اندازه یک هندوانه رشد کند. اما بارداری تنها دلیل احتمالی بزرگ شدن رحم نیست. رحم بزرگ یک مشکل شایع است و می تواند نشانه ای از انواع بیماری باشد که برخی از آنها به درمان نیاز دارند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

 

علت بزرگ شدن رحم

دو مورد از مهمترین دلایل بزرگ شدن رحم ، فیبروم های رحم و آدنومیوز هستند:

فیبروم رحم. فیبروئید یا فیبروم رحم، توده های غیر سرطانی شایع در دیواره عضلانی رحم هستند و تا سن 50 سالگی حدود هشت دهم زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. فیبروئید در زنان بالای 30 سال بسیار بیشتر شایع است. همچنین در نژاد آفرایقایی-آمریکایی شایع تر نیز می باشد. زنان دارای اضافه وزن و مبتلا به چاقی نیز خطر بیشتری برای ابتلا به فیبروم دارند. عوامل هورمونی و ژنتیکی نیز در رشد آنها نقش دارند.

در حالی که برخی از فیبروم ها بسیار کوچک هستند ، برخی دیگر چندین گرم وزن دارند. یک زن ممکن است دارای یک فیبروم یا چندین فیبروم باشد. علاوه بر رحم بزرگ شده ، علائم فیبروم رحم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس پر بودن یا فشار در ناحیه تحتانی شکم
  • پریود های سنگین ، دردناک و یا طولانی مدت ، گاه همراه با لخته های خون
  • خونریزی بین دوره ای
  • یبوست
  • تکرر ادرار
  • درد حین مقاربت
  • پیامدهای بارداری یا زایمان

چنانچه این علائم شدید باشد ، ممکن است درمان به روش آمبولیزاسیون شریان رحمی انجام شود تا خونرسانی به فیبروم ها قطع شود تا کوچک شوند و در نهایت از بین بروند ، یا جراحی برای برداشتن فیبروم ها (میومکتومی) یا کل رحم (هیسترکتومی) انجام شود. سایر درمان ها شامل ابلیشن آندومتر است. این روش برای فیبروم های کوچک (هنگام برداشتن قسمت داخلی رحم ، سوزاندن یا فریز کردن) و میولیز لاپاروسکوپی (هنگامی که از انجماد یا جریان الکتریکی برای از بین بردن فیبروم ها استفاده می شود) انجام می شود. داروهایی برای کمک به کنترل پریود های دردناک یا درد نیز ممکن است تجویز شود. سایر گزینه های درمانی شامل جراحی اولتراسوند متمرکز شده و استفاده از دستگاه داخل رحمی (IUD) برای کاهش خونریزی است.

علت تشکیل فیبروم ها مشخص نیست ، اما به نظر می رسد تومورها برای رشد به استروژن متکی هستند. بعد از یائسگی ، آنها به طور طبیعی کوچک می شوند و علائمی ایجاد نمی کنند.

آدنومیوز. آدنومیوز، ضخیم شدن پراکنده رحم است که وقتی بافتی که به طور معمول رحم را پوشش می دهد (آندومتر) از دیواره عضلانی خود بیرون می زند. هنگامی که این اتفاق در یک ناحیه کوچک رخ می دهد ، یا موضعی می شود ، به آن آدنومیوما گفته می شود.

در حالی که علت آدنومیوز ناشناخته است ، این بیماری معمولاً در خانم های بالای 30 سال که بچه دار شده اند، رخ می دهد. این وضعیت همچنین در بیشتر در خانم هایی که جراحی رحم از جمله سزارین انجام داده اند وجود دارد.

علاوه بر بزرگ شدن رحم ، علائم آدنومیوز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پریود های طولانی یا خونریزی شدید
  • پریود های دردناک که به طور مداوم بدتر می شوند
  • درد حین مقاربت

بیشتر خانم ها در پایان سنین فرزند آوری خود دچار آدنومیوز می شوند. بیشتر زنان برای درمان اندومتر ضخیم نیازی به درمان ندارند ، اما برخی برای رفع درد به دارو نیاز دارند. قرص های ضد بارداری و استفاده از دستگاه داخل رحمی (IUD) حاوی پروژسترون ممکن است به کاهش خونریزی شدید این افراد کمک کند. زنان مبتلا به موارد شدید ممکن است برای تسکین علائم خود به هیسترکتومی نیاز داشته باشند.

 

سایر علل رحم بزرگ

در برخی موارد ، رحم بزرگ شده می تواند نشانه ای از سرطان های رحم ، از جمله سرطان آندومتر (دیواره رحم را درگیر می کند) و سرطان دهانه رحم (که قسمت تحتانی رحم در جایی که به واژن می پیوندد را درگیر می کند) باشد. درمان به محل سرطان ، میزان سرطان و سایر عوامل بستگی دارد.

 

علائم رحم بزرگ چیست

اگر رحم تان بزرگ شود ، لزوماً خودتان متوجه آن نمی شوید. پزشک ممکن است آن را در طول معاینه فیزیکی یا آزمایشات تصویربرداری کشف کند. بسیاری از شرایطی که منجر به بزرگ شدن رحم می شوند خوش خیم هستند و اغلب نیازی به درمان ندارند، مگر این که علائم شدید باشد.

اگر مشکلاتی مانند خونریزی نامنظم، پریود های دردناک و سنگین، درد در حین مقاربت؛ یا احساس پر بودن یا فشار در ناحیه تحتانی شکم را تجربه می کنید، به پزشک خود مراجعه کنید. تنها پزشک می تواند در تعیین علت و بهترین روش درمان رحم بزرگ به شما کمک کند.

کاربر عزیز، امیدواریم این اطلاعات توانسته باشد به شما در درمان بیماری تان کمک کرده باشد و هر چه زود تر، مجددا سلامتی خود را به دست آورید.

شاد و تندرست باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع: webmd

8 دیدگاه دربارهٔ «علائم رحم بزرگ چیست»

  1. با سلام
    خانومی ۳۷ ساله هستم که چهار ساله دچار یائسگی زود رس شدم به تشخیص پزشک
    چند وقته زیر شکمم احساس بزرگی میکردم و تکرر ادرار داشتم و بخاطر همین امروز به پزشک مراجعه کردم و بعد از انجام سونو به بنده گفتن رحم بزرگ دارم و به علت فیبروم و باید رحم برداشته بشه
    میخواستم بدونم آیا تشخیص درست بوده و راه درمان دیگری نیست یا به پزشک متخصص دیگری مراجعه کنم ؟ بنده یک فرزند دارم و در این مدت چهار سال یائسگی فقط به اندازه انگشتان دست پریود شدم که آخری خردادماه امسال بود به مدت پانزده روز خونریزی و لکه بینی
    قبلا به من گفتن به علت استرس و فشار های روحی در زندگی دوار یائسگی زود رس شدم
    آزمایش هورمونی هم دادم اما چیزی نشون نداد
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. فرزانه جعفری

      سلام و وقت به خیر بهتره مدارکتون توسط پزشک زنان بررسی بشه به واتسپ مجموعه پیغام بدین راهنماییتون می کنن.

  2. سلام خسته نباشید بنده از اواخر مهر ماه به فاصله 10روز یک بار خونریزی داشتم والان از 1 آذر ماه تا امروز 16 آذر ماه خونریزی بدون وقفه دارم 6 آذر به دکتر مراجعه کرده بودم ایشون تشخیص ریز کیست تخمدان و تنبلی دادن و قرص اسپیرونولاکتون دادند اما همچنان خونریزی ادامه دارد باید چیکار کنم آیا این باعث بزرگی رحم میشود و خطرناک است یا خیر رفع میشود؟

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام نیاز هست توسط پزشک معاینه بشین لطفا با مجموعه تماس بگیرین راهنمایی تون می کنن

    2. تیم پزشکان بهایند

      سلام نیاز هست توسط متخصص زنان معاینه بشین در صورت تمایل با مجموعه تماس بگیرین راهنماییتون می کنند

  3. سلام. من 37 سالمه و دوبار سزارین داشتم. شش ماه پیش کیست مویی تخمدان داشتم که خودبخود از بین رفت. الان توی سونو نوشته که رحم بزرگتر از نرماله. در حالی که من پریودم منظمه و هیچ مشکلی ندارم. لازمه پیگیری کنم؟

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز بله توصیه می کنیم با متخصص زنان مشاوره داشته باشین

  4. مولود ناظری

    بسیار ممنونم بابت این مقاله ی مفید و از محقق و مترجمتون هم سرکار خانم زرفش بسیار سپاسگذارم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا