پرتو درمانی سرطان کیسه صفرا چگونه است؟

سرطان کیسه صفرا ، سرطانی است که در کیسه صفرا شکل می گیرد. کیسه صفرا عضوی کوچک و گلابی شکلی در سمت راست شکم ، درست در زیر کبد شماست. کیسه صفرا وظیفه ذخیره صفرا (مایعات گوارشی تولید شده توسط کبد تان) را به عهده دارد. گزینه های درمان سرطان کیسه صفرا که در دسترس قرار دارد به مرحله سرطان ، سلامت کلی و ترجیحات فردی شما بستگی دارد. هدف اولیه درمان ، از بین بردن سرطان در کیسه صفرا است ، اما در صورت عدم امکان ، سایر روش های درمانی می توانند به کنترل شیوع بیماری کمک کرده و شما را تا حد ممکن کنترل کنند. هنوز مشخص نیست که آیا درمان های اضافی بعد از جراحی موفق می توانند احتمال بازگشت سرطان کیسه صفرا را افزایش دهند یا خیر. برخی مطالعات نشان داده اند که این مورد وجود دارد ، بنابراین در برخی موارد ، پزشک ممکن است شیمی درمانی ، پرتو درمانی سرطان کیسه صفرا یا ترکیبی از هر دو را پس از جراحی توصیه کند. از اینرو ما این مطلب را به پرداختن به موضوع پرتو درمانی سرطان کیسه صفرا اختصاص داده ایم تا چنانچه سوال یا ابهامی در این باره دارید ، بتوانید آن را برطرف کنید.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در مورد مزایا و خطرات احتمالی پرتو درمانی سرطان کیسه صفرا با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید که چه چیزی برای شما مناسب است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سرطان کیسه صفرا کلیک کنید.

 

پرتو درمانی سرطان کیسه صفرا چگونه است؟

سرطان کیسه صفرا درمان دارد

در پرتو درمانی سرطان کیسه صفرا از پرتو های کاملاً متمرکز با انرژی بالا برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. برای درمان سرطان کیسه صفرا ، پزشکان ما ممکن است پرتو درمانی را به تنهایی یا همراه با شیمی درمانی یا سایر روش های درمانی توصیه کنند. ما پرتودرمانی سرطان کیسه صفرا را به روش های مختلف ارائه می دهیم. نوع اشعه ای که ما انتخاب می کنیم ، به نوع سرطان کیسه صفرا ، محل تومور و این که آیا به سایر نواحی گسترش یافته است یا خیر بستگی دارد.

رادیوتراپی یا پرتودرمانی برای سرطان کیسه صفرا

پرتو درمانی با پرتوی خارجی متداول ترین نوع پرتو درمانی ای است که برای درمان سرطان کیسه صفرا استفاده می شود. پرتودرمانی سرطان کیسه صفرا ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با یک حساس کننده رادیویی داده شود. این روشی است که بدن را نسبت به اشعه حساس می کند.

شاید درباره CyberKnife چیزی شنیده باشید. این یک نام تجاری برای نوعی پرتودرمانی به نام پرتودرمانی استریوتاکتیک بدن است. MSK از فناوری مشابهی استفاده می کند که سیستمی به نام TrueBeam® را به کار می گیرد که تصویربرداری CT را در همان دستگاه منتقل کننده اشعه قرار می دهد. این روش تومورها را با دوزهای بسیار شدید تابش در جلسات کمتر پرتودرمانی های استاندارد از بین می برد.

 

روش های پرتودرمانی برای سرطان کیسه صفرا

ایا سرطان کیسه صفرا قابل درمان است

پزشکان ما با استفاده از نرم افزار های رایانه ای بسیار پیچیده و تصاویر رایانه ای 3 بعدی حاصل از سی تی اسکن ، برنامه های منحصر به فردی را برای هر شخصی که مراقبت می کنیم ، تهیه می کنند. این امکان باعث می شود که در هنگام صرفه جویی در اندام های اطراف و کاهش خطر ابتلا به بافت سالم ، مقادیر زیادی از اشعه به تومور کیسه صفرا برسد.

پزشکان ما به روش های مختلفی از پرتو درمانی برای درمان سرطان کیسه صفرا استفاده می کنند:

قبل یا بعد از جراحی

رادیوتراپی سرطان کیسه صفرا گاهی اوقات قبل از جراحی برای کوچک شدن تومور انجام می شود ، بنابراین امکان برداشتن آن وجود دارد.

بعد از اینکه کیسه صفرا برداشته شد ، ممکن است به ناحیه ای که عضو قبلاً بوده یا غدد لنفاوی مجاور نیز اشعه داده شود. این کار برای از بین بردن سلول های سرطانی احتمالی که ممکن است پس از جراحی باقی مانده باشند ، انجام می شود.

به عنوان درمان اصلی سرطان

رادیو تراپی سرطان کیسه صفرا ممکن است به عنوان درمان اصلی در افراد مبتلا به سرطان کیسه صفرا که سرطان در بدن شان پخش شده است و با جراحی قابل برداشت نیست ، در نظر گرفته شود. در این حالت ، اشعه نمی تواند سرطان را درمان کند ، اما ممکن است به افرادی که مبتلا به سرطان پیشرفته کیسه صفرا هستند ، طول عمر بیشتری بخشد.

به عنوان تسکین درمانی

گاهی اوقات پرتودرمانی در سرطان کیسه صفرا به افراد مبتلا به سرطان پیشرفته به منظور رفع علائم جسمانی داده می شود. این روش ممکن است شامل کوچک شدن توموری باشد که با انسداد رگ های خونی یا حتی مجاری یا فشار دادن روی اعصاب منجر به بروز ناراحتی می شود.

 

روزهای بعد از پرتودرمانی

سرطان کیسه صفرا قابل درمان است

پس از پایان درمان، با آنکولوژیست رادیوتراپی قرار ملاقات های بعدی خواهید داشت. این ملاقات به جهت موارد زیر است:

  • بررسی وضعیت بهبودی شما
  • رسیدگی به عوارض پرتو درماني که ممکن است بلافاصله اتفاق نیفتد

همانطور که بدن تان بهبود می یابد، به بازدیدهای پیگیرانه کمتری نیاز خواهید داشت.

از پزشک خود بخواهید یک سابقه کتبی در مورد درمان شما ارائه دهد.

 

خطرات و عوارض پرتو درمانی

عوارض پرتو درماني به این بستگی دارد که کدام قسمت از بدن شما در معرض اشعه قرار گرفته و چه میزان از اشعه استفاده می شود. ممکن است هیچ عارضه جانبی ای را تجربه نکنید یا ممکن است چندین مورد را تجربه کنید. در بیشتر موارد، عوارض جانبی پرتودرمانی موقتی و قابل کنترل است و به طور کلی با گذشت زمان، با پایان درمان از بین می رود.

بخشی از بدن که تحت درمان استعوارض جانبی شایع
هر قسمت از بدنریزش مو در محل درمان (گاهی دائمی)، تحریک پوست در محل درمان، خستگی
سر و گردنخشکی دهان، بزاق غلیظ، مشکل در بلع، گلودرد، تغییر در طعم غذا، حالت تهوع، زخم دهان، پوسیدگی دندان
ناحیه قفسه سینهمشکل در بلع، سرفه، تنگی نفس
ناحیه شکمحالت تهوع، استفراغ، اسهال
ناحیه لگناسهال، تحریک مثانه، تکرر ادرار، اختلال در عملکرد جنسی
منبع: National Cancer Institute

برخی از عوارض پرتو درمانی ممکن است بعدا ایجاد شود. به عنوان مثال، در موارد نادر، ممکن است سالها بعد یک سرطان جدید (دومین سرطان اولیه) متفاوت از سرطان تحت درمان با اشعه ایجاد شود. از پزشک خود در مورد عوارض جانبی بالقوه، چه کوتاه مدت و چه طولانی مدت، درصد موفقیت پرتو درمانی، اینکه آیا پرتو درمانی درد دارد؟ آیا پرتو درمانی برای اطرافیان ضرر دارد، یا عوارض رادیوتراپی برای اطرافیان سوال کنید.

 

بهترین مرکز پرتو درمانی تهران | بهترین دکتر پرتو درمانی تهران

دکتر احسان کرباسی

خوشبختانه این افتخار را داریم که یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مراکز پرتو درمانی در تهران را به شما معرفی کنیم. این مرکز پرتو درمان مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است که راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع

[button link=”https://www.mskcc.org/cancer-care/types/gallbladder-cancer/treatment/radiation-therapy-gallbladder” newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا