همه چیز درباره پرتو درمانی در سرطان دهانه رحم

پرتودرمانی سرطان دهانه رحم

عوارض پرتو درمانی سرطان دهانه رحم

در پرتودرمانی سرطان دهانه رحم که رادیوتراپی سرطان دهانه رحم نیز نامیده می شود ، از اشعه ایکس برای از بین بردن یا آسیب سلول های سرطانی استفاده می شود. این اشعه قسمت هایی از بدن که مبتلا به سرطان هستند یا مناطقی که سلول های سرطانی ممکن است به آنها گسترش یافته باشد را مورد هدف قرار می دهد. درمان تا حدی به دقت برنامه ریزی می شود که تا جایی که ممکن است آسیب کمتری به بافت های سالم وارد شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درباره سرطان دهانه رحم بیشتر بدانید!

پزشک شما ممکن است به عنوان درمان اصلی سرطان دهانه رحم ، پرتو درمانی را در نظر بگیرد و یا بعد از جراحی برای کمک به خلاص شدن از سلول های سرطانی باقی مانده آن را انتخاب کند. زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم که سرطان به بافت ها یا غدد لنفاوی اطراف دهانه رحم شان نیز گسترش یافته است ، معمولاً پرتو درمانی را در ترکیب با شیمی درمانی (کمورادیوتراپی) انجام می دهند تا احتمال بازگشت سرطان کاهش یابد.

دو روش اصلی برای انجام پرتودرمانی سرطان دهانه رحم وجود دارد: خارجی و داخلی. اکثر زنانی که تحت پرتو درمانی برای سرطان دهانه رحم قرار دارند ، هر دو نوع را انجام می دهند.

در ادامه مطلب به تشریح جداگانه هر یک از این روش های پرتودرمانی سرطان دهانه رحم می پردازیم.

 

پرتو درمانی خارجی

پرتو درمانی در سرطان دهانه رحم

در پرتو درمانی با پرتوی خارجی ، دستگاه دقیقاً پرتوهای رادیویی را از خارج بدن به دهانه رحم ، غدد لنفاوی و سایر اندام هایی که نیاز به درمان دارند هدایت می کند. جلسه برنامه ریزی اولیه شامل سی تی اسکن برای تعیین محل هدایت پرتوهای رادیویی است و ممکن است 45 دقیقه طول بکشد. جلسات اصلی پرتو درمانی در هر بار فقط چند دقیقه طول می کشد.

شما احتمالاً به عنوان درمان روزانه ، در طول ایام هفته ، بیش از 4 الی 6 هفته به صورت سرپایی ، پرتو درمانی خواهید داشت. برای انجام پرتو درمانی سرطان دهانه رحم ، روی یک تخت زیر دستگاه پرتودرمانی دراز خواهید کشید. قبل از روشن شدن دستگاه ، اپراتور پرتودرمانی از اتاق خارج می شود ، اما همچنان می تواند از طریق دستگاه مخابره داخل اتاق با شما صحبت کند و در حالی که تحت معالجه هستید ، شما را از طریق صفحه نمایش نظارت می کند. خود درمان بدون درد است.

[box type=”info”] پرتودرمانی با پرتوی خارجی و براکی تراپی HDR (پرتودرمانی داخلی) شما را رادیواکتیو نمی کند. بنابراین هیچ خطری ندارد که بعد از جلسات درمانی در کنار بزرگسالان و کودکان قرار بگیرید.[/box]

 

پرتو درمانی داخلی

رادیوتراپی سرطان دهانه رحم

پرتودرمانی داخلی تحت عنوان براکی تراپی نیز شناخته می شود. این یک روش برای انتقال پرتو درمانی از داخل بدن تان به طور مستقیم به تومور است ، و مزیت آن این است که میزان اشعه منتقل شده به اندام های اطراف مانند روده و مثانه را کاهش می دهد. نوع اصلی پرتودرمانی داخلی که برای سرطان دهانه رحم استفاده می شود ، براکی تراپی با دوز بالا (HDR) است. به واسطه HDR ، در چند جلسه درمان ، دوزهای بیشتری تجویز می شود.

در طول درمان

شما احتمالاً در طی 2 الی 4 هفته به 3 تا 4 جلسه نیاز خواهید داشت. در هر جلسه براکی تراپی ، بیهوشی عمومی یا نخاعی به شما داده می شود.

از اپلیکاتورها برای رساندن منبع تابش به سرطان استفاده می شود. اپلیکاتورها در اندازه های مختلف موجود هستند و انکولوژیست پرتوی شما را بررسی می کند تا یک اپلیکاتور مناسب برای شرایط شما را انتخاب کند. اپلیکاتور تحت هدایت سونوگرافی درون دهانه رحم قرار می گیرد تا این اطمینان حاصل شود که در جای مناسب قرار دارد.

برای نگه داشتن اپلیکاتور ، ممکن است نوار گاز در واژن تان قرار داده شده باشد ، و یا دو بخیه در ناحیه بین فرج و مقعد (پرینه) تان ایجاد شود. همچنین در طول درمان برای تخلیه ادرار از مثانه ، یک لوله کوچک (کاتتر) تعبیه خواهد شد.

برای بررسی موقعیت اپلیکاتور ، یک اسکن CT یا MRI خواهید داشت. این اسکن به پزشک کمک می کند تا براکی تراپی را به ناحیه صحیح برساند. پس از اتمام برنامه درمانی توسط پزشک ، منبع تابش به مدت 10 الی 20 دقیقه در داخل اپلیکاتور قرار می گیرد. اگر بیهوشی عمومی اعمال شود ، این اقدامات در حالی که خواب هستید اتفاق می افتد.

اگر برای برداشتن دهانه رحم و رحم تحت جراحی (عمل هیسترکتومی) قرار گرفته اید ، ممکن است پزشک بخواهد اشعه های اضافی را به قسمت بالای واژن تان منتقل کند. بدین ترتیب یک اپلیکاتور در واژن شما قرار می گیرد. در این حالت ، نیازی به اعمال بیهوشی عمومی یا نوار گاز نیست.

بعد از درمان

پس از تحویل دوز مناسب تابش ، اپلیکاتور خارج می شود. در صورت نیاز به چندین جلسه ، هر بار مجددا اپلیکاتور وارد می شود.

 

[box type=”info”] کمورادیوتراپی هنگامی که پرتو درمانی با شیمی درمانی ترکیب می شود ، تحت عنوان کمورادیوتراپی شناخته می شود. داروهای شیمی درمانی سلول های سرطانی را نسبت به پرتو درمانی حساس تر می کنند. اگر به انجام کمورادیوتراپی توصیه شده اید ، معمولاً چند ساعت قبل از جلسه پرتو درمانی ، هفته ای یک بار شیمی درمانی خواهید داشت. عوارض جانبی کمورادیوتراپی شامل خستگی ، اسهال ، نیاز به دفع ادرار بیشتر یا عجله در ادرار، سیستیت (التهاب مثانه) ، خشکی و خارش پوست در ناحیه درمان ، حالت تهوع ، و کاهش گلبول های خون است. کاهش گلبول های خون ممکن است منجر به کم خونی ، عفونت یا مشکلات خونریزی شود. با تیم درمانی خود در مورد راه های کنترل عوارض جانبی کمورادیوتراپی صحبت کنید.[/box]

ویدئو: پرتودرمانی چگونه است؟

 

بهترین مرکز پرتو درمانی تهران | بهترین دکتر پرتو درمانی تهران

سرطان دهانه رحم درمان دارد؟
پرتودرمانی سرطان دهانه رحم

خوشبختانه این افتخار را داریم که یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مراکز پرتو درمانی در تهران را به شما معرفی کنیم. این مرکز پرتو درمان مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است که راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.cancercouncil.com.au/cervical-cancer/treatment/radiotherapy/#:~:text=Also%20called%20radiotherapy%2C%20radiation%20therapy,as%20possible%20to%20healthy%20tissues.” newwindow=”yes”] منبع[/button]

9 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره پرتو درمانی در سرطان دهانه رحم»

  1. مینو زرفش

    دوست عزیز، این مطالب علمی و پزشکی هستند و در راستای ارتقای سطح اطلاعات بیماران تهیه و تدوین شده اند که امری بسیار ضروری و بااهمیت است. لذا بکار بردن تصاویر پزشکی منافاتی با موازین اخلاقی ندارد!

  2. با سلام مادرم ۲۵ جلسه پرتودرمانی خارجی و ۲ جلسه براکی تراپی انجام داده ،الان بعد از گذشت حدود ۳ هفته استخوانهای دست و پاش خیلی درد میکنه ،این درد مربوط به پرتودرمانیه ؟

    1. فرزانه جعفری

      سلام بله ولی می تونه علتهای متفاوتی داشته باشه که توصیه می کنیم بررسی بشه.

    1. فرزانه جعفری

      سلام پرتودرمانی درمان موضعی هست که عوارض موضعی داره ریزش موی سر در شیمی درمانی اتفاق میفته

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام براکی تراپی اگه باشه پزشک معالج راهنماییتون می کنن که نیاز هست از تماس نزدیک با کودکان و زنان حامله اجتناب کنین یا نه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا