پرتودرمانی سرطان سینه | رادیوتراپی سرطان پستان

مراکز رادیوتراپی دولتی در تهران

پرتودرمانی یکی از روش های تشخیص سرطان سینه محسوب می شود. در پرتودرمانی سرطان سینه (رادیوتراپی سرطان پستان) از پرتوهای ایکس با انرژی بالا ، پروتون ها یا ذرات دیگر برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. سلول های به سرعت در حال رشد ، مانند سلول های سرطانی ، بیشتر از سلول های طبیعی در معرض اثرات پرتودرمانی هستند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در ادامه بیشتر به بررسی پرتودرمانی برای سرطان سینه پرداخته ایم.

 

انواع روشهای رادیوتراپی برای سرطان سینه

رادیوتراپی برای سرطان پستان ممکن است از طرق زیر انجام شود:

  • اشعه خارجی. دستگاهی اشعه را از خارج بدن به پستان منتقل می کند. این متداول ترین نوع پرتودرمانی است که برای سرطان پستان استفاده می شود.
  • اشعه داخلی (براکی تراپی). بعد از اینکه شما برای برداشتن سرطان جراحی کردید ، پزشک موقتاً دستگاهی را برای انتقال اشعه در پستان شما در منطقه ای که قبلاً سرطان بود قرار می دهد. در طول دوره درمان شما یک منبع رادیواکتیو برای مدت کوتاهی در دستگاه قرار می گیرد.

هر یک از انواع رادیوتراپی ممکن است تقریباً در هر مرحله برای درمان سرطان پستان استفاده شود. انواع پرتودرمانی ها یک روش موثر برای کاهش خطر عود سرطان پستان پس از جراحی است. علاوه بر این ، معمولاً برای تسکین علائم ناشی از سرطان که به سایر نقاط بدن گسترش یافته است (سرطان پستان متاستاتیک) استفاده می شود.

 

چرا پرتودرمانی سرطان سینه اهمیت دارد؟

پرتودرمانی سلول های سرطانی را از بین می برد. این روش اغلب پس از جراحی برای کاهش خطر بازگشت سرطان استفاده می شود. همچنین می تواند برای تسکین درد و سایر علائم سرطان پستان پیشرفته استفاده شود.

 

پرتودرمانی سرطان پستان پس از لامپکتومی

پرتودرمانی سرطان پستان

اگر شما برای برداشتن سرطان پستان و باقی ماندن بافت باقی مانده سینه دست نخورده در حال برنامه ریزی جراحی هستید (لامپکتومی یا جراحی حفظ پستان) ، پزشک ممکن است پس از انجام جراحی ، پرتودرمانی را برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده توصیه کند. دریافت اشعه پس از لامپکتومی ، خطر بازگشت سرطان در پستان آسیب دیده را کاهش می دهد.

لامپکتومی همراه با پرتودرمانی غالباً تحت عنوان “درمان حفظ پستان” شناخته می شود. این نوع درمان به اندازه برداشتن کل بافت پستان (ماستکتومی) موثر است. در شرایط خاص که خطر عود بسیار کم است ، ممکن است پزشک در مورد گزینه حذف پرتودرمانی سینه پس از لامپکتومی نیز بحث کند.

پس از لامپکتومی ، گزینه های درمان پرتودرمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اشعه به کل پستان. یکی از متداول ترین انواع روشهای رادیوتراپی پس از لامپکتومی ، تابش پرتوی خارجی کل پستان است (رادیوتراپی کامل سینه).
  • اشعه به بخشی از پستان. پرتودرمانی برای بخشی از پستان (تابش به بخشی از پستان) ممکن است یک گزینه برای برخی از سرطان های پستان در مراحل اولیه باشد. این روش ، اشعه داخلی یا خارجی را به ناحیه اطراف محل برداشته شدن سرطان هدایت می کند.

 

رادیوتراپی سینه بعد از ماستکتومی

همچنین می توان از رادیوتراپی پستان بعد از ماستکتومی استفاده کرد. در این شرایط ، تابش می تواند سلول های سرطانی را که ممکن است باقی بماند از بین ببرد و احتمال عود سرطان در بافتهای باقی مانده دیواره قفسه سینه یا غدد لنفاوی را کاهش می دهد.

هنگام تعیین اینکه آیا شما باید تحت پرتودرمانی پس از ماستکتومی قرار بگیرید ، پزشک شما را در نظر می گیرد که آیا شما موارد زیر را دارید:

  • گره های لنفاوی با علائم سرطان پستان. گره های لنفاوی زیر بغل (زیر بغل) که از نظر سلولهای سرطانی مثبت هستند ، نشانگر گسترش برخی سلولهای سرطانی به خارج از پستان است.
  • اندازه بزرگ تومور. سرطان پستان بزرگتر از حدود 2 اینچ (5 سانتی متر) به طور کلی خطر عود بیشتری نسبت به سرطان های کوچکتر دارد.
  • حاشیه بافت دارای علائم سرطان پستان. پس از برداشتن بافت پستان ، حاشیه بافت برای بررسی علائم سلول های سرطانی بررسی می شود. حاشیه ها یا حاشیه های بسیار باریک که از نظر سلول های سرطانی مثبت هستند ، یک عامل خطر برای عود مجدد است.

 

پرتودرمانی سرطان سینه پیشرفته موضعی

پرتودرمانی همچنین می تواند برای درمان موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • سرطان های پستانی که با جراحی برطرف نمی شوند.
  • سرطان التهابی پستان ، نوعی تهاجمی از سرطان که به کانالهای لنفاوی پوست پوشاننده پستان گسترش می یابد. این نوع سرطان معمولاً تحت شیمی درمانی قبل از ماستکتومی و به دنبال آن پرتودرمانی برای کاهش احتمال عود درمان می شود.

 

پرتو درمانی برای مدیریت سرطان پستان متاستاتیک

رادیوتراپی سرطان سینه

اگر سرطان سینه شما به سایر نقاط بدن گسترش یافته است (متاستاز شده) ، ممکن است به منظور کوچک شدن سرطان و کمک به کنترل علائم مانند درد ، پرتودرمانی توصیه شود.

 

خطرات و عوارض پرتو درماني سينه

عوارض جانبی ناشی از پرتودرمانی بسته به نوع درمان و بافت هایی که تحت درمان قرار می گیرند به طور قابل توجهی متفاوت است. عوارض جانبی در پایان درمان با اشعه بسیار مهم هستند. بعد از اتمام جلسات ، ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا عوارض جانبی برطرف شود.

عوارض جانبی شایع در طول درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی خفیف تا متوسط
  • تحریک پوست ، مانند خارش ، قرمزی ، پوسته پوسته شدن یا تاول زدن ، مشابه آنچه ممکن است با آفتاب سوختگی تجربه کنید
  • تورم پستان

پرتودرمانی پستان بسته به اینکه چه بافت هایی در معرض خطر قرار می گیرند ، خطر ابتلا به موارد زیر را ایجاد می کند:

  • در صورت درمان غدد لنفاوی زیر بغل ، تورم بازو (ورم لنفاوی)
  • اگر بعد از ماستکتومی ، بازسازی پستان با ایمپلنت انجام داده اید ، آسیب یا عوارضی که منتهی به برداشتن ایمپلنت می شود

به ندرت ، ممکن است رادیوتراپی برای سرطان پستان باعث ایجاد یا افزایش خطر موارد زیر شود:

  • شکستگی دنده یا حساسیت به لمس دیواره قفسه سینه
  • التهاب بافت ریه یا آسیب قلبی
  • سرطان های ثانویه ، مانند سرطان استخوان یا عضله (سارکوم) یا سرطان ریه

عوارض رادیوتراپی برای اطرافیان

اشعه ایکس یا ذرات بدون درد و نامرئی هستند. شما بعد از درمان رادیواکتیوه نیستید ، بنابراین قرار گیری تان در کنار دیگران ، از جمله کودکان ، ایمن و بی خطر است.

 

آمادگی های لازم پیش از پرتودرمانی برای سرطان سینه

قبل از انجام پرتودرمانی ، با تیم پرتودرمانی خود ملاقات خواهید کرد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • یک انکولوژیست پرتوی ، پزشکی که در زمینه درمان سرطان با اشعه تخصص دارد. انکولوژیست پرتوی شما درمان مناسب را برای شما تعیین می کند ، پیشرفت شما را دنبال می کند و در صورت لزوم درمان شما را تنظیم می کند.
  • یک متخصص رادیوتراپی و یک دزیمتریست ، که محاسبه و اندازه گیری دوز تابش و میزان آن را بر عهده دارند.
  • یک پرستار پرتوی انکولوژی ، پزشک پرستار یا دستیار پزشک ، که به سوالات مربوط به روش های درمانی و عوارض جانبی پاسخ می دهد و به شما کمک می کند در طول درمان سلامت خود را مدیریت کنید.
  • درمانگران پرتوی ، که تجهیزات پرتوی را کار می کنند و درمان های شما را انجام می دهند.

قبل از شروع درمان ، انکولوژیست پرتوی سابقه پزشکی شما را با شما مرور می کند و یک معاینه فیزیکی برای تعیین اینکه آیا شما از پرتودرمانی سود می برید ، انجام می دهد. پزشک همچنین در مورد مزایای بالقوه و عوارض جانبی پرتودرمانی شما صحبت خواهد کرد.

جهت ارتباط با انکولوژیست پرتوی تیم پزشکی بهایند کلیک کنید.

قبل از پرتودرمانی خارجی

قبل از اولین جلسه درمانی خود ، شما یک جلسه برنامه ریزی پرتودرمانی (شبیه سازی) را می گذرانید ، که در آن یک انکولوژیست پرتوی با دقت نقشه ای از پستان شما تهیه می کند تا مکان دقیق درمان شما را مشخص کند. در حین شبیه سازی:

  • یک رادیوتراپیست به شما کمک می کند تا در بهترین موقعیت برای هدف قرار دادن ناحیه آسیب دیده و جلوگیری از آسیب دیدن بافت طبیعی اطراف قرار بگیرید. گاهی اوقات از پد یا وسایل دیگر برای کمک به شما در حفظ موقعیت استفاده می شود.
  • شما یک سی تی اسکن انجام می دهید تا انکولوژیست پرتوی بتواند محل درمان و بافت های طبیعی را برای جلوگیری از آن پیدا کند. هنگام حرکت تجهیزات اطراف CT ، سر و صدایی از تجهیزات سی تی شنیده خواهد شد. سعی کنید آرام باشید و تا آنجا که ممکن است بی حرکت بمانید تا درمانی دقیق را دریافت کنید.
  • یک رادیوتراپیست ممکن است بدن شما را با جوهر نیمه دائمی یا با نقاط کوچک خال کوبی علامت گذاری کند. این علائم رادیوتراپیست را در استفاده از پرتودرمانی راهنمایی می کند. هنگام شستشو مراقب باشید تا از پاک شدن علائم جلوگیری شود.
  • دوزیمتریست ، متخصص رادیوتراپی و انکولوژیست پرتوی از نرم افزار رایانه ای برای برنامه ریزی پرتودرمانی که دریافت خواهید کرد استفاده می کنند. هنگامی که شبیه سازی و برنامه ریزی کامل شد و چندین بررسی تضمین کیفیت انجام شد ، می توانید درمان را شروع کنید.

قبل از پرتودرمانی داخلی

قبل از شروع پرتودرمانی داخلی (براکی تراپی) ، دستگاه ویژه ای برای قرار دادن مواد رادیواکتیو در منطقه ای که سرطان برداشته شده قرار می گیرد. این ممکن است در طی جراحی سرطان یا به صورت یک روش جداگانه چند روز بعد انجام شود.

 

آنچه می توان از پرتودرمانی سرطان سینه انتظار داشت

پرتو درمانی چیست و چگونه انجام میشود

رادیوتراپی برای سرطان پستان معمولاً سه تا هشت هفته پس از جراحی شروع می شود مگر اینکه شیمی درمانی برنامه ریزی شده باشد. هنگامی که شیمی درمانی برنامه ریزی می شود ، پرتو درمانی معمولاً سه تا چهار هفته پس از پایان شیمی درمانی شروع می شود. شما به احتمال زیاد به صورت سرپایی در بیمارستان یا سایر مراکز درمانی پرتودرمانی خواهید کرد.

بهترین مرکز رادیوتراپی / پرتودرمانی در تهران

یک برنامه درمانی معمول (دوره) شامل یک بار در روز پرتودرمانی ، پنج روز در هفته ، به مدت پنج یا شش هفته است. این دوره معمولاً در افرادی که به پرتودرمانی غدد لنفاوی نیاز دارند نیز استفاده می شود.

به طور فزاینده ای ، پزشکان برنامه های درمانی کوتاه تر را توصیه می کنند. اشعه درمانی کامل سینه به طور مکرر می تواند به یک تا چهار هفته کاهش یابد. اشعه درمانی بخشی از پستان ممکن است در طی پنج روز یا کمتر انجام شود. این برنامه های درمانی همانند دوره های طولانی تر پرتودرمانی عمل می کنند و ممکن است خطر بروز برخی از عوارض جانبی را کاهش دهند. انکولوژیست پرتوی شما می تواند در تعیین دوره مناسب به شما کمک کند.

در طول رادیوتراپی خارجی

یک جلسه معمول پرتودرمانی خارجی به طور کلی این روند را دنبال می کند:

  • هنگامی که به بیمارستان یا مرکز درمانی می رسید ، شما را به اتاق خاصی می برد که مخصوص پرتودرمانی استفاده می شود.
  • ممکن است لازم باشد لباس خود را درآورید و لباس بیمارستان بپوشید.
  • پرتودرمانگر به شما کمک می کند تا در موقعیت شبیه سازی خود قرار بگیرید.
  • ممکن است درمانگر برای اطمینان از موقعیت صحیح شما ، عکس یا اشعه ایکس بگیرد.
  • درمانگر از اتاق خارج می شود و دستگاهی را که تابش را تحویل می دهد روشن می کند (شتاب دهنده خطی).
  • اگرچه درمانگر در اتاق در طول اتاق نیست ، اما او شما را از یک اتاق دیگر روی صفحه تلویزیون کنترل می کند. معمولاً شما و درمانگر می توانید از طریق یک مخابره داخل ساختمان صحبت کنید. اگر احساس بیماری یا ناراحتی می کنید ، به درمانگر خود بگویید ، که در صورت لزوم می تواند روند را متوقف کند.

اشعه درمانی ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشد ، اما انتظار داشته باشید 15 تا 45 دقیقه برای هر جلسه وقت بگذارید ، زیرا آماده شدن شما در وضعیت دقیق همان روز ممکن است چندین دقیقه طول بکشد. این مرحله درمان دقیق تری را تضمین می کند.

پرتودرمانی بدون درد است. ممکن است از خوابیدن در وضعیت لازم احساس ناراحتی کنید ، اما این وضعیت عموماً کوتاه مدت است.

بعد از جلسه ، شما آزادانه می توانید فعالیت های منظم خود را انجام دهید. هرگونه اقدام برای مراقبت از خود در خانه را که پزشک یا پرستار شما توصیه می کند مانند مراقبت از پوست خود انجام دهید.

در برخی شرایط ، با اتمام جلسات اصلی پرتودرمانی ، پزشک ممکن است تقویت پرتو را توصیه کند. این معمولاً به معنی کسری اضافی از پرتودرمانی است که در مکان مورد توجه یا چهار تا پنج روز درمان اضافی قرار دارد. به عنوان مثال ، پس از پرتودرمانی از پستان کامل ، معمولاً به نواحی که سرطان برداشته شده است ، تشعشعات بیشتری ایجاد می شود.

در طول رادیوتراپی داخلی

برای پرتودرمانی داخلی ، منبع رادیواکتیو یک یا دو بار در روز و به مدت چند دقیقه در دستگاه تحویل تابش کاشته شده قرار می گیرد. این کار معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود و می توانید بین جلسات خارج شوید.

پس از دوره درمان ، دستگاه انتقال اشعه برداشته می شود. ممکن است قبل از این اتفاق به شما داروی مسکن داده شود. با بهبود بافت از عمل جراحی و پرتودرمانی ، این ناحیه ممکن است برای چند روز یا هفته دردناک یا حساس باشد.

 

نتایج پرتو درماني در سرطان سينه نی نی سایت

پس از اتمام پرتودرمانی ، انکولوژیست پرتوی یا سایر متخصصان پزشکی برای پیگیری پیشرفت شما ، بررسی عوارض جانبی پس از درمان و بررسی علائم عود سرطان ، ترتیبی برای ویزیت های بعدی می دهند.

سعی کنید فهرستی از سوالاتی را که می توانید از اعضای تیم مراقبت خود بپرسید ، تهیه کنید.

پس از اتمام رادیوتراپی ، در صورت تجربه موارد زیر ، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید:

  • درد مداوم
  • احساس توده های جدید ، کبودی ، بثورات پوستی یا تورم
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • تب یا سرفه ای که از بین نرود
  • سایر علائم آزار دهنده

 

بهترین مرکز پرتو درمانی در تهران

خوشبختانه این افتخار را داریم که یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مراکز پرتو درمانی در تهران را به شما معرفی کنیم. این مرکز پرتودرمانی مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است. دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: mayoclinic

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا