همه چیز درباره سرطان پوست – بخش دوم پیشگیری تشخیص و درمان

همه چیز درباره سرطان پوست – بخش دوم پیشگیری تشخیص و درمان

بخش قبلی: علل و علائم سرطان پوست

پیشگیری از سرطان پوست

درمان قطعی سرطان پوست
علائم سرطان پوست در آقایان

بیشتر سرطان های پوستی قابل پیشگیری است. برای محافظت از خود در مقابل این بیماری ، نکات پیشگیرانه زیر را دنبال کنید:

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

  • در طول روز از قرار گیری در معرض آفتاب خودداری کنید. برای بسیاری از افراد در مناطق آفتابی زندگی می کنند ، تشعشعات خورشید در حدود ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر بسیار قوی است. برنامه فعالیت های خود در فضای باز را به ساعات دیگری از روز موکول کنید ، حتی در زمستان یا هنگامی که آسمان ابری است. شما تابش اشعه ماوراء بنفش را در تمام طول سال جذب می کنید ، و ابرها محافظت بسیار کمی در برابر اشعه های زیانبار ارائه می کنند. اجتناب از خورشید در قوی ترین ساعات به شما کمک می کند تا از آفتاب سوختگی و تیره شدن پوست که باعث آسیب های پوستی می شوند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند، جلوگیری کنید. قرار گرفتن در معرض آفتاب با گذشت زمان همچنین می تواند منجر به سرطان پوست شود.
  • در تمام طول سال از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب همه اشعه های مضر UV را فیلتر نمی کنند، به خصوص اشعه هایی که منجر به ملانوما می شوند. اما این محصولات نقش مهمی در یک برنامه کلی محافظت در مقابل آفتاب دارند. از یک کرم ضد آفتاب طیف گسترده با SPF حداقل 30 استفاده کنید ، حتی در روزهای ابری. ضد آفتاب را سخاوتمندانه استفاده کنید و هر بار که تصمیم دارید شنا کنید یا در فضای باز ورزش کنید ، هر دو ساعت یک بار مجدداً آن را تکرار کنید. مقدار زیادی کرم ضد آفتاب را بر روی تمام قسمت های پوست در معرض آفتاب، از جمله لب ، لبه های گوش و پشت گوش و گردن خود استفاده کنید.
  • لباس محافظ بپوشید. ضد آفتاب به تنهایی محافظت کاملی در برابر اشعه ماوراء بنفش ارائه نمی دهد. بنابراین پوست خود را با لباس های تیره و ضخیم بپوشانید به طوری که بازوها و پاهای تان را می پوشاند و از یک کلاه پهن و لبه دار استفاده کنید که از کلاه بیسبال یا ویزور محافظت بیشتری ارائه دهد. برخی از شرکت ها همچنین لباس های محافظتی را به فروش می رسانند. یک متخصص پوست می تواند یک مارک مناسب را توصیه کند. عینک آفتابی را فراموش نکنید. به دنبال آنهایی باشید که هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش (اشعه های UVA و UVB) را مسدود می کنند.
  • از رفتن به سولاریوم خودداری کنید. لامپ های استفاده شده در تخت های سولاریوم، اشعه ماوراء بنفش ساطع می كنند و می توانند خطر سرطان پوست را افزایش دهند.
  • از داروهای حساس به نور خورشید آگاه باشید. برخی از داروهای تجویزی و بدون نسخه ، از جمله آنتی بیوتیک ها ، می توانند پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس تر کنند. در مورد عوارض جانبی هر دارویی که مصرف می کنید از پزشک یا داروساز خود بپرسید. اگر این داروها حساسیت شما را در برابر نور خورشید افزایش می دهند ، برای محافظت از پوست خود ، از اقدامات احتیاطی بیشتر برای اجتناب از مشکلات ناشی از آفتاب استفاده کنید.
  • مرتباً پوست خود را بررسی کنید و تغییرات را به پزشک گزارش دهید. پوست خود را از حیث رشد یا ایجاد تغییر در خال های موجود ، برآمدگی ها و ماه گرفتگی ها ، به طور مداوم بررسی کنید. به کمک آینه ، صورت ، گردن ، گوش و پوست سر خود را بررسی کنید. قفسه سینه و تنه خود و قسمت زیرین بازوها و دستان خود را بررسی کنید. جلو و عقب پاها و پاهای خود را ، از جمله کف دست و پا و فاصله بین انگشتان پا بررسی کنید. همچنین ناحیه تناسلی و درز باسن خود را نیز بررسی کنید.

 

تشخیص سرطان پوست

آیا سرطان پوست ارثی است
آزمایش سرطان پوست

برای تشخیص سرطان پوست ، پزشک ممکن است:

  • پوست تان را معاینه کند. پزشک تان ممکن است به پوست شما نگاه کند تا مشخص کند تغییرات پوستی، احتمالاً سرطان پوست است یا خیر. ممکن است برای تأیید این تشخیص، آزمایش های بیشتر لازم باشد.
  • یک نمونه از پوست مشکوک را برای آزمایش بردارد (بیوپسی پوست). پزشک تان ممکن است نمونه ای از پوست به ظاهر مشکوک را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستد. بیوپسی می تواند تشخیص دهد که آیا شما سرطان پوست دارید و اگر چنین است ، چه نوع سرطان پوستی است.

 

تعیین میزان سرطان پوست

آیا سرطان پوست واگیردار است
آیا سرطان پوست کشنده است

اگر پزشک معالج تشخیص دهد که شما مبتلا به سرطان پوست هستید ، ممکن است آزمایشات دیگری برای تعیین میزان (مرحله) سرطان پوست انجام دهید.

از آنجا که سرطان های سطحی پوستی مانند کارسینوم سلول بازال به ندرت شیوع پیدا می کنند ، بیوپسی که در آن اغلب ضایعه را از بین می برد، تنها آزمایش مورد نیاز برای تعیین مرحله سرطان است. اما اگر شما یک کارسینوم سلول سنگفرشی بزرگ ، کارسینوم سلول مرکل یا ملانوما داشته باشید ، پزشک ممکن است آزمایش های بیشتری را برای تعیین میزان سرطان توصیه کند.

جهت اطلاع از انواع سرطان پوست کلیک کنید.

آزمایش های اضافی ممکن است شامل تست های تصویربرداری برای بررسی غدد لنفاوی اطراف از حیث علائم سرطان یا برداشتن یک غده لنفاوی مجاور و آزمایش آن از حیث علائم سرطان (بیوپسی گره لنفاوی سنتینل) باشد.

پزشکان از اعداد رومی I تا IV (1 تا 4) برای نشان دادن مرحله سرطان استفاده می کنند. سرطانهای مرحله I کوچک و محدود به منطقه ای است كه سرطان در آن شروع شده است. مرحله چهارم نشان دهنده سرطان پیشرفته ای است که در مناطق دیگر بدن گسترش یافته است.

مرحله سرطان پوست تعیین می کند که کدام گزینه های درمانی مؤثر است.

 

درمان سرطان پوست

پرتو درمانی چیست و چگونه انجام میشود
پرتودرمانی – درمان سرطان پوست بدخیم

گزینه های درمانی شما برای سرطان پوست و ضایعات پیش سرطانی پوست که به عنوان کراتوز اکتینیک شناخته می شوند ، بسته به اندازه ، نوع ، عمق و محل ضایعات ، متفاوت خواهد بود. سرطان های کوچک پوستی محدود به سطح پوست ممکن است نیاز به درمانی فراتر از بیوپسی اولیه پوست نداشته باشند، زیرا کل ضایعه را از بین می برد.

روش های مختلف درمان سرطان پوست

در صورت نیاز به درمان بیشتر ، گزینه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انجماد. پزشک شما با انجماد ضایعات توسط نیتروژن مایع (جراحی کرایو) ممکن است کراتوزهای اکتینیک و برخی سرطان های کوچک و مرحله اولیه پوست را از بین ببرد. بافت مرده طی این فرایند، از بین می رود.
  • جراحی اگزیشنال. این نوع درمان ممکن است برای هر نوع سرطان پوست مناسب باشد. پزشک شما بافت سرطانی و حاشیه اطراف پوست سالم را برش می دهد. در بعضی موارد ممکن است این جراحی در شکل گسترده تر (از بین بردن پوست سالم بیشتر در اطراف تومور) توصیه شود.
  • جراحی موهز. این روش برای سرطان های بزرگتر ، عود کننده یا سخت درمان شونده پوست است که ممکن است شامل کارسینوم سلول های بازال و سنگفرشی باشد. این جراحی غالباً در مناطقی استفاده می شود که لازم است هرچه بیشتر پوست از آن استفاده شود ، مانند بینی. در طی عمل جراحی موهز ، پزشک شما ضایعه پوستی را به صورت لایه به لایه برداشته و هر لایه را زیر میکروسکوپ معاینه می کند ، تا زمانی که هیچ سلول غیر طبیعی باقی نماند. این روش باعث می شود سلول های سرطانی بدون برداشتن مقدار زیادی از پوست سالم، از بین بروند.

سرطان پوست سنگفرشی چیست و علائمی دارد؟

  • کورتاژ و الکترودسیکیشن یا کرایوتراپی. پزشک پس از برداشتن بیشتر ضایعه ، لایه هایی از سلول های سرطانی را با استفاده از دستگاهی با تیغه دایره ای (کوره) می تراشد. یک سوزن برقی، سلول های سرطانی باقی مانده را از بین می برد. در روشی دیگر ، از نیتروژن مایع می توان برای یخ زدن پایه و لبه های منطقه تحت درمان استفاده کرد. این روش های ساده و سریع ممکن است برای درمان سرطان های سلول های بازال یا سرطان های سلول های سنگفرشی نازک استفاده شود.
  • پرتو درمانی. در پرتو درمانی از پرتو های پر انرژی مانند اشعه های ایکس برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. پرتو درمانی ممکن است هنگامی مناسب باشد که سرطان در حین عمل به طور کامل از بین نرفته باشد.

چگونگی رادیوتراپی برای سرطان پوست

  • شیمی درمانی. در شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. برای سرطان های محدود به لایه فوقانی پوست ، ممکن است کرم ها یا لوسیون هایی که حاوی مواد ضد سرطان هستند به طور مستقیم روی پوست اعمال شوند. شیمی درمانی سیستمیک می تواند برای درمان سرطان های پوستی که در سایر نقاط بدن گسترش یافته اند ، استفاده شود.
  • فتودینامیک درمانی. این روش درمانی با ترکیبی از نور و داروهای لیزر، سلول های سرطانی پوست را از بین می برد و باعث می شود سلول های سرطانی به نور حساس شوند.
  • بیولوژی درمانی. در بیولوژی درمانی از سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

درمان سرطان پوست سنگفرشی

 

آماده شدن برای ملاقات با دکتر فوق تخصص سرطان پوست

بهترین پرتو درمانی در تهران

اگر علائم یا علائمی دارید که برای تان نگران کننده است ، قدم اول ، مراجعه به پزشک خانوادگی تان است. اگر پزشک به سرطان پوست مشکوک باشد ، به احتمال زیاد شما را به متخصص بیماری های پوستی (درماتولوژیست) ارجاع خواهد داد.

معرفی پزشکان ما

از آنجا که مدت زمان ملاقات ها می تواند مختصر باشد ، و از آنجا که اغلب زمینه های زیادی برای پوشش وجود دارد ، بهتر است از قبل آماده باشید. در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند برای ملاقات با پزشک آمادگی لازم داشته باشید و همچنین بدانید چه انتظاراتی از پزشک تان دارید.

آنچه شما می توانید انجام دهید

  • علائمی را که تجربه کرده اید یادداشت کنید ، حتی مواردی که ممکن است برای شما غیر مرتبط به نظر برسند.
  • اطلاعات شخصی مهم خود ، از جمله فشارهای اساسی یا تغییرات اخیر زندگی را یادداشت کنید.
  • فهرستی از تمام داروها ، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید ، تهیه کنید.
  • یکی از اعضای خانواده یا یک دوست را همراه خود به مطب ببرید. گاهی اوقات ارائه همه اطلاعات ارائه شده در هنگام ملاقات می تواند دشوار باشد. ممکن است نکته ای را فراموش کرده باشید اما فردی که شما را همراهی می کند آن را یادآوری کند.
  • سوالات خود را برای پرسیدن از پزشک یادداشت کنید.

وقت شما با پزشک محدود است ، بنابراین تهیه فهرستی از سوالات، پیش از زمان مراجعه می تواند به شما کمک کند تا بیشترین بهره را از وقت خود ببرید. سوالات خود را از مهمترین تا حداقل مهم دسته بندی کنید. برخی از سؤالات اساسی که باید در مورد سرطان واژن از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

  • آیا من به سرطان پوست مبتلا هستم؟
  • سرطان من از چه نوعی است؟
  • به چه نوع آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • چه درمان هایی وجود دارد و چه عوارض جانبی را می توان انتظار داشت؟
  • درمان قطعی سرطان پوست چیست؟
  • آیا جراحی موجب گذاشتن اسکار می شود؟
  • به نظر شما بهترین اقدام عملی برای من چیست؟
  • گزینه های دیگری که شما پیشنهاد می دهید چیست؟
  • آیا محدودیتی وجود دارد که باید دنبال کنم؟
  • آیا سرطان من گسترش یافته است؟ و در چه مرحله ای است؟
  • پیش بینی شما از وضعیت من چیست؟
  • آیا به مراجعات پیگیرانه نیاز دارم؟
  • آیا سرطان پوست واگیردار است؟
  • آیا سرطان پوست ارثی است ؟
  • آیا بروشور یا نسخه چاپی دیگری وجود دارد که بتوانم با خود ببرم؟ چه وب سایت هایی را برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنید؟

علاوه بر سوالاتی که تهیه کرده اید ، چنانچه سوال دیگری به ذهن تان می رسد، در هنگام مراجعه از پزشک خود بپرسید.

آنچه از پزشک انتظار می رود

پزشک تان نیز احتمالاً تعدادی سؤال از شما خواهد پرسید. داشتن آمادگی برای پاسخگویی به آنها ممکن است به شما فرصت دهد تا نکات دیگری را که می خواهید به آنها بپردازید را مطرح کنید. پزشک ممکن است سوالات زیر را از شما بپرسد:

  • اولین بار چه زمانی این تغییرات را رویت کردید؟
  • آیا متوجه شدید که ضایعه پوستی تغییر یا رشد کرده است؟
  • آیا ضایعه پوستی ای دارید که خونریزی یا خارش داشته باشد؟
  • شدت علائم تان چقدر است

کاربر عزیز، امیدواریم این اطلاعات توانسته باشد به شما در درمان بیماری تان کمک کرده باشد و هر چه زود تر، مجددا سلامتی خود را به دست آورید.

چنانچه در انتخاب روش درمان سرطان خود مردد هستید، برای مشاوره به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در این زمینه هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع:

[button link=”https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/skin-cancer/symptoms-causes/syc-20377605″ newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا