گرید سرطان سینه | اهمیت پاتولوژی سرطان سینه

 

گرید سرطان سینه
گرید سرطان سینه

 

گرید سرطان سینه

دانستن گرید سرطان سینه برای درک سرعت رشد و گسترش سرطان بسیار مهم است. چراکه بسته به گرید سرطان سینه است که بهترین روش درمانی تعیین شده و شانس درمان سرطان سنجیده می شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

توضیحات بیشتر درباره گرید سرطان پستان

اغلب گرید و مراحل سرطان سینه را یکی می شمارند، اما در واقع اینها دو پارامتر مجزا هستند که هرکدام نشان دهنده یکی از خصیصه های سرطان به شمار می روند.

در این مقاله توضیحات کاملی درباره گرید سرطان سینه و مراحل آن ارائه می کنیم. مسائلی که دانستن آنها اهمیت زیادی خواهد داشت.

با ما همراه باشید.

مراحل پیشرفت سرطان

مراحل پاتولوژیک سرطان سینه معیاری هستند که بر طبق آنها میزان پیشرفت تومور سرطانی در بدن فرد، و اندازه رشد تومور تعیین می شود. مراحل سرطان سینه، از مرحله 0 ( بیماری پیش-تهاجمی)، تا مرحله چهار (متاستاز) دسته بندی می شوند. مرحله سرطان یک عامل پیش‌آگاهی است و در دسته بندی کلی، سرطان سینه را به “مرحله پایین” سرطان تا “مرحله بالا” سرطان تقسیم بندی می کند. شناسایی مرحله پیشرفت سرطان به تیم درمانی کمک می‌کند تا درک درست تری از وضعیت تومورهای سرطانی به دست آورند و روش درمانی مناسب برای آن وضعیت را مشخص کنند.

سیستم های مختلفی برای مرحله بندی سرطان سینه وجود دارند که رایج ترین آنها سیستم TNM است. سیستم رایج دیگر، مرحله بندی با استفاده از اعداد است.

علاوه بر اینها، برخی از پزشکان ممکن است با نام گذاری “ابتدایی“،  “سرطان پیشرفته در محل” و “سرطان سینه ثانویه“، سرطان پستان را مرحله بندی کنند.

طول عمر مبتلايان به سرطان سينه

در هر صورت تعیین مرحله سرطان سینه، با هر سیستمی که باشد، نشان دهنده سطح رشد و گسترش تومورهای سرطانی در سینه است.

مراحل پیشرفت سرطان
مراحل پیشرفت سرطان

مراحله بندی با سیستم TNM

سیستم مرحله بندی سرطان سینه TNM از مخفف سه کلمه Tumour(تومور)، Node (غده) و Metastasis (متاستاز) تشکیل شده است.

  • پارامتر T ، نشان دهنده سایز و اندازه تومور است.
  • پارامتر N ، نشان دهنده این است که آیا سرطان به غده های لنفاوی سرایت کرده است یا نه.
  • و پارامتر M ، نشان دهنده این است که آیا سلول های سرطانی به نواحی فراتر از غدد لنفاوی، و به بخش های دیگر بدن هم سرایت کرده اند یا خیر.

مرحله بندی سرطان با سیستم اعداد

سیستم عدد گذاری، سرطان سینه را به 4 مرحله مختلف تقسیم می کند. آن هم مراحل تهاجمی. سرطان پستان تهاجمی به معنای آن است که سلول های سرطانی آنقدر رشد کرده اند که از مجاری سینه بیرون آمده اند و به بافت های داخلی سینه و بافت های اطراف سینه سرایت کرده اند. مرحله بندی سرطان سینه با استفاده از اعداد به صورت زیر است:

  • مرحله 0. از این مرحله بیشتر برای توصیف سرطان سینه کارسینوم مجاری (DCIS ) استفاده می شود. این نوع از سرطان سینه در دسته بیماری های پیش-تهاجمی قرار می گیرد. در این مرحله ابتدایی سلول های سرطانی هنوز از مجاری سینه بیرون نزده اند و در بافت سینه پخش نشده اند. به عبارت دیگر، این مرحله نشان دهنده سرطان سینه ای است که هنوز بدخیم نشده.
  • مرحله 1. چنانچه سرطان سینه به مرحله 1 رسیده باشد، به معنای آن است که تومور سرطانی هنوز بسیار کوچک است و تنها در بافت های داخلی سینه وجود دارد. البته ممکن است تا نزدیکی غدد لنفاوی کنار سینه هم رشد کرده باشد. به این مرحله، مرحله ابتدایی یا اولیه سرطان پستان می گویند.
  • مرحله 2. این مرحله از سرطان سینه نشان دهنده این است که سلول های سرطنی یا در بافت داخلی سینه هستند، یا به غده های لنفاوی نزدیک سینه سرایت کرده اند. مرحله 2 سرطان سینه نیز نشان دهنده مراحل ابتدایی رشد سرطان سینه است.
  • مرحله 3. این مرحله به معنی آن است که سلول های سرطانی از پیش تر به بافت داخلی سینه سرایت کرده اند و به غده های لنفاوی نزدیک سینه، یا پوست سینه، یا دیواره قفسه سینه رسیده اند. مرحله 3 را با نام سرطان پیشرفته در محل هم می شناسند.
  • مرحله 4. این مرحله که بیشتر آن را با نام متاستاز سرطان سینه می شناسند به معنای آن است که سلول های سرطانی به دیگر بخش ها و اندام های بدن هم سرایت کرده اند. مرحله چهارم، مرحله پیشرفته سرطان سینه است که به آن سرطان پیشرفته، یا سرطان ثانویه هم می گویند. متأسفانه شانس درمان در مرحله چهارم سرطان سینه زیاد نیست.
گرید سرطان سینه
گرید سرطان سینه

گرید های سرطان سینه

مرحله سرطان سینه نشان دهنده اندازه و میزان گسترش سرطان است، در حالی که گرید سرطان نشان دهنده این است که سلول های سرطان سینه تا چه حد در زیر میکروسکوپ غیرعادی به نظر می رسند و ویژگی های آنها چیست.

گرید سرطان را تنها از طریق برداشتن بخشی از سلول های سرطانی و بررسی در آزمایشگاه است که می توان تعیین کرد. گرید سرطان سینه بر این اساس تعیین می شود که رفتارهای سلول های سرطانی چقدر عادی یا غیر عادی است. گرید سرطان به پیش بینی نتیجه بیماری و انتخاب روش درمانی مناسب، کمک زیادی می کند.

گرید پایین سرطان سینه، یعنی سرطان سینه گرید 1 نشان دهنده این است که سرطان به کندی رشد می کند و شانس سرایت کردنش کم است.

در حالی که گرید بالای سرطان سینه، یعنی سرطان سینه گرید 3 نشان می دهند که سرطان سینه به سرعت رشد می کند و احتمال سرایت کردنش به دیگر بخش ها زیاد است.

طبیعتا شناخت گرید سرطان به پزشکان در اهمیت زمانبندی درمان سرطان و بهترین روش درمانی کمکی اساسی خواهد کرد.

نکته : اغلب برای تعیین گرید سرطان باید تحت بیوپسی یا نمونه برداری قرار بگیرید.

گرید بندی سرطان سینه

برای تعیین گرید سرطان معمولا سه تا از سلول های سرطانی را به عنوان معیار در نظر می گیرند که به هرکدامشان یک نمره اطلاق می کنند. سپس این نمره ها با هم جمع می شوند و عددی بین 3 تا 9 به دست می آید. سپس با دسته بندی این اعداد، سرطان سینه را به یکی از سه گرید اول، دوم و سوم تقسیم بندی می کنند. گریدی که در گزارش پاتولوژی درج شده است.

گاهی از اوقات هم به جای عدد گذاری روی گریدهای سرطان سینه، آنها را با نام های “خوب متمایز شده“، ” متمایز متعادل” و “کم تمایز” بر می شمارند. گرید های سرطان به صورت زیر هستند:

  • سرطان سینه گرید 1 (نمره 3، 4 یا 5). در این گرید، سلول های سرطانی به کندی رشد می کنند و شباهت زیادی به سلول های بافت طبیعی سینه دارند.
  • سرطان سینه گرید 2 (نمره 6 یا 7). در این گرید میانی سلول ها با سرعت متوسط رشد می کنند و رفتاری مابین سلول ها در گرید 1 و 3 دارند.
  • سرطان سینه گرید 3 (نمره 8 و 9). سلول های سرطانی در این گرید بالا تفاوت واضحی با سلول های عادی و نرمال دارند و به احتمال زیاد با سرعتی بالا رشد می کنند و گسترش می یابند.

هرچقدر گرید سرطان  بالاتر باشد، احتمال اینکه سرطان زودتر به مراحل بالایی برسد زیادتر خواهد بود.

گرید سرطان سینه
گرید سرطان سینه

سخن آخر

تشخیص مرحله و گرید سرطان سینه در آزمایش پاتولوژی امری ضروری برای شناسایی وضعیت سلول های سرطانی و تعیین راهکار درمانی مناسب است. هرچقدر زودتر علائم سرطان سینه را بشناسید و برای درمان اقدام کنید، می توانید سرطان را در گرید و مراحل پایین شناسایی و درمان نمایید.

گروه پزشکان به‌آیند با هدف درمان و پیشگیری از سرطان سینه، تیمی متشکل از متخصصان حوزه سرطان است که با حضور یک کادر درمانی مجرب، که یک پاتولوژیسک متخصص هم در بین آنها هست، فرآیند های تشخیصی و درمانی سرطان را به بهترین نحو برای بیماران انجام می دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا