پرتو درمانی برای سرطان پوست بازال و سنگفرشی

آیا سرطان پوست واگیردار است

سرطان پوست به رشد غیر طبیعی سلول های پوستی اطلاق می شود که بیشتر در پوست هایی که در معرض آفتاب هستند ، بروز پیدا می کند. اما این شکل رایج سرطان همچنین می تواند در مناطقی از پوست شما اتفاق بیفتد که معمولاً در معرض نور خورشید نیست. سه نوع اصلی سرطان پوست وجود دارد: کارسینوم سلول بازال ، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم. گزینه های درمانی شما برای سرطان پوست و ضایعات پیش سرطانی پوست ، بسته به اندازه ، نوع ، عمق و محل ضایعات ، متفاوت خواهد بود. یکی از این گزینه های درمانی ، پرتو درمانی برای سرطان پوست است که در این مطلب به تشریح آن می پردازیم.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در پرتو درمانی از پرتو های پر قدرت انرژی (مانند اشعه ایکس) یا ذرات (مانند فوتون ، الکترون یا پروتون) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سرطان پوست به این لینک مراجعه کنید.

 

چه زمانی از پرتو درمانی برای سرطان پوست استفاده می شود؟

رادیوتراپی سرطان پوست
پرتودرمانی برای سرطان پوست

اگر تومور بسیار بزرگ باشد یا در ناحیه ای از پوست باشد که برداشتن آن با جراحی دشوار است ، ممکن است از پرتو درمانی به عنوان اصلی ترین درمان سرطان پوست استفاده شود. پرتودرمانی برای سرطان پوست همچنین می تواند برای برخی از بیماران که به دلایل سلامتی دیگر نمی توانند جراحی کنند ، مفید باشد. پرتو درمانی غالباً می تواند سرطان های پوستی سلول بازال یا سنگفرشی کوچک را درمان کند و همچنین می تواند رشد سرطان های پیشرفته تر را به تأخیر بیندازد و زمینه را برای درمان سرطان پوست بدخیم فراهم سازد.

همچنین در صورت ترکیب پرتو درمانی برای سرطان پوست با سایر روش های درمانی ، درمان قطعی سرطان پوست تضمین شده تر می شود. به عنوان مثال ، می توان از پرتو درمانی پس از جراحی به عنوان یک درمان کمکی (آدجوانت) به منظور از بین بردن مناطق کوچکی از سلول های سرطانی باقی مانده که در حین جراحی قابل مشاهده نبوده اند ، استفاده کرد. این امر خطر عود سرطان پس از جراحی را کاهش می دهد. همچنین ممکن است از رادیوتراپی سرطان پوست برای کمک به درمان سرطان پوستی که به غدد لنفاوی یا سایر اندام ها گسترش یافته نیز استفاده شود.

در صورت داشتن سوال در مورد سرطان پوست به این لینک مراجعه کنید.

 

پرتو درمانی برای سرطان پوست چگونه انجام می شود؟

سوختگی پوست بعد از پرتودرمانی
رادیوتراپی سرطان پوست

هنگامی که از پرتو درمانی برای درمان سرطان پوست استفاده می شود ، تابش از خارج بدن بر روی تومور متمرکز می شود. این کار اغلب با استفاده از پرتوی اشعه ایکس کم انرژی (پرتو درمانی سطحی) یا الکترون (تابش پرتو الکترون) انجام می شود. این نوع پرتو درمانی عمیق تر از پوست نفوذ نمی کند. این امر کمک می کند تا عوارض جانبی به سایر اندام ها و بافت های بدن محدود شود.

انجام پرتو درمانی برای درمان سرطان پوست تقریباً شبیه عکس برداری با اشعه ایکس است ، اما تابش آن قوی تر است و هدف آن دقیقاً سرطان است. این روش خود بدون درد است. هر جلسه پرتو درمانی فقط چند دقیقه طول می کشد ، اگرچه با در نظر گرفتن زمان آماده شدن (قرار دادن شما در محل درمان) طولانی تر می شود.

بسته به ناحیه تحت درمان، ممکن است یک علامت کوچک روی پوست تان زده شود. این به اعضای تیم کمک می کند تا پرتو تابش را به سمت تومور هدایت کنند.

درمان کارسینوم سلول بازال و سنگفرشی با رادیوتراپی

تیم انکولوژی رادیوتراپی به راحتی شما بسیار اهمیت می دهد. با تیم صحبت کنید تا پوزیشنی راحت برای درمان پیدا کنید. اگر به دلیل عدم حرکت بر روی دستگاه، دچار اضطراب شدید، به تکنسین اطلاع دهید. پزشک می تواند برای افزایش آرامش شما دارو تجویز کند.

پس از پایان درمان، با آنکولوژیست رادیوتراپی قرار ملاقات های بعدی خواهید داشت. همانطور که بدن تان بهبود می یابد، به بازدیدهای پیگیرانه کمتری نیاز خواهید داشت. از پزشک خود بخواهید یک سابقه کتبی در مورد درمان شما ارائه دهد.

 

عوارض پرتو درمانی تا کی ادامه دارد

رادیوتراپی انکولوژی چیست

عوارض جانبی پرتودرمانی برای سرطان پوست معمولاً محدود به ناحیه ای است که تابش صورت می گیرد و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تحریک پوست ، از قرمزی تا تاول و پوسته پوسته شدن
  • تغییر در رنگ پوست
  • ریزش مو در ناحیه تحت درمان
  • آسیب به غدد بزاقی و دندان هنگام درمان سرطان در نزدیکی این ساختارها

با طولانی تر شدن درمان ، این عوارض ممکن است بدتر شوند.

گاهی اوقات پس از گذشت سال ها ، سرطان های جدید پوست در مناطقی ایجاد می شوند که قبلاً تحت تابش اشعه درمان شده بودند. به همین دلیل معمولاً از پرتو درمانی برای درمان سرطان پوست در جوانان استفاده نمی شود. پرتو درمانی برای افرادی که دارای برخی بیماری های ارثی هستند (مانند سندرم سلول بازال یا گزرودرما پیگمنتوزوم) ، افرادی که ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سرطان های جدید باشد ، یا برای افرادی که به بیماری های بافت همبند (مانند لوپوس یا اسکلرودرمی) مبتلا هستند ، توصیه نمی شود ، چرا که ممکن است شرایط را بدتر کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پرتو درمانی برای سرطان پوست به این لینک مراجعه کنید.

 

مراقبت های بعد از رادیوتراپی

درمان قطعی سرطان پوست

برای مراقبت از خود روش های زیر را در نظر بگیرید:

  • برای استراحت بیشتر برنامه ریزی کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • به دنبال حمایت عاطفی باشید.
  • پوست را با لوسیون های مورد تایید تیم مراقبت های بهداشتی خود درمان کنید.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب را به حداقل برسانید.

 

بهترین مرکز پرتو درمانی تهران | بهترین دکتر پرتو درمانی تهران

بهترین پرتو درمانی در تهران

خوشبختانه این افتخار را داریم که یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مراکز پرتو درمانی در تهران را به شما معرفی کنیم. این مرکز پرتو درمان مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است که راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/basal-and-squamous-cell-skin-cancer/treating/radiation-therapy.html#:~:text=When%20radiation%20therapy%20is%20used,any%20deeper%20than%20the%20skin.” newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا