پرتو درمانی برای سرطان مقعد تا چه حد موثر است؟

پرتو درمانی برای سرطان مقعد

پرتودرمانی سرطان مقعد
پرتو درمانی سرطان مقعد

در پرتو درمانی سرطان مقعد از اشعه ایکس یا ذرات پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. بسته به مرحله سرطان مقعد و سایر عوامل ، ممکن است از پرتودرمانی در موارد زیر استفاده شود:

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

  • همراه با شیمی درمانی به عنوان بخشی از درمان اصلی برای بیشتر سرطان های مقعدی (به این روش کمورادیوتراپی گفته می شود.)
  • پس از جراحی ، د رمواردی که پزشک نگران است که تمام سرطان برداشته نشده است. این ممکن است در سرطان های ناحیه پری آنال دیده شود.
  • بعد از جراحی برای برخی از سرطان های ناحیه اطراف پری آنال (حاشیه مقعد) که در معرض خطر بالای بازگشت هستند
  • برای کمک به درمان سرطانی که پس از درمان اولیه در غدد لنفاوی کشاله ران بازگشته است
  • برای کمک به کنترل سرطان شیوع یافته مانند ریه ها یا تسکین علائمی که باعث درد یا خونریزی می شود

 

انواع پرتو درمانی مورد استفاده برای سرطان مقعد

تصاویر سرطان مقعدی

برای درمان سرطان مقعد می توان از انواع مختلفی پرتو درمانی استفاده کرد. 2 نوع اصلی پرتودرمانی سرطان مقعد وجود دارد:

  • پرتو درمانی خارجی
  • براکی تراپی (پرتو درمانی داخلی)

 

پرتو درمانی خارجی یا پرتو درمانی با پرتوی خارجی

پرتودرمانی برای سرطان مقعد

پرتودرمانی با پرتوی خارجی (EBRT) تابش را از خارج بدن بر روی سرطان متمرکز می سازد. این نوع پرتودرمانی ای است که اغلب برای درمان سرطان مقعد یا متاستاز آن به اندام های دیگر استفاده می شود.

این روش درمان تقریباً شبیه عکس برداری با اشعه ایکس است ، اما دوز تابش آن قوی تر است. این روش خود بدون درد است و هر جلسه درمانی فقط چند دقیقه طول می کشد. در اکثر مواقع ، رادیوتراپی سرطان مقعد 5 روز در هفته به مدت 5 تا 7 هفته انجام می شود ، اما این می تواند بر اساس نوع پرتودرمانی خارجی و دلیل آن متفاوت باشد.

تکنیک های جدیدتر که در زیر قید شده اند به پزشکان اجازه می دهند در حالی که تابش را به بافت های سالم اطراف می رساند ، مقادیر بالاتری از اشعه را به سرطان هدایت کنند:

پرتو درمانی تطبیقی سه بعدی (3D-CRT) با استفاده از رایانه های مخصوص ، موقعیت سرطان را دقیقاً ترسیم می کند. سپس پرتو های تابشی از چندین جهت تومور را شکل داده و هدف قرار می دهند. این باعث می شود که آسیب کمتری به بافت های طبیعی وارد کنند. به احتمال زیاد یک قالب پلاستیکی مانند بدنه ریخته شده مجهز خواهید شد تا هر بار شما را در همان وضعیت دقیق نگه دارید تا تابش با دقت بیشتری انجام شود.

پرتو درمانی با شدت تعدیل شده (IMRT) نوعی درمان سه بعدی و نوع ارجح EBRT برای سرطان مقعد است. از دستگاه رایانه ای استفاده می کند که همزمان با تابش اشعه به دور شما می چرخد. همراه با شکل دادن به تیرها و هدف قرار دادن آنها از چند زاویه ، می توان شدت (مقاومت) تشعشعات را تنظیم کرد. این به کاهش دوز رسیدن به بافت های طبیعی کمک می کند و می تواند برخی از عوارض جانبی را کاهش دهد. IMRT به پزشکان امکان می دهد در مقایسه با روش های استاندارد ، دوز بالاتری از اشعه را به سرطان برسانند.

پرتودرمانی استریوتاکتیک بدن (SBRT) نوعی پرتو درمانی است که در صورت بازگشت سرطان مقعد در همان مکان یا در غدد لنفاوی مجاور ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ممکن است برای تومورهایی که محدود به سایر قسمت های بدن مانند مغز گسترش یافته اند نیز در نظر گرفته شود.

SBRT به جای دادن مقدار کمی تابش روزانه به مدت چند هفته ، از پرتو های بسیار متمرکز پرتوی با دوز بالا که در کمتر (معمولاً 1 تا 5) درمان استفاده می شود ، استفاده می کند. چندین تیر از زوایای مختلف تومور را هدف قرار می دهند. برای هر روش درمانی ، شما در یک چارچوب مخصوص بدن که در طی درمان شما را بی حرکت و دقیقاً در جای مناسب نگه می دارد دراز می کشید.

عوارض جانبی پرتودرمانی خارجی

عوارض جانبی بر اساس بخشی از بدن تحت درمان و دوز تابش داده شده متفاوت است. برخی از عوارض جانبی کوتاه مدت و شایع پرتو درمانی خارجی عبارتند از:

  • اسهال
  • تغییرات پوستی (مانند آفتاب سوختگی) در نواحی تحت درمان
  • تحریک و درد مقعدی (که پروکتیت ناشی از پرتو درمانی نامیده می شود)
  • ناراحتی هنگام حرکات روده
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • کاهش تعداد پلاکت های خون

در زنان ، اشعه ممکن است واژن را تحریک کند. این می تواند منجر به ناراحتی و ترشحات شود.

بیشتر این عوارض با گذشت زمان و پس از قطع تابش ، بهتر می شوند.

عوارض جانبی طولانی مدت نیز می تواند رخ دهد که عبارتند از:

  • آسیب به بافت مقعدی در اثر تابش ممکن است باعث تشکیل بافت اسکار شود. این امر گاهی اوقات باعث می شود عضله اسفنکتر مقعدی آنطور که باید کار نکند ، که این امر می تواند منجر به مشکلات حرکات روده شود.
  • تابش لگن می تواند باعث ضعیف شدن استخوان ها شود و خطر شکستگی لگن یا مفصل ران را افزایش دهد.
  • پرتودرمانی برای سرطان مقعد می تواند به رگهای خونی که غشای مخاط راست روده را تغذیه می کنند و منجر به پرتوزیت پرتوی مزمن می شود (التهاب پوشش داخلی راست روده) آسیب برساند. این می تواند باعث خونریزی مقعدی و درد شود.
  • رادیوتراپی برای سرطان مقعد می تواند بر قدرت باروری (توانایی فرزندآوری) در زنان و مردان تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به سرطان مقعد باید گزینه های مربوط به بانکداری اسپرم یا انجماد تخمک را با پزشک خود در میان بگذارند. (برای اطلاعات بیشتر در این باره ، به باروری و سرطان مردان و باروری و سرطان زنان مراجعه کنید.)
  • رادیو تراپی برای سرطان مقعد می تواند منجر به خشکی واژن و حتی باریک شدن یا کوتاه شدن واژن شود (که به آن تنگی واژن می گویند) ، که می تواند رابطه جنسی را دردناک کند. یک زن می تواند هفته ای چندین بار با کشش دیواره های واژن خود از بروز این مشکل جلوگیری کند. این کار را می توان با استفاده از اتساع دهنده واژن (یک لوله پلاستیکی یا لاستیکی که برای کشش واژن استفاده می شود) انجام داد. (برای کسب اطلاعات بیشتر ، به جنسیت و ماده بالغ مبتلا به سرطان مراجعه کنید.)
  • پرتو درمانی برای سرطان مقعد می تواند عملکرد جنسی را در مردان کاهش دهد و ناتوانی جنسی اغلب گزارش می شود.
  • اگر به گره های لنفاوی کشاله ران تابش داده شود ، می تواند منجر به مشکلات تورم در دستگاه تناسلی و پاها شود که به آن لنف ادم می گویند.

 

براکی تراپی (پرتو درمانی داخلی)

هزینه هر جلسه براکی تراپی
براکی تراپی

براکی تراپی معمولاً برای درمان سرطان مقعد استفاده نمی شود. هنگامی از آن استفاده می شود که تومور به شیمی زدایی منظم پاسخ نداده است (شیمی درمانی به علاوه پرتو درمانی خارجی) معمولاً به عنوان یک تشعشع همراه با اشعه خارجی داده می شود.

براکی تراپی شامل قرار دادن منابع کمی از مواد رادیواکتیو در داخل یا نزدیک تومور باشد. این امر ، تابش را در ناحیه سرطان متمرکز می کند تا آسیب تابش به بافت طبیعی اطراف را به حداقل برساند. پرتودرمانی بینابینی یا پرتودرمانی داخل حفره ای نوع دیگری از براکی تراپی محسوب می شود.

عوارض جانبی احتمالی براکی تراپی مشابه مواردی است که در پرتو درمانی خارجی دیده می شود.

 

بهترین مرکز پرتو درمانی تهران | بهترین دکتر پرتو درمانی تهران

دکتر احسان کرباسی

خوشبختانه این افتخار را داریم که یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مراکز پرتو درمانی در تهران را به شما معرفی کنیم. این مرکز پرتو درمان مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است که راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/anal-cancer/treating/radiation-therapy.html” newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا