آنچه باید درباره شیمی درمانی سرطان سینه بدانید (بخش دوم)

بخش قبلی

شیمی درمانی سرطان سینه

شیمی درمانی سرطان سینه چیست و چگونه باید برای آن آماده شویم!

در بخش قبلی این مقاله، راجع به درمان و شیمی درمان سرطان سینه صحبت کرده ایم. در ادامه ی این مطلب می خواهیم به سراغ آماده سازی برای جلسات شیمی درمانی سرطان سینه و تمام نکات مربوط به آن برویم. با ما همراه باشید

در جهت بهبود سلامت کلی خود گام بردارید

از آنجا که شیمی درمانی می تواند سلول های سالم سریع رشد کننده مانند گلبول های سفید خون ، پلاکت ها و گلبول های قرمز تان را تحت تأثیر قرار دهد ، بسیار مهم است تا حد ممکن قبل از شروع درمان سالم باشید تا عوارض جانبی شیمی تراپی به حداقل برسد.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

پزشک تان ممکن است توصیه کند که اقدامات زیر را برای ارتقای سلامت کلی خود انجام دهید:

  • استراحت کافی داشته باشید.
  • فعال بمانید و زمانی را برای ورزش اختصاص دهید.
  • از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید.
  • استرس را به حداقل برسانید.
  • از ابتلا به بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا خودداری کنید. با پزشک خود در مورد واکسن های توصیه شده ، از جمله واکسن های آنفولانزا سالانه مشورت کنید. همچنین برای کاهش خطر ابتلا به عفونت در حین شیمی تراپی ، رفتارهای بهداشتی مانند شستن دست ها یا استفاده از ضد عفونی کننده دست قبل از غذا خوردن و استفاده از دستکش هنگام انجام کارهای خانه را دنبال کنید.
  • در صورت مشاهده هر گونه علائم عفونت در دندان ها یا لثه ها به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • برای بررسی عملکرد کبد و کلیه، آزمایش خون و همچنین برای بررسی عملکرد قلب خود آزمایشاتی را انجام دهید. در صورت بروز مشکلات خاص ، پزشک ممکن است درمان شما را به تعویق بیندازد یا یک داروی شیمی تراپی جایگزین و دوز مناسب تری را برای شما انتخاب کند.

از قبل برای بروز عوارض جانبی برنامه ریزی کنید

از پزشک خود بپرسید که چه عوارض جانبی را می توانید در طی شیمی درمانی و پس از آن انتظار داشته باشید و خود را آماده کنید. به عنوان مثال ، اگر درمان شیمی تراپی منجر به ناباروری شود ، ممکن است بهتر باشد اسپرم ، تخمک بارور شده (نطفه) یا تخمک را برای استفاده در آینده ذخیره کنید. اگر شیمی درمانی باعث ریزش مو می شود ، کلاه گیس یا پوشش سر یا درمان خنک کننده پوست سر را در نظر بگیرید.

شیمی درمانی سرطان سینه
شیمی درمانی سرطان سینه

برای امور خانه و محل کار هماهنگی لازم به عمل آورید

بیشتر درمان های شیمی درمانی در یک کلینیک سرپایی انجام می شود. بیشتر افراد در طول شیمی تراپی قادر به ادامه کار و انجام فعالیت های معمول خود هستند. پزشک می تواند به شما ایده دهد که شیمی درمانی چقدر روی فعالیت های معمول شما تأثیر می گذارد ، اما پیش بینی احساسی که در آن حین خواهید داشت دشوار است.

شیمی درمانی سرطان سینه چیست؟

چنانچه شاغل هستید ، چند روز اول پس از درمان را مرخصی بگیرید و از کسی برای انجام امور منزل کمک بگیرید که از عهده مسئولیت های معمول شما در خانه برآید.

مصرف هر گونه دارو یا مکمل را به پزشک خود اطلاع دهید

مطمئن شوید که پزشک در مورد هرگونه دارو یا مکمل مصرفی شما از جمله مکمل های گیاهی ، ویتامین ها یا داروهای بدون نسخه پزشک اطلاع دارد. این داروها ممکن است بر نحوه اثربخشی داروهای شیمی تراپی تأثیر بگذارند. پزشک تان ممکن است داروهای جایگزینی را به شما پیشنهاد دهد یا اینکه لازم باشد یک دوره قبل یا بعد از جلسه شیمی درمانی ، این داروها یا مکمل ها را استفاده نکنید.

روز درمان

پزشک یا پرستار به شما اطلاع می دهد که در روز جلسه شیمی تراپی چه چیزهایی را نباید بخورید یا بیاشامید. ممکن است بهتر باشد که یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را برای پشتیبانی و همراهی به جلسه درمان ببرید.

 

آنچه می توانید از جلسه شیمی درمانی انتظار داشته باشید

زمان بندی و تعداد جلسات شیمی درمانی

شیمی درمانی برای سرطان سینه به صورت دوره ای انجام می شود. چرخه شیمی تراپی می تواند از یک بار در هفته تا هر سه هفته یکبار متفاوت باشد. هر جلسه درمانی با یک دوره ریکاوری همراه است.

به طور معمول ، اگر در مراحل اولیه سرطان سینه باشید ، برای مدت سه تا شش ماه تحت شیمی درمانی قرار می گیرید ، اما پزشک زمان شیمی تراپی را با شرایط شما تنظیم می کند. اما اگر سرطان سینه بدخیم و پیشرفته دارید ، درمان ممکن است بیش از شش ماه ادامه یابد.

اگر در مراحل اولیه سرطان سینه هستید و قرار است پرتودرمانی نیز انجام دهید ، معمولاً به دنبال شیمی درمانی خواهد بود. رادیوتراپی یا پرتودرمانی، نوعی درمان سرطان است که در آن از پرتوهای شدید انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. در پرتو درمانی غالباً از اشعه ایکس استفاده می شود، اما از پروتون یا انواع دیگر انرژی نیز می توان استفاده کرد.

شیمی درمانی سرطان سینه
شیمی درمانی سرطان سینه

بیش از نیمی از افراد مبتلا به سرطان به عنوان بخشی از درمان سرطان شان، پرتو درمانی دریافت می کنند. پزشکان از پرتودرمانی برای درمان تقریباً هر نوع سرطانی استفاده می کنند. پرتو درمانی در درمان برخی از تومورهای غیر سرطانی (خوش خیم) نیز مفید است.

شیمی درمانی سرطان سینه و نتایج آن

ترکیبات دارویی رایج

مجموعه ای از داروهای شیمی درمانی در دسترس است. از آنجا که هر فرد متفاوت است ، پزشکان انواع و دوزهای خاصی از داروها (رژیم ها) – اغلب ترکیبی از دو یا سه داروی شیمی درمانی – را با توجه به نوع سرطان سینه و سابقه پزشکی فرد متناسب سازی می کنند.

جایی که شیمی درمانی انجام می شود

بیشتر جلسات شیمی درمانی سرطان سینه در یک بخش سرپایی در بیمارستان یا کلینیک انجام می شود.

چگونگی انجام شیمی درمانی

داروهای شیمی درمانی را می توان به روش های مختلفی از جمله قرص هایی که در خانه مصرف می کنید ، تجویز کرد. اغلب داروهای شیمی درمانی به داخل ورید تزریق می شوند (IV). این تزریق را می توان به این طریق زیر انجام داد:

  • یک سوزن IV و کاتتر در دست یا مچ دست تان.
  • قبل از شروع شیمی درمانی ، یک پورت کاتتر در قفسه سینه شما قرار داده می شود. این پورت در طول کل دوره شیمی درمانی شما در جای خود باقی می ماند و نیاز به یافتن ورید مناسب در هر جلسه درمانی را برطرف می سازد.

یک جلسه شیمی درمانی معمول

همه جلسات شیمی درمانی مانند هم نیستند ، اما طی یک جلسه ممکن است از این ترتیب پیروی شود:

  • از شما یک نمونه خون برای شمارش و سایر آزمایشات خون گرفته می شود.
  • شما برای بررسی نتایج آزمایش خون و ارزیابی سلامت کلی خود با پزشک تان ملاقات می کنید.
  • پزشک شما شیمی درمانی را توصیه می کند.
  • شما با یکی از اعضای تیم پزشکی خود که شیمی درمانی شما را انجام می دهد ، ملاقات می کنید.
  • به منظور بررسی دمای بدن ، نبض و فشار خون تان یک معاینه بدنی مختصر روی شما انجام می شود.
  • کاتتر IV به شما متصل می گردد.
  • به منظور جلوگیری از بروز عوارض جانبی مانند حالت تهوع ، اضطراب یا التهاب داروهایی دریافت می کنید.
  • در آخر ، داروهای شیمی درمانی دریافت می کنید که ممکن است تا چند ساعت طول بکشد.

بعد از یک جلسه شیمی درمانی

پس از یک جلسه شیمی درمانی ، ممکن است:

  • کاتتر IV به طور موقت برداشته شود.
  • علائم حیاتی تان بررسی می شود.
  • در مورد عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید.
  • داروهایی برای تان تجویز می شود تا در خانه مصرف کنید که می توانند به کنترل عوارض جانبی کمک کنند.
  • در مورد نحوه تغذیه توصیه هایی به شما ارائه می شود.
  • دستورالعمل هایی مربوط به نحوه رسیدگی صحیح به مایعات بدن ، مانند ادرار ، مدفوع ، استفراغ ، منی و ترشحات واژن را دریافت خواهید کرد ، زیرا این مایعات ممکن است تا 48 ساعت آینده محتوی برخی از داروهای شیمی درمانی باشند. این دستورالعمل ها ممکن است به سادگی دوبار شستشوی توالت پس از استفاده باشد.

برخی از افراد بعد از یک جلسه شیمی درمانی احساس خوبی دارند و می توانند برنامه ها و فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرند. برخی دیگر ممکن است عوارض جانبی را سریعتر احساس کنند. در این صورت ممکن است لازم باشد ترتیبی بدهید که شخصی ، حداقل در چند جلسه اول ، شما را به خانه برساند تا زمانی تا دریابید حال تان پس از هر جلسه چگونه خواهد بود.

شیمی درمانی سرطان سینه

در طی دوره شیمی درمانی

پس از چند جلسه ، ممکن است بتوانید با دقت بیشتری پیش بینی کنید که چه موقع احساس خوبی دارید و چه زمانی لازم است فعالیت های خود را کاهش دهید. علامت گذاری روی تقویم یا داشتن یک دفترچه یادداشت ممکن است به شما کمک کند تا پاسخ کلی خود به جلسات شیمی درمانی را ردیابی کنید و به شما در برنامه ریزی مناسب رویدادها کمک کند.

شیمی درمانی سرطان سینه و آنچه باید بدانید

دنبال کردن دقیق برنامه درمانی ، بهترین راه برای بالا بردن بهره مندی از شیمی درمانی است. اگر عوارض جانبی بیش از حد آزار دهنده است ، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. وی ممکن است بتواند دوز یا نوع داروی شیمی درمانی را که دریافت می کنید تغییر دهد یا داروهای دیگری را برای کمک به تسکین برخی علائم مانند حالت تهوع تجویز کند. اگر تعداد گلبول های سفید خون تان کاهش یابد ، پزشک ممکن است شیمی درمانی شما را متوقف سازد تا زمانی که گلبول های سفید در سطح مطمئنی قرار گیرند.

تکنیک های آرامش بخش مانند مراقبه و تنفس عمیق می توانند به کاهش استرس شما کمک کنند. همچنین اثبات شده است که ورزش می تواند به بهبود خواب و کاهش خستگی ناشی از شیمی درمانی کمک کند. استفاده از کلاه گیس ، کلاه یا توربان می تواند ریزش مو را کمتر نمایان کند.

نتایج شیمی درمانی سرطان سینه

پس از اتمام درمان شیمی درمانی ، پزشک ویزیت های پیگیرانه ای را ترتیب می دهد – معمولاً در ابتدا هر چهار تا شش ماه یک بار – و سپس با مدت زمان طولانی تر که عاری از سرطان شدید ، کمتر تکرار می شود. این کار برای کنترل عوارض جانبی طولانی مدت و بررسی عود سرطان سینه لازم و ضروری است. لیستی از سوالاتی که می خواهید از پزشک یا پرستار خود بپرسید را تهیه کنید.

پزشک معاینه جسمانی از جمله معاینه پستان را انجام می دهد و از شما در مورد علائم جدیدی که تجربه می کنید سوال می کند.

به عنوان بخشی از پیگیری های خود ، باید به طور سالانه ماموگرافی شوید. به طور کلی سایر آزمایش ها مانند آزمایش نشانگر تومور ، آزمایش عملکرد کبد ، اسکن PET ، سی تی اسکن ، اسکن استخوان و اشعه ایکس قفسه سینه ، توصیه نمی شوند مگر اینکه نیاز خاصی به آنها وجود داشته باشد. آزمایشات تصویربرداری بیشتر معمولاً فقط در موارد مشکوک به عود یا وجود علائم جدید یا یافته های معاینه فیزیکی مورد نیاز است.

چه زمانی باید شیمی درمانی را متوقف کرد؟

چنانچه شیمی درمانی با تمام مشکلاتی که ممکن است ایجاد کند، در حال بهبودی بخشیدن به وضعیت سرطان باشد، باید حتما به روند آن تا انتها ادامه داد. اما برای بعضی از افراد، شیمی درمانی ممکن است اثری نداشته باشد و سلول های سرطانی را نکشد. یا سرطان ممکن است بعد از جلسات به زودی دوباره بازگردد.

در این شرایط سرطان به مرحله ای رسیده است که معمولا به آن پیشرفته یا مرگبار می گویند. در صورت وقوع این شرایط گرفتن تصمیم درباره گام بعدی می تواند بسیار سخت باشد.

پزشک درمانگر شما در این مرحله ممکن است درمان های جدیدی را به شما پیشنهاد کند، مانند امتحان کردن درمان های تجربی یا ترکیبات جدیدی از داروهای شیمی درمانی. اما به هر صورت باید ببیند که آیا درمان های بیشتر وضعیت شما را بهتر می کنند یا بهتر است روندشان متوقف شود.

به صورت کلی تصمیم برای توقف درمان به معنای تسلیم شدن نیست. تصمیم به توقف درمان، در زمانی که بیشتر از کمک به درمان، موجب بروز آسیب و دشواری می شود بسیار شجاعانه خواهد بود.

دلایل توقف شیمی درمانی سرطان سینه

  • چنانچه سرطان شما پیشرفته و غیرقابل درمان باشد، و درمان های بیشتر تغییر بزرگی در طول عمر نداشته باشند
  • زمانی که از انجام درمان های متعدد و مختلفی که هیچ تأثیری هم نداشته اند خسته شده باشید
  • خطرات و عوارض شیمی درمانی از مزایای آن بیشتر باشند

چنانچه هرکدام از شرایط بالا را دارید، بهتر است تمرکز خود را روی راحتی و لذت بردن از زمان باقی مانده بگذارید.

مراقبت های دارویی بعد از توقف شیمی درمانی

چنانچه تصمیم به توقف این درمان گرفتید، تلاش کنید تا همچنان از داروها برای کاهش علائم بیماری مانند درد، یبوست و حالت تهوع استفاده کنید. به این کار مراقبت های تسکینی می گویند که باعث بهبود کیفیت زندگی بیمار می شوند.

دارو درمانی و استفاده از پرتو درمانی می توانند بخشی از مراقبت های تسکینی باشند.

امیدواریم این مطلب در نظرتان مفید واقع شده باشد. برای تان آرزوی سلامتی می کنیم.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

درمان سرطان سینه

لینک مقاله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا