همه چیز درباره سرطان حنجره از اولین علائم تا تشخیص و درمان

سرطان حنجره خوش خیم

سرطان حنجره (Laryngeal cancer) شکلی از سرطان است که در آن سلول های بدخیم (سرطانی) در بافت های حنجره تشکیل می شوند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

حنجره بخشی از گلو ، بین پایه زبان و نای است. حنجره در بر گیرنده تارهای صوتی است و زمانی که هوا به سمت آنها هدایت می شود ، مرتعش شده و صدا تولید می کنند. صدا از طریق حلق ، دهان و بینی به صدا در می آید و صدای فرد شکل می گیرد.

در حنجره سه قسمت اصلی وجود دارد:

  • سوپراگلوت: قسمت فوقانی حنجره در بالای تارهای صوتی ، در بر گیرنده اپی گلوت.
  • گلوت: قسمت میانی حنجره که تارهای صوتی در آن قرار دارد.
  • ساب گلوت: قسمت تحتانی حنجره بین تارهای صوتی و نای (لوله تنفسی).

بیشتر موارد سرطان حنجره در سلول های سنگفرشی شکل می گیرند ، سلول های تخت و نازک داخلی که حنجره را پوشانده اند.

سرطان حنجره در دسته سرطان های سر و گردن قرار می گیرد.

 

عوامل خطر سرطان حنجره

هر چیزی که خطر ابتلا به این بیماری را در شما افزایش دهد ، عامل خطر یا ریسک فاکتور نامیده می شود. داشتن یک عامل خطر به تنهایی به معنای ابتلا به سرطان نیست. نداشتن عوامل خطر نیز به معنای عدم ابتلا به سرطان نمی باشد.

استفاده از محصولات دخانی و نوشیدن بیش از حد الکل می تواند خطر ابتلا به سرطان حنجره را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر فکر می کنید در معرض خطر هستید با پزشک خود صحبت کنید.

 

علائم سرطان حنجره ویکی پدیا

علائم و نشانه های سرطان حنجره شامل گلو درد و گوش درد است. اولین علائم سرطان حنجره

این علائم و نشانه ها ممکن است در اثر سرطان حنجره یا سایر شرایط ایجاد شود. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید: سرطان حنجره علائم

  • گلودرد یا سرفه ای که برطرف نمی شود.
  • درد یا سختی در هنگام بلع.
  • گوش درد.
  • تشکیل توده ای در گردن یا گلو.
  • تغییر یا گرفتگی صدا.

 

تشخیص سرطان حنجره

علائم سرطان حنجره نی نی سایت

آزمایشاتی که گلو و گردن را بررسی می کنند معمولا برای کمک به تشخیص و مرحله بندی سرطان حنجره مورد استفاده قرار می گیرند.

ممکن است از تست ها و روش های زیر جهت تشخیص استفاده شود:

  • معاینه فیزیکی گلو و گردن: معاینه ای برای بررسی گلو و گردن از نظر وجود نواحی غیرطبیعی. پزشک داخل دهان را با انگشت دستکش شده بررسی کرده و دهان و گلو را با یک آینه و دستگیره کوچک و نور معاینه می کند. این معاینه شامل بررسی قسمت داخلی گونه ها و لب ها نیز می شود. پشت لثه ها ، سقف و کف دهان ؛ بالا ، پایین و کناره های زبان ؛ و گلو همگی بررسی می شوند. همچنین از سابقه عادات بهداشتی بیمار و بیماری ها و درمان های پزشکی قبلی نیز گزارشی گرفته خواهد شد.
  • بیوپسی: برداشتن سلول ها یا بافت ها به وسیله میکروسکوپ توسط یک آسیب شناس برای بررسی و مشاهده علائم سرطان. نمونه بافت ممکن است طی یکی از روش های زیر برداشته شود:
    • لارنگوسکوپی: روشی است که در آن پزشک حنجره (جعبه صدا) را با یک آینه یا لارنگوسکوپ بررسی می کند تا مناطق غیر طبیعی را بررسی کند. لارنگوسکوپ ابزاری نازک و لوله مانند مجهز به نور و لنز برای مشاهده داخل گلو و جعبه صدا است. همچنین ممکن است ابزاری برای برداشتن نمونه های بافتی باشد که از نظر میکروسکوپی از علائم سرطان تلقی می شود.
    • آندوسکوپی: روشی برای بررسی اندام ها و بافت های داخل بدن مانند گلو ، مری و نای برای بررسی مناطق غیر طبیعی است. آندوسکوپ (یک لوله نازک و مجهز به نور و یک لنز برای مشاهده) از طریق حفره ای در بدن مانند دهان وارد می شود. برای برداشتن نمونه های بافتی ممکن است از یک ابزار ویژه در آندوسکوپ استفاده شود.
  • سی تی اسکن (اسکن CAT): روشی است که مجموعه ای از تصاویر دقیق از نواحی داخل بدن را تهیه می کند که از زوایای مختلف گرفته شده است. تصاویر به رایانه ای متصل است که به دستگاه اشعه ایکس متصل است. یک ماده رنگی ممکن است به داخل ورید تزریق شود یا بلعیده شود تا اندام ها یا بافت ها با وضوح بیشتری نشان داده شوند. به این روش توموگرافی کامپیوتری یا توموگرافی محوری رایانه ای نیز گفته می شود.
  • MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی): روشی است که با استفاده از آهنربا ، امواج رادیویی و کامپیوتر می توان مجموعه ای از تصاویر دقیق از مناطق داخل بدن را تهیه کرد. به این روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی هسته ای (NMRI) نیز گفته می شود.
  • اسکن PET (اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون): روشی برای یافتن سلول های تومور بدخیم در بدن. مقدار کمی گلوکز رادیواکتیو (قند) به داخل ورید تزریق می شود. اسکنر PET به دور بدن می چرخد ​​و تصویری از محل مصرف گلوکز در بدن ایجاد می کند. سلول های بدخیم تومور در تصویر روشن تر نشان داده می شوند ، زیرا آنها بیشتر فعال هستند و بیش از سلول های طبیعی گلوکز را اشغال می کنند.
  • اسکن PET-CT: روشی است که تصاویر حاصل از توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) و اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) را با هم ترکیب می کند. اسکن PET و CT همزمان با یک دستگاه انجام می شود. اسکن های ترکیبی ، تصاویر دقیق تری از نواحی داخل بدن نسبت به آنچه اسکن به خودی خود ارائه می دهد ، در اختیار قرار می دهد. ممکن است از اسکن PET-CT برای کمک به تشخیص بیماری مانند سرطان ، برنامه ریزی برای درمان یا کشف اینکه درمان چطور پیش می رود ، کمک کند.
  • اسکن استخوان: روشی برای بررسی وجود سلول های سریع تقسیم شده مانند سلول های سرطانی در استخوان. مقدار بسیار کمی از ماده رادیواکتیو به داخل ورید تزریق می شود که از طریق جریان خون عبور می کند. مواد رادیواکتیو در استخوان های مبتلا به سرطان جمع می شوند و توسط اسکنر شناسایی می شوند.
  • بلع باریم: مجموعه ای از اشعه ایکس مری و معده. بیمار مایعی را می نوشد که حاوی باریم (یک ترکیب فلزی سفید نقره ای) است. این مایع مری و معده را پوشش می دهد و سپس عکس برداری می شود. به این روش سری GI فوقانی نیز گفته می شود.

 

پیش آگهی

عوامل خاصی بر پیش آگهی (احتمال بهبودی) و گزینه های درمانی تأثیر می گذارند. سرطان حنجره کشنده است

پیش آگهی به موارد زیر بستگی دارد:

  • مرحله بیماری.
  • محل و اندازه تومور.
  • درجه تومور.
  • سن ، جنسیت و سلامت عمومی بیمار ، از جمله کم خونی بیمار.

گزینه های درمان نیز به موارد زیر بستگی دارد:

  • مرحله بیماری.
  • محل و اندازه تومور.
  • حفظ توانایی بیمار در صحبت کردن ، غذا خوردن و نفس کشیدن تا حد ممکن.
  • این که آیا سرطان دوباره عود می کند (سرطان عود شونده).

استعمال دخانیات و نوشیدن الکل اثر درمان سرطان حنجره را کاهش می دهد. بیماران مبتلا به سرطان حنجره که به استعمال سیگار و نوشیدن ادامه می دهند ، کمتر بهبود می یابند و بیشتر احتمال می رود با تومور دوم درگیر شوند. پس از درمان سرطان حنجره ، پیگیری مکرر و منظم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

مراحل سرطان حنجره

سرطان حنجره درمان میشود

پس از تشخیص سرطان حنجره ، آزمایشاتی انجام می شود تا مشخص شود سلول های سرطانی در حنجره و یا به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است یا خیر.

سرطان به سه طریق در بدن گسترش می یابد. درمان گیاهی سرطان حنجره

سرطان ممکن است از جایی که شروع شده به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. ایا سرطان حنجره باعث مرگ میشود

سرطان حنجره به مراحل زیر دسته بندی می شود: سرطان حنجره در چه سنی رخ می دهد

  • مرحله 0 (کارسینوم درجا)
  • مرحله I
  • مرحله II
  • مرحله III
  • مرحله IV

درمان گیاهی سرطان حنجره

پس از جراحی ، مرحله سرطان ممکن است تغییر کند و نیاز به درمان بیشتری باشد.

سرطان مکرر حنجره سرطانی است که پس از درمان دوباره بازگشته است.

 

آیا سرطان حنجره درمان دارد

سرطان حنجره ارثی است

انواع مختلفی از درمان برای بیماران مبتلا به سرطان حنجره در دسترس است. معمولا از چهار نوع درمان استاندارد استفاده می شود که عبارتند از:

بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران

انواع جدیدی از درمان در آزمایشات بالینی در حال آزمایش است که عبارتند از: طول عمر بیماران سرطان حنجره

درمان سرطان حنجره ممکن است با پیامد ها و عوارضی همراه باشد. بیماران می توانند بنا به میل خود در یک آزمایش بالینی شرکت کنند. حتی می توانند قبل ، حین یا بعد از شروع درمان سرطان خود وارد این آزمایشات بالینی شوند.

لازم به ذکر این نکته است که پس از درمان ممکن است به آزمایش های پیگیرانه نیاز باشد.

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: cancer.gov

 

9 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره سرطان حنجره از اولین علائم تا تشخیص و درمان»

  1. سلام.پدر بنده گلو درد داره.تب ولرز میکنه بخصوص بعدازظهرا و شب ها.درد در ساق پاهاش باعث ضعف وخستگیش میشه .تعرق شبانه هم دارد.بعضی اوقات خارش درنواحی انتهایی پاها نزدیک ب بیضه ها.پیش چندین متخصص رفته همه درابتدا تب مالت تشخیص دادند ولی تست تب مالت منفی میشه.الان 50روزه چندین دکتر و متخصص معاینه کردن و بسیاری ازمایش ها روهم گرفتن و درنهایت همه ازمایشات رو نرمال گزارش دادن.ممنون میشم جواب بدید خیلی کلافه ایم

    1. فرزانه جعفری

      سلام توصیه می کنیم توسط انکولوژیست مجموعه بیمار معاینه و مدارکشون بررسی بشه.لطفا به واتسپ مجموعه پیغام بدین راهنماییتون می کنن.

  2. سلام من یکماه پیش احساس می‌کردم یک چیزی در گلوم گیر کرده ولی خداراشکر الان اوکی شدم تو این یکماه گاهی وقتا گوشم نبض میزنه وقتی سکسه میکنم هم نبض میزنه گوشم تنگی نفس شدید دارم چند شبه مخصوصا موقع خواب نفس کم میارم وقتی چیزی میخورم فکم درد میگیره نمیدونم چیکار کنم ایا من سرطان گلو دارم؟😭

    1. فرزانه جعفری

      سلام بهتره توسط متخصص داخلی یا گوش و حلق و بینی معاینه بشین

  3. سلام شوهرم یه مدتی درگیر سرطان هنجره شده اوایل خوب بود غذاهای آبکی می‌ تونست بخوره ولی بعد اینکه پرتو درمانی و شیمی درمانی شروع کرده حالش بهتر شده آبم اصلا نمیتونه بخوره یه غده ام تو ناحیه گلوش درآورده میخواستم بدونم این بیماری تا چ حد خطرناک درمانیش قطعیه یا ن

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام وقتتون بخیر نیاز هست بیمارتون معاینه بشن و مدارک پزشکیشون بررسی بشه اگه تمایل دارین با مجموعه تماس بگیرین و با متخصص انکولوژی مشاوره داشته باشین

  4. سلام چندمدت کوتاهیه که مادر شوهر من گلودردش جلوی نفس کشیدنشو میگیره و‌گلوش میسوزه ممکنه که حنجرش بد خیم باشه؟لطفاجواب بدین

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز وقتتون به خیرنیاز هست توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه بشن

  5. سلام من یک پسر ۱۶ ساله هستم یه مدتی یه که وقتی به حنجره دست میزنم درد میگیره یا وقتی که نفسم رو حبس میکنم میخواستم بدونم مورد جدی ای هست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا