درمان سرطان پستان بر اساس مرحله سرطان – بخش دوم

بخش قبل: درمان سرطان پستان در مرحله اول و دوم

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درمان مرحله سوم سرطان پستان

سرطان سينه گريد 3 نی نی سایت

در مرحله سوم سرطان پستان ، تومور بزرگ شده است (عرض آن به بیش از 5 سانتی متر یا حدود 2 اینچ رسیده است) یا در بافت های اطراف (پوست بالای پستان یا عضله زیر آن) رشد پیدا کرده است ، یا سرطان به بسیاری از غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است.

درجه بندی سرطان سینه

اگر به سرطان پستان التهابی مبتلا هستید: سرطان های مرحله سه شامل برخی از سرطان های التهابی پستان نیز هستند که از غدد لنفاوی مجاور تجاوز نکرده اند. درمان این سرطان ها می تواند کمی متفاوت از درمان سایر سرطان های پستان در مرحله سه باشد.

دو روش اصلی برای درمان سرطان پستان در مرحله سوم وجود دارد:

شروع با درمان نئوادجوانت

غالباً ، این سرطان ها با شیمی درمانی نئوادجوانت (قبل از جراحی) درمان می شوند. برای تومورهای HER2 مثبت ، داروی مورد نظر تراستوزوماب (هرسپتین) و گاهی اوقات همراه با پرتوزوماب (پرجتا) نیز تجویز می شود. این روش ممکن است تومور را به اندازه ای کوچک کند تا یک زن قادر باشد جراحی حفظ پستان (BCS) انجام دهد. اگر تومور به اندازه کافی کوچک نشود ، ماستکتومی انجام می شود. گره های لنفاوی اطراف نیز باید بررسی شوند. نمونه برداری از غدد لنفاوی نگهبان (SLNB) اغلب گزینه مناسبی برای سرطان های مرحله سه نیست ، بنابراین معمولاً تشریح غدد لنفاوی زیر بغل (ALND) انجام می شود.

اغلب ، پرتو درمانی پس از جراحی نیز مورد نیاز است. اگر جراحی ترمیم پستان انجام شود ، معمولاً تا پایان دوره کامل پرتودرمانی به تعویق می افتد. در برخی موارد ، شیمی درمانی بیشتر نیز بعد از جراحی تجویز می شود.

برخی از زنان مبتلا به سرطان های HER2 مثبت پس از جراحی تا یک سال تحت درمان با تراستوزوماب (همراه با پرتوزوماب یا بدون آن) قرار می گیرند. بسیاری از زنان مبتلا به سرطان های مثبت HER2 ابتدا با تراستوزوماب (همراه با پرتوزوماب یا بدون آن) و سپس جراحی و سپس تا یک سال با تراستوزوماب بیشتر (همراه با پرتوزوماب یا بدون آن) تحت درمان قرار می گیرند. اگر بعد از درمان نئوادجوانت ، سرطان باقیمانده در زمان جراحی پیدا شود ، تراستوزوماب ممکن است به داروی دیگری به نام آدو تراستوزوماب امتانسین تغییر یابد که هر 3 هفته برای 13 دوز تجویز می شود. برای افراد مبتلا به سرطان گیرنده هورمونی مثبت در غدد لنفاوی که یک سال مصرف تراستوزوماب را به پایان رسانده اند ، پزشک همچنین ممکن است درمان اضافی را با داروی خوراکی به نام نراتینیب به مدت یک سال توصیه کند.

زنان مبتلا به سرطان پستان با گیرنده هورمون مثبت (ER مثبت یا PR مثبت) نیز هورمون درمانی کمکی دریافت می کنند که به طور معمول می تواند همزمان با مصرف تراستوزوماب توام باشد.

شروع با جراحی

گزینه دیگر برای سرطان های مرحله سه ، اولویت قرار دادن درمان با جراحی است. از آنجا که این تومورها نسبتاً بزرگ هستند و یا به بافت های مجاور سرایت نکرده اند ، این جراحی معمولاً به منزله جراحی ماستکتومی است. اگر سرطان به بافت های مجاور سرایت نكرده باشد ، برای زنان با پستان های نسبتاً بزرگ ، جراحی حفظ پستان می تواند یک گزینه باشد. بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان نیز ممکن است برای برخی از بیماران یک گزینه درمانی باشد ، اما بیشتر آنها به تشریح غدد لنفاوی زیر بغل نیاز دارند. جراحی معمولاً با شیمی درمانی کمکی و یا هورمون درمانی و یا درمان HER2 مثبت (تراستوزوماب ، پرتوزوماب یا نراتینیب) دنبال می شود. پرتو درمانی پس از جراحی نیز توصیه می شود.

 

درمان مرحله چهار سرطان پستان (متاستاتیک)

درمان سرطان گرید 4

بیشتر زنان مبتلا به سرطان پستان در مرحله چهارم عمدتا با درمان سیستمیک درمان می شوند. این ممکن است شامل هورمون درمانی ، شیمی درمانی ، درمان هدفمند یا ترکیبی از این موارد باشد. درمان های موضعی مانند جراحی یا پرتودرمانی نیز ممکن است برای کمک به پیشگیری یا درمان علائم استفاده شود.

سرطان های مرحله چهار به خارج از پستان و غدد لنفاوی مجاور به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا می کنند. هنگامی که سرطان پستان گسترش می یابد ، اغلب به استخوان ها ، کبد و ریه ها نیز سرایت می کند. همچنین ممکن است به مغز یا سایر اندام ها سرایت کند.

برای زنان مبتلا به سرطان پستان در مرحله چهارم ، درمان های سیستمیک (دارویی) درمان اصلی هستند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • هورمون درمانی
  • شیمی درمانی
  • داروهای هدفمند مانند تراستوزوماب (هرسپتین) و پرتوزوماب (پرجتا)
  • ایمونوتراپی
  • ترکیبی از اینها

جراحی و یا پرتو درمانی ممکن است در شرایط خاص مفید باشد.

درمان اغلب می تواند تومورها را کوچک کند (یا رشد آنها را کند سازد) ، علائم را بهبود بخشد و به زنان کمک کند عمر طولانی تری داشته باشند. معمولا این نوع سرطان ها غیر قابل درمان در نظر گرفته می شوند.

درمان های سیستمیک (دارویی) برای مرحله چهار سرطان پستان

درمان اغلب تا زمانی که سرطان دوباره رشد کند یا عوارض جانبی غیر قابل قبول شوند ادامه می یابد. اگر این اتفاق بیفتد ، ممکن است داروهای دیگر نیز تجویز شوند. انواع داروهایی که برای مرحله چهارم سرطان پستان استفاده می شود به وضعیت گیرنده هورمون و وضعیت HER2 سرطان بستگی دارد:

سرطان های گیرنده هورمونی مثبت

زنان مبتلا به سرطان های گیرنده هورمونی مثبت (گیرنده استروژن مثبت یا گیرنده پروژسترون مثبت) غالباً ابتدا با هورمون درمانی (تاموکسیفن یا مهار کننده آروماتاز) درمان می شوند. این ممکن است با یک داروی هدفمند مانند مهار کننده CDK4 / 6 ، اورولیموس یا یک مهار کننده PI3K ترکیب شود.

زنانی که هنوز یائسه نشده اند ، اغلب تحت درمان با تاموکسیفن یا داروهایی قرار می گیرند که به همراه سایر داروها تخمدان ها را از تولید هورمون باز می دارد. از آنجا که هورمون درمانی ممکن است ماه ها طول بکشد ، شیمی درمانی اغلب اولین درمان برای بیماران مبتلا به مشکلات جدی ناشی از گسترش سرطان ، مانند مشکلات تنفسی است.

سرطان های گیرنده هورمونی منفی

شیمی درمانی ، اصلی ترین درمان برای زنان مبتلا به سرطان های گیرنده هورمونی منفی (ER منفی و PR منفی) است ، زیرا هورمون درمانی برای این سرطان ها مفید نمی باشد.

سرطان های HER2 مثبت

تراستوزوماب (هرسپتین) در صورت تجویز همراه با شیمی درمانی یا سایر داروها مانند هورمون درمانی یا سایر داروهای ضد HER2 ، ممکن است به زنان مبتلا به سرطان HER2 مثبت بیشتر کمک کند. پرتوزوماب (پرجکتا) ، داروی هدفمند دیگری است که ممکن است به درمان اضافه شود. گزینه دارویی مورد نظر دیگر لاپاتینیب (که ممکن است همراه با داروهای شیمی درمانی خاص یا هورمون درمانی تجویز شود) یا آدو تراستوزوماب امتانسین (کادسیلا) است.

سرطان های HER2 منفی در زنان با جهش ژنی BRCA

این زنان معمولاً تحت شیمی درمانی (و اگر سرطان گیرنده هورمونی مثبت باشد) با هورمون درمانی تحت درمان قرار می گیرند. یک گزینه دیگر بعد از دریافت شیمی درمانی ، درمان با دارویی هدفمند به نام بازدارنده PARP ، مانند اولاپاریب یا تالازوپاریب است.

سرطان های پستان HER2 منفی در زنان مبتلا به جهش PIK3CA

آلپلیسیب یک داروی هدفمند است که به عنوان یک بازدارنده PI3K شناخته می شود و می تواند همراه با فولوسترانت برای درمان زنان یائسه با سرطان پستان گیرنده هورمونی مثبت پیشرفته استفاده شود.

سرطان پستان تریپل منفی

در افراد مبتلا به سرطان پستان پیشرفته سه گانه منفی که تومور آنها پروتئین PD-L1 ایجاد می کند ، می توان از داروی آتزولیزوماب به همراه ابراکسان (پاکلیتاکسل متصل به آلبومین) استفاده کرد. (پروتئین PD-L1 در حدود 20٪ سرطان های پستان سه گانه منفی است.) برای زنان مبتلا به TNBC و جهش BRCA كه سرطان آنها دیگر به داروهای شیمیایی سرطان پستان پاسخ نمی دهد ، سایر داروهای شیمیایی به نام پلاتین (مانند سیس پلاتین یا كاربوپلاتین) ) ممکن است در نظر گرفته شود.

درمان های موضعی یا منطقه ای برای سرطان پستان مرحله چهارم

اگرچه داروهای سیستمیک درمان اصلی مرحله چهار سرطان پستان هستند ، اما گاهی اوقات از درمان های موضعی و منطقه ای مانند جراحی ، پرتودرمانی یا شیمی درمانی منطقه ای نیز استفاده می شود. این موارد می توانند به درمان سرطان پستان در یک قسمت خاص از بدن کمک کنند ، اما بسیار بعید است که از شر همه سرطان خلاص شد. این روش های درمانی به احتمال زیاد برای کمک به پیشگیری یا درمان علائم یا عوارض ناشی از سرطان مورد استفاده قرار می گیرند.

پرتودرمانی و یا جراحی نیز ممکن است در شرایط خاص ، مانند موارد زیر استفاده شود:

  • هنگامی که تومور پستان باعث ایجاد زخم باز در پستان (یا قفسه سینه) می شود
  • برای درمان تعداد کمی متاستاز در یک منطقه خاص ، مانند مغز
  • برای کمک به جلوگیری از شکستگی استخوان
  • هنگامی که ناحیه ای از سرطان در حال فشار بر نخاع است
  • برای درمان انسداد رگ های خونی در کبد
  • برای تسکین درد یا سایر علائم

در برخی موارد ، شیمی درمانی منطقه ای (که داروها مستقیماً به یک منطقه خاص مانند مایعات اطراف مغز و نخاع هدایت می شوند) نیز مفید است.

اگر پزشک تان چنین درمان های موضعی یا منطقه ای را توصیه می کند ، مهم است که هدف از آنها را درک کنید – خواه تلاش برای درمان سرطان باشد ، خواه پیشگیری یا درمان علائم.

 

تسکین علائم سرطان پستان پیشرفته

درمان برای تسکین علائم ، به محل سرطان بستگی دارد. به عنوان مثال ، درد ناشی از متاستازهای استخوانی ممکن است با پرتودرمانی ، داروهایی به نام بیس فسفونات مانند پامیدرونات (آردیا) یا اسید زولدرونیک (زومتا) یا داروی دونوزوماب (اکسجوا) درمان شود.

 

سرطان پیشرفته ای که در طول درمان پیشروی می کند

درمان سرطان پستان پیشرفته اغلب می تواند باعث کوچک شدن سرطان یا کند شدن رشد آن شود (گاهی اوقات برای سال های متمادی) ، اما پس از مدتی دیگر اثری نخواهد داشت. گزینه های درمانی بیشتر در این مرحله به عوامل مختلفی از جمله درمان های قبلی ، محل سرطان و سن ، سلامت عمومی و تمایل به ادامه درمان بستگی دارد.

 

درمان سرطان پستان عود کننده

متاستاز سرطان سينه به استخوان

در برخی از زنان ، ممکن است سرطان پستان پس از درمان – گاهی سالها بعد – دوباره برگردد. به این حالت عود می گویند. عود می تواند موضعی (در همان پستان یا جای زخم جراحی) ، منطقه ای (در غدد لنفاوی مجاور) یا در یک منطقه دور باشد. درمان سرطان پستان عود کننده به محل بازگشت سرطان و درمان هایی که قبلاً انجام داده اید بستگی دارد.

درمان عود موضعی

برای زنانی که سرطان پستان به صورت موضعی عود کرده است ، درمان بستگی به درمان اولیه آنها دارد.

  • اگر شما جراحی محافظت از پستان (لامپکتومی) انجام داده اید ، عود موضعی پستان معمولاً با ماستکتومی درمان می شود.
  • اگر درمان اولیه ماستکتومی بوده و عود مجدد نزدیک محل ماستکتومی باشد در صورت امکان با برداشتن تومور درمان می شود. این درمان اغلب با پرتو درمانی دنبال می شود.

در هر صورت ممکن است بعد از جراحی و یا پرتو درمانی از هورمون درمانی ، درمان هدفمند (مانند تراستوزوماب) ، شیمی درمانی یا ترکیبی از این موارد استفاده شود.

درمان عود منطقه ای

هنگامی که سرطان پستان در غدد لنفاوی مجاور (مانند آنهایی که زیر بغل یا اطراف استخوان ترقوه قرار دارند) عود کند ، در صورت امکان با برداشتن همان غدد لنفاوی درمان می شود. این درمان ممکن است همراه با پرتو درمانی در منطقه باشد. درمان سیستمیک (مانند شیمی درمانی ، درمان هدفمند یا هورمون درمانی) نیز ممکن است بعد از جراحی در نظر گرفته شود.

درمان عود در یک منطقه دور

به طور کلی ، زنانی که سرطان پستان به سایر قسمت های بدن مانند استخوان ها ، ریه ها یا مغز سرایت می کند ، به همان روشی درمان می شوند که در ابتدای تشخیص در این اندام ها در مرحله چهارم سرطان پستان انجام می شود. تنها تفاوت در این است که درمان ممکن است تحت تأثیر درمان های قبلی قرار داشته باشد.

درمان سرطان پستان عود کننده گاهی اوقات دشوار است. در غیر این صورت اگر از سلامتی خوبی برخوردار هستید ، ممکن است بهتر باشد در مورد شرکت در یک آزمایش کارآزمایی بالینی برای درمان جدیدتر فکر کنید.

 

کدام روش درمان سرطان پستان برای من مناسب است؟

بهترین پرتو درمانی در تهران

انتخاب این که کدام روش درمان که برای شما مناسب تر است، ممکن است دشوار باشد. با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی موجود برای نوع و مرحله سرطان خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند خطرات و مزایای هر روش درمانی و عوارض جانبی آنها را توضیح دهد. عوارض جانبی، نحوه واکنش بدن شما به داروها یا سایر روش های درمانی است.

گاهی اوقات افراد از بیش از یک پزشک سرطان نظر می گیرند. این “نظر دوم” نامیده می شود. گرفتن نظر دوم ممکن است به شما کمک کند درمانی را که برای تان مناسب تر است را انتخاب کنید.

چنانچه در انتخاب روش درمان سرطان سینه خود مردد هستید، برای مشاوره به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در این زمینه هستید، فهرست متخصصان این زمینه را در این صفحه بررسی کنید.

همیشه تندرست باشید…

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منابع:

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/treatment/treatment-of-breast-cancer-by-stage/treatment-of-ductal-carcinoma-in-situ-dcis.html” newwindow=”yes”] لینک اول[/button]

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/treatment/treatment-of-breast-cancer-by-stage/treatment-of-breast-cancer-stages-i-iii.html” newwindow=”yes”] لینک دوم[/button]

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/treatment/treatment-of-breast-cancer-by-stage/treatment-of-stage-iv-advanced-breast-cancer.html” newwindow=”yes”] لینک سوم[/button]

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/treatment/treatment-of-breast-cancer-by-stage/treatment-of-recurrent-breast-cancer.html” newwindow=”yes”] لینک چهارم[/button]

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/treatment/treatment-of-breast-cancer-by-stage.html” newwindow=”yes”] لینک پنجم[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا