بهترین درمان سرطان من چیست؟

بهترین درمان سرطان
بهترین درمان سرطان

بهترین درمان سرطان

بهترین درمان سرطان می تواند شامل جراحی، پرتودرمانی، استفاده از دارو درمانی و روش های درمانی دیگری باشند که ثابت شده است در درمان سرطان موثرند. این درمان ها یا تومور سرطانی را کوچک می کنند یا می توانند به صورت کامل جلوی رشد و گسترش آن در بدن را بگیرند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درمان های زیادی برای سرطان وجود دارند. بسته به اینکه وضعیت منحصر به فرد بیمار چیست، فرد می تواند از یک درمان یا ترکیبی از چند درمان مختلف استفاده کند.

در ادامه قصد داریم تا در مورد بهترین درمان سرطان صحبت کنیم و راه تشخیص آن را با شما در میان بگذاریم. امروزه به واسطه تنوع روش های درمانی، بیماران نمی دانند که بهترین راه درمان سرطانشان کدام است و بین پیشنهادات مختلف متخصصان گوناگون گیج می شوند. اما راهکار ساده ای وجود دارد که می تواند این مشکل را حل کند و بدون دردسر و هدر دادن وقت بهترین روش درمانی برای سرطان شما را تعیین نماید.

اما پیش از آن بهتر است یک آشنایی اولیه و ساده با روش های مختلف درمان سرطان داشته باشید.

بهترین درمان سرطان
بهترین درمان سرطان

انواع درمان سرطان

هدف درمان سرطان این است که غده های و توده های سرطانی را نابود کند تا فرد بتواند طول عمر بیشتری داشته باشد. این کار هم می تواند ممکن باشد، و هم می تواند ناممکن باشد. احتمال ممکن بودن یا نبودن درمان سرطان به شرایط بیماری فرد بستگی مستقیم دارد. اگر درمان کامل سرطان ممکن نباشد، پزشکان از درمان های کنترلی استفاده می کنند تا تومور را کوچک کرده و سرعت رشد آن را کاهش دهند، تا بتوانند علائم و دشواری های آن را تا حد امکان کم کنند.

دسته بندی انواع درمان سرطان به صورت کلی عبارت است از:

  • درمان های مقدماتی

هدف از درمان مقدماتی این است که سرطان را به صورت کامل از بدن خارج کند، یا به عبارت دیگر سلول های سرطانی را بکشد.

از هر گونه درمان سرطانی می توان به عنوان درمان مقدماتی یا اولیه استفاده کرد، اما رایجترین درمان مقدماتی برای انواع سرطان جراحی است. اگر سرطان شما به پرتودرمانی یا شیمی درمانی حساس باشد می توانید از هریکی از این درمان ها نیز به عنوان درمان مقدماتی استفاده کنید.

  • درمان های تکمیلی

هدف از انجام درمان های تکمیلی کشتن و نابود کردن سلول های سرطانی است که بعد از درمان های مقدماتی در بدن باقی مانده اند. انجام درمان های کمکی یا تکمیلی شانس بازگشت سرطان بعد از درمان را کاهش می دهد.

هرکدام از انواع درمان های سرطان می توانند به عنوان درمان تکمیلی مورد استفاده قرار بگیرند. رایج ترین انواع درمان های تکمیلی عبارتند از شیمی درمانی، پرتو درمانی و هورمون تراپی.

انواع درمان سرطان
انواع درمان سرطان
  • درمان های تسکینی

درمان های تسکینی برای کمک به تسکین عوارض جانبی درمان های اصلی یا علائم و نشانه های سرطان مورد استفاده قرار می گیرند. جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و هورمون تراپی همگی می توانند برای تسکین علائم نیز مورد استفاده قرار بگیرند. سایر روش های دارو درمانی نیز می توانند به تسکین درد یا تنگی نفس نیز کمک کنند.

روش های درمان سرطان

روش های زیادی برای درمان سرطان در دسترس هستند. گزینه های درمانی شما به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله نوع و مرحله سرطان، وضعیت عمومی سلامتی بیمار و ترجیحات و انتخاب های خود او. بیمار و پزشک باید با همدیگر مزایا و معایب درمان های ممکن را مورد بررسی قرار دهند و با آگاهی کامل یکی از این روش ها را برگزینند.

جراحی سرطان

جراحی رایجترین و شاید بهترین درمان سرطان باشد. جراحی یک روش مستقیم است که در سریعترین زمان ممکن می تواند با برداشتن توده سرطانی، آن را درمان کند. روش های مختلفی برای جراحی سرطان وجود دارند که هرکدام بسته به شرایط بیمار انتخاب می شوند. اما باید بدانید که همه بیماران و تمام سرطان ها شرایط لازم برای جراحی شدن را ندارند.

جراحی سرطان
جراحی سرطان

شیمی درمانی سرطان

شیمی درمانی نوعی از درمان سرطان است که از داروهای مخصوصی برای کشتن سلول های سرطان استفاده می کند. اما مهمترین نکته ای که در مورد شیمی درمانی وجود دارد بحث عوارض شدید آن است. واقعیت این است که داروهای شیمی درمانی کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهند تا بتوانند با سرطان مبارزه کنند، و به همین خاطر بدن را ضعیف می کنند و مشکلاتی از بابت عوارض ایجاد می نمایند. بسیاری از افراد هستند که شرایط بدنی لازم برای شیمی درمانی را ندارند.

پرتو درمانی سرطان

پرتو درمانی یکی از بهترین درمان های سرطان است که از اشعه های رادیویی در دوزهای بالا استفاده می کند تا سلول های سرطانی را بکشد و تومور سرطانی را نابود سازد. پرتو درمانی ماهیتی مانند عکسبرداری با اشعه ایکس دارد و از پرتوهای رادیواکتیو برای نابودی سلول های سرطانی بهره می برد. پرتودرمانی که با نام رادیوتراپی هم شناخته می شود، بعد از جراحی رایجترین و یکی از ایمن ترین روش های درمان انواع سرطان است.

پرتو درمانی سرطان
پرتو درمانی سرطان

پیوند سلول های بنیادین

پیوند سلول های بنیادین فرآیندی است که می تواند سلول های بنیادینی را که داخل سلول های خونی رشد می کنند و توسط دوزهای بالای شیمی درمانی یا رادیوتراپی از بین رفته اند را ترمیم کند. این درمان اغلب به عنوان یک درمان تکمیلی مورد استفاده قرار می گیرد.

ایمونوتراپی (ایمینی درمانی)

ایمونوتراپی یکی از روش های درمان سرطان است که ماهیتی شبیه شیمی درمانی دارد، با این تفاوت که به جای درمان مستقیم، تنها به سیستم ایمنی بدن کمک می کند که با سرطان مبارزه کند، و این کار را از طریق داروهای مخصوصی انجام می دهد. سیستم ایمنی بدن شما معمولا مهاجمانی از قبیل جمله سلول های سرطانی را به صورت اتوماتیک شناسایی کرده و از بین می برد. اما گاهی از اوقات در شناسایی یا نابود کردن این سلول های سرطانی ناتوان است. داروهای مورد استفاده از ایمونوتراپی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند، تا بتواند سلول های سرطانی را پیدا کرده و آنها را نابود کند.

ایمونوتراپییا ایمنی درمانی  سرطان یکی از درمان های دارویی بسیار موثر است که می تواند به برخی از افراد مبتلا به سرطان در راستای درمان یا کنترل بیماری کمک کند. همچنین در مواردی که سرطان پیشرفت زیادی کرده و امید چندانی به درمان نیست، ایمونوتراپی می تواند طول عمر بیمار را افزایش دهد. محققان حوزه علوم پزشکی همچنان در حال پیدا کردن داروهای ایمونوتراپی جدیدی برای درمان انواع بیشتری از سرطان هستند.

وظیفه روزمره سیستم ایمنی محافظت از بدن در برابر عوامل مزاحم، آلرژن ها، ویروس ها و سلول های آسیب دیده ای است که می توانند سرطانی شوند. سیستم ایمنی سلول های خاصی دارد که دائماً بدن شما را در جستجوی متجاوزان گشت می زنند. وقتی سلول آسیب دیده یا سرطانی پیدا می شوند، توسط این سلول های ایمنی از بین می روند. اتفاقی که از رشد و گسترش تومورهای سرطانی جلوگیری می کند. اما سرطان یک هدف متحرک است. سلول های سرطانی دائماً به دنبال راه هایی برای طفره رفتن از دفاع سیستم ایمنی بدن هستند. بنابراین ایمونوتراپی از راه های زیر سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا بتواند به مبارزه خود با سرطان ادامه دهد:

  • داروهای ایمونوتراپی سلول های ایمنی را آموزش می دهند تا راح تتر بتوانند سلول های سرطانی را سرطان را پیدا کرده و آنها را نابود کنند.
  • داروهای ایمنی درمانی موجب تولید سلول های ایمنی بیشتری در بدن می شوند که وظیفه آنها یافتن و نابود کردن سلول های آسیب دیده سرطانی است.

متخصصان سرطانی درمانی از ایمونوتراپی به عنوان درمان اولیه برای بسیاری از انواع سرطان های متاستاز کرده یا در حال گسترش استفاده می کنند. پزشک درمانگر البته ممکن است ایمونوتراپی را با شیمی درمانی، درمان هدفمند یا سایر درمان های سرطان ترکیب کند. می توان از انواع مختلفی ایمونوتراپی برای مبارزه با انواع سرطان ها استفاده کرد. هر نوع از داروهای ایمونوتراپی اثرگذاری خاص خودش را روی سلول های ایمنی بدن دارد.

انواع داروهای ایمنی درمانی عبارتند از:

  •       بازدارنده های ایست بازرسی
  •       سلول درمانی پذیرشی (درمان با انتقال سلول T شکل).
  •       آنتی بادی های مونوکلونال
  •       واکسن های سرطان

·        تعدیل کننده های سیستم ایمنی

درمان هدفمند

درمان های هدفمند یا تارگت تراپی روشی است که تغییرات سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد و با نفوذ به ساختار آنها باعث توقف رشد و گسترش آنها می شود. به عبارت ساده تر، درمان هدفمند با هدفگیری دقیق سلول های سرطانی، آنها را بیمار می کند و جلوی رشدشان را می گیرد.

در حال حاضر، هر روز بر شمار افرادی که به درمان هدفمند به عنوان نوعی درمان سرطان روی می آورند، اضافه می شود، چراکه اثرگذاری تارگت تراپی در مقایسه با شیمی درمانی بسیار بیشتر است. در حالی که شیمی درمانی حدود 30٪ درصد شانس موفقیت دارد، درمان هدفمند می تواند در 80٪ موارد عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد. برخلاف شیمی درمانی که مانند یک سلاح کشتار جمعی عمل می کند و تمام بافت های سالم و سرطانی را تحت اثرات مخرب خود قرار می دهد، تارت تراپی بیشتر شبیه تک تیراندازی است که با کمترین تلفات ممکن با سلول های سرطانی مبارزه می کند. اصولا به همین خاطر هم هست که نام آن را درمان هدفمند گذاشته اند. متاسفانه، همه افراد مبتلا به سرطان کاندیداهای مناسبی برای دریافت درمان هدفمند نیستند. چراکه سلول های سرطانی باید جهش های ژنتیکی خاصی داشته باشند تا بتوان آنها را هدف گرفت.

برای اثربخشی درمان هدفمند، حتما باید از قبل یک آزمایش ژنتیک بدهید تا مشخص شود که آیا سرطان شما شرایط پذیرش تارگت تراپی را دارد یا خیر. از طرف دیگر علائم هر بیمار منحصر به فرد است، بنابراین هر دوره درمانی باید متناسب با شرایط فرد تنظیم شود.

مزیت های تارگت تراپی عبارتند از:

  • اثرگذاری بالا
  • عوارض جانبی محدود
  • مناسب برای بیماران مسن سالی که برای شیمی درمانی ضعیفند
  • دقت درمانی بسیار بالا
درمان هدفمند
درمان هدفمند

هورمون تراپی

ریشه بسیاری از سرطان ها برهم خوردن تعادل هورمونی بدن است. هورمون تراپی درمانی است که می تواند با بازگرداندن این تعادل هورمونی در درمان سرطان مفید باشد، اما اغلب به عنوان جایگزین شیمی درمانی و در قالب درمان تکمیلی مورد استفاده قرار می گیرد.

انتخاب بهترین درمان سرطان

بیمارانی که به سرطان مبتلا می شوند راه های زیادی برای درمان در پیش رو دارند. اما انتخاب بهترین درمان سرطان مهمترین گامی است که باید در این راه برداشته شود. اما در چنین شرایطی به چه متخصصی مراجعه می کنید؟ پزشک متخصص جراحی؟ متخصص پرتودرمانی؟ متخصص شیمی درمانی؟ یا پزشکان دیگر؟

واقعیت این است که کادر درمانی و کمیسیون پزشکی متشکل از متخصصان مختلف، تنها کسانی هستند که می توانند به بهترین شکل ممکن، مناسب ترین درمان سرطان را برای شما تعیین کنند.

انتخاب بهترین درمان سرطان
انتخاب بهترین درمان سرطان

کمیسیون پزشکی به آیند به منظور بررسی بهترین و به روزترین مسیر درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان تازه تشخیص داده شده ، بیمارانی که به هر علتی نتوانسته اند از شیمی درمانی استفاده کنند برای مثال در موارد عدم تحمل این داروها یا عدم پاسخدهی تومور به این نوع درمان، در موارد عود تومور یا پیشرفت آن و یا گسترش تومور از محل اولیه به مناطق دیگر بدن، تشکیل می شود.

در این کمیسیون که بصورت یک جلسه حضوری یا مجازی انجام می شود، مدارک بیمار همزمان توسط اعضای تیم مورد بررسی قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود تمامی گزینه های درمانی برای بیمار در نظر گرفته شده است. در صورت نیاز و بر اساس نوع تومور بیمار از همکاران دیگر مجموعه نیز برای شرکت در جلسه دعوت بعمل می آید.

در نهایت بر اساس جمع بندی همکاران، مناسب ترین مسیر درمانی بیمار مشخص می‌شود و روند درمان بیمار تحت نظر مجموعه به آیند شروع میشود.

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

02188218551

09023009259

مطالعات تخصصی

4 دیدگاه دربارهٔ «بهترین درمان سرطان من چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا