عامل اصلی سرطان چیست | عوامل خطر یا ریسک فاکتورهای سرطان (بخش 2)

[button link=”https://behayand.com/%d8%b9%d9%88%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%ae%d8%b7%d8%b1-%d8%b3%d8%b1%d8%b7%d8%a7%d9%86/” color=”green” newwindow=”yes”] رجوع به بخش قبل[/button]

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

هورمون ها

ریسک فاکتور سرطان

استروژن ها ، گروهی از هورمون های جنسی زنانه هستند که در دسته سرطان زاها برای انسان محسوب می شوند. اگر چه این هورمون ها نقش فیزیولوژیکی اساسی در زنان و مردان ایفا می کنند ، اما با افزایش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها نیز در ارتباط هستند. به عنوان مثال ، استفاده از هورمون درمانی ترکیبی در دوران یائسگی (استروژن به علاوه پروژستین ، که یک نسخه جایگزین برای هورمون زنانه پروژسترون است) می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان را افزایش دهد. هورمون درمانی با استروژن در دوران یائسگی به تنهایی خطر سرطان آندومتر را افزایش می دهد و تنها در زنانی که عمل هیسترکتومی (جراحی برداشتن رحم) انجام داده اند استفاده می شود.

خانمی که به هورمون درمانی دوران یائسگی فکر می کند باید خطرات و فواید احتمالی آن را با پزشک خود در میان بگذارد.

مطالعات همچنین نشان داده است که خطر ابتلا به سرطان پستان در خانم ها به استروژن و پروژسترون تولید شده توسط تخمدان مربوط می شود (معروف به استروژن و پروژسترون درون زا). قرار گرفتن در معرض طولانی مدت و یا مقادیر بالای این هورمون ها با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان ارتباط دارد. افزایش قرار گرفتن در معرض می تواند به علت شروع قاعدگی زود هنگام ، یائسگی دیر گذر ، اولین بارداری را در سنین بالا تجربه کردن و هرگز زایمان نکردن باشد. بر عکس ، زایمان یک عامل محافظت کننده برای سرطان پستان به شمار می رود.

دی اتیل استیلبسترول (DES) نوعی استروژن است که برای جلوگیری از سقط جنین ، زایمان زودرس و مشکلات مربوط به بارداری بین سال های 1940 و 1971 در ایالات متحده برای برخی از زنان باردار تجویز می شد. زنانی که در دوران بارداری از DES استفاده کرده اند ، خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها افزایش می یابد. دختران آنها نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان واژن یا دهانه رحم هستند. تأثیرات احتمالی بر پسران و نوادگان زنانی که در دوران بارداری از DES استفاده کرده اند در حال بررسی است.

 

سرکوب سیستم ایمنی

ریسک فاکتورهای سرطان

بسیاری از افرادی که پیوند اعضا انجام می دهند ، داروهایی برای سرکوب سیستم ایمنی بدن مصرف می کنند تا بدن عضو را رد نکند. این داروهای “سرکوب کننده سیستم ایمنی” باعث می شوند که سیستم ایمنی بدن قادر به شناسایی و تخریب سلول های سرطانی یا مقابله با عفونت های ایجاد کننده سرطان نباشد. عفونت HIV همچنین سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش می دهد.

تحقیقات نشان داده است که گیرندگان پیوند در معرض خطر ابتلا به تعداد زیادی از سرطان ها قرار دارند. برخی از این سرطان ها می توانند به دلیل عوامل عفونی ایجاد شوند ، در حالی که برخی دیگر جز این موارد نیستند. چهار سرطان شایع در بین گیرندگان پیوند که در این افراد بیشتر از جمعیت عمومی رخ می دهد ، لنفوم غیر هوچکین (NHL) و سرطان های ریه ، کلیه و کبد است. لنفوم غیر هوچکین می تواند ناشی از عفونت ویروسی اپشتین بار (EBV) و سرطان کبد در اثر عفونت مزمن با ویروس های هپاتیت B (HBV) و هپاتیت C (HCV) باشد. به طور کلی تصور نمی شود که سرطان های ریه و کلیه با عفونت همراه باشند.

افراد مبتلا به HIV یا ایدز همچنین خطر ابتلا به سرطان هایی که توسط عوامل عفونی ایجاد می شوند ، از جمله عفونت ویروسی اپشتین بار را افزایش می دهند. ویروس هرپس انسانی 8 یا ویروس مرتبط با سارکوم کاپوسی ؛ HBV و HCV منجر به سرطان کبد می شوند. و ویروس پاپیلومای انسانی ، منجر به ابتلا به سرطان های دهانه رحم ، مقعد ، دهان و حنجره و … می شود. عفونت HIV همچنین با افزایش خطر سرطان همراه است که تصور نمی شود توسط عوامل عفونی مانند سرطان ریه ایجاد شود.

 

عوامل عفونی

عامل سرطان

عوامل عفونی خاص ، از جمله ویروس ها ، باکتری ها و انگل ها نیز می توانند باعث بروز سرطان شوند یا خطر تشکیل سرطان را افزایش دهند. برخی ویروس ها می توانند ارسال سیگنال هایی را که به طور معمول رشد و تکثیر سلول را کنترل می کنند ، مختل سازند. همچنین ، برخی از عفونت ها ، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند ، و بدن را قادر می سازد تا در برابر سایر عفونت های سرطانی مقابله کند. برخی ویروس ها ، باکتری ها و انگل ها نیز منجر به التهاب مزمن می شوند که ممکن است منجر به سرطان شود.

بیشتر ویروس هایی که با افزایش خطر سرطان در ارتباط هستند می توانند از طریق خون و یا مایعات دیگر بدن به فرد دیگری منتقل شوند. همانطور که در ادامه نیز توضیح داده شده است ، شما می توانید با واکسیناسیون ، داشتن رابطه جنسی محافظت شده و عدم استفاده از سوزن مشترک ، خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید.

 

چاقی

عامل ایجاد سرطان

افراد چاق ممکن است در معرض خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان قرار گیرند ، از جمله سرطان پستان (در زنانی که یائسه شده اند) ، سرطان روده بزرگ ، سرطان راست روده ، سرطان آندومتر (پوشش رحم) ، سرطان مری ، سرطان کلیه ، سرطان لوزالمعده و سرطان کیسه صفرا.

برعکس ، داشتن یک رژیم غذایی سالم ، تحرک بدنی و حفظ وزن متعادل می تواند به کاهش خطر برخی از سرطان ها کمک کند. این رفتارهای سالم همچنین به منظور کاهش خطر بیماری های دیگر از جمله بیماری های قلبی ، دیابت نوع دو و فشار خون بالا نیز اهمیت ویژه ای دارند.

 

تابش

عامل اصلی سرطان چیست

تابش طول موج های خاصی که به آن تشعشعات یونیزان گفته می شود ، انرژی کافی برای آسیب رساندن به DNA و ایجاد سرطان را دارا می باشند. تشعشعات یوننده کننده شامل رادون ، اشعه ایکس ، اشعه گاما و سایر اشکال تابش های پرانرژی است. اشکال تابش با انرژی پایین و غیر یونیزه مانند نور مرئی و انرژی حاصل از تلفن های همراه ، در افراد ایجاد سرطان نمی کنند.

رادون

رادون یک گاز رادیو اکتیو است که توسط سنگ ها و خاک شکل می گیرد. رادون هنگام تجزیه شدن عنصر رادیوم رادیو اکتیو ، تشکیل می شود. رادیوم نیز به نوبه خود هنگام تجزیه عناصر اورانیوم و توریم رادیواکتیو تشکیل می شود. افرادی که در معرض سطح بالایی از رادون قرار دارند ، خطر ابتلا به سرطان ریه در آنها افزایش می یابد.

اگر در منطقه ای از کشور زندگی می کنید که دارای مقادیر بالایی رادون در سنگ ها و خاک خود است ، ممکن است لازم باشد خانه خود را از حیث وجود این گاز آزمایش کنید. آزمایشات رادون خانگی به راحتی قابل استفاده است و هزینه زیادی در بر ندارد. بیشتر فروشگاه های ابزار فروشی کیت های آزمایشی می فروشند. روش های زیادی برای کاهش میزان رادون در خانه تا یک سطح ایمن وجود دارد.

اشعه ایکس و سایر منابع تابش

تابش های پر انرژی مانند اشعه ایکس ، اشعه گاما ، ذرات آلفا ، ذرات بتا و نوترون ها می تواند به DNA آسیب برساند و باعث بروز سرطان شود. این اشعه ها می توانند در حوادث نیروگاه های هسته ای و هنگام ساخت ، آزمایش یا استفاده از سلاح های اتمی آزاد شوند.

برخی اعمال پزشکی ، مانند اشعه ایکس قفسه سینه ، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) ، توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) و پرتو درمانی نیز می تواند باعث آسیب به سلول شود که منجر به سرطان می شود. با این حال ، خطرات ناشی از سرطان در این روش های پزشکی بسیار ناچیز است و تقریباً همیشه سود حاصل از آنها بیشتر از خطرات شان است.

اگر فکر می کنید ممکن است در معرض ابتلا به سرطان باشید ، با پزشک خود مشورت کنید. افرادی که لازم است سی تی اسکن کنند باید با پزشکان خود در مورد این که آیا این روش برای آنها ضروری است و در مورد خطرات و مزایای آن صحبت کنند. بیماران سرطانی ممکن است بهتر باشد با پزشکان خود در مورد اینکه چگونه پرتو درمانی می تواند خطر ابتلا به سرطان دوم را در آینده افزایش دهد صحبت کنند.

 

نور خورشید

ریسک فاکتور سرطان

آفتاب ، چراغ های خورشیدی و دستگاه های سولاریوم همگی اشعه ماورا بنفش (UV) را تولید می کنند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش باعث پیری زودرس پوست و آسیب هایی می شود که می تواند منجر به سرطان پوست شود.

افراد در هر سن و رنگ پوست باید مدت زمانی را که در آفتاب سپری می کنند ، به ویژه در اواسط صبح تا اواخر بعد از ظهر ، محدود کنند و از سایر منابع تابش اشعه ماورا بنفش مانند تخت های برنزه اجتناب کنند. به خاطر داشته باشید که تابش اشعه ماورا بنفش توسط شن ، آب ، برف و یخ نیز منعکس می شود و می تواند از شیشه های اتومبیل ها و پنجره ها نیز عبور کند. حتی اگر سرطان پوست بیشتر در بین افراد با رنگ پوست روشن دیده می شود ، افراد با هر رنگ پوست دیگری نیز می توانند به سرطان پوست مبتلا شوند ، از جمله کسانی که پوست تیره دارند.

برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید این نکات را دنبال کنید:

  • کلاهی دور تا دور لبه دار بپوشید که صورت ، گردن و گوش های شما را در سایه قرار دهد. کلاه های بیس بال و برخی از ضد آفتاب ها فقط از قسمت هایی از پوست شما محافظت می کنند.
  • از عینک آفتابی استفاده کنید که اشعه ماورا بنفش را مسدود می کند تا از پوست اطراف چشم محافظت کند.
  • آستین بلند و شلوار بلند بپوشید. پارچه های تنگ و بافتنی بهترین است. برخی از پارچه ها با ضریب محافظت ماورا بنفش (UPF) درجه بندی می شوند. هرچه درجه بندی بالاتر باشد ، محافظت در برابر نور خورشید بیشتر خواهد بود.
  • از محصولات ضد آفتاب با ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل 15 استفاده کنید (بعضی از پزشکان پیشنهاد می کنند از محصولی با SPF حداقل 30 استفاده کنید.) 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن مقدار توصیه شده محصول را روی پوست تمیز خود بمالید و مجددا هر دو ساعت یا بعد از شنا یا تعریق نیز استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که اشعه خورشید …

  • بین ساعت 10:00 صبح تا 4:00 بعد از ظهر قوی ترین حالت را دارد.
  • می تواند از لباس نازک ، شیشه جلو اتومبیل ، پنجره ها و ابرها عبور کند
  • توسط شن و ماسه ، آب ، برف ، یخ و آسفالت خیابان روباز می شود

 

دخانیات

جلوگیری از سرطان در کودکان

مصرف دخانیات دلیل اصلی سرطان و مرگ ناشی از سرطان به شمار می رود. افرادی که از محصولات دخانی استفاده می کنند یا به طور منظم در معرض دود دخانیات محیطی هستند (که دود دست دوم نیز نامیده می شود) در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند زیرا محصولات دخانی و دود دست دوم مواد شیمیایی بسیاری دارند که به DNA آسیب می رسانند.

استفاده از دخانیات انواع مختلفی از سرطان را ایجاد می کند ، از جمله سرطان ریه ، حنجره (جعبه صوتی) ، دهان ، مری ، گلو ، مثانه ، کلیه ، کبد ، معده ، لوزالمعده ، روده بزرگ و راست روده و دهانه رحم و همچنین سرطان خون حاد میلوئیدی. افرادی که از تنباکو بدون دود کردن (اسنیف کردن یا جویدن) استفاده می کنند ، خطر ابتلا به سرطان های دهان ، مری و لوزالمعده را افزایش می دهند.

سطح مطمئنی از مصرف دخانیات وجود ندارد. بنابراین به افرادی که از هر نوع محصول دخانی استفاده می کنند به شدت توصیه می شود که آن را ترک کنند. افرادی که دخانیات را ترک می کنند ، صرف نظر از سن شان ، در مقایسه با افرادی که استعمال می کنندد ، امید به زندگی قابل توجه تری دارند. همچنین ، ترک دخانیات در زمان تشخیص سرطان ، خطر مرگ را کاهش می دهد.

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk” newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا