سرطان سینه در مردان وضعیتی نادر اما ممکن!!!

علائم سرطان سينه در نوجوانان پسر

سرطان پستان یا سرطان سینه به طور عمده در خانم ها رخ می دهد ، اما مردان نیز می توانند به آن مبتلا شوند. بسیاری از افراد نمی دانند که مردان نیز بافت پستان دارند و می توانند به سرطان پستان مبتلا شوند. سلول ها تقریباً در هر قسمت از بدن می توانند به سرطان تبدیل شده و به مناطق دیگر سرایت کنند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

سرطان سینه از زمانی شروع می شود که سلول های پستان رشد خارج از کنترل داشته باشند. این سلول ها معمولاً توموری را تشکیل می دهند که اغلب در اشعه ایکس دیده می شود یا به صورت توده احساس می شود. اگر سلول ها بتوانند در بافت های اطراف رشد کنند (حمله کنند) یا به مناطق دوردست بدن گسترش (متاستاز) یابد ، تومور بدخیم (سرطانی) در نظر گرفته می شود.

۱۰ تا از کشنده ترین و شایع ترین سرطان در مردان (بخش اول)

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه شروع و شیوع سرطان ها ، به مبانی سرطان مراجعه کنید.

 

بافت پستان مردان

علت ورم سينه سمت چپ در مردان

تا زمان بلوغ (به طور متوسط ​​در حدود سن 9 یا 10 سالگی) ، پسران و دختران نوجوان دارای مقدار کمی بافت پستان متشکل از چند مجرا هستند که در زیر نوک پستان و آرئول (ناحیه اطراف نوک پستان) قرار دارد. در بلوغ ، تخمدان های دختران هورمون های زنانه تولید می کنند و باعث رشد مجاری پستان و تشکیل لوبول در انتهای مجاری می شوند. حتی پس از بلوغ ، مردان و پسران به طور معمول هورمون های زنانه ناچیزی دارند و بافت پستان رشد زیادی نمی کند. بافت پستان مردان دارای مجاری است ، اما در صورت وجود لوبول ، تعداد اندکی مجرا وجود دارد.

 

سرطان سینه از کجا شروع می شود؟

علائم سرطان سينه در نوجوانان پسر

سرطان های پستان می توانند از قسمت های مختلف پستان شروع شوند. بیشتر سرطان های پستان از مجاری که شیر را به نوک پستان هدایت می کنند ، شروع می شود (سرطان های داکتال). برخی از آنها در غدد تولید کننده شیر مادر شروع می شوند(سرطان های لوبولار). مردان نیز دارای این مجاری و غدد هستند ، حتی اگر به طور معمول عملکردی نداشته باشند. انواع سرطان پستان نیز وجود دارد که در انواع دیگر سلول های پستان شروع می شود ، اما این موارد کمتر مشاهده می شوند.

علائم سرطان سينه در دختر

تعداد کمی از سرطان ها در بافت های دیگر پستان شروع می شود. این سرطان ها سارکوم و لنفوم نامیده می شوند و در واقع تصور نمی شود که آنها سرطان پستان باشند.

اگرچه بسیاری از انواع سرطان پستان می تواند باعث ایجاد توده در پستان شود ، اما هر نوع سرطانی کار را نمی کنند. علائم دیگری از سرطان پستان وجود دارد که باید مراقب آنها باشید و آنها را به یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی گزارش دهید.

همچنین مهم است که درک کنیم بیشتر توده های پستان خوش خیم هستند و سرطانی (بدخیم) نیستند. تومورهای خوش خیم پستان ، زائدات رشد یافته غیرطبیعی هستند ، اما به خارج از پستان گسترش نمی یابند و تهدید کننده زندگی نیستند. هر توده یا تغییری در پستان باید توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بررسی شود تا مشخص شود که آیا خوش خیم یا بدخیم است (سرطان) و اینکه آیا ممکن است بر خطر ابتلا به سرطان شما در آینده تأثیر بگذارد.

 

سرطان سینه چگونه گسترش می یابد

ژنیکوماستی و سرطان

سرطان پستان هنگامی که سلول های سرطانی وارد خون یا سیستم لنفاوی شوند و به سایر قسمت های بدن منتقل شوند ، می تواند گسترش یابد.

سیستم لنفاوی ، شبکه ای از عروق لنفاوی (یا لنفاتیک) است که در سراسر بدن یافت می شود. عروق لنفاوی ، مایع لنفاوی را حمل می کنند و گره های لنفاوی را به هم متصل می کنند. گره های لنفاوی مجموعه های کوچک و لوبیایی شکل از سلول های سیستم ایمنی بدن هستند. عروق لنفاوی همچون رگ های کوچک هستند ، با این تفاوت که مایع شفافی به نام لنف (به جای خون) را از پستان حمل می کنند. لنف حاوی مایعات بافتی و مواد زائد و همچنین سلول های سیستم ایمنی بدن است. سلول های سرطانی پستان می توانند وارد رگ های لنفاوی شوند و در غدد لنفاوی رشد خود را شروع کنند. بیشتر عروق لنفاوی پستان به این موارد منتهی می شوند:

  • گره های لنفاوی زیر بغل
  • گره های لنفاوی اطراف ترقوه (غدد لنفاوی سوپراکلویکولار [بالای ترقوه] و انفراکلاویکولار [زیر ترقوه])
  • غدد لنفاوی داخل قفسه سینه نزدیک استخوان پستان (غدد لنفاوی پستانی داخلی)

اگر سلول های سرطانی به غدد لنفاوی شما گسترش یافته باشند ، احتمال اینکه این سلول ها از طریق سیستم لنفاوی نیز عبور کرده و به سایر قسمت های بدن گسترش یابند (متاستاز شود) افزایش می یابد. هرچه تعداد غدد لنفاوی دارای سلول های سرطانی پستان بیشتر باشد ، احتمال وجود سرطان در اندام های دیگر نیز بیشتر است. به همین دلیل ، کشف سرطان در یک یا چند غدد لنفاوی اغلب بر برنامه درمانی شما تأثیر می گذارد. معمولاً لازم است برای برداشتن یک یا چند غدد لنفاوی جراحی انجام شود تا بدانید سرطان گسترش یافته است یا خیر.

بهترین جراح سینه در تهران

با این حال ، همه مردان مبتلا به سلول های سرطانی در غدد لنفاوی خود دچار متاستاز نمی شوند و برخی از مردان نیز ممکن است در غدد لنفاوی خود سلول سرطانی داشته باشند که بعدا متاستاز کنند.

 

شرایط خوش خیم پستان در مردان

مردان نیز می توانند به برخی از اختلالات خوش خیم (نه سرطانی) پستان مبتلا شوند.

درد سينه در مردان نشانه چيست

ژنیکوماستی

ژنیکوماستی شایع ترین اختلال پستان در مردان است. این وضعیت ، یک تومور نیست بلکه بیانگر بیشتر افزایش مقدار بافت پستان یک مرد است. معمولاً مردان بافت پستان بسیار کمی دارند. ژنیکوماستی می تواند به صورت یک رشد دکمه ای یا دیسک مانند در زیر نوک پستان و آرئولا (حلقه تیره اطراف نوک پستان) ظاهر شود که قابل لمس است و گاهی دیده می شود. بعضی از مردان ژنیکوماستی شدید تری دارند و ممکن است به نظر برسد که سینه های کوچکی دارند. اگرچه ژنیکوماستی در مردان بسیار شایع تر از سرطان پستان است ، اما هر دو می توانند در شکل توده زیر نوک پستان احساس شوند ، به همین دلیل بررسی هرگونه توده توسط پزشک مهم است.

ژنیکوماستی در بین پسران نوجوان شایع است زیرا تعادل هورمون ها در بدن در دوران بلوغ تغییر می کند. همچنین در مردان مسن به دلیل تغییر در تعادل هورمونی آنها شایع است.

در موارد نادر ، ژنیکوماستی به این دلیل اتفاق می افتد که تومورها یا بیماری های برخی غدد درون ریز (هورمون زا) تولید شده توسط بدن انسان باعث تولید استروژن بیشتر (هورمون اصلی زنانه) می شود. غدد مرد به طور معمول مقداری استروژن تولید می کنند ، اما به تنهایی برای رشد پستان کافی نیست. بیماری های کبد که ارگان مهمی در متابولیسم هورمون های زنانه و مردانه است ، می تواند تعادل هورمونی مردان را تغییر داده و منجر به ژنیکوماستی شود. چاقی (اضافه وزن بیش از حد) همچنین می تواند باعث افزایش میزان استروژن در مردان شود.

مصرف برخی از داروها می توانند باعث ژنیکوماستی شوند. این داروها شامل برخی از داروها برای درمان زخم و سوزش معده ، فشار خون بالا ، نارسایی قلبی و اختلالات روانپزشکی است. مردان مبتلا به ژنیکوماستی باید از پزشکان خود بپرسند که آیا دارویی که مصرف می کنند باعث ایجاد این بیماری می شود یا خیر.

سندرم کلاینفلتر ، یک بیماری نادر ژنتیکی است که می تواند منجر به ژنیکوماستی شود و همچنین خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان را افزایش دهد.

تومورهای خوش خیم پستان

انواع مختلفی از تومورهای خوش خیم پستان (توده های غیرطبیعی یا توده های بافتی) وجود دارد ، مانند پاپیلوما و فیبروآدنوم. تومورهای خوش خیم به خارج از پستان گسترش نمی یابند و تهدید کننده زندگی نیستند. تومورهای خوش خیم پستان در زنان شایع است اما در مردان بسیار نادر است.

 

انواع سرطان سینه در مردان

سرطان سینه در مردان

متداول ترین انواع سرطان پستان ، کارسینوم داکتال درجا ، کارسینوم داکتال تهاجمی و کارسینوم لوبولار تهاجمی است.

بیشتر سرطان های پستان ، کارسینوم هستند. در حقیقت ، سرطان های پستان اغلب نوعی کارسینوم به نام آدنوکارسینوم هستند که از سلول هایی که غدد (بافت غده) را ایجاد می کنند ، شروع می شود. آدنوکارسینوم پستان از مجاری شیر یا لوبول (غدد تولید کننده شیر) شروع می شود.

انواع دیگری از سرطان های پستان کمتر شایع نیز وجود دارد ، مانند سارکوم ، فیلود ، بیماری پاژه و آنژیوسارکوم که از سلول های عضله ، چربی یا بافت همبند شروع می شود.

گاهی اوقات یک تومور پستان می تواند ترکیبی از انواع مختلف باشد. و در برخی از انواع بسیار نادر سرطان پستان ، سلول های سرطانی ممکن است به هیچ وجه تشکیل یک توده یا تومور را ندهند.

هنگامی که برای کشف نوع خاصی از سرطان پستان بیوپسی انجام می شود ، آسیب شناس در می یابند که آیا سرطان به بافت های اطراف نیز سرایت کرده است یا خیر. نام نوع سرطان پستان بسته به میزان سرطان تغییر می کند.

  • سرطان های پستان درجا ، گسترش نیافته اند.
  • سرطان های مهاجم یا نفوذی به بافت اطراف پستان نفوذ کرده اند (حمله کرده اند).

فهرست زیر انواع کلی سرطان پستان را با اصطلاحاتی که در بالا ذکر شد بیشتر توصیف کرده است:

کارسینوم داکتال درجا

کارسینوم داکتال درجا (DCIS ؛ همچنین به عنوان کارسینوم درون مجاری شناخته می شود) سرطان پستان غیر تهاجمی یا پیش تهاجمی محسوب می شود. در DCIS، سلول هایی که در مجاری قرار گرفته اند تغییر کرده اند و مانند سلول های سرطانی به نظر می رسند. تفاوت بین DCIS و سرطان تهاجمی این است که سلول ها از دیواره مجاری به بافت اطراف پستان گسترش پیدا نکرده اند (حمله نکرده اند). DCIS پیش سرطانی در نظر گرفته می شود زیرا در برخی موارد می توانند به سرطان های مهاجم تبدیل شوند. در حال حاضر ، هیچ راه استانداردی برای دانستن اینکه چه مواردی به سرطان های تهاجمی تبدیل می شوند و چه مواردی تبدیل نمی شوند ، وجود ندارد. DCIS تقریباً از هر 10 مورد سرطان سینه در مردان 1 مورد را در بر می گیرد. این وضعیت تقریباً همیشه با جراحی قابل درمان است.

کارسینوم لوبولار درجا

کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) را همچنین می توان نئوپلازی لوبولی نامید. در LCIS ، سلول هایی که شبیه سلول های سرطانی هستند در لوبول های غدد تولید کننده شیر در پستان رشد می کنند ، اما در دیواره لوبول ها رشد نکرده اند. LCIS ​​یک سرطان واقعی پیش تهاجمی نیست زیرا در صورت عدم درمان به سرطان تهاجمی تبدیل نمی شود ، اما با افزایش خطر سرطان تهاجمی در هر دو پستان ارتباط دارد. LCIS ​​به ندرت در مردان دیده شده است.

کارسینوم داکتال نفوذی (یا تهاجمی)

این شایع ترین نوع سرطان پستان است. کارسینوم داکتال تهاجمی (یا نفوذی) (IDC) از یک مجرای شیر پستان شروع می شود ، از دیواره مجرا عبور کرده و در بافت چربی پستان رشد می کند. هنگامی که از دیواره مجرا عبور کند ، احتمال گسترش به سایر قسمت های بدن وجود دارد. در این مرحله ، ممکن است از طریق سیستم لنفاوی و جریان خون به سایر نقاط بدن گسترش یابد (متاستاز شود). حداقل 8 مورد از هر 10 سرطان سینه در مردان IDC است (به تنهایی یا مخلوط با انواع دیگر سرطان پستان مهاجم یا درجا). از آنجا که سینه مردان بسیار کوچکتر از سینه زنان است ، همه سرطان های سینه مرد تقریباً به نوک پستان محدود می شوند ، بنابراین احتمال گسترش آنها به نوک پستان بیشتر است. این متفاوت از بیماری پاژه است که در ادامه توضیح داده شده است.

کارسینوم لوبولار نفوذی (یا تهاجمی)

کارسینوم لوبولار تهاجمی (ILC) در غدد تولید کننده شیر (لوبول) شروع می شود. مانند IDC ، می تواند به سایر قسمت های پستان و بدن گسترش یابد. ILC در مردان بسیار نادر است و تنها حدود 2٪ از سرطان های پستان در مردان را تشکیل می دهد. این به این دلیل است که آقایان معمولاً بافت پستانی لوبولی (غده ای) زیادی ندارند.

بیماری پاژه نوک سینه

این نوع سرطان پستان از مجاری پستان شروع می شود و به نوک سینه منتقل می شود. همچنین ممکن است به آرئولا (دایره تیره اطراف نوک پستان) گسترش یابد. پوست نوک سینه معمولاً فلس دار ، پوسته پوسته و قرمز رنگ به نظر می رسد که دارای مناطقی از خارش ، ترشح مایعات ، سوزش یا خونریزی است. همچنین ممکن است یک توده زمینه ای در پستان وجود داشته باشد.

بیماری پاژه ممکن است با DCIS یا با کارسینوم مجرای نفوذی همراه باشد. اما این مورد نادر است و حدود 1 تا 3٪ سرطان های پستان زنان و درصد بیشتری (5٪) از سرطان های پستان مردان را تشکیل می دهد.

سرطان التهابی پستان

سرطان التهابی پستان یک نوع سرطان پستان تهاجمی ، اما نادر است. این وضعیت باعث ایجاد سینه ای متورم ، قرمز ، داغ و حساس به لمس می شود تا اینکه یک توده ایجاد کند. گاهی می توان آن را با عفونت پستان اشتباه گرفت. این وضعیت در مردان بسیار نادر است. برای اطلاعات بیشتر به سرطان التهابی پستان مراجعه کنید.

انواع خاصی از کارسینوم پستان مهاجم

انواع خاصی از سرطان پستان وجود دارد که انواع فرعی کارسینوم مهاجم به شمار می روند. آنها بسیار کمتر از سرطان های پستانی هستند که در بالا ذکر شده است.

برخی از اینها ممکن است پیش آگهی بهتر یا بدتری نسبت به کارسینوم مجرای نفوذی استاندارد داشته باشند.

  • کارسینوم کیستیک آدنوئید (یا آدنوسیستیک)
  • کارسینوم آدنوسکواموز درجه پایین (این نوعی کارسینوم متاپلاستیک است)
  • کارسینوم مدولاری
  • کارسینوم مخاطی (یا کلوئیدی)
  • کارسینوم پاپیلاری
  • کارسینوم لوله ای
  • کارسینوم متاپلاستیک (شامل سلول اسپیندل و سنگفرشی ، به جز کارسینوم آدنوسکواموز درجه پایین)
  • کارسینوم میکرو پاپیلاری
  • کارسینوم مخلوط (دارای ویژگی های داکتال تهاجمی و لوبولار است)

به طور کلی ، این زیر گروه ها نیز همانند کارسینوم نفوذی استاندارد درمان می شوند.

بهترین روش درمان سرطان سینه در مردان

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer-in-men/about/what-is-breast-cancer-in-men.html” newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا