5+1 نکته درباره عمل سرطان سینه زنان

عمل سرطان سینه زنان

بیشتر زنان مبتلا به سرطان پستان به عنوان بخشی از درمان خود ملزم به انجام نوعی عمل سرطان سینه هستند. انواع عمل سرطان سينه مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط و به دلایل مختلفی ممکن است انجام شود. به عنوان مثال ، ممکن است جراحی در موارد زیر انجام شود:

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

  • حذف هر چه بیشتر سرطان (جراحی محافظ پستان یا ماستکتومی)
  • بررسی این که آیا سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است (نمونه برداری از غدد لنفاوی نگهبان یا تشریح غدد لنفاوی زیر بغل)
  • بازیابی فرم پستان پس از برداشتن سينه در سرطان (بازسازی پستان)
  • برطرف کردن علائم سرطان پیشرفته

ماموپلاستی توسط بهترین جراح سینه در تهران

پزشک شما ممکن است براساس ویژگی های سرطان پستان و سابقه پزشکی تان یک عمل خاص را توصیه کند ، یا ممکن است خودتان انتخاب کنید که کدام نوع جراحی انجام شود. مهم است که گزینه های درمان خود را بدانید ، بنابراین می توانید در مورد هریک از آنها با دکتر خود صحبت کنید و انتخابی که برای شما مناسب است را انجام دهید.

جراحی سرطان سینه توسط بهترین جراح سینه در تهران

 

جراحی برای از بین بردن سرطان پستان

عمل سرطان سينه بدخيم
عمل سرطان سينه زنان

عمل سرطان سینه در زنان شامل دون نوع است:

  • جراحی حفظ پستان (جراحی لامپکتومی ، کوادرانکتومی ، ماستکتومی جزئی یا ماستکتومی سگمنتال) جراحی است که در آن فقط بخشی از پستان که حاوی سرطان است برداشته می شود. هدف از این عمل از بین بردن سرطان و همچنین برخی از بافت های طبیعی اطراف آن است. میزان برداشتن بافت پستان به محل و اندازه تومور و همچنین عوامل دیگر بستگی دارد.
  • ماستکتومی جراحی ایست که در آن کل پستان ، از جمله تمام بافت پستان و گاهی اوقات سایر بافت های مجاور ، برداشته می شود. چندین ماستکتومی مختلف وجود دارد. برخی از خانم ها ممکن است تحت عمل جراحی ماستکتومی دوبل نیز قرار بگیرند که در آن هر دو پستان برداشته می شود.

 

فیلم جراحی سرطان سینه

در زیر فیلم عمل جراحی سرطان سینه را تماشا کنید:

 

انتخاب بین جراحی محافظت کننده از پستان و ماستکتومی

عوارض بعد از عمل سرطان سينه
برداشتن سينه در سرطان

بسیاری از زنان مبتلا به سرطان در مراحل اولیه می توانند بین جراحی حفظ پستان (BCS) و ماستکتومی یکی را انتخاب کنند. مزیت اصلی BCS این است که زن بیشتر سینه خود را نگه می دارد. اما در بیشتر موارد به پرتودرمانی نیز احتیاج خواهد داشت. زنانی که برای سرطان در مراحل اولیه ماستکتومی می کنند ، کمتر به پرتودرمانی نیاز دارند.

برای برخی از خانم ها ، ماستکتومی ممکن است گزینه بهتری باشد ، به دلیل نوع سرطان پستان ، اندازه بزرگ تومور ، درمان قبلی با اشعه یا برخی عوامل دیگر.

برخی از زنان ممکن است نگران باشند که با انجام عمل جراحی سرطان سینه کمتر ، احتمال بازگشت سرطان در آنها افزایش یابد. اما مطالعات انجام شده بر روی بیش از 20 سال از هزاران زن نشان می دهد که وقتی BCS با اشعه انجام می شود ، میزان بقا به اندازه انجام ماستکتومی در افرادی است که کاندیدای هر دو نوع جراحی هستند.

 

جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی مجاور

بعد از عمل سرطان سينه چه بخوریم
جراحی توده برست

برای فهمیدن اینکه آیا سرطان پستان به غدد لنفاوی زیر بغل (آگزیلاری) گسترش یافته است ، یک یا چند مورد از این غدد لنفاوی برداشته شده و در آزمایشگاه بررسی می شود. این قسمت مهمی از درک مرحله (میزان) سرطان است. گره های لنفاوی ممکن است به عنوان بخشی از جراحی برای برداشتن سرطان پستان یا به عنوان یک عمل جداگانه برداشته شوند.

دو نوع اصلی جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی عبارتند از:

  • نمونه برداری از غدد لنفاوی سنتینل (SLNB) روشی است که در آن جراح فقط گره های لنفاوی زیر بغل را که احتمالاً سرطان در ابتدا گسترش می یابد ، خارج می کند. برداشتن تنها یک یا چند گره لنفاوی خطر عوارض جانبی ناشی از جراحی را کاهش می دهد ، مانند تورم بازو که به لنف ادم نیز معروف است.
  • تشریح غدد لنفاوی زیر بغل (ALND) روشی است که در آن جراح بسیاری از غدد لنفاوی زیر بغل (معمولاً کمتر از 20) را از بین می برد. ALND به دفعات گذشته انجام نمی شود ، اما ممکن است در برخی شرایط بهترین روش برای مشاهده گره های لنفاوی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش ها ، به این صفحه مراجعه کنید.

 

بازسازی پستان پس از جراحی توده برست

هزينه عمل سرطان سينه
عمل جراحي سرطان سينه

بسیاری از زنان تحت عمل جراحی سرطان پستان ممکن است گزینه بازسازی پستان را داشته باشند. ممکن است زنی که تحت عمل جراحی ماستکتومی قرار گرفته است ، جراحی ترمیمی یا بازسازی سینه را برای بازگرداندن ظاهر پستان پس از جراحی در نظر بگیرد. در برخی از جراحی های محافظت کننده از پستان ، ممکن است یک زن برای اصلاح گودی های باقی مانده از جراحی ، به این فکر کند که چربی خود را به پستان آسیب دیده پیوند بزند. گزینه های در دسترس به وضعیت هر زن بستگی دارد.

انواع مختلفی از جراحی ترمیمی وجود دارد ، اما گزینه های شما ممکن است به وضعیت پزشکی و ترجیحات شخصی شما بستگی داشته باشد. شما ممکن است بین انجام بازسازی پستان همزمان با عمل سرطان سینه (بازسازی فوری) یا در زمان بعدی (بازسازی تأخیری) حق انتخاب داشته باشید.

اگر به فکر انجام جراحی ترمیمی هستید ، بهتر است قبل از جراحی ماستکتومی یا BCS با جراح پستان و جراح پلاستیک در مورد آن صحبت کنید. این به تیم جراحی فرصت می دهد تا گزینه های درمانی که ممکن است برای شما بهتر باشد را بررسی کند ، حتی اگر صبر کنید و بعداً جراحی ترمیمی انجام دهید.

برای کسب اطلاعات در مورد گزینه های مختلف بازسازی پستان ، به بخش ما در مورد جراحی بازسازی پستان مراجعه کنید.

 

عمل سرطان سینه بدخیم

عوارض بعد از عمل سرطان سينه
عمل سرطان سينه بدخيم

اگرچه بعید است که جراحی بتواند سرطانی پستان را که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است بهبود بخشد ، اما در برخی شرایط می تواند مفید باشد ، یا به عنوان راهی برای کند کردن گسترش سرطان ، یا به جلوگیری یا تسکین علائم ناشی از آن کمک می کند. به عنوان مثال ، ممکن است از جراحی در موارد زیر استفاده شود:

  • هنگامی که تومور پستان باعث ایجاد زخم باز در پستان (یا قفسه سینه) می شود
  • برای درمان تعداد کمی از مناطق گسترش یافته سرطان (متاستازها) در یک قسمت خاص از بدن ، مانند مغز
  • وقتی ناحیه ای از سرطان گسترش یافته به نخاع فشار می آورد
  • برای درمان انسداد در کبد
  • برای تسکین درد یا سایر علائم

اگر پزشک شما برای سرطان پستان پیشرفته جراحی را توصیه کرده است ، مهم است که درک کنید که آیا تلاش برای درمان سرطان است یا برای جلوگیری یا درمان علائم.

 

محلی سازی سیم برای هدایت جراحی

گاهی اوقات ، اگر سرطان در پستان شما قابل احساس نباشد ، یافتن آن دشوار است و یا دستیابی به آن دشوار تر است ، و در این موارد ممکن است جراح از ماموگرافی یا سونوگرافی برای هدایت سیم به محل مناسب استفاده کند. به این عمل محلی سازی سیم یا محلی سازی سوزن گفته می شود. در صورت استفاده از ماموگرافی ، ممکن است اصطلاح محلی سازی سیم استریوتاکتیک را بشنوید. در مواردی که ماموگرافی یا سونوگرافی موفقیت آمیز نباشد ، به ندرت ممکن است از MRI ​​استفاده شود.

بعد از بی حس شدن پستان ، از ماموگرافی یا سونوگرافی برای هدایت یک سوزن توخالی نازک به ناحیه غیر طبیعی استفاده می شود. هنگامی که نوک سوزن در محل مناسب قرار گرفت ، یک سیم نازک از وسط سوزن وارد می شود. قلاب کوچکی در انتهای سیم آن را در جای خود نگه می دارد. سپس سوزن خارج می شود. جراح از سیم به عنوان راهنما برای یافتن بخشی از پستان برای برداشتن استفاده می کند.

جراحی که به عنوان بخشی از محلی سازی سیم انجام می شود ، در صورت برداشتن همه سرطان و منفی بودن حاشیه ، ممکن است به عنوان جراحی نگهدارنده پستان محسوب شود. اگر سلول های سرطانی در لبه بافت برداشته شده (که به آن لبه مثبت یا نزدیک هم گفته می شود) یافت شوند ، ممکن است نیاز به جراحی بیشتری باشد.

لازم به ذکر است که بعضی اوقات از روش محلی سازی سیم برای انجام نمونه برداری جراحی از یک منطقه مشکوک در پستان استفاده می شود تا مشخص شود سرطان است یا خیر.

روش های دیگری نیز وجود دارد که می تواند جراح را به سمت تومور هدایت کند ، اما این روش ها جدیدتر هستند و در هر مرکزی نیز استفاده نمی شوند.

 

عوارض بعد از عمل سرطان سینه

از آنجایی که این یک عمل جراحی است ، طبیعتاً خطر عوارض جانبی را به همراه دارد ، از جمله:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • درد بعد از لامپکتومی
  • تورم موقتی
  • حساس شدن به لمس
  • تشکیل بافت اسکار سخت در محل جراحی
  • تغییر در شکل و ظاهر پستان ، به ویژه اگر قسمت زیادی از آن برداشته شود

 

مراقبتهای بعد از عمل سرطان سینه

فيلم جراحي سرطان سينه
مراقبتهاي بعد از عمل سرطان سينه

پزشک شما را در مورد نحوه مراقبت از زخم و پستان بعد از جراحی شما را راهنمایی خواهد کرد. باید بلافاصله بعد از عمل تا شش هفته پس از بهبود کامل پستان از سوتین های حمایتی نرم استفاده کنید.

تا زمانی که کاملا بهبود نیافته اید از رانندگی ، بلند کردن اجسام سنگین و ورزش شدید خودداری کنید. همچنین باید حدود 4 هفته از کار خود مرخصی بگیرید – بنابراین این موضوع را از قبل با کارفرمای خود هماهنگ کنید. در طول شب ، باید حدود دو هفته به پشت بخوابید.

بعد از عمل سرطان سينه چه بخوریم

حدود دو هفته بعد از جراحی با جراح تان ملاقاتی خواهید داشت تا بررسی کند که بهبودی پستان تان چگونه پیش می رود و نتایج را با شما در میان می گذارد.

اگر در هر مرحله دچار تب بالا شدید ، استفراغ کردید یا قرمزی قابل توجهی در پوست مشاهده کردید ، یا باید به پزشک عمومی یا خدمات اورژانس خارج از ساعت مراجعه کنید. این علائم حاکی از آن است که ممکن است دچار عفونت شده باشید و پزشک لازم است آنتی بیوتیک برای شما تجویز کند.

 

هزینه عمل سرطان سینه

جهت کسب اطلاع در خصوص هزينه عمل سرطان سينه به این صفحه مراجعه کنید.

 

بهترین جراح سرطان سينه زنان در تهران

بهترين جراح سينه ني ني سايت
جراح سينه خوب

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

چنانچه به دنبال بهترین جراح سينه در تهران هستید ، ما به شما دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، از اعضای زبده تیم به آیند را معرفی می کنیم.

برای مشاوره با ایشان روی لینک زیر کلیک کنید:

تماس با ما

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منابع: cancer.org

2 دیدگاه دربارهٔ «5+1 نکته درباره عمل سرطان سینه زنان»

  1. سلام مادرم سرطان سینه داشتندکه به زیر بغل سرایت نکرده بود. عمل جراحی انجام دادند شیمی درمانی با پرتو درمانی هم انجام دادند الان از عمل جراحی ۴ ماه میگذره مخاستم بدونم که الان به روی سینه بخوابن؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا