جراحی سرطان سینه و آنچه باید در اینباره بدانید

بیشتر زنان مبتلا به سرطان سینه اغلب به عنوان بخشی از درمان خود به نوعی جراحی توصیه می شوند. جراحی سرطان سینه انواع مختلفی دارد که بسته به شرایط ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود. به عنوان مثال ، ممکن است جراحی سرطان سینه به دلایل زیر انجام شود:

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

  • برداشتن قسمت اعظمی از سرطان (جراحی حفظ پستان یا ماستکتومی جزیی)
  • بررسی اینکه آیا سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است (نمونه برداری از غدد لنفاوی نگهبان یا تشریح غدد لنفاوی زیر بغل)
  • بازسازی فرم پستان پس از برداشتن سرطان (بازسازی پستان)
  • برطرف کردن علائم سرطان پیشرفته

ماموپلاستی توسط بهترین جراح سینه در تهران

ممکن است پزشک یک عمل جراحی خاص را براساس ویژگی های سرطان پستان و سابقه پزشکی شما توصیه کند ، یا ممکن است خودتان در مورد نوع جراحی تان حق انتخاب داشته باشید. بسیار حائز اهمیت است که گزینه های پیش روی خود را بدانید ، بنابراین می توانید در مورد آنها با دکتر خود مشورت کنید و انتخابی را که برای شما مناسب تر است انجام دهید.

جراحی سرطان سینه توسط بهترین جراح سینه در تهران

 

جراحی برداشتن سينه در سرطان

جراح سرطان سينه در تهران

برای برداشتن سينه در سرطان دو نوع عمل جراحی وجود دارد:

  • جراحی حفظ پستان (که به جراحی لامپکتومی ، کوادرانکتومی ، ماستکتومی جزئی یا ماستکتومی سگمنتال نیز مشهور است) جراحی است که در آن تنها بخشی از پستان که حاوی سرطان است برداشته می شود. هدف از این جراحی سرطان سينه از بین بردن سرطان و همچنین برخی از بافت های طبیعی اطراف آن است. میزان برداشتن پستان به محل و اندازه تومور و همچنین عوامل دیگر بستگی دارد.
  • ماستکتومی جراحی است که در آن کل پستان از جمله تمام بافت پستان و گاهی اوقات سایر بافت های مجاور برداشته می شوند. چندین نوع مختلف ماستکتومی وجود دارد. برخی از خانم ها نیز ممکن است تحت عمل جراحی ماستکتومی مضاعف قرار گیرند که در آن هر دو پستان برداشته می شود.

انتخاب بین جراحی حفظ پستان و ماستکتومی

بسیاری از زنان مبتلا به سرطان در مراحل اولیه می توانند بین جراحی حفظ پستان (BCS) و ماستکتومی یکی را انتخاب کنند. مزیت اصلی جراحی حفظ پستان این است که بیشتر سینه در جای خود باقی می ماند. اما در بیشتر موارد به پرتودرمانی نیز نیاز خواهد بود. زنانی که برای درمان سرطان در مراحل اولیه ، ماستکتومی می کنند ، کمتر به پرتودرمانی نیاز دارند.

برای بعضی از خانم ها ، ماستکتومی به دلیل نوع سرطان پستان ، اندازه و بزرگی تومور ، درمان قبلی با اشعه یا برخی عوامل دیگر ممکن است گزینه بهتری باشد.

برخی از زنان ممکن است نگران این باشند که با انجام یک عمل جراحی جزیی ، خطر عود سرطان در آنها افزایش یابد. اما مطالعات بیش از 20 سال پیرامون هزاران زن نشان می دهد که وقتی جراحی حفظ پستان در کنار پرتودرمانی انجام می شود ، بقا و طول عمر مبتلايان به سرطان سينه به همان اندازه جراحی ماستکتومی در افرادی است که کاندیدای هر دو نوع جراحی هستند.

 

جراحی برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل

فیلم عمل ماستکتومی

به منظور کشف این که آیا سرطان پستان به غدد لنفاوی زیر بغل (آگزیلاری) گسترش یافته است ، یک یا چند مورد از این غدد لنفاوی برداشته می شود و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد. این فرایند ، بخش مهمی از تعیین مرحله (میزان) سرطان است. گره های لنفاوی ممکن است به عنوان بخشی از جراحی سرطان سينه یا به عنوان یک عمل جداگانه برداشته شوند.

دو نوع اصلی جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل عبارتند از:

  • نمونه برداری از غدد لنفاوی سنتینل (SLNB) روشی است که در آن جراح فقط گره های لنفاوی زیر بغل که احتمالاً سرطان از ابتدا در آن گسترش پیدا کرده است را خارج می کند. برداشتن تنها یک یا چند گره لنفاوی خطر بروز عوارض بعد از عمل سرطان سينه یا عوارض برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل را کاهش می دهد ، مانند ورم دست بعد از جراحی که به لنف ادم نیز معروف است.
  • تشریح غدد لنفاوی زیر بغل (ALND) روشی است که در آن جراح بسیاری از غدد لنفاوی زیر بغل (معمولاً کمتر از 20) را بر می دارد. تشریح غدد لنفاوی زیر بغل همچون گذشته به دفعات به کار گرفته نمی شود ، اما ممکن است در برخی شرایط ، بهترین روش برای مشاهده گره های لنفاوی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش ها ، به بخش مشاوره سرطان مراجعه کنید.

 

بازسازی پستان پس از جراحی سرطان سينه

سرطان بدخيم سينه

بسیاری از زنان تحت عمل جراحی سرطان سينه ممکن است امکان بازسازی پستان را داشته باشند. ممکن است خانمی که تحت عمل جراحی ماستکتومی قرار گرفته است ، جراحی بازسازی سینه را برای بازگرداندن ظاهر پستان پس از جراحی سرطان سينه در نظر بگیرد. در برخی از جراحی های حفظ پستان ، ممکن است یک زن برای اصلاح تو رفتگی های باقی مانده از جراحی ، در نظر داشته باشد که چربی به پستان آسیب دیده پیوند بزند. گزینه های موجود برای بازسازی پستان بسته به وضعیت هر زن متفاوت است.

انواع مختلفی از جراحی ترمیمی وجود دارد ، اما گزینه های تان ممکن است به وضعیت پزشکی و ترجیحات شخصی خود شما بستگی داشته باشد. شما ممکن است بین انجام جراحی بازسازی پستان همزمان با جراحی سرطان سينه (بازسازی فوری) یا در زمان بعدی (بازسازی تأخیری) حق انتخاب داشته باشید.

اگر به فکر انجام جراحی ترمیمی هستید ، بهتر است قبل از جراحی ماستکتومی یا جراحی حفظ پستان با جراح پستان و جراح پلاستیک خود در مورد آن صحبت کنید. این امر به تیم جراحی فرصت می دهد تا برای گزینه های درمانی که ممکن است برای شما بهتر و مناسب تر باشد ، برنامه ریزی کند ، حتی در صورتی که صبر کنید و بعداً جراحی ترمیمی را انجام دهید.

برای کسب اطلاعات در مورد گزینه های مختلف جراحی بازسازی پستان ، به بخش مشاوره سرطان مراجعه کنید.

 

جراحی برداشتن سينه در سرطان پیشرفته

فيلم عمل جراحي سرطان سينه
فیلم جراحی ماستکتومی

اگرچه بعید است که جراحی بتواند سرطان سینه ای را که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است بهبود بخشد ، اما در برخی شرایط می تواند مفید باشد ، یا به عنوان راهی برای کند کردن گسترش سرطان ، یا به جلوگیری یا تسکین علائم ناشی از آن کمک می کند. به عنوان مثال ، ممکن است از جراحی سرطان سينه در موارد استفاده شود:

  • هنگامی که تومور پستان باعث ایجاد زخم باز در پستان (یا قفسه سینه) می شود
  • برای درمان تعداد کمی از مناطق گسترش یافته سرطان (متاستازها) در قسمت خاصی از بدن ، مانند مغز
  • هنگامی که ناحیه ای از سرطان در حال فشار آوردن بر روی نخاع است
  • برای درمان انسداد در کبد
  • برای تسکین درد یا سایر علائم

اگر پزشک تان برای سرطان پستان پیشرفته ، جراحی را توصیه کرده است ، بسیار حائز اهمیت است که بر این امر واقف شوید که آیا این جراحی برای درمان سرطان است یا به منظور جلوگیری یا درمان علائم آن.

 

محلی سازی سیم برای هدایت جراحی

فيلم جراحي سرطان سينه

گاهی اوقات ، اگر سرطان در پستان شما محسوس نباشد ، کشف و یا دستیابی به آن دشوار باشد ، ممکن است جراح از ماموگرافی یا سونوگرافی برای هدایت یک سیم در محل مناسب استفاده کند. به این عمل محلی سازی سیم یا محلی سازی سوزن گفته می شود. در صورت استفاده از ماموگرافی ممکن است اصطلاح محلی سازی سیم استریوتاکتیک را بشنوید. در مواردی که ماموگرافی یا سونوگرافی موفقیت آمیز نباشد ، به ندرت ممکن است از MRI ​​استفاده شود.

بعد از بی حس شدن پستان ، از ماموگرافی یا سونوگرافی برای هدایت یک سوزن توخالی نازک به ناحیه بیمار استفاده می شود. هنگامی که نوک سوزن در محل مناسب قرار گرفت ، یک سیم نازک از وسط سوزن وارد می شود. یک قلاب کوچک در انتهای سیم آن را در جای خود تثبیت می کند. سپس سوزن خارج می شود. جراح از سیم به عنوان راهنما برای یافتن بخشی از پستان برای برداشتن استفاده می کند.

در صورت برداشتن کل سرطان و منفی بودن حاشیه ، جراحی انجام شده به عنوان بخشی از محل قرار گیری سیم می تواند برای جراحی حفظ پستان کافی باشد. اگر سلول های سرطانی در لبه بافت برداشته شده (که به آن لبه مثبت یا نزدیک هم گفته می شود) یافت شوند ، ممکن است نیاز به جراحی بیشتری باشد.

لازم به ذکر است که گاهی اوقات از روش محلی سازی سیم برای انجام نمونه برداری جراحی از یک منطقه مشکوک در پستان استفاده می شود تا مشخص شود سرطانی است یا خیر.

روش های دیگری وجود دارد که می تواند یک جراح را به سمت تومور هدایت کند ، اما این روش ها جدیدتر بوده و در هر مرکزی مورد استفاده واقع نمی شوند.

 

معرفی بهترین جراح سرطان سينه در تهران

برداشتن سينه در سرطان

اگر به دنبال دكتر فوق تخصص سرطان سينه هستید، به شما گروه پزشکان به آیند را معرفی کنیم. پزشکان این مجموعه از ابتدای تشخیص، غربالگری ها، پرتودرمانی، شیمی درمانی، درمان و جراحی در کنار شما خواهند بود.

چنانچه به هرگونه مشاوره نیاز دارید، در مورد پلن درمانی خود ابهامی دارید یا قصد دارید در خصوص جراحی سرطان سينه مشاوره شوید، لطفا به این صفحه مراجعه کنید.

امیدواریم این مطلب در نظرتان مفید واقع شده باشد. برای تان آرزوی سلامتی می کنیم.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/treatment/surgery-for-breast-cancer.html” newwindow=”yes”] منبع[/button]

11 دیدگاه دربارهٔ «جراحی سرطان سینه و آنچه باید در اینباره بدانید»

  1. با سلام. آیا جراحی برداشتن کامل سینه (به همراه نوک سینه) در صورت رضایت بیمار و کم بودن ریسک سرطان هم انجام میشود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا