آنچه از عمل جراحی ماستکتومی دوبل انتظار می رود

ماستکتومی دوبل چیست؟

دابل ماستکتومی
عمل جراحی ماستکتومی دوبل

ماستکتومی دوبل (Double Mastectomy) نوعی عمل سرطان سينه زنان است که در آن جراح ملزم به برداشتن هر دو سینه جهت از بین بردن سرطان است. شما ممکن است ماستکتومی دوبل را با سایر اسامی همچون دابل ماستکتومی ، ماستکتومی دوگانه ، ماستکتومی دوطرفه و یا ماستکتومی مضاعف نیز بشنوید.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

ماستکتومی دوبل انواع مختلفی دارد:

  • ماستکتومی محافظ پوست یا محافظ نوک پستان. بافت پستان برداشته می شود ، اما بیشتر پوست و گاهی اوقات نوک سینه و آرئولا حفظ می شود.
  • ماستکتومی ساده (کامل یا توتال). سینه ، آرئولا ، نوک سینه و بیشتر پوست برداشته می شود. غدد لنفاوی سنتینل نیز ممکن است برداشته شود.
  • ماستکتومی رادیکال اصلاح شده. سینه ، آرئولا ، نوک سینه و بیشتر پوست برداشته می شود. پوشش داخلی عضلات قفسه سینه و بعضی اوقات بخشی از عضله به تنهایی برداشته می شود. غدد لنفاوی زیر بغل نیز برداشته می شوند.
  • ماستکتومی رادیکال. کل پستان ، آرئولا ، نوک سینه ، پوست ، عضلات قفسه سینه و غدد لنفاوی زیر بغل برداشته می شوند. امروزه پزشکان بندرت این نوع عمل را انجام می دهند.

این جراحی معمولاً شامل یک بستری کوتاه مدت در بیمارستان و پیگیری در طی یک یا دو هفته است. همچنین می توانید جراحی ترمیمی فوری ، تأخیر در بازسازی یا عدم بازسازی را انتخاب کنید.

این عوامل در مدت زمانی که ممکن است در بیمارستان بستری هستید ، از یک شب تا یک هفته کامل در صورت بازسازی پیچیده ، تأثیر دارند. فاکتورهای مختلف نیز در زمانی که می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید ، چهار تا شش هفته یا بیشتر نیز تأثیر می گذارد.

در ماستکتومی یک مولفه احساسی نیز وجود دارد که ممکن است در بهبودی شما تأثیر بگذارد و با گذشت زمان تغییر کند.

روند بهبودی از عمل جراحی ماستکتومی در افراد مختلف ، متفاوت است. و یک دلیل بسیار عمده این است که همه ماستکتومی ها یکسان نیستند.

جهت اطلاع از هزینه عمل ماستکتومی لطفا کلیک کنید.

 

آماده شدن برای جراحی ماستکتومی دوبل

ماستکتومی دوطرفه
ماستکتومی دوگانه

پزشک موارد لازم را به شما توضیح می دهد. در اینجا برخی موارد دیگر نیز وجود دارد که باید قبل از عمل در نظر داشته باشید:

عمل ماستکتومی چند ساعت طول میکشد

ماستکتومی بدون بازسازی معمولاً یک تا سه ساعت طول می کشد. جراحی اغلب به صورت سرپایی انجام می شود و اکثر افراد در همان روز عمل به خانه می روند.

برگشتن به خانه

جراح به شما توصیه می کند که رانندگی نکنید ، چرا که بستن کمربند ایمنی خودرو می تواند به قفسه سینه آسیب برساند و موجب درد شود. یک بالش کوچک و نرم به همراه داشته باشید تا حین سوار شدن در خودرو بین سینه و کمربند ایمنی قرار دهید.

آنچه باید بپوشید

کمد لباس خود را بررسی کنید و در صورت لزوم به خرید بروید. هنگام ترک بیمارستان ، همچنان لوله های تخلیه در قفسه سینه تان خواهند بود. آنها حداقل برای یک یا دو هفته ، گاهی بیشتر ، در جای خود باقی می مانند. سینه و بازوهای شما زخم و سفت خواهد بود.

از اینرو بلوز های گشاد بخرید که راحت پوشیده و درآورده شوند. پارچه های نرم و طبیعی را انتخاب کنید. فروشگاه های تخصصی لباس هایی عرضه می کنند که جیب های مخصوص برای حمل لوله های تخلیه را دارا هستند.

اگر قصد انجام جراحی بازسازی و استفاده از پروتز را ندارید ، فعلاً برای خرید سوتین های ماستکتومی دست نگه دارید. با کاهش تورم ، اندازه سینه شما تغییر می کند.

وقتی آماده شدید ، پزشک نسخه ای برای سینه بندهای پروتز و ماستکتومی می نویسد که ممکن است تحت پوشش بیمه باشد.

بعد از عمل سرطان سينه چه بخوریم

ممکن است پس از عمل سرطان سينه زنان حوصله پخت و پز نداشته باشید ، بنابراین آنچه را که می توانید از قبل انجام دهید. مواد مورد نیاز آشپزخانه خود را از قبل تامین کنید و اگر زمان کافی دارید ، چند وعده غذا تهیه کنید و در فریزر نگهداری کنید.

نحوه کمک گرفتن

قطعا این یعنی داشتن دوستان خوب وقتی به شما می گویند: “اگر کاری از دست من بر می آید به من اطلاع بده.” اما آن را به شانس واگذار نکنید – دفترچه یادداشتی بیاورید و تعهدات خود را یادداشت کنید: نگهداری از کودک ، حمل و نقل و آماده سازی وعده های غذایی.

آیا می خواهید تنها از پس مسئولیت های خود برآیید یا اطرافیانی دارید که هوا شما را دارند؟ آیا در طول دوره ریکاوری شما تعطیلات یا رویدادهای خاصی وجود دارد که به واسطه آن نزدیکان تان تعطیل باشند؟ در این صورت وقت آن است که همه این موارد را طرح کرده و به اطرافیان خود بگویید که به چه چیزی نیاز دارید.

در صورت نیاز به کمک بیشتر چه کاری انجام دهید

لیستی از سازمان هایی که می توانید در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید را تهیه کنید. نگهداری از کودکان ، خدمات نظافت منزل و حمل و نقل را در نظر بگیرید.

چگونه احساسات خود را مدیریت کنید

چه عمل بازسازی را انجام دهید و چه ندهید ، انجام ماستکتومی دوبل می تواند یک تجربه احساسی باشد. این را بدانید که هر احساسی که دارید کاملا حق دارید. شما مجاز به داشتن احساسات مثبت و منفی و یا گاهی هر نوع هستید.

خودتان را به خاطر هیچ یک از آنها سرزنش نکنید ، این احساسات کاملا طبیعی هستند هیچ چیز یک شبه تغییر نخواهد کرد ، بنابراین به خود فرصت دهید تا همه چیز را مرتب کنید.

 

آنچه باید قبل از ترک بیمارستان بدانید

فیلم عمل ماستکتومی
برداشتن هر دو سینه

بعد از جراحی ، چند ساعت را در اتاق ریکاوری می گذرانید تا علائم حیاتی تان کنترل شود. یک پانسمان خواهید داشت و چندین لوله تخلیه که از سینه بیرون می آید. به شما داروی ضد درد داده خواهد شد و سینه شما برای چند ساعت بی حس خواهد بود.

طی همان شب به بخش منتقل خواهید شد. با کم شدن بی حسی ، ممکن است درد و احساسات عجیبی در سینه و زیر بغل خود احساس کنید.

دستورالعمل های مربوط به موارد زیر را نیز دریافت خواهید کرد:

  • مدیریت لوله های تخلیه
  • مشاهده علائم عفونت ، مانند تجمع خون یا مایعات یا ورم لنفاوی
  • دوش گرفتن
  • باز کردن و تعویض باند
  • مصرف داروها
  • حرکات کششی برای بازوها و شانه ها
  • هماهنگی برای قرار ملاقات بعدی

پیروی از ایم دستورالعمل ها ممکن است دشوار باشد. از اینرو احتمالاً دستورالعمل های کتبی نیز دریافت خواهید کرد ، اما بهتر است غیر از شما شخص دیگری برای گوش دادن در آنجا حاضر باشد.

 

مراقبت های بعد از عمل ماستکتومی دوبل

عمل ماستکتومی چند ساعت طول میکشد
مراقبت های بعد از عمل ماستکتومی

روند واقعی بهبودی از زمان بازگشت به خانه شروع می شود. اگر مراقبتهاي بعد از عمل سرطان سينه قید شده در ادامه را به خاطر بسپارید ، ممکن است بهتر پیش برود:

غذای مقوی و ورزش به بهبودی کمک می کند

خوب غذا بخورید ، تمرینات کششی توصیه شده توسط پزشک را انجام دهید و اگر می توانید به پیاده روی کوتاه بروید. این برای جسم و روح مفید است.

لوله ها موقتی هستند

شما باید لوله های تخلیه را خالی کنید و میزان مایعاتی را که از آنها خالی می کنید بررسی کنید. اگر بازوهایتان سفت است ، ممکن است در این زمینه به کمک نیاز داشته باشید و احتمالاً باید مدتی را با اسفنج حمام کنید.

ممکن است خسته کننده یا ناراحت کننده باشد ، اما مدام این را به خود یادآوری کنید که موقتی است.

بدن شما بهبود می یابد

ممکن است به شما گفته شود به جای این که پزشک این کار را انجام دهد ، بانداژهای جراحی را خودتان در خانه بردارید. شاید بهتر باشد شخصی را برای پشتیبانی در دسترس داشته باشید. به یاد داشته باشید ، شما به تازگی جراحی کرده اید و روند بهبودی تازه شروع شده است.

ایرادی ندارد که با دکتر خود تماس بگیرید

اگر بهبودی طبق پیش بینی پیش نرفت ، با پزشک تان تماس بگیرید. به این ترتیب می توانید کمک لازم را دریافت کنید.

بهبودی یک مسیر مستقیم نیست

بعضی روزها دو قدم به جلو و یک قدم عقب بر می دارید. همه اینها بخشی از روند بهبودی شما است.

اگر قصد عمل بازسازی را ندارید ، ممکن است در فکر تهیه پروتز باشید ، اما چند هفته طول می کشد تا بتوانید به سایز مناسب برسید.

 

عوارض ماستکتومی دوبل

هزينه عمل سرطان سينه
عمل جراحي سرطان سينه

عوارض بعد از عمل سرطان سينه در هر فرد متفاوت است. برخی از عوارض جانبی فیزیکی آن عبارتند از:

  • خستگی مفرط. طی چند روز خسته خواهید بود و راحت خوابیدن در رختخواب ممکن است سخت باشد. سعی کنید بالش هایی را در اطراف تنه خود بچینید یا روی یک مبل راحت بخوابید. در طول روز نیز استراحت کنید.
  • دردهای فانتوم. احساس درد فانتومی در پستان از دست داده غیر معمول نیست. ممکن است احساساتی در سینه و زیر بغل خود داشته باشید ، مانند خارش ، گزگز یا فشار. قفسه سینه شما ممکن است بی حس باشد یا نسبت به لمس بیش از حد حساس باشد. این کاملا طبیعی است.
  • با بازوهای خود مشکل داشته باشید. ماستکتومی و برداشتن غدد لنفاوی بر روی شانه ها و بازوها تأثیر می گذارد. تمرینات کششی و زمان از درد و سفتی خواهد کاست.
  • ورم لنفاوی (لنف ادم). برداشتن غدد لنفاوی خطر تورم یا عفونت در بازو را افزایش می دهد. سعی کنید از ضربه یا آسیب به بازوها خودداری کنید. در صورت تورم بازوها ، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

 

تغییرات عاطفی

دلایل شما برای ماستکتومی مضاعف هرچه که باشد ، قطعا دچار تغییرات عاطفی خواهید شد. پیش بینی احساس شما بلافاصله پس از عمل جراحی یا در ماه های آینده دشوار است.

برخی از احساسات مشترک در اکثر زنان عبارتند از:

  • غم ، احساس از دست دادن و عزاداری
  • نگرانی های مربوط به تصویر بدن
  • اضطراب از مسائل زناشویی
  • ترس از سرطان و درمان

شما در مورد احساسات خود حق دارید. شما در مورد نگرش مثبت چیزهای زیادی می شنوید ، اما این بدان معنا نیست که وقتی احساس خوبی ندارید باید ماسک شادی به صورت خود بزنید. این را بپذیرید که ممکن است روزهای سختی را پشت سر بگذارید.

 

نکاتی برای کنار آمدن در دوران نقاهت

در طول بهبودی ، ممکن است مفید باشد که توصیه های زیر را در گوشه ذهن خود داشته باشید:

  • احساسات خود را قبول کنید تا بتوانید آنها را برطرف کنید. افکار خود را با شخصی که به او اعتماد دارید به اشتراک بگذارید.
  • اگر به زمان تنهایی نیاز دارید ، آن را اعلام کنید و همین کار را انجام دهید.
  • هر زمان که مشتاق برقراری ارتباط هستید ، به اطرافیان خود بگویید.
  • به سرگرمی ها ، مطالعه کتاب ها یا تماشای فیلم های مورد علاقه خود بپردازید. هر چیزی که قبل از جراحی احساس خوبی به شما می داده باید بعد از آن نیز احساس خوبی برای تان داشته باشد.
  • به گروه های پشتیبانی بپیوندید.
  • اگر احساس افسردگی شدیدی دارید که از بین نمی رود ، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

سخن پایانی

بهبودی از عمل ماستکتومی مضاعف برای هر شخص خاص است ، بنابراین اصراری نداشته باشید که استانداردهای شخص دیگر را با خود مقایسه کنید.

هیچ کس زندگی شما را بهتر از خودتان نمی داند. برای خود همان کاری را کنید که ممکن بود در حق یک دوست عزیز در شرایط فعلی خودتان انجام دهید.

 

بهترین دكتر جراح پروتز سينه در تهران

بهترين جراح سينه ني ني سايت
جراح سينه خوب

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

چنانچه به دنبال بهترین جراح سينه در تهران یا بهترين دكتر ليفت سينه در تهران هستید ، ما به شما دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، از اعضای زبده تیم به آیند را معرفی می کنیم.

برای مشاوره با ایشان روی لینک زیر کلیک کنید:

تماس با ما

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: healthline

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا