همه چیز از علائم، تشخیص و درمان سرطان سینه (بخش دوم – غربالگری)

مطالعه بخش اول >>> علائم سرطان سینه

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

چگونه سرطان سينه را تشخيص دهيم

عوامل زیادی در طول زندگی می توانند بر خطر ابتلا به سرطان پستان تأثیر بگذارند. شما نمی توانید برخی از عوامل همچون پیری یا سابقه خانوادگی را تغییر دهید، اما با مراقبت از سلامتی خود به روش های زیر می توانید به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کنید:

  • وزن ایده آل داشته باشید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • الکل مصرف نکنید، یا مصرف نوشیدنی های الکلی را به یک بار در روز محدود کنید.
  • اگر از درمان های جایگزینی هورمون یا داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی (قرص های ضد بارداری) استفاده می کنید یا به شما گفته شده است که از آنها استفاده کنید، در مورد خطرات آن از پزشک خود سوال کنید تا متوجه شوید آیا برای شما مناسب است یا خیر.
  • در صورت امکان به فرزندان خود شیر خودتان را بدهید.
  • اگر سابقه خانوادگی سرطان پستان یا جهش های ارثی در ژن های BRCA1 و BRCA2 دارید، با پزشک خود در مورد راه های دیگر کاهش این خطر صحبت کنید.

سالم زندگی کردن، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد و در صورت ابتلا به سرطان نیز شانس زنده ماندن را افزایش می دهد.

 

غربالگری سرطان سینه چیست؟

عوارض ماموگرافی زیر 40 سال

غربالگری سرطان پستان به معنای بررسی پستان های یک زن از حیث وجود علائم یا نشانه های بیماری سرطان است. همه زنان باید در مورد بهترین گزینه های غربالگری مطلع باشند. شما باید با مامای خود در مورد مزایا و خطرات غربالگری، این که چه نوع غربالگری برای شما مناسب تر است، و این که چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است مشورت کنید و یک تصمیم گیری آگاهانه و مشترک داشته باشید.

اگرچه غربالگری سرطان پستان نمی تواند از بروز سرطان سینه جلوگیری کند، اما می تواند در کشف این سرطان در مراحل اولیه که درمان آن آسان تر است، کمک کند. با پزشک خود در مورد اینکه کدام آزمایش غربالگری سرطان پستان برای شما مناسب تر است و چه زمانی باید آن را انجام دهید، صحبت کنید.

توصیه های غربالگری سرطان پستان | ماموگرافی در چه سنی انجام میشود

کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) سازمانی متشکل از پزشکان و متخصصان بیماری های مختلف است که به تحقیق در مورد بهترین روش های پیشگیری از بیماری ها می پردازند و در مورد نحوه کمک رسانی پزشکان به بیماران در پیشگیری از بیماری ها و یا کشف بیماری در مراحل اولیه، توصیه هایی ارائه می دهند.

بنا به توصیه این کارگروه، زنانی که بین 50 تا 74 سال دارند و به طور متوسط ​​در معرض خطر سرطان سینه هستند، باید هر دو سال یک بار ماموگرافی انجام دهند. زنانی که 40 تا 49 ساله هستند، باید در مورد زمان شروع و تعداد دفعات انجام ماموگرافی با پزشک یا سایر متخصصان بهداشت صحبت کنند. در خصوص انجام ماموگرافی در سنین قبل از 50 سالگی، زنان باید تمام مزایا و خطرات آزمایش غربالگری را ارزیابی کنند و سپس تصمیم قطعی بگیرند.

کجا می توانم مراجعه کنم تا غربالگری شوم؟

شما می توانید از حیث سرطان سینه در کلینیک، بیمارستان یا مطب پزشک معاینه شوید. اگر می خواهید از نظر سرطان پستان مورد بررسی قرار بگیرید، با مطب پزشک خود تماس بگیرید.

در غیر این صورت، چنانچه در حال جستجوی یک پزشک با تجربه و معتبر در این خصوص هستید، به این صفحه مراجعه کنید.

 

راه های تشخيص سرطان سينه | آزمایشات غربالگری سرطان پستان

ماموگرافی

هزینه مامو گرافی

ماموگرافی، تصویربرداری اشعه ایکس از پستان هاست. ماموگرافی بهترین روش برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه است، زمانی که درمان آن آسان تر است و هنوز اندازه آن به قدر کافی بزرگ نشده که احساس شود یا ایجاد علائم کند. انجام ماموگرافی منظم می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان پستان را کاهش دهد. در حال حاضر، ماموگرافی بهترین روش برای کشف سرطان سینه در بیشتر خانم ها است.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی پستان (MRI)

بهترین مرکز ام آر آی تهران

در MRI پستان از آهن ربا و امواج رادیویی برای گرفتن عکس از پستان استفاده می شود. از ام ار آی ​​به همراه ماموگرافی برای غربالگری زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند استفاده می شود. از آنجا که ممکن است ام آر آی پستان حتی در صورت عدم وجود سرطان، غیرطبیعی به نظر برسد، برای خانم هایی که به طور متوسط ​​در معرض خطر هستند استفاده نمی شود.

سایر آزمایشات

معاینه بالینی پستان

معاینه بالینی پستان توسط پزشک یا پرستار انجام می شود که در آن از دستان خود برای لمس توده یا سایر تغییرات استفاده می کند.

تشخيص سرطان سينه در منزل | خودآزمايي سرطان سينه

راه تشخيص سرطان سينه در منزل

آشنایی با ظاهر سینه ها و بافت های موجود در آن می تواند به شما کمک کند علائمی مانند برآمدگی، درد یا تغییر اندازه را که ممکن است نگران کننده باشد، فورا مشاهده کنید. اینها می تواند شامل تغییراتی باشد که در طی خودآزمایی سینه مشاهده می شود. شما باید هر تغییری را که متوجه شدید فورا به پزشک یا مامای خود گزارش دهید.

با این حال، به نظر نمی رسد انجام معاینات بالینی یا انجام خودآزمایی سینه، خطر مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش دهد.

 

مزایا و خطرات غربالگری

هر آزمایش غربالگری دارای مزایا و خطراتی است، به همین دلیل مهم است که قبل از انجام هر یک از گزینه های غربالگری، مانند ماموگرافی، باید با پزشک خود صحبت کنید.

مزیت غربالگری

از مزایای غربالگری، می توان به کشف سرطان در مراحل اولیه که درمان آن آسان تر است اشاره کرد.

خطرات غربالگری

یکی از معایب غربالگری زمانی است که پزشک چیزی شبیه سرطان را کشف می کند اما در واقع چنین نیست. این امر می تواند به انجام آزمایش های بیشتری منجر شود که می تواند گران تر، تهاجمی تر، وقت گیر تر و موجب اضطراب شود.

این آزمایشات همچنین می تواند منجر به تشخیص بیش از حد شود، به این صورت که پزشکان سرطانی را پیدا می کنند که ایجاد علائم یا مشکل نمی کند یا حتی ممکن است به خودی خود از بین برود. درمان این سرطان ها، درمان بیش از حد (overtreatment) نامیده می شود. درمان بیش از حد می تواند شامل درمان هایی باشد که برای سرطان پستان توصیه می شود، مانند جراحی یا پرتو درمانی. این درمان ها می توانند عوارض جانبی غیر ضروری و ناخواسته ای ایجاد کنند. سایر آسیب های احتمالی غربالگری سرطان پستان شامل درد در حین عمل و قرار گرفتن در معرض اشعه از طریق آزمایش ماموگرافی است. با وجودی که میزان تابش در ماموگرافی کم است، اما ممکن است با تکرار اشعه ایکس، خطرات احتمالی وجود داشته باشد.

ممکن است ماموگرافی، برخی از سرطان ها را تشخیص ندهد که تحت عنوان نتیجه منفی کاذب شناخته می شود و ممکن است کشف و تشخیص سرطان و معالجه آن را به تأخیر بیندازد.

 

ماموگرافی چیست؟

تصاویر بیماری پاژه سينه
آزمون ماموگرافی

ماموگرافی، تصویربرداری اشعه ایکس از پستان است. پزشکان از ماموگرافی برای یافتن علائم اولیه سرطان سینه استفاده می کنند. ماموگرافی دوره ای، بهترین روشی است که پزشکان باید برای کشف سرطان پستان در مراحل اولیه، گاهی تا سه سال قبل از احساس سرطان، انجام دهند.

ماموگرافی کجا خوبه

آیا نگران نحوه انجام ماموگرافی و هزینه ماموگرافی هستید؟ ما به شما ماموگرافی کم هزینه را معرفی می کنیم.

جهت کسب اطلاع از مراکز ماموگرافی خوب و مقرون به صرفه تر و یا مشاوره کلیک کنید.

نحوه انجام ماموگرافی چگونه است؟

برای انجام ماموگرافی، در مقابل دستگاه ویژه اشعه ایکس خواهید ایستاد. یک تکنسین سینه شما را روی یک صفحه پلاستیکی شفاف قرار می دهد. صفحه دیگر، سینه شما را محکم از بالا فشار می دهد. صفحات سینه را صاف می کنند تا در حین عکسبرداری با اشعه ایکس، آن را ثابت نگه دارند. در خصوص این سوال که آیا ماموگرافی درد دارد باید بگوییم که تا حدودی احساس فشار خواهید داشت. همین مراحل برای ایجاد نمای جانبی از پستان تکرار می شوند. پستان دیگر نیز به همین ترتیب پرتونگاری می شود. سپس منتظر می مانید تا تکنسین چهار پرتوی ایکس را بررسی کند تا مطمئن شود نیازی به تصویربرداری مجدد نیست. به خاطر داشته باشید که تکنسین نمی تواند نتایج ماموگرافی را به شما بگوید. ماموگرافی هر زن ممکن است کمی متفاوت به نظر برسد و این بدان خاطر است که سینه های زنان مختلف با یکدیگر کمی تفاوت دارند.

نحوه انجام ماموگرافی | ماموگرافی درد دارد؟

انجام ماموگرافی برای اکثر خانم ها ناراحت کننده است. این روش، به نظر برخی از زنان دردناک است. هر چند انجام ماموگرافی فقط چند لحظه طول می کشد و درد ناشی از آن به زودی رفع می شود. میزان ناراحتی ای که شما در حین این عمل احساس می کنید به مهارت تکنسین، اندازه سینه ها و میزان فشاری که باید به آنها وارد شود، بستگی دارد. اگر پریود شدن تان نزدیک است یا پریود هستید، ممکن است سینه های تان حساس تر باشند. یک پزشک آموزش دیده، به نام رادیولوژیست، نتیجه ماموگرافی را می خواند. وی برای کشف علائم اولیه سرطان پستان یا سایر مشکلات، رادیوگرافی را ملاحظه می کند.

نکاتی برای انجام ماموگرافی

  • سعی کنید ماموگرافی خود را یک هفته قبل از پریود یا در دوران پریود انجام ندهید. در این صورت ممکن است سینه های شما دردناک و متورم باشد.
  • در روز ماموگرافی خود از دئودورانت، عطر یا پودر استفاده نکنید. این محصولات می توانند به صورت لکه های سفید در تصویر اشعه ایکس نشان داده شوند.
  • بعضی از خانم ها ترجیح می دهند به جای پیراهن، تاپ با دامن یا شلوار بپوشند. برای انجام ماموگرافی لازم است از کمر به بالا لباس خود را در بیاورید.

چه زمانی می توانم نتایج ماموگرافی خود را دریافت کنم؟

معمولاً در عرض چند هفته نتیجه آماده خواهد شد، اگرچه بستگی به امکانات نیز دارد. یک رادیولوژیست ماموگرافی شما را فرا می خواند و سپس نتایج را به شما و پزشک تان گزارش می دهد. اگر مشکل خاصی وجود داشته باشد، از مرکز ماموگرافی زودتر به شما اطلاع داده می شود. اگر ظرف مدت 30 روز گزارشی از نتایج خود دریافت نکردید باید با مرکز ماموگرافی تماس بگیرید.

اگر ماموگرافی من طبیعی باشد چه اتفاقی می افتد؟

با توجه به فواصل زمانی توصیه شده از سوی پزشک تان، به طور دوره ای ماموگرافی را ادامه دهید. هنگامی ماموگرافی بهترین کارایی را دارد که با ماموگرافی های قبل مقایسه شود. این امر به رادیولوژیست اجازه می دهد تا آنها را از حیث یافتن تغییرات در سینه های تان مقایسه کند.

اگر ماموگرافی من غیرطبیعی باشد چه اتفاقی می افتد؟

ماموگرافی غیرطبیعی همیشه به معنای وجود سرطان نیست. اما لازم است قبل از نظر قطعی پزشک، ماموگرافی، آزمایش یا معاینات بیشتری انجام شود. همچنین ممکن است شما به یک متخصص یا یک جراح پستان ارجاع داده شوید. اما این ارجاع لزوماً به این معنا نیست که شما سرطان دارید و باید جراحی شوید. این پزشکان، متخصص در تشخیص مشکلات پستان هستند. پزشکان آزمایش های بعدی را تنها برای تشخیص سرطان پستان یا تشخیص عدم وجود سرطان انجام می دهند.

بخش سوم >>> تشخیص سرطان سینه

همیشه تندرست باشید…

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا