سرطان استخوان چیست | آیا سرطان استخوان درمان دارد

سرطان استخوان

سرطان استخوان چیست
سرطان استخوان چیست

سرطان استخوان (bone cancer) می تواند از هر استخوانی در بدن شروع شود ، اما معمولاً لگن یا استخوان های بلند مانند دست و پا را درگیر می کند. سرطان استخوان ، سرطانی نادر است و کمتر از 1 درصد از کل سرطان ها را تشکیل می دهد. در حقیقت ، تومورهای غیر سرطانی استخوان بسیار شایع تر از تومورهای سرطانی هستند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

اصطلاح “سرطان استخوان” شامل سرطان هایی نیست که از جاهای دیگر بدن شروع می شوند و به استخوان گسترش می یابند (متاستاز می کنند). بلکه آن دسته از سرطان ها از جایی كه شروع شده اند و به استخوان متاستاز پیدا کرده اند ، نامگذاری می شوند ، مانند سرطان پستان.

برخی از انواع سرطان استخوان در وهله اول در کودکان اتفاق می افتد ، در حالی که برخی دیگر بیشتر در بزرگسالان دیده می شوند. جراحی ، رایج ترین روش درمانی است ، اما ممکن است از شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز استفاده شود. تصمیم برای استفاده از جراحی ، شیمی درمانی یا پرتو درمانی براساس نوع سرطان استخوان اتخاذ می گردد.

 

علائم سرطان استخوان

علائم سرطان استخوان
علائم سرطان استخوان

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، سرطان استخوان می تواند روی هر استخوانی تأثیر بگذارد و در آن رشد کند، اما در بیشتر موارد سرطان استخوان در استخوان های بلندی مانند استخوان پا، دست و لگن رشد می کند.

علائم اصلی سرطان استخوان عبارتند از:

  • استخوان درد مداوم که با گذشت زمان بدتر و بیشتر می شود و مخصوصا شب ها، موقع استراحت اذیت می کند
  • ورم و قرمزی (التهاب) استخوان که می تواند حرکت را دشوار کند و روی استخوان نزدیک مفاصل تأثیر می گذارد
  • به وجود آمدن یک برآمدگی واضح روی استخوان
  • ضعیف شدن و پوکی استخوان، به شکلی که به آسانی می شکند
  • مشکلاتی از بابت تکان دادن استخوان، به عنوان مثال حرکت دادن لگن در هنگام راه رفتن

چنانچه خود یا فرزند شما در حال تجربه دردهای استخوانی شَدید، مداوم یا رو به وخامت هستید، بهتر است هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

گرچه احتمال کمی وجود دارد که این دردها ناشی از سرطان استخوان باشند، اما به هر حال به پیگیری بیشتری نیاز دارند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر شما یا فرزندتان دچار استخوان دردی می شوید که همچون شرایط زیر است با پزشک خود مشورت کنید:

  • می آید و می رود
  • شب بدتر می شود
  • مصرف مسکن های بدون نسخه به شما کمک نمی کنند

 

علل

علت بیشتر سرطان های استخوان ناشناخته است. تعداد کمی از سرطان های استخوان با عوامل وراثتی مرتبط هستند ، در حالی که موارد دیگر مربوط به قرار گیری های قبلی در معرض پرتو است.

 

انواع سرطان استخوان

انواع سرطان استخوان
انواع سرطان استخوان

سرطان های استخوان بر اساس نوع سلول آغازین سرطان به انواع جداگانه ای تقسیم می شوند. متداول ترین انواع سرطان استخوان عبارتند از:

  • استئوسارکوم. استئو سارکوم شایع ترین شکل سرطان استخوان است. در این تومور ، سلولهای سرطانی استخوان تولید می شوند. این نوع سرطان استخوان اغلب در کودکان و بزرگسالان ، در استخوان های پا یا دست رخ می دهد (سرطان استخوان پا و سرطان بازو). در شرایط نادر ، استئوسارکوم می تواند در خارج از استخوان ایجاد شود (استئوسارکوم خارج اسکلتی).
  • کندروسارکوم. کندروسارکوما دومین نوع شایع سرطان استخوان است. در این تومور سلولهای سرطانی غضروف تولید می کنند. کندروسارکوما معمولاً در لگن ، پاها یا بازوها در بزرگسالان میانسال و مسن رخ می دهد.
  • سارکوم یوینگ. تومورهای سارکوم یوئینگ معمولاً در لگن (سرطان استخوان لگن) ، پاها یا بازوهای کودکان و بزرگسالان ظاهر می شوند.

 

عوامل خطر

مشخص نیست که چه عواملی منجر به سرطان استخوان می شود ، اما پزشکان متوجه شده اند که عوامل خاصی با افزایش خطر همراه هستند ، از جمله:

  • سندرم های ژنتیکی ارثی. سندرم های ژنتیکی نادر خاصی که از طریق خانواده ها منتقل می شوند ، خطر ابتلا به سرطان استخوان را افزایش می دهند ، از جمله سندرم Li-Fraumeni و رتینوبلاستوما ارثی.
  • بیماری پاژه استخوان. بیماری پاژه در استخوان که معمولاً در بزرگسالان مسن رخ می دهد ، می تواند خطر ابتلا به سرطان استخوان را در مراحل بعدی افزایش دهد.
  • پرتودرمانی برای سرطان. قرار گرفتن در معرض مقادیر زیادی از تابش ، مانند مواردی که طی پرتودرمانی برای سرطان انجام می شود ، خطر ابتلا به سرطان استخوان را در آینده افزایش می دهد.

 

تشخیص سرطان استخوان

تشخیص سرطان استخوان
تشخیص سرطان استخوان

آزمایشات تصویربرداری می تواند به تعیین محل و اندازه تومورهای استخوانی و گسترش تومورها به سایر قسمت های بدن کمک کند. انواع آزمایشات تصویربرداری توصیه شده به علائم و نشانه های فردی شما بستگی دارد. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسکن استخوان
  • توموگرافی رایانه ای یا سی تی اسکن (CT)
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر آی (MRI)
  • توموگرافی انتشار پوزیترون یا پت اسکن (PET)
  • اشعه ایکس

نمونه برداری توسط سوزن یا جراحی

پزشک شما ممکن است روشی را برای برداشتن نمونه ای از بافت (بیوپسی) تومور برای آزمایش را توصیه کند. این آزمایش می تواند به پزشک نشان دهد که آیا بافت سرطانی است یا خیر ، و در صورت سرطانی بودن ، از چه نوعی است. همچنین می تواند نشان دهد که سلولهای تومور به سرعت رشد می کنند یا به آرامی.

انواع روش های بیوپسی برای تشخیص سرطان استخوان استفاده می شود:

  • قرار دادن سوزن از طریق پوست و داخل تومور. در طی نمونه برداری از سوزن ، پزشک شما یک سوزن نازک را از طریق پوست شما وارد می کند و آن را به داخل تومور هدایت می کند. پزشک شما با استفاده از سوزن قطعات کوچک بافت را از تومور خارج می کند.
  • جراحی برای برداشتن نمونه بافت برای آزمایش. در طی بیوپسی جراحی ، پزشک از طریق پوست شما برشی ایجاد می کند و یا کل تومور یا بخشی از آن را برمی دارد.

تعیین نوع بیوپسی مورد نیاز و جزئیات نحوه انجام آن نیاز به برنامه ریزی دقیق توسط تیم پزشکی شما دارد. پزشکان باید بیوپسی را به روشی انجام دهند که با جراحی آینده برای از بین بردن سرطان استخوان تداخل نداشته باشد. به همین دلیل ، قبل از بیوپسی ، از پزشک خود برای ارجاع به تیمی از پزشکان که تجربه زیادی در درمان تومورهای استخوانی دارند ، بخواهید.

مراحل سرطان استخوان

اگر پزشک تان وجود سرطان استخوان را تأیید کند ، سعی می کند میزان (مرحله یا استیج) سرطان را تعیین کند زیرا این گزینه های درمانی راهنمای شما خواهند بود. عواملی که باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • اندازه تومور
  • سرعت رشد سرطان چقدر است
  • تعداد استخوان های آسیب دیده ، مانند مهره های مجاور ستون فقرات (سرطان استخوان ستون فقرات)
  • اینکه آیا سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است یا خیر

مراحل سرطان استخوان با اعداد رومی ، از 0 تا IV  (یک تا چهار) نشان داده می شود. پایین ترین مرحله نشان می دهد که تومور کوچکتر و کمتر تهاجمی است. در مرحله چهارم ، سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است.

آیا سرطان استخوان کشنده است؟

در اغلب موارد نه. گرچه افرادی بوده اند که از این سرطان مرده اند، اما خیلی های دیگر هم بهبودی کامل یافته اند. نرخ نجات یافتگی پنج ساله از این سرطان به 66.8% می رسد که آمار بسیار خوبی است. این به معنای آن است که 66.8% از افرادی که به این سرطان مبتلا می شوند حداقل تا پنج سال بعد از تشخیص سرطان خود زنده می مانند. این نکته را به یاد داشته باشید که نرخ نجات یافتگی تنها بر اساس افرادی تعیین می شود که قبلا سرطان استخوان داشته اند. به همین خاطر پزشکان نمی توانند پیشبینی کنند که شرایط منحصر به فرد هر بیمار به چه صورت پیش خواهد رفت.

طول عمر مبتلایان به سرطان استخوان

بسیاری از افرادی که این سرطان را دارن،د تحت درمان قرار می گیرند و به زندگی عادی خود ادامه می دهند. افرادی که به مراحل و استیج های اولیه سرطان استخوان مبتلا هستند و زود آن را تشخیص داده اند از شانس بیشتری برای درمان و بهبودی برخوردارند. هرچه این سرطان دیرتر شناسایی شود، شانس درمان آن هم کمتر می شود.

درمان سرطان استخوان

درمان سرطان استخوان
درمان سرطان استخوان

گزینه های درمانی برای این سرطان براساس نوع بیماری است که دارید ، مرحله سرطان ، سلامت کلی و ترجیحات شما خواهد بود. سرطان های مختلف استخوان به درمان های مختلف پاسخ می دهند و پزشکان می توانند به شما در بکار گرفتن بهترین روش درمان سرطان کمک کنند. به عنوان مثال ، برخی از سرطان های استخوان فقط با جراحی درمان می شوند. برخی با جراحی و شیمی درمانی. و برخی با جراحی ، شیمی درمانی و پرتودرمانی.

عمل جراحي

هدف از جراحی برداشتن کل تومور سرطانی است. در بیشتر موارد ، این شامل تکنیک های خاصی برای از بین بردن تومور در یک قطعه ، همراه با بخش کوچکی از بافت سالم است که آن را احاطه کرده است. جراح استخوان از دست رفته را با مقداری استخوان از ناحیه دیگر بدن شما ، با مواد موجود در بانک استخوان یا جایگزینی از فلز و پلاستیک سخت جایگزین می کند.

سرطان های استخوان بسیار بزرگ یا در نقطه پیچیده ای از استخوان قرار دارند ، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از اندام (قطع عضو) باشد. همانطور که سایر درمان ها ایجاد شده اند ، قطع عضو معمولاً کم می شود. اگر به قطع عضو نیاز باشد ، به احتمال زیاد اندام مصنوعی خواهید داشت و آموزش می بینید تا کارهای روزمره را با استفاده از اندام جدید خود انجام دهید.

شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروهای ضد سرطان قوی استفاده می شود که معمولاً از طریق ورید (به صورت داخل وریدی) برای از بین بردن سلول های سرطانی انجام می شود. با این حال ، این نوع درمان برای برخی از انواع سرطان استخوان بهتر از برخی دیگر است. به عنوان مثال ، شیمی درمانی به طور کلی برای کندروسارکوم بسیار موثر نیست ، اما این یک بخش مهم در درمان استئوسارکوم و سارکوم اوینگ به شمار می رود.

پرتو درمانی

در پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود. در طول پرتودرمانی ، روی تختی دراز می کشید در حالی که دستگاه مخصوصی به دور شما حرکت می کند و پرتوهای انرژی را در نقاط دقیق بدن شما هدف قرار می دهد.

درمان قطعی سارکوم با پرتودرمانی

پرتودرمانی غالباً قبل از عمل استفاده می شود زیرا می تواند تومور را کوچک کرده و برداشت آن را آسان تر کند. این به نوبه خود می تواند به کاهش احتمال لزوم قطع عضو کمک کند.

پرتودرمانی همچنین ممکن است در افراد مبتلا به سرطان استخوان استفاده شود که با جراحی برطرف نمی شود. بعد از جراحی ، پرتودرمانی ممکن است برای از بین بردن سلولهای سرطانی که ممکن است پشت سر گذاشته شوند ، استفاده شود. برای افراد مبتلا به سرطان پیشرفته استخوان ، پرتودرمانی ممکن است به کنترل علائم و نشانه ها مانند درد کمک کند.

 

مقابله و پشتیبانی

مقابله و پشتیبانی
مقابله و پشتیبانی

آگاهی از ابتلا به سرطان می تواند سخت و طاقت فرسا باشد. با گذشت زمان راه های مقابله با غم و اندوه سرطان را پیدا خواهید کرد. اما تا آن زمان ، ممکن است موارد زیر به شما کمک کنند:

  • درباره تصمیم گیری درباره مراقبت از خود حین ابتلا به سرطان استخوان ، به اندازه کافی بیاموزید. در مورد سرطان استخوان ، از جمله گزینه های درمانی و در صورت تمایل ، پیش آگهی خود از پزشک خود بپرسید. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سرطان ، ممکن است در تصمیم گیری در مورد درمان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.
  • با دوستان و خانواده در ارتباط باشید. قوی نگه داشتن روابط نزدیک به شما کمک می کند تا با سرطان استخوان خود کنار بیایید. دوستان و خانواده می توانند پشتیبانی عملی لازم را از قبیل کمک به مراقبت از خانه در صورت بستری بودن در بیمارستان فراهم کنند. و هنگامی که احساس غرق شدن در احساسات بد را دارید می توانند در حکم حامی عاطفی عمل کنند.
  • کسی را پیدا کنید که با او صحبت کنید. شنونده خوبی پیدا کنید که مایل باشد به صحبت های شما درباره امیدها و ترس های شما گوش دهد. این ممکن است یکی از دوستان یا اعضای خانواده باشد. نگرانی و درک یک مشاور ، مددکار اجتماعی پزشکی ، روحانی یا گروه پشتیبانی سرطان نیز ممکن است مفید باشد. از پزشک خود در مورد گروه های پشتیبانی سوال کنید.

آماده شدن برای ملاقات با پزشک

اگر علائم و نشانه هایی دارید که شما را نگران می کند ، ابتدا از ملاقات با پزشک خانواده خود شروع کنید. اگر پزشک نسبت به ابتلا به سرطان استخوان مشکوک باشد ، ممکن است شما را به یک متخصص ارجاع دهد. سرطان استخوان اغلب توسط تیمی از متخصصان درمان می شود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جراحان ارتوپدی متخصص در کار بر روی سرطان هایی که بر استخوان ها تأثیر می گذارند (متخصصان ارتوپدی)
  • پزشکان متخصص در درمان سرطان با شیمی درمانی یا سایر داروهای سیستمیک (متخصصان نکولوژی)
  • پزشکانی که از پرتودرمانی برای درمان سرطان استفاده می کنند (انکولوژیست های پرتوی)
  • پزشکانی که بافت را برای تشخیص نوع خاص سرطان تجزیه و تحلیل می کنند (آسیب شناسان)
  • متخصصان توانبخشی که می توانند به شما در بهبودی بعد از جراحی کمک کنند

از آنجا که جلسه ملاقات می تواند مختصر باشد ، و از آنجا که اغلب زمینه های زیادی برای پوشش وجود دارد ، خوب است که از قبل آماده باشید. سعی کنید:

  • از هرگونه محدودیت قبل از قرار ملاقات آگاه باشید. در زمان تعیین وقت ، حتماً سوال کنید که آیا باید کاری از قبل انجام دهید ، مثلاً رژیم خود را محدود کنید.
  • علائمی را که تجربه می کنید بنویسید ، از جمله علائمی که به نظر می رسد با دلیل تعیین قرار ملاقات ارتباط نداشته باشد.
  • اطلاعات شخصی کلیدی ، از جمله استرسهای عمده یا تغییرات اخیر زندگی را بنویسید.
  • لیستی از تمام داروها ، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید.
  • همراه داشتن یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را در نظر بگیرید. گاهی اوقات ممکن است به خاطر سپردن تمام اطلاعات ارائه شده در هنگام قرار ملاقات دشوار باشد. شخصی که شما را همراهی می کند می تواند چیزی را فراموش کرده اید به شما یادآوری کند.
  • اسکن ها یا اشعه ایکس قبلی خود (هم تصاویر و هم گزارش ها) و سایر پرونده های پزشکی مهم در این شرایط را برای قرار ملاقات بیاورید.

سوالاتی که لازم است بپرسید

تهیه لیستی از سوالات برای پزشک می تواند به شما کمک کند تا از وقت مشترک خود نهایت استفاده را ببرید. در صورت اتمام زمان ، سوالات خود را از مهمترین تا کم اهمیت ترین لیست کنید. برخی از سوالات اساسی در مورد سرطان استخوان که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

  • چه نوع سرطان استخوانی دارم؟
  • مرحله سرطان استخوان من چیست؟
  • درجه سرطان استخوان من چقدر است؟
  • آیا به آزمایشات بیشتری نیاز دارم؟
  • گزینه های درمانی برای سرطان استخوان من چیست؟
  • احتمال اینکه سرطان استخوان من درمان شود چقدر است؟
  • عوارض و خطرات هر گزینه درمانی چیست؟
  • آیا درمان باعث خواهد شد که من بچه دار نشوم؟
  • من بیماری دیگری دارم. درمان های سرطان چه تاثیری بر سایر روند بیماری من دارد؟
  • آیا درمانی وجود دارد که به نظر شما برای من بهترین باشد؟
  • در شرایطی مشابه من به یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود چه پیشنهادی می دهید؟
  • آیا باید به متخصص مراجعه کنم؟ این هزینه چقدر است و آیا بیمه آن را پوشش می دهد؟
  • اگر نظر دوم لازم است ، آیا می توانید یک متخصص را توصیه کنید؟
  • آیا بروشور یا سایر مواد چاپی وجود دارد که بتوانم با خود ببرم؟ چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟

علاوه بر سوالاتی که برای پرسیدن از پزشک خود آماده کرده اید ، در هنگام ملاقات از پرسیدن سوالات دیگر نیز دریغ نکنید.

آنچه از پزشک انتظار می رود

پزشک احتمالاً تعدادی سوال از شما می پرسد. آماده بودن برای پاسخ دادن به آنها ممکن است زمان بیشتری را برای پوشش سایر نکاتی که می خواهید بپردازید فراهم کند. پزشک شما ممکن است سوالات زیر را بپرسد:

  • چه زمانی برای اولین بار علائم را تجربه کردید؟
  • آیا علائم تان مداوم یا گاه به گاه است؟
  • شدت علائم شما چقدر است؟
  • چه مواردی علائم شما را بهبود می بخشد؟
  • چه مواردی علائم شما را بدتر می کند؟

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منابع:

symptoms-causes

diagnosis-treatment

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا