درمان سرطان پستان چگونه است؟ | مدت زمان درمان سرطان سینه چقدر است؟

درمان سرطان سينه با شيمي درماني

سرطان پستان یا به اصطلاح رایج سرطان سینه بیماری ای است که در آن رشد سلول های پستان از کنترل خارج می شود. انواع مختلفی از سرطان پستان وجود دارد. نوع سرطان پستان بستگی به این دارد که چه سلول هایی در پستان به سرطانی تبدیل شده اند. درمان سرطان سینه نیز به همین عامل بستگی دارد.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

سرطان سینه می تواند در قسمت های مختلف پستان شروع شود. پستان از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: لوبول ها ، مجاری و بافت همبند. لوبول ها غدد تولید کننده شیر هستند. مجاری لوله هایی هستند که شیر را به نوک سینه منتقل می کنند. بافت همبند (که از بافت های فیبری و چربی تشکیل شده است) همه چیز را احاطه کرده و در کنار هم نگه داشته است. بیشتر سرطان های پستان از مجاری یا لوبول شروع می شوند.

درجه بندی سرطان سینه

سرطان پستان می تواند از طریق رگ های خونی و عروق لنفاوی به خارج از پستان گسترش یابد. هنگامی که سرطان پستان به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد ، اصطلاحا گفته می شود که متاستاز ایجاد شده است.

 

انواع سرطان سینه

استیج سرطان سینه

شایع ترین سرطان های پستان عبارتند از:

  • کارسینوم داکتال تهاجمی. سلول های سرطانی در خارج از مجاری به قسمت های دیگر بافت پستان حمله کرده و تکثیر می شوند. سلول های سرطانی مهاجم همچنین می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند ، یا متاستاز کنند.
  • کارسینوم لوبولار تهاجمی. سلول های سرطانی از لوبول ها به سایر بافت های پستان نزدیک می شوند. این سلول های سرطانی مهاجم می توانند به سایر قسمت های بدن نیز سرایت کنند.

چندین نوع دیگر سرطان پستان نیز وجود دارد که کمتر شایع هستند ، مانند بیماری پاژه ، سرطان مدولار ، مخاط و التهابی پستان.

کارسینوم داکتا درجا (DCIS) یک بیماری پستان است که ممکن است منجر به سرطان پستان شود. در این نوع سرطان ، سلول های سرطانی تنها در پوشش مجاری هستند و به سایر بافت های پستان گسترش نیافته اند.

 

انواع روش های درمان سرطان سینه

سرطان پستان اغلب به چندین روش درمان می شود. این امر به نوع سرطان پستان و میزان گسترش آن بستگی دارد. افراد مبتلا به سرطان پستان اغلب به بیش از یک نوع درمان نیاز دارند.

مطالعه این مطلب نیز توصیه میشود: درمان سرطان سينه با طب سنتي 

کلیه روش های درمان سرطان سينه خوش خيم و درمان سرطان سينه بدخيم به شرح زیر می باشند.

عمل سرطان سینه

جراح سرطان سينه در تهران

بیشتر زنان مبتلا به سرطان سینه اغلب به عنوان بخشی از درمان خود به عمل سرطان سينه توصیه می شوند. عمل سرطان سينه در زنان انواع مختلفی دارد که بسته به شرایط ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود. به عنوان مثال ، ممکن است عمل سرطان سينه زنان به دلایل زیر انجام شود:

  • برداشتن قسمت اعظمی از سرطان (جراحی حفظ پستان یا ماستکتومی جزیی)
  • بررسی اینکه آیا سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است (نمونه برداری از غدد لنفاوی نگهبان یا تشریح غدد لنفاوی زیر بغل)
  • بازسازی فرم پستان پس از برداشتن سرطان (بازسازی پستان)
  • برطرف کردن علائم سرطان پیشرفته

ممکن است پزشک یک عمل جراحی خاص را براساس ویژگی های سرطان پستان و سابقه پزشکی شما توصیه کند ، یا ممکن است خودتان در مورد نوع جراحی تان حق انتخاب داشته باشید. بسیار حائز اهمیت است که گزینه های پیش روی خود را بدانید ، بنابراین می توانید در مورد آنها با دکتر خود مشورت کنید و انتخابی را که برای شما مناسب تر است انجام دهید.

برای برداشتن سينه در سرطان دو نوع عمل جراحی وجود دارد:

  • جراحی حفظ پستان (که به جراحی لامپکتومی ، کوادرانکتومی ، ماستکتومی جزئی یا ماستکتومی سگمنتال نیز مشهور است) جراحی است که در آن تنها بخشی از پستان که حاوی سرطان است برداشته می شود. هدف از این جراحی سرطان سينه از بین بردن سرطان و همچنین برخی از بافت های طبیعی اطراف آن است. میزان برداشتن پستان به محل و اندازه تومور و همچنین عوامل دیگر بستگی دارد.
  • ماستکتومی جراحی است که در آن کل پستان از جمله تمام بافت پستان و گاهی اوقات سایر بافت های مجاور برداشته می شوند. چندین نوع مختلف ماستکتومی وجود دارد. برخی از خانم ها نیز ممکن است تحت عمل جراحی ماستکتومی مضاعف قرار گیرند که در آن هر دو پستان برداشته می شود.

در مورد جراحی پستان می توانید با دکتر امیر پاشا ابراهیمی بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران مشورت کرده و اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

شيمي درماني سرطان سينه

شیمی درمانی پیشگیری از سرطان

در روش شيمي درماني سرطان سينه از داروهایی به منظور مورد هدف قرار دادن و تخریب سلول های سرطانی پستان استفاده می شود. این داروها معمولاً به صورت قرص بوده یا مستقیماً از طریق سوزن به داخل ورید وارد می شوند.

در کنار سایر روش های درمانی مانند جراحی ، پرتودرمانی یا هورمون درمانی ، شیمی درمانی برای سرطان سینه به طور مکرر استفاده می شود. دریافت شیمی درمانی برای سرطان پستان ممکن است شانس درمان سرطان سينه را افزایش دهد ، خطر بازگشت سرطان را کاهش دهد ، علائم ناشی از سرطان را کاهش دهد یا به افراد سرطانی کمک کند تا با کیفیت زندگی بهتر ، عمر طولانی تری داشته باشند.

طول عمر مبتلايان به سرطان سينه

اگر سرطان عود کرده یا گسترش یافته باشد ، شیمی درمانی می تواند سرطان سینه را کنترل کند تا به شما در طول عمر بیشتر کمک کند. همچنین می تواند به کاهش علائم سرطان کمک کند.

با این حال، شیمی درمانی برای سرطان سینه همچنین احتمال بروز عوارض شيمي درماني سرطان سينه نیز وجود دارد که برخی موقتی و خفیف و برخی دیگر جدی تر یا دائمی هستند. پزشک می تواند در این تصمیم گیری به شما کمک کند که آیا شیمی درمانی برای سرطان سینه انتخاب خوبی برای شما به شمار می رود یا خیر.

شيمي درماني سرطان سينه چگونه است

هورمون درمانی سرطان سینه

شكل توده سرطان سينه

برخی از انواع سرطان سینه تحت تأثیر هورمون ها مانند استروژن و پروژسترون قرار دارند. سلول های سرطانی پستان گیرنده هایی (پروتئین) دارند که به استروژن و پروژسترون متصل می شوند و به رشد آنها کمک می کنند. به درمان هایی که از اتصال این هورمون ها به این گیرنده ها جلوگیری می کنند ، هورمون درمانی یا درمان غدد درون ریز گفته می شود.

هورمون درمانی می تواند تقریباً در هر نقطه از بدن و نه فقط در پستان ها به سلول های سرطانی برسد. این درمان برای زنان مبتلا به تومورهایی که گیرنده هورمونی مثبت دارند توصیه می شود. اما به زنانی که تومورهای آنها گیرنده هورمون ندارند کمکی نمی کند.

انواع مختلفی از هورمون تراپی برای سرطان پستان وجود دارد. اکثر انواع هورمون درمانی یا سطح استروژن را کاهش می دهد و یا اثر استروژن را بر روی سلول های سرطانی پستان متوقف می کند.

درمان سرطان سينه زنان با درمان بیولوژیک

درمان بيولوژيك

در درمان بیولوژیک (که به آن ایمنی درمانی ، درمان اصلاح کننده واکنش بیولوژیکی یا بیوتراپی نیز گفته می شود) از سیستم ایمنی بدن برای مقابله با سرطان استفاده می شود. سلول ها ، آنتی بادی ها و اندام های سیستم ایمنی بدن برای محافظت و دفاع از بدن در برابر مهاجمان خارجی مانند باکتری ها یا ویروس ها عمل می کنند. پزشکان و محققان دریافته اند که سیستم ایمنی بدن همچنین ممکن است بتواند تفاوت بین سلول های سالم و سلول های سرطانی در بدن را تعیین کند و یا سلول های سرطانی را از بین ببرد.

درمان های بیولوژیک برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن ، به طور مستقیم یا غیرمستقیم ، با کمک به موارد زیر طراحی شده اند:

  • شناسایی شدن سلول های سرطانی توسط سیستم ایمنی بدن ، و در نتیجه بیشتر در معرض تخریب توسط سیستم ایمنی بدن قرار گرفتن
  • تقویت قدرت از بین بردن سلول های سیستم ایمنی بدن
  • تغییر روش رشد سلول های سرطانی ، به طوری که آنها بیشتر شبیه سلول های سالم عمل می کنند
  • متوقف کردن فرآیند تغییر سلول طبیعی به سلول سرطانی
  • افزایش توانایی بدن در ترمیم یا جایگزینی سلول های طبیعی آسیب دیده یا از بین رفته توسط سایر اشکال درمان سرطان ، مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی
  • جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن

پرتودرمانی سرطان سینه | رادیوتراپی سرطان پستان

مراحل انجام پرتو درمانی

در پرتودرمانی سرطان سینه از پرتوهای پرانرژی (مشابه اشعه X) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

یک تیم پزشکی بسیار آموزش دیده با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا بهترین مراقبت های ممکن را برای شما فراهم کنند. این تیم ممکن است شامل متخصصان در زمینه های زیر باشد:

  • متخصص رادیوتراپی انکولوژی. این پزشک، متخصص در ارائه پرتودرمانی برای درمان سرطان است. متخصص رادیوتراپی انکولوژی بر درمان های پرتودرمانی نظارت دارد. وی برای تهیه برنامه درمان با سایر اعضای تیم همکاری از نزدیک می کند.
  • پرستار پرتودرمانی. این پرستار، متخصص مراقبت از افرادی است که تحت پرتودرمانی قرار می گیرند. پرستار رادیوتراپی انکولوژی نقش های زیادی در راهبرد این درمان ایفا می کند، از جمله:
    • پاسخ دادن به سوالات مربوط به روش های درمانی
    • نظارت بر سلامتی شما در طول درمان
    • کمک به شما در مدیریت عوارض جانبی احتمالی
  • فیزیکدان پرتوی پزشکی. این متخصص در زمینه تجهیزات اشعه تخصص دارد. وی به طراحی برنامه های درمانی کمک می کند.
  • دوزیمریست. این متخصص به انکولوژیست رادیوتراپی کمک می کند تا دوز مناسب اشعه را محاسبه کند.
  • پرتو درمانگر یا تکنسین پرتودرمانی. این متخصص، با دستگاه های درمان سر و کار دارد و درمان های برنامه ریزی شده خود را به افراد ارائه می دهد.
  • سایر متخصصان با تخصص های دیگر. سایر اعضای تیم ممکن است در طول درمان در مراقبت از نیازهای جسمانی، عاطفی و اجتماعی به شما کمک کنند. این متخصصان عبارتند از:
    • مددکاران اجتماعی
    • متخصصان تغذیه
    • درمانگران فیزیکی (فیزیوتراپیست ها)
    • دندانپزشکان

[author] [author_image timthumb=’on’]https://behayand.com/wp-content/uploads/2020/03/aaa-1.jpg[/author_image] [author_info]دکتر احسان کرباسی

در مورد رادیوتراپی سرطان سینه می توانید با دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران مشورت کرده و اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

پزشکان مختلفی از تخصص های دیگر نیز اغلب برای درمان سرطان سینه با هم همکاری می کنند.

طب مکمل و جایگزین سرطان سینه

يوگا سرطان سينه

طب مکمل و جایگزین به روش ها و اقداماتی اطلاق می گردد که درمان های استاندارد سرطان به شمار نمی روند. از طب مکمل علاوه بر درمان های استاندارد و از طب جایگزین به جای درمان های استاندارد استفاده می شود. مدیتیشن ، یوگا و مصرف مکمل هایی مانند ویتامین ها و گیاهان چند نمونه از این دست هستند.

بسیاری از انواع داروهای مکمل و جایگزین از نظر علمی مورد آزمایش قرار نگرفته اند و ممکن است بی خطر نباشند. قبل از شروع هر نوع داروی مکمل یا جایگزین با پزشک خود در مورد خطرات و مزایا صحبت کنید.

 

کدام روش درمانی برای من مناسب است؟ آیا سرطان سينه بدخيم قابل درمان است ؟

احتمال مرگ در سرطان سينه

انتخاب مناسب ترین نوع درمان سرطان سینه برای شما ممکن است کمی دشوار باشد. شما باید با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی موجود برای نوع و مرحله سرطان خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند خطرات و مزایای هر روش درمانی و عوارض جانبی آنها را توضیح دهد. عوارض جانبی ، در حقیقت نحوه واکنش بدن شما به داروها یا سایر روش های درمانی است.

گاهی اوقات در درمان سرطان پستان لازم است بیش از نظر یک پزشک را جویا شوید. این امر “نظر دوم” نامیده می شود. دریافت نظر دوم ممکن است به شما کمک کند درمانی که بیشتر برای تان مناسب است را انتخاب کنید.

 

بهترین مركز درمان سرطان سينه در تهران

ایا سرطان بدخیم درمان دارد

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: cdc.gov

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا