درمان سرطان سینه در مراحل اولیه | آیا می توان سرطان سینه را درمان کرد؟

درمان سرطان سینه در مراحل اولیه
درمان سرطان سینه در مراحل اولیه

درمان سرطان سینه در مراحل اولیه

اطلاع از مرحله سرطان سینه عاملی مهم برای انتخاب بهترین روش درمان آن است.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

بیشتر خانم هایی که به سرطان سینه در مرحله یا گرید 1، 2 یا 3 قرار دارند را با استفاده از جراحی، و پرتو درمانی تکمیلی که پس از آن صورت می گیرد درمان می کنند. بسیاری از خانم ها نیز هستند که دارو درمانی می کنند. به صورت کلی هرچقدر سرطان سینه گسترش بیشتری در بدن پیدا کرده باشد، فرد به درمان های بیشتری نیاز خواهد داشت. اما بهتر است این نکته را بدانید که تصمیم و نظر خود بیمار هم در انتخاب روش درمانی اثرگذار خواهد بود. علاوه بر این اطلاعاتی از قبیل زیر، در مورد سرطان می توانند نقش کلیدی در انتخاب روش درمان آن داشته باشند:

  • آیا سرطان گیرنده های هورمونی دارد یا خیر؟
  • آیا سرطان مقدار زیادی پروتئین HER2 در خود دارد یا خیر؟
  • سرعت رشد سرطان چقدر است؟
  • آیا بیمار یائسه شده است یا خیر؟

سعی کنید در مورد عوامل بالا، که روی گزینه های درمانی شما اثر می گذارند، با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

به صورت کلی سرطان سینه ای که در مراحل یا گرید های 1 و 2 باشد، در مراحل اولیه به سر می برد. گرید 3 سرطان سینه، گرچه جزو مراحل اولیه نیست، اما همچنان شانس درمان سرطان در آن وجود دارد. به صورت کلی هرچه سرطان را زودتر شناسایی کنید، شانس درمان شما هم بالاتر خواهد بود.

طول عمر مبتلايان به سرطان سينه

در ادامه به روش های مناسب برای درمان سرطان در گریدهای مختلف می پردازیم. با ما همراه باشید.

درمان سرطان سینه در مراحل اولیه
درمان سرطان سینه در مراحل اولیه

درمان سرطان سینه مرحله 1

تومور یا تومورهای سرطانی در این مرحله اغلب بسیار کوچک هستند و هنوز به غده های لنفاوی سرایت نکرده اند. البته ممکن است به بخش بسیار کوچکی از غده های لنفاوی نگهبان (اولین غده ای که سرطان ممکن است به آن سرایت کند) رسیده باشند.

جراحی اصلی ترین روش برای درمان سرطان سینه در مرحله 1 است. سرطان سینه در این مرحله را اغلب با جراحی حفظ سینه (لامپکتومی) درمان می کنند. هرچند ممکن است در صورت نیاز، و برای تضمین عدم بازگشت سرطان از جراحی ماستکتومی یا تخلیه سینه هم استفاده شود. انتخاب نوع جراحی به نظر پزشک و تصمیم بیمار بستگی دارد. همچنین در این مرحله از سرطان پستان، غده های لنفاوی هم باید بررسی شوند. هم غدد لنفاوی نگهبان، هم غدد لنفاوی زیربغل.

در برخی از موارد، می توان از جراحی بازسازی پستان هم همزمان با جراحی برداشتن سرطان سینه استفاده کرد. اما چنانچه به پرتو درمانی بعد از جراحی نیاز داشته باشید، بهتر است عمل بازسازی سینه را بعد از پرتو درمانی انجام دهید.

پرتو درمانی بعد از جراحی را برای اطمینان از باقی نماندن سلول های سرطانی در در بدن انجام می دهند. البته در همه شرایط نیازی به انجام پرتو درمانی بعد از عمل نیست. لزوم انجام دادن یا ندادن رادیوتراپی را کادر درمانی شما تعیین می کنند.

درمان سرطان سینه در مراحل اولیه
درمان سرطان سینه در مراحل اولیه

علاوه بر جراحی، چنانچه فرد به سرطان سینه با گیرنده های هورمونی مثبت مبتلا باشد، بیشتر پزشکان هورمونتراپی را به عنوان روش اصلی درمان پیشنهاد می کنند. فارغ از اینکه تومور سرطانی بزرگ باشد، یا کوچک. خانم هایی که به توده های بالای 0.5 سانتی متر مبتلا باشند، می توانند از هورمونتراپی سود ببرند.

اگر هم توده سرطانی دارای گیرنده هورمونی، بیشتر از 1 سانتی متر قطر داشته باشد، می توان از شیمی درمانی نیز استفاده کرد.

درمان سرطان سینه مرحله 2

در این مرحله توده های سرطانی بزرگتر از توده های سرطانی مرحله 1 هستند و به تعدادی از غده های لنفاوی اطراف هم سرایت کرده اند.

مرحله 2 سرطان سینه را نیز با جراحی موضعی (لامپکتومی) یا جراحی تخلیه کامل سینه (ماستکتومی) درمان می کنند. همچنین در این مرحله باید با استفاده از بیوپسی یا نمونه برداری، غده های لنفاوی نگهبان و زیربغل نیز بررسی شوند تا پزشک ببیند که سلول های سرطانی در آنها وجود دارد یا نه.

خانم هایی که تحت لامپکتومی قرار می گیرند، معمولا باید از پرتو درمانی بعد از جراحی نیز استفاده کنند. از طرف دیگر خانم هایی که ماستکتومی می کنند اغلب زمانی ممکن است تحت پرتو درمانی قرار بگیرند که سلول های سرطانی به غده های لنفاوی هم سرایت کرده باشند.

چنانچه مشخص شود که به سرطان سینه مرحله دوم مبتلا هستید، و قبلا پیش از جراحی درمان هایی از قبیل شیمی درمانی و هورمونتراپی را تجربه کرده باشید، بهتر است همزمان با جراحی ماستکتومی، پرتودرمانی غده های لنفاوی را نیز انجام دهید.

علاوه بر این اگر به شیمی درمانی بعد از جراحی هم احتیاج داشته باشید، پرتو درمانی تا بعد از شیمی درمانی عقب می افتد.

در برخی از موارد می توان جراحی بازسازی سینه را همزمان با جراحی تخلیه سینه انجام داد، اما اگر نیاز به پرتو درمانی باشد، بهتر است تا بعد از رادیوتراپی صبر کنید و بعد عمل بازسازی سینه را انجام دهید.

در مرحله دوم سرطان سینه، می توانید از درمان های سیستماتیک هم استفاده کنید. این درمان ها یا قبل از جراحی صورت می گیرند، یا بعد از جراحی. اگر از آنها بعد از جراحی استفاده شود، برای کاهش شانس بازگشت سرطان، و از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده در بدن به کار برده می شوند، و اگر قبل از جراحی استفاده شوند، کاربردشان کوچک کردن تومور های بزرگ است، تا جراح بتواند به راحتی عمل را انجام دهد.

درمان سرطان سینه در مراحل اولیه
درمان سرطان سینه در مراحل اولیه

از جمله درمان های سیستماتیک سرطان سینه عبارتند از:

درمان سرطان سینه مرحله 3

در مرحله سوم از سرطان سینه، تومور سرطانی بزرگ است. بزرگتر از 5 سانتی متر، و به بافت های اطراف هم سرایت کرده است. از جمله پوست سینه، عضلات زیر سینه یا بسیاری از غده های لنفاوی اطراف. اما در این مرحله سرطان هنوز در محدوده سینه قرار دارد و به متاستاز نرسیده است. بنابراین همچنان شانش درمان آن وجود دارد.

مرحله 3 سرطان سینه، همچنین ممکن است شامل سرطان های سینه التهابی هم بشود که هنوز به نواحی فراتر از غده های لنفاوی سرایت نکرده اند. درمان این سرطان ها کمی متفاوت از درمان سرطان سینه در مرحله 3 خواهد بود.

دو روش اصلی برای درمان سرطان سینه در مرحله سوم وجود دارد که عبارتند از:

  • درمان های غیرجراحی
  • جراحی

در اکثر موارد، درمان بیشتر سرطان های مرحله سوم با روش شیمی درمانی، (البته شیمی درمانی پیش از جراحی) آغاز می شوند. از آنجایی که اندازه تومورها در این مرحله بزرگ است، شیمی درمانی می تواند آنقدر اندازه تومور را کوچک کند تا آماده جراحی موضعی شود. اما اگر تومور سرطان به اندازه کافی کوچک نشود، بیمار باید ماستکتومی یا جراحی تخلیه سینه انجام دهد.همچنین باید دوباره غده های لنفاوی اطراف بررسی شوند تا از نبود سلول های سرطانی در آنها اطمینان حاصل شود.

علاوه بر شیمی درمانی قبل از عمل، بهتر است در این مرحله حتما پرتو درمانی بعد از جراحی انجام گیرد.

درمان سرطان سینه در مراحل اولیه
درمان سرطان سینه در مراحل اولیه

یکی دیگر از راهکار موجود برای درمان سرطان در مرحله 3 این است که از همان ابتدا درمان را با جراحی آغاز کنید. از آنجایی که تومورهای این مرحله اغلب بزرگ هستند و به احتمال زیاد به بافت های اطراف هم سرایت کرده اند، شکل جراحی ماستکتومی خواهد بود. اما برای خانم هایی که سینه های بزرگی دارند و هنوز تمام سینه درگیر سرطان نشده است، می توان از جراحی موضعی سرطان سینه نیز بهره برد.

بهترین جراح سینه

گرچه متخصصان جراحی عمومی و جراحان پلاستیک، پزشکانی هستند که انواع جراحی های سینه را انجام می دهند، اما برای اطمینان از دریافت یک درمان موثر و داشتن خیالی آسوده از ظاهر سینه ها بعد از عمل، بهتر است به پزشکان فوق تخصص جراحی پستان مراجعه کنید. هرچند تعداد این پزشکان به خاطر نبودن این رشته در دانشگاه های داخل کشور زیاد نیست، اما این افراد بهترین متخصصان حرفه ای برای جراحی های سینه هستند.

گروه پزشکان به‌آیند، به عنوان یکی از برترین مراکز درمان و پیشگیری از سرطان در کشور، افتخار دارد که از حضور دکتر امیرپاشا ابراهیمی، از جمله بهترین جراحان فوق تخصص سرطان سینه، در کادر درمانی مجرب خود بهره ببرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا