همه چیز از علائم، تشخیص و درمان سرطان سینه (بخش اول – علائم)

عکس سرطان سینه
عکس سرطان سينه

سرطان نوعی بیماری است که در آن تقسیم سلول های بدن از کنترل خارج می شوند. به جز سرطان پوست، سرطان سینه یا پستان شایع ترین سرطان در زنان به شمار می رود. خوشبختانه در سال های اخیر، مرگ و میر ناشی از سرطان سینه کاهش یافته است، اما همچنان دومین عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان در سراسر دنیا محسوب می شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در ایالات متحده هر ساله حدود 250،000 مورد سرطان پستان در زنان و حدود 2300 مورد در مردان تشخیص داده می شود. هر ساله حدود 42000 زن و 510 مرد در ایالات متحده در اثر این بیماری از دنیا می روند. طی یک دهه گذشته، میزان ابتلا به سرطان سینه در کل تغییری نکرده است، اما این میزان برای زنان سیاه پوست و زنان آسیایی و اقیانوسیه با افزایش روبرو بوده است. زنان سیاه پوست نسبت به زنان سفید پوست میزان مرگ و میر بالاتری در اثر سرطان سینه دارند.

 

سرطان سینه چیست؟

عکس سرطان سينه

سرطان سینه نوعی بیماری است که در آن سلول های پستان به طور کنترل نشده ای تقسیم می شوند. انواع مختلفی سرطان پستان وجود دارد. نوع سرطان پستان به این بستگی دارد که کدام سلول های پستان به سرطان تبدیل شده اند.

سرطان سینه می تواند قسمت های مختلفی از پستان را درگیر کند. سینه از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: لوبول ها، مجاری و بافت همبند. لوبول ها همان غدد تولید شیر هستند. مجاری یا داکت ها، لوله هایی هستند که شیر را به نوک پستان منتقل می کنند. بافت همبند (که از بافت فیبروز و چربی تشکیل شده است) همه چیز را در کنار هم قرار می دهد. بیشتر سرطان های پستان در مجاری یا لوبول ها تشکیل می شوند.

سرطان سینه ممکن است از طریق رگ های خونی و عروق لنفاوی به خارج از پستان نیز گسترش یابد. وقتی سرطان پستان به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد، به آن متاستاز گفته می شود.

 

انواع سرطان سینه

ايا سرطان سينه درد دارد
علائم سرطان سینه

شایع ترین انواع سرطان پستان عبارتند از:

  • کارسینوم داکتال تهاجمی. سلول های سرطانی در خارج از مجاری در قسمت های دیگر بافت پستان رشد می کنند. سلول های سرطانی مهاجم همچنین می توانند در سایر نقاط بدن گسترش یافته یا متاستاز شوند.
  • کارسینوم لوبولار تهاجمی. سلول های سرطانی از لوبول ها به بافت پستان نزدیک می شوند. این سلول های سرطانی مهاجم همچنین می توانند در سایر نقاط بدن نیز گسترش یابند.

چندین نوع سرطان شایع دیگر از سرطان های سینه، مانند بیماری پاژه، سرطان مدولاری، موسینوس و سرطان التهابی پستان وجود دارد.

کارسینوم داکتال درجا (DCIS) نوعی بیماری پستان است که ممکن است منجر به سرطان سینه شود. این سلول های سرطانی فقط در جداره پستان قرار دارند و به سایر بافت های پستان سرایت نمی کنند.

 

علائم سرطان سینه چیست؟

علایم سرطان سینه در زنان
علام سرطان سینه

افراد مختلف، علائم مختلفی از سرطان پستان را تجربه می کنند. بعضی از افراد به هیچ وجه علائم و نشانه هایی ندارند.

برخی از علائم هشدار دهنده سرطان سینه عبارتند از:

  • توده جدید در پستان یا زیر بغل.
  • ضخیم شدن یا تورم بخشی از پستان.
  • تحریک یا فرو رفتگی در پوست سینه.
  • قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست در ناحیه نوک پستان یا پستان.
  • به داخل فرو رفتن یا درد در ناحیه نوک پستان.
  • ترشحاتی غیر از شیر از نوک پستان، مانند خون.
  • هرگونه تغییر در اندازه یا شکل پستان.
  • درد در هر ناحیه ای از پستان.

به خاطر داشته باشید که این علائم می تواند در سایر شرایطی که سرطان نیستند نیز اتفاق بیفتد.

اگر علایم سرطان سینه یا نشانه هایی دارید که شما را نگران کرده است، حتما هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. جهت مشاوره با پزشک کلیک کنید.

 

پستان نرمال و سالم چگونه باید باشد؟

هیچ نرم معمولی برای سینه در نظر گرفته نشده است. ممکن است آنچه برای شما نرمال و طبیعی است، برای زن دیگری غیر طبیعی باشد. بیشتر خانم ها می گویند که در سینه های شان احساس برآمدگی یا ناهمواری می کنند. شکل ظاهری سینه های شما می تواند تحت تأثیر پریود شدن، فرزند آوری، از دست دادن یا افزایش وزن و مصرف برخی داروهای خاص قرار بگیرد. همچنین پستان ها با افزایش سن نیز دستخوش تغییراتی می شوند.

 

وجود توده در سینه به چه معنا است؟

بسیاری از شرایط و بیماری ها، از جمله سرطان می توانند باعث تشکیل توده در پستان شوند. اما بیشتر توده های پستان ناشی از سایر مشکلات پزشکی است. دو علت عمده توده های پستان، بیماری فیبروکیستیک پستان و کیست است. بیماری فیبروکیستیک باعث ایجاد تغییرات غیر سرطانی در پستان می شود که می تواند سینه ها را برآمده، حساس به لمس و دردناک کند. کیست ها نیز کیسه های پر از مایعاتی هستند که می توانند در پستان ایجاد شوند. بنابراین وجود هر توده ای در سینه خطرناک نیست.

 

عوامل خطر سرطان پستان چیست؟

علامت سرطان سینه

مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان سینه به دلیل ترکیبی از عوامل است. عوامل اصلی مؤثر بر این خطر شامل زن بودن و بالا رفتن سن است. بیشتر سرطان های پستان در زنانی مشاهده می شود که 50 سال به بالا سن دارند.

برخی از خانم ها حتی بدون هیچ عامل خطری که از آن اطلاع دارند به سرطان پستان مبتلا می شوند. داشتن یک عامل خطر به تنهایی به معنای ابتلای قطعی به این بیماری نیست و همه عوامل خطر نیز اثر یکسانی ندارند. بیشتر زنان برخی از عوامل خطر را دارند، اما بیشتر آنها به سرطان سینه مبتلا نمی شوند. اگر فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان پستان را دارید، با پزشک خود در مورد راه هایی که می توانید این خطر را کاهش دهید و همچنین غربالگری سرطان پستان مشورت کنید.

عوامل خطری که شما نمی توانید دخالتی در آنها داشته باشید:

  • بالا رفتن سن. خطر ابتلا به سرطان سینه با بالا رفتن سن، افزایش می یابد. بیشتر سرطان های پستان بعد از 50 سالگی تشخیص داده می شوند.
  • جهش ژنتیکی. تغییرات ارثی (جهش) در ژن های خاص، مانند BRCA1 و زنانی که این تغییرات ژنتیکی را به ارث برده اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان و تخمدان هستند.
  • سابقه باروری. شروع اولین قاعدگی قبل از سن 12 سالگی و شروع یائسگی پس از سن 55 سالگی، زنان را بیشتر در معرض هورمون ها قرار داده و همین امر خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.
  • داشتن سینه های متراکم. سینه های متراکم دارای بافت همبند بیشتری نسبت به بافت چربی هستند که گاهی اوقات دیدن تومورها در ماموگرافی را دشوار می سازد. زنانی که سینه متراکم دارند بیشتر از همه به سرطان پستان مبتلا می شوند.
  • سابقه شخصی سرطان سینه یا برخی بیماری های غیر سرطانی پستان. زنانی که به سرطان پستان مبتلا شده اند، احتمال ابتلا به سرطان پستان برای بار دوم را دارند. برخی از بیماری های غیر سرطانی پستان مانند هیپرپلازی آتیپیک یا سرطان لوبولار درجا با خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان همراه است.
  • سابقه خانوادگی سرطان سینه. اگر مادر، خواهر یا دختر (خویشاوند درجه یک) یا چند تن از اعضای خانواده از سمت مادر یا پدر تان به این سرطان مبتلا شده باشند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در شما افزایش می یابد. داشتن یک خویشاوند مرد درجه یک مبتلا به سرطان پستان نیز این خطر را برای شما به عنوان یک زن افزایش می دهد.
  • درمان قبلی با استفاده از پرتودرمانی. زنانی که قبل از 30 سالگی تحت پرتو درمانی در ناحیه قفسه سینه یا پستان (برای مثال برای درمان لنفوم هوچکین) قرار گرفته اند، خطر بیشتری در ابتلا به سرطان سینه در مراحل بعدی زندگی دارند.
  • زنانی که داروی دی اتیل استیلسترول (DES) را مصرف کرده اند. زنانی که در سال های گذشته برای سقط جنین از این دارو استفاده کرده اند، خطر بیشتری در ابتلا به سرطان سینه دارند. همچنین زنانی که مادران شان هنگام بارداری آنها DES مصرف کرده بودند نیز در معرض خطر هستند.

عوامل خطری که شما می توانید در آنها دخیل باشید:

  • نداشتن فعالیت بدنی. زنانی که از نظر جسمانی فعال نیستند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه دارند.
  • اضافه وزن یا چاقی بعد از یائسگی. زنان مسن که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، نسبت به خانم هایی با وزن طبیعی، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند.
  • مصرف هورمون. برخی از روش های درمان جایگزینی هورمون (آنهایی که شامل استروژن و پروژسترون هستند) که در دوران یائسگی انجام می شوند و داروهای هورمونی آنها به مدت بیش از 5 سال مصرف می شوند، می توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. همچنین اثبات شده برخی از داروهای ضد بارداری خوراکی نیز افزایش خطر سرطان پستان را به دنبال دارند.
  • سابقه باروری. اولین بارداری بعد از سن 30 سالگی، تغذیه با شیر مادر و هرگز دوره کامل بارداری را طی نکردن منجر به ایجاد خطر ابتلا به سرطان پستان می شود.
  • نوشیدن الکل. مطالعات نشان می دهد برای یک زن، خطر ابتلا به سرطان سینه با مصرف هرچه بیشتر الکلی که می نوشد، در ارتباط است.

تحقیقات نشان می دهد فاکتورهای دیگری مانند استعمال دخانیات، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ای که باعث سرطان می شوند و همچنین تغییر در سایر هورمون ها به دلیل کار در شیفت شب نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

 

چه کسی در معرض خطر بالای سرطان سینه قرار دارد؟

اگر مورد شدیدی از سرطان پستان در خانواده دارید یا جهش های ارثی در ژن های BRCA1 و BRCA2 شما وجود دارد، ممکن است در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان پستان باشید. همچنین ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان نیز باشید.

با پزشک خود در مورد راه های کاهش خطر ابتلا، مانند مصرف داروهایی که استروژن را در بدن شما مسدود می کند یا کاهش می دهد و یا جراحی مشورت کنید.

چنانچه تخصص پزشک تان در زمینه سرطان نیست یا به دنبال یک متخصص با تجربه و کار آزموده در این زمینه هستید، به این صفحه مراجعه فرمایید.

بخش دوم >>> غربالگری سرطان سینه

همیشه تندرست باشید…

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا