تارگت تراپی به زبان ساده چیست؟

تارگت تراپی به زبان ساده

بیشتر مردم شیمی درمانی را به عنوان تنها درمان دارویی سرطان می شناسند. شیمی درمانی گرچه می تواند موثر باشد اما آسیب های بعضا جبران ناپذیری به بخش های سالم بدن شما وارد می کند. در این میان روش های نوینی از درمان های دارویی سرطان هم وجود دارند که می توانند با کمترین آسیب به بافت های سالم بدن، سرطان را درمان کنند. در این مقاله قصد داریم تا تعریفی از تارگت تراپی به زبان ساده در اختیار شما قرار دهیم تا شما هم بتوانید با این درمان شگفت انگیز آشنا شوید.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

تارگت تراپی به زبان ساده
تارگت تراپی به زبان ساده

درمان هدفمند سرطان

تارگت تراپی به زبان ساده درمان هدف گرفتن مستقیم سلول های سرطانی، با استفاده از داروهای خاص است. تارگت تراپی که با نام درمان هدفمند هم شناخته می شود، از داروهایی استفاده می کند که به طور ویژه در آزمایشگاه طراحی شده اند و می توانند سلول های سرطانی را تشخیص بدهند.

روش قدیمی تر درمان های دارویی سرطان مانند شیمی درمانی، درست مثل یک بمب اتم یا سلاح کشتار جمعی عمل می کند. یعنی کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد، با امید اینکه در این کشتار جمعی سلول های سرطانی هم از بین بروند. به عبارت ساده تر اگر بخواهید با شیمی درمانی به جنگ سرطان بروید، باید انتظار تلفات زیادی داشته باشید.

اما تارگت تراپی به زبان ساده مانند جنگیدن با سرطان به وسیله نیروهای متخصص و آموزش دیده است. داروهای تارگت تراپی مانند تک تیرانداز عمل می کنند. آنها به شکل خاص در آزمایشگاه ها آموزش دیده اند تا بتوانند سلول های سرطانی را شناسایی کرده و تنها آنها را نابود کنند. اگر درمان هدفمند را برای مبارزه با سرطان انتخاب کنید می توانید نبرد را با کمترین تلفات ممکن به پایان برسانید.

تارگت تراپی به زبان ساده
تارگت تراپی به زبان ساده

داروهای تارگت تراپی

داروهای تارگت تراپی کاملا بر اساس جهش های ژنتیکی و رفتارهای ویژه سلول های سرطانی ساخته شده اند. این داروها اساسا با ژنتیک سرطان سر و کار دارند. آنها می توانند سیگنال های مخباراتی خاص بین سلول های سرطانی را پیدا کرده و در آنها اختلال ایجاد کنند.

این سیگنال های سرطانی شامل ارسال دستور برای رشد و گسترش مداوم، نمردن در وقت معین یا مخفی شدن از سیستم ایمنی بدن هستند. داروهای درمان هدفمند می توانند با چسبیدن به سلول های سرطانی این سیگنال ها مختل کنند و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باعث نابود شدن آنها شوند.

داروهای تارگت تراپی به صورت کلی شامل موارد زیر هستند:

  • مهارکننده های EGFR
  • داروهایی که درج اگزون 20 EGFR را هدف قرار می دهند
  • مهارکننده های ALK
  • داروهایی که همجوشی ROS1 را هدف قرار می دهند
  • داروهایی که جهش های KRAS G12C را هدف قرار می دهند
  • داروهایی که همجوشی NTRK را هدف قرار می دهند
  • داروهایی که جهش های BRAF V600E را هدف قرار می دهند
  • داروهایی که اگزون 14 MET را هدف قرار می دهند
  • داروهایی که همجوشی RET را هدف قرار می دهند
تارگت تراپی به زبان ساده
تارگت تراپی به زبان ساده

عوارض تارگت تراپی

تلفات به هر حال بخشی از جنگ است. اما آسیب ها یا تلفات تارگت تراپی به زبان ساده هرگز به اندازه روشی مانند شیمی درمانی نیست. تارگت تراپی درمانی کامالا ایمن است که عوارض و خطرات ناشی از آن نهایتا به مشکلات ساده منجر می شود. هرچند در موارد خاص  و نادر ممکن است عوارض شدیدی هم برای برخی از بیماران ایجاد کند.

رایج ترین عوارض جانبی تارگت تراپی شامل اسهال و مشکلات کبدی است. دیگر عوارض این روش درمان سرطان شامل موارد زیر می شود:

  • مشکلات لخته شدن خون و بهبود زخم ها
  • فشار خون بالا
  • خستگی مداوم
  • زخم دهان
  • تغییر در وضعیت ناخن
  • از دست رفتن رنگ مو
  • مشکلات پوستی، که ممکن است شامل بثورات پوستی یا خشکی پوست باشد
تارگت تراپی به زبان ساده
تارگت تراپی به زبان ساده

ایمونوتراپی چیست

شیمی درمانی یکی از روش های دارو درمانی سرطان، تارگت تراپی یک از مشتقات شیمی درمانی، و ایمونوتراپی یکی از شاخه های تارگت تراپی است.

ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی نیز یک نوع درمان دارویی سرطان است که مستقیما سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد. تا اینجا ایمونوتراپی و درمان هدفمند با هم مشترک هستند. اما تفاوت آنها در این است که داروهای ایمنی درمانی به جای تأثیر مستقیم روی کشتن سلول های سرطانی، به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان کمک می کنند.

هدف داروهای ایمونوتراپی یا تقویت سیستم ایمنی بدن است، یا کمک به آن برای شناسایی سلول های سرطانی مخفی شده. از همین رو هم هست که ایمونوتراپی روشی ایمن تر است که فقط به بدن برای نابود کردن سلول های سرطانی کمک می کند و به همین خاطر ایمنی بیشتری دارد.

هزینه تارگت تراپی

تارگت تراپی جزو درمان های نوین است که هنوز داروهای زیادی برای آن کشف نشده. جدید بودن این روش درمانی باعث شده تا شرکت های بیمه به بهانه های مختلف داروهای آن را تحت پوشش قرار ندهند. چراکه ادعا دارند تا به صورت صد در صد از اثرگذاری این روش مطمئن نباشند، هزینه درمان آن را تقبل نمی کنند. این امری طبیعی است که تمام فرآیندهای درمانی نوین آن را آهسته آهسته طی می کنند. بیمه ها تا زمان همه گیر شدن روش های جدید درمان، آنها را به رسمیت نمی شناسند. به عبارت ساده تا مجبور نشوند، آن را تحت پوشش قرار نمی دهند.

از طرف دیگر داروهای درمان هدفمند، داروهای خاصی هستند که بسیاری از آنها در داخل کشور تولید نمی شوند. از این رو اغلب این داروها وارداتی هستند.

تجمیع این دو موضوع باعث شده تا تارگت تراپی جزو درمان های ارزان قیمت سرطان نباشد. این موضوع هم بیشتر به هزینه داروهای این روش درمانی باز می گردد نه تعرفه پزشکان و مطب ها.

تارگت تراپی به زبان ساده
تارگت تراپی به زبان ساده

بی ‌توجهی به روش‌های جدید درمان هدفمند سرطان در ایران

این تیتر خبری است که خبرگزاری ایسنا مدتی پیش چاپ کرده است. این خبر پس از مصاحبه با یکی از اعضای مرکز تخصصی سرطان دانشگاه هاروارد آمریکا، دکتر امیررضا عارف منتشر شد.

دکتر عارف در این مصاحبه اینطور عنوان کرد:

“متاسفانه در ایران دو روش جدید “تارگت تراپی” و “ایمونوتراپی” که برای درمان هدفمند سرطان در کشورهای پیشرفته کاربرد دارد، هنوز جا نیفتاده و از روش‌های سنتی نظیر شیمی درمانی که عوارض زیادی برای بیمار دارد، استفاده می‌شود.

برای آشنایی بیشتر لینک این خبر را برای شما قرار داده ایم.

بهترین مرکز تارگت تراپی در تهران

از آنجایی که تارگت تراپی به عنوان یک روش مرسوم و موثر برای درمان سرطان “متأسفانه هنوز جا نیفتاده است”، مراکز زیادی در کشور نیستند که خدمات این درمان را در اختیار بیماران قرار می دهند. با این وجود مرکز تخصصی درمان سرطان به آیند، از معدود مراکز کشور به شمار می رود که به واسطه حضور دکتر امینه واقفی، خدمات تارگت تراپی و ایمونوتراپی را برای مراجعین به انجام می رساند.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا