سرطان و روابط زناشویی | اثر سرطان روی میل و توان جنسی

سرطان و روابط زناشویی

زمانی که صحبت از سرطان و رابطه زناشویی می شود، احتمالا بسیاری از افراد به این نکته فکر می کنند که آیا برقراری روابط جنسی با همسری که به سرطان مبتلاست، باعث ابتلای من به سرطان هم می شود؟

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

ساده می گوییم، نه. نه. نه.

سرطان و روابط زناشویی
سرطان و روابط زناشویی

هرچند در ادامه بیشتر در مورد این شایعات نادرست و افسانه های غلط شکل گرفته پیرامون سرطان صحبت می کنیم، اما در این مقاله از به آیند قصد داریم بیشتر در مورد تاثیراتی که ابتلا به سرطان روی روابط زناشویی می گذارند صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آیا سرطان قابل انتقال است؟

همانطور که می دانید سرطان یک نوع بیماری ویروسی نیست که بتوانید آن را از کس دیگری بگیرید. سرطان یک نوع بیماری ژنتیکی است که باعث تقسیم و رشد بیش از حد برخی از سلول ها در بدن می شود. سلول هایی که اگر به موقع درمان نشوند به توده های خطرناک تبدیل شده و می توانند عامل مرگ بیمار هم باشند.

بنابراین از آنجاییکه هیچکس نمی تواند به هیچ طریقی ژنتیکش را وارد بدن شما کند، طبیعتا با هیچ نوع رابطه زناشویی هم شما از فرد مبتلا به این بیماری، سرطان نخواهید گرفت یا سرطانتان را به طرف مقابل انتقال نخواهید داد. پس از این بابت مطمئن باشید.

اما برخی از افراد هستند که با استدلال به سرطان های ارثی، همچنان بر ترس خود پافشاری می کنند. واقعیت این است که در زمان برقراری رابطه جنسی، حتی اگر یکی از طرفین به سرطان مبتلا باشد، تنها در شرایطی که نطفه ای شکل بگیرد فقط امکان دارد ژن های سرطانی وارد کدهای DNA نوزاد شوند. آنهم نه خود سرطان، بلکه تغییرات ژنتیکی که شانس سرطانی شدن برخی از سلول های بدن نوزاد را بالا می برند.

اما در این فرآیند بدن پدر یا مادر به سرطان مبتلا نمی شود. چراکه اصولا بدن ما با سلول های بیگانه مبارزه می کند و به سرعت آنها را از بین می برد. پس نگران برقراری روابط زناشویی با افرادی که به سرطان مبتلا هستند نباشید.

برای آشنایی بیشتر با سناریوهای دیگری که ممکن است شانس انتقال سرطان در انها وجود داشته باشد، توصیه می کنیم مقاله آیا سرطان واگیردار است را مطالعه کنید.

سرطان و روابط زناشویی
سرطان و روابط زناشویی

سرطان ارثی

خالی از لطف نیست اگر کمی هم در مورد سرطان های ارثی صحبت کنیم. این یک واقعیت است که تعدادی از انواع سرطان، به صورت غیرمستقیم می توانند ارثی باشند. گرچه سرطان به خودی خود یک بیماری موروثی نیست، اما جهش های ژنتیکی که می توانند منجر به ابتلا به سرطان شوند، ممکن است از والدین به فرزندان منتقل شوند. بنابارین سرطان ارثی نیست، اما شانس ابتلا به آن هست.

برای آشنایی بیشتر توصیه می کنیم سایر مقالات به آیند در این زمینه را مطالعه کنید.

سرطان چگونه روی روابط زناشویی اثر می گذارد

حال که خط بطلانی روی این افسانه کشیدیم، بیایید به اصل موضوع خودمان بازگردیم.

سرطان می تواند به روش های مختلفی روی زندگی جنسی و به صورت کلی جنسیت شما اثرگذار باشد. مشکلات عملکردی، اعتماد به نفس، احساسات مختلف و تغییر بدن در فرآیند بیماری و درمان همگی می توانند روی میل و توانایی جنسی، و به صورت کلی روابط زناشویی اثرگذار باشند.

اثرات سرطان روی روابط جنسی

همه افراد مبتلا به سرطان در میل جنسی یا احساسی که نسبت به خود از نظر جنسی دارند دچار تغییر نمی شوند. حتی ممکن است به عنوان یک فرد مبتلا به سرطان اصلا متوجه هیچ تغییری هم نشوید. اما امکان دارد که سرطان تصویر ذهنی شما از بدنتان را تغییر دهد و بر احساس شما نسبت به خود و جنسیت تأثیر بگذارد.

برخی از افراد مبتلا به سرطان میل خود را به رابطه جنسی از دست می دهند و احساس خستگی زیادی می کنند. اما برخی افراد هم هستند که می گویند بیشتر از حد معمول می خواهند رابطه جنسی داشته باشند. اگر در یک رابطه زاشویی هستید، بهتر است بدانید که گاهی اوقات یک بحران می تواند زوج ها را بسیار به هم نزدیکتر کند.

سرطان و روابط زناشویی
سرطان و روابط زناشویی

از آنجایی که آدم ها بسیار متفاوت هستند و طبیعتا نیازهای جنسی متفاوتی هم از یکدیگر دارند، نمی توان دقیقاً گفت که سرطان چگونه بر جنسیت و زندگی جنسی شما تأثیر می گذارد. هرچند به صورت کلی برخی از انواع سرطان و درمان آنها بر توانایی یا تمایل شما برای داشتن رابطه جنسی بیش از سایرین تأثیر می گذارد.

اگر احساسات شما نسبت به بدنتان و داشتن رابطه جنسی در طول درمان سرطان تغییر کند، به این معنی نیست که این حس برای همیشه ادامه خواهد داشت. اگر بتوانید با همسر، پزشک یا پرستار خود در مورد نگرانی هایتان صحبت کنید، اینکار می تواند نگرانی های شما را کاهش دهد. تبن افراد ممکن است بتوانند راه هایی را برای کمک به بهبود مشکلاتی که با آنها دست و پنجه نرم می کنید به شما پیشنهاد کنند.

تأثیر سرطان و درمان آن روی روابط زناشویی

ابتلا به سرطان یا بودن در روند درمان آن می تواند اثرات زیر را روی شما بگذارد:

  • ابتلا به بیماری یا احساس بیماری
  • خستگی یا ضعف بدنی
  • کاهش تحریک پذیری جنسی
  • غم یا افسردگی
  • اضطراب یا تنش
  • درد
  • مشکلات روده مانند اسهال
  • مشکلات مثانه
  • مشکلات دهانی
  • مشکلات تنفسی
  • تغییر در ظاهر و زخم های پوستی
  • بروز تغییرات در هورمون های جنسی شما

اگر هر یک از این عوارض جانبی یا احساسات را داشته باشید، ممکن است تمایل شما به برقرای رابطه جنسی با همسرتان کاهش پیدا کند. برخی افراد می گویند که به خاطر سزطان احساس جذابیت کمتری می کنند و اعتماد به نفسشان کم می شود. ممکن هم هست که صرفا دیگر انرژی کافی برای علاقه نشان دادن به لباس، مدل مو، آرایش یا آراستگی ظاهری خود را باشید.

خیلی طبیعی است که افراد وقتی متوجه می شوند دچار سرطان شده اند دچار ضعف اعتماد به نفس و افسردگی می شوند، اما با پشن سر گذاشتن مراحل اولیه درمان و مشاهده کاهش علائم بیماری معمولا حال روحیشان هم رو به بهبودی می رود.

سرطان و روابط زناشویی
سرطان و روابط زناشویی

جایگزین های روابط جنسی

شما می توانید به جز راه روابط جنسی، از روش های دیگری هم عشق و علاقه خود را به همسرتان نشان دهید. از جمله:

  • لذت بردن از کنار هم بودن
  • صحبت کردن با یکدسگر
  • دست یکدیگر را گرفتن
  • ماساژ
  • آغوش پذیری

مطالعات تخصصی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا